K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2011, 11:00   #1
Bina
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2010
Indlæg: 13
Styrke: 14
Bina er ny på vejen
Afslag pga for høj arbejdsevne?

Kære alle,

Jeg har med stor interesse læst mange indlæg fra Jer og hvor er her dog mange jeg føler med.
Desværre har jeg ikke kunne finde svaret på netop mit spørgsmål, så jeg håber at nogen kan hjælpe mig?

Jeg er tilbage i dette forum.. Desværre fordi jeg atter er blevet sygemeldt med depression / stress.

Fik afslag på flexjob for ca et år siden, men BAS vurderede at min arbejdsprøvning var utilstrækkelig, at Kommunen havde stoppet mine sygedagpenge ulovligt og at de skulle udbetales med tilbagevirkende kraft.
Desværre var jeg på det tidspunkt på randen af tvangsauktion og efterhånden tvivlende på om jeg nu ikke bare skulle tage mig sammen, som Kommunen mente... Jeg var så udmattet af at slås med dem...

Så jeg fik et fuldtidsjob igen. Med mange sygedage og til sidst fuldtidssygemelding - ny depression... Jeg holdt ud i 7 måneder og har nu været sygemeldt i 3 måneder.

Nu mener min Kommune, at jeg ikke kan opnå flexjob, da min arbejdsevne er for høj og de vil igen stoppe mine sygedagpenge... Min sag har kun været oppe på et kort ugentligt møde.

Min psykiater har skrevet, at det er decideret farligt for mig at vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår, idet en ny nedtur vil have konsekvenser i form af skader på min hjerne. Mine kognitive evner vil efter al sandsynlighed blive nedsat (f.eks. min korttidshukommelse)
Samtidig anbefaler han skånehensyn og nedsat arbejdstid - ca. 25-30 timer /ugen.

Min sagsbehandler kunne ikke oplyse hvor mange timer man præcis måtte kunne arbejde. Står der virkelig i lovgivningen at 25 timer er for meget arbejdsevne?

Jeg blev anbefalet at tage en snak med min psykiater omkring timeantallet og derefter ny samtale hos sagsbehandleren - og så tænker jeg, at jeg må være bedre rustet næste gang... Mon det vil være en god ide at skrive en oversigt over mine sygdomme dateret helt tilbage til spiseforstyrrelser og depression i mintidlige ungdom? Mine journaler fylder så meget, at jeg tvivler på at min sagsbehandler har mulighed for at læse dem igennem, men jeg kunne jo vedlægge dem som bilag?


Gode råd modtages med glæde - jeg er simpelthen så desperat over at jeg ikke kan få hjælp og dybt bekymret for mine små børns skyld, som efterhånden heller ikke kan klare flere af mors nedture... Ægteskabet er jo også ved at være lidt slidt over alle de økonomiske bekymringer og vi kan ikke engang sælge huset uden tab...

Hvad pokker gør man når man reelt er hundesyg og bare ikke kan få Kommunen til at hjælpe...

Mange hilsener

Bina

PS - det skal siges at jeg for nuværende er velmedicineret og at jeg i 2005 fik tilkendt revalidering - så denne mulighed er altså også prøvet...
Bina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 12:01   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Hvis du har en RP, vil det være en rigtig god ide at lave en oversigt både over samtlige skavanker men så sandleig ovså over skånebehov, en med lægeligt beskrevne (der skal du lede i dine sagsakter så du kan henvise til hvilken læge der har skrevet det) men også en liste med de skånebehov du oplever i hverdagen, som ikke er beskrevet af lægerne, eller ikke er beskrevet detaljeret nok... tit skriver lægerne fx tunge løft, m,en hvad er tunge løft lige? er det 15 kg eller er det 5 kg, eller er det måske 7 kg over en time, eller hvad er det lige?? for lægerne er det en selvfølge hvad de mener, men for systemet er der ingen selvfølger, og er det ikke beskrevet tydeligt nøjagtigt, så antager systemet bare et eller andet som de syntes er passende ind i deres kram. Husk at henvise til alt hvad der er dok på *ss*
De lister forlanger du at få vedlagt din RP under læge-rubrikken.

Når en kommune afgør en sag kigger de stort set kun på RP´en de ser ikke på resten af sagsakterne, der er det en hjælp hvis der er henvist til dem i RP´en, og der er et dok man selv mener er ret vigtigt de ser.

At du lægeligt kan bevise at din funktionsevne er nedsat er desværre ikke godt nok, du skal også bevise at din arbejdsevne er nedsat, og der vejer lægernes ord desværre ikke særlig tungt (heller ikke i BAN) der SKAL en fuldendt arbejdsprøvning til, hvad det er kan du læse en hel del om rundt om på k10 (brug evt søgefunktionen) men det aller aller vigtigste er at du møder op hver dag, at du så går hjem igen efter 5 min er helt okay, men møder du ikke ind hedder det sig at du ikke kan vurderes, og det næst vigtige er at du under hele forløbet har din læge med på en hver lille bitte forandring (fordi det skal være sådan at det kan stanses lægeligt hvis tin tilstand forværres for meget) dvs er der en dag hvor du tager hjem før tid kontakter du din læge, kaster du op en aften, kontakter du din læge får du hovedpine = læge, ja selv det at få en lille ubetydelig torn i din lillefinger oplyser du din læge om, det er totalt gak, men vigtigt fordi at du siger, ikke tæller det mindste, det SKAL dokumenteres.


Der er ikke noget maks timetal for hvornår man kan flekses det kan man godt på 37 timer, lige som man kan på 3 timer, men det kræver uanset stadig bevis på at din arbejdsevne er nedsat, og det er altså din opgave at bevise det (i samarbejde med din SB´er) derfor vil jeg råde dig til at søge (skrive en ansøgning) en arbejdsprøvning.

Får du afslag kan afslaget ankes, lige som du ved stop af sygedagpenge tydeligt skal få med at de trods lægelige udtalelser om kraftig nedsat funktionsevne nægter at foretage en afklaring af din arbejdsevne (og så henvise til det afslag)
Et afslag anker du som det mest selvfølgelige uanset om de stanser dine sygedagpenge (du kører det som 2 seperater sager)

I teorien behøver du ikke skrive en masse til værgen ansøgning eller anke, men det vil naturligvis være en fordel at have dine augmentationer på plads og at kunne henvise til de lægelige udtalelser, der peger på at din funktionsevne er nedsat, der vil det være en fordel at tage en kopi af de dokumenter du bruger og så sætte en streg under de vigtigste steder (ikke overstregning, for kommunerne kan godt finde på at tage en kopi og så sende det med videre i anken = BAN ikke kan se det du har streget over)

Selve din arbejdsevne må lægerne som udgangspunkt ikke udtale sig om, det kan systemet vælge at se helt bort fra som ikke eksisterende, fordi det er kommunens bord at foretage den vurdering og IKKE lægernes, de skal helt og holdent holde sig til din funktionsevne (arbejds og funktion er 2 forskellige ting) dog er en borgeres funktionsevne nedsat, bør kommunen som udgangspunkt sørge for at undersøge om arbejdsevnen også er det, samt evt hvor meget, og det er jo så det du skal slå på at din kommune ikke vil. (hvis altså de ikke vil give en arbejdsprøvning)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 13:14   #3
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Mindst 50%

For at få bevilget et fleksjob skal din arbejdsevne være nedsat med mindst 50%. Det er ikke nok at du ikke kan klare et fuldtidsarbejde.
Du kan læse mere om reglerne her:http://www.clh.dk/?id=1474
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 15:06   #4
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Hvor ser du det med de 50% ? Jeg kan ikke finde det og har aldrig hørt om det? :O

Som jeg forstår det, kan man godt få fleksjob på fuld tid - fleksjob kræver "bare" at man ikke kan holde til ordinær beskæftigelse men at der stadig er en arbejdsevne tilbage?

Jeg sakser fra linket:
Citat:
Kriterier for godkendelse til fleksjob

Følgende kriterier skal opfyldes for, at en person kan godkendes til et fleksjob:

Personen skal være under folkepensionsalderen.
Personen må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, herunder ansættelse i et aftalebaseret skånejob efter de sociale kapitler i overenskomsterne. I mange overenskomster er der sociale kapitler, der gør det muligt at aftale sig frem til arbejdsbetingelser og en løn, der fraviger overenskomstens almindelige krav.
Personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen. Arbejdsevnen kan være nedsat af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Begrænsningen i arbejdsevnen skal ses i forhold til ethvert erhverv. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver, så der kan opnås en indtægt, der gør personen helt eller delvist selvforsørgende.
Muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være afprøvet. Der findes dog tilfælde, hvor det vil være åbenlyst formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen til fleksjob.

Sidst redigeret af amaranth; 10-12-2011 kl. 15:37.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 15:53   #5
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
kopm til at sætte det forkerte link ind

Undskyld, jeg kom til at sætte det forkerte link ind - jeg leder lige efter det rigtige :-)
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 15:58   #6
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Hej,

Der er ingen regel som siger, at arbejdsevnen skal være nedsat med 50 %. Arbejdsevnen skal blot være varigt og væsentligt nedsat.

Nogle blander begreberne lidt sammen, idet kommunens tilskud til arbejdsgiveren er enten 1/2 ( 50 % ), eller 2/3 af mindste overenskomstmæssige løn.

Knopf....
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 16:47   #7
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Ikke lov - men kommunal praksis (tror jeg)

Nu har jeg været lidt rundt på nettet – fordi jeg er sikker på jeg fik en folder hvor der stod at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen for at få bevilget et fleksjob... Jeg kan selvfølgelig ikke finde den lige nu, men jeg fandt et par andre steder hvor der står noget om det.

Jeg kunne ikke finde det i selve loven men måske hænger det sammen med at løntilskuddet i et fleksjob ligger på mindst 50% af mindstelønnen. Så det er nok ikke lovgivning men kommunal praksis:

https://info.jobnet.dk/mit+jobcenter...c8-+1/fleksjob
”Begrænsningerne i arbejdsevnen skal anses for varige og så væsentlige, at arbejdsevnen er nedsat med mindst halvdelen. ”

” Begrænsningerne i arbejdsevnen skal anses for varige og så væsentlige, at arbejdsevnen er nedsat med mindst halvdelen. ”
http://www.vejle.dk/Borger/Job-og-ud...uligheder.aspx

Andersine 85 (Der er sagsbehandler skriver her på k10) "Ens arbejdsevne skal være nedsat med MERE end 50 procent for at få fleksjob. Så kan hun klare 25 timer, på 100 procent, så er hendes arbejdsevne "kun" nedsat med omkring 30 procent. Og så hedder det desværre "tærring efter næring".
http://www.k10.dk/showthread.php?t=12304

DUKH skriver
Varigt og væsentlig nedsat arbejdsevne
Det er en forudsætning for visitation til fleksjob, at det er konstateret, at din arbejdsevne varigt er nedsat i så væsentligt et omfang, at du ikke kan være i beskæftigelse på ordinære vilkår. Praksis fra ankestyrelsens afgørelser siger, at arbejdsevnen skal være nedsat med mindst halvdelen.
http://www.dukh.dk/netradgivning/fle...se-pa-fleksjob
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:15   #8
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Okay, der lærte jeg godt nok noget nyt! Mange tak for linkene!

Æv for ******* og sgu hvor er det bare tåbeligt og ufleksibelt.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:20   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bina Se meddelelser
Kære alle,

Jeg har med stor interesse læst mange indlæg fra Jer og hvor er her dog mange jeg føler med.
Desværre har jeg ikke kunne finde svaret på netop mit spørgsmål, så jeg håber at nogen kan hjælpe mig?

Jeg er tilbage i dette forum.. Desværre fordi jeg atter er blevet sygemeldt med depression / stress.

Fik afslag på flexjob for ca et år siden, men BAS vurderede at min arbejdsprøvning var utilstrækkelig, at Kommunen havde stoppet mine sygedagpenge ulovligt og at de skulle udbetales med tilbagevirkende kraft.
Desværre var jeg på det tidspunkt på randen af tvangsauktion og efterhånden tvivlende på om jeg nu ikke bare skulle tage mig sammen, som Kommunen mente... Jeg var så udmattet af at slås med dem...

Så jeg fik et fuldtidsjob igen. Med mange sygedage og til sidst fuldtidssygemelding - ny depression... Jeg holdt ud i 7 måneder og har nu været sygemeldt i 3 måneder.

Nu mener min Kommune, at jeg ikke kan opnå flexjob, da min arbejdsevne er for høj og de vil igen stoppe mine sygedagpenge... Min sag har kun været oppe på et kort ugentligt møde.

Min psykiater har skrevet, at det er decideret farligt for mig at vende tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår, idet en ny nedtur vil have konsekvenser i form af skader på min hjerne. Mine kognitive evner vil efter al sandsynlighed blive nedsat (f.eks. min korttidshukommelse)
Samtidig anbefaler han skånehensyn og nedsat arbejdstid - ca. 25-30 timer /ugen.

Min sagsbehandler kunne ikke oplyse hvor mange timer man præcis måtte kunne arbejde. Står der virkelig i lovgivningen at 25 timer er for meget arbejdsevne?

Jeg blev anbefalet at tage en snak med min psykiater omkring timeantallet og derefter ny samtale hos sagsbehandleren - og så tænker jeg, at jeg må være bedre rustet næste gang... Mon det vil være en god ide at skrive en oversigt over mine sygdomme dateret helt tilbage til spiseforstyrrelser og depression i mintidlige ungdom? Mine journaler fylder så meget, at jeg tvivler på at min sagsbehandler har mulighed for at læse dem igennem, men jeg kunne jo vedlægge dem som bilag?


Gode råd modtages med glæde - jeg er simpelthen så desperat over at jeg ikke kan få hjælp og dybt bekymret for mine små børns skyld, som efterhånden heller ikke kan klare flere af mors nedture... Ægteskabet er jo også ved at være lidt slidt over alle de økonomiske bekymringer og vi kan ikke engang sælge huset uden tab...

Hvad pokker gør man når man reelt er hundesyg og bare ikke kan få Kommunen til at hjælpe...

Mange hilsener

Bina

PS - det skal siges at jeg for nuværende er velmedicineret og at jeg i 2005 fik tilkendt revalidering - så denne mulighed er altså også prøvet...
Du nævner ikke noget om du har andre skånehensyn en nedsat tid til ca. 25-30 timer... Har du ikke det, så bliver det ALDRIG til en fleksjob... Beklager. Kan godt se at du skriver der er flere diagnoser i spil men...

Realiteten er at et fuldtidsjob i dag ikke nødvendigvis er på 37 timer om ugen, det kan sagtens være mindre alt efter hvilken type job vi taler om...

Og som de andre også nævner, så skal der bevises at din arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat (i moderat til svær grad kaldes det normalt) og der sker normalt kun ved arbejdsprøvning.

Det kan lade sig gøre at blive arbejdsprøvet i det firma man evt. er ansat i, såfremt alle skånehensyn kan tilgodeses... Nævner det fordi, som jeg læser dit indlæg, så har du det fint med at finde et job... (du kan bare ikke fastholde det pga. daignoserne...)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 14:40   #10
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Amaranth skrev: "Okay, der lærte jeg godt nok noget nyt! Mange tak for linkene!

Æv for ******* og sgu hvor er det bare tåbeligt og ufleksibelt."

Ja du har ret - jeg satte ikke linkene ind fordi jeg mener det er fair! Jeg tror reglerne var mere fleksible for nogen år siden.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
bliver snart vanvittig afslag aflsag afslag mams Hjælpemidler til handicappede 36 11-07-2011 16:26
arbejdsevne ash Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 07-07-2011 10:29
Arbejdsevne: 3 timer pr. uge - afslag på pension zuza Det er da strengt ! 8 27-10-2009 16:36
Fra arbejdsevne Vim Alt det andet 2 13-08-2008 23:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension