K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2014, 15:25   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis træningen sidestilles med behandling, vil din arbejdsprøvning og afklaring bare rykkes til du er færdig med behandlingen.. og de så igen finder et egnet sted der har plads.

Hvis træningen sidestilles med fritid/hobby, så er det vigtigt at den ligger udenfor normal arbejdstid, da du skal stå til rådighed for afprøvning 37 timer pr uge.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 16:37   #12
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Det er en lang og VARIG tilstand som vil kræve træning resten af livet, og dermed kan man ikke på det grundlag udsætte afklaring.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 18:00   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Næ.. men man kan forlange at den ligger udenfor arbejdstid, når det er et livslangt tiltag, så hvis det er træning i dagtiden, kan de forlange at du finder noget om aftenen eller weekenden istedet. Hvis du får fleksjob kan du jo heller ikke fremadrettet få fri 3 gange om ugen..

Du kan godt kæmpe.. men du risikerer blot at du trækker din udredning i langdrag.

Imø vil det være bedre at stoppe træningen i det halve år udredningen højst tager, og da de selv har bedt dig stoppe, kan de ikke bruge det som grund til afslag.. og så få den afklaring så du kan komme videre.

Det er før set at der er givet afslag pga hjemmeboende børn med særlige behov eller små børn, da de antager at erhvervsevnen vil øges når de flytter hjemmefra 15 år ude i fremtiden.. så du kommer længst med udstrakt samarbejde.

Ellers risikerer du en lang og hård arbejdsprøvning, hvorefter du får afslag da du har fritidsinteresser der påvirker din erhvervsevne.. og du vil ikke kunne modvise det før du har gennemført en afprøvning uden at have det ved siden af.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 01-04-2014 kl. 18:03.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 18:08   #14
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
Man sagtens få tilpasset at man skal bruge tid på træning og rekreation i et fleksjob... man er jo netop i fleks fordi man har specielle behov... det handler jo ikke om en fuld arbejdsdygtig person som vil gå til blomsterbinding i arbejdstiden !
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 19:20   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Cykeltyv Se meddelelser
Man sagtens få tilpasset at man skal bruge tid på træning og rekreation i et fleksjob... man er jo netop i fleks fordi man har specielle behov... det handler jo ikke om en fuld arbejdsdygtig person som vil gå til blomsterbinding i arbejdstiden !
Det vil jeg også mene er en mulighed.

I min næstsidste arb.prøvning mente de, at ryg-træning kunne øge min arbejdsevne, så 2 gange om ugen skulle jeg starte dagen med, at gå til træning og så hen i arb.prøvningen bagefter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 20:33   #16
TBQ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2012
Indlæg: 105
Styrke: 12
TBQ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jeg skrev dagbog i 2011 da jeg fik fleks. Endelig skriv meget udførlig dagbog
Efter forværringen skrev jeg tre dagsbeskrivelser svarende til dagbog - en en dag jeg skulle til møde på jc, dagen efter og en "ideal" dag eller det jeg stræbte efter at kunne - disse sammenlignede de med de gamle.

Så lavede jeg en liste med aktiviteter/opgaver i hjemmet jeg tidligere havde kunnet, men nu skal have hjælp til fx. Kan stadig hænge vasketøj op på tørresnoren med ikke længere selv bære vasketøjet ud til tørresnoren. Ikke længere køre bil m.v.


Jeg undgik ressourceforløb udelukkende fordi klinisk funktion skrev "ingen behandlings- eller udviklingsmuligheder" det var kodeordet i min sag.

Måske du kan foreslå at de laver en funktionsevnebeskrivelse i eget hjem - det prøvede jeg efter rygforværringen og fik at vide at den kunne sidestilles med en arbejdsprøvning.

Her sendte jc en ergoterapeut hjem til mig. Hun skulle interviewe mig om hvordan jeg klarede forskellige opgaver herhjemme - hun så hvordan jeg redte seng og skrællede kartofler (valgte selv hvilke praktiske opgaver hun skulle iagttage).
Bagefter skrev hun en lang rapport om hvordan jeg bevægede mig, hvad der forværrede smerterne og at hun ikke kunne pege på hjælpemidler som jeg ikke allerede havde, samt at hun ikke kunne pege på jobfunktioner jeg ville kunne varetage

Jeg var slet ikke klar over, at man kan blive afklaret/vurderet i eget hjem, så det skal jeg have undersøgt nærmere... Tak for det forslag.

Hvem/hvad er klinisk funktion ?

Tak for alle jeres svar... Desværre kunne jeg ikke få igennem at få lov at gøre begge ting, da de vurderede at jeg ikke kan klare det pt.

- Så arbejdsprøvning er udsat på ubestemt tid, og den eksterne instans er trådt endeligt ud af min sag igen... Et kæmpe skridt i den forkerte retning !

Jeg kunne desværre ikke overbevise dem om, at jeg jo sådan set har ret til at træne min ryg, og at det er noget jeg skal fortsætte med i fremtiden, og det derfor vil være passende at starte arbejdsprøvning op nu, så det giver et ærligt billede af hvad jeg formår.
Derfor tog de beslutningen om at jeg kun skal træne... Ikke ligefrem opløftende.
TBQ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2014, 21:33   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af TBQ Se meddelelser
Jeg kunne desværre ikke overbevise dem om, at jeg jo sådan set har ret til at træne min ryg, og at det er noget jeg skal fortsætte med i fremtiden, og det derfor vil være passende at starte arbejdsprøvning op nu, så det giver et ærligt billede af hvad jeg formår.
Derfor tog de beslutningen om at jeg kun skal træne... Ikke ligefrem opløftende.
Har du kopi af alle lægepapirer?

Kan der tænkes at stå noget om træning, som du kan bruge overfor kommunen?

Jeg tænker, at hvis nu en læge engang har skrevet, at det vil kræve vedvarende træning at bibeholde dit nuværende funktionsniveau, ell.l., så vil dette kunne bruges overfor kommunen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 00:00   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Alternativt kontakter du din læge, for at han kan redegøre overfor kommunen, om det er nødvendigt med træning, også fremadrettet og i hvilket omfang.

Dette skal du nemlig kunne klare samtidig med evt arbejde.

Du har selvsagt KRAV på, at du dels, i nogen omfang, kan varetage din daglige gøremål, herunder hvis du skal træne, resten af dit liv.

Mange gør den fejl, at de bruger ALLE ressourcerne på afklaringen, og får således problemer bagefter, når det viser sig, at man fremadrettet, slet ikke har de kræfter, som afklaringen har vist.

Det er en balancegang, da man som syg/tilskadekommet, jo uanset, ikke har de samme kræfter, som førhen. Man kan derfor ikke ubetinget gøre krav på at kunne det samme. Men feks nødvendig træning, passe evt sine børn, er jo noget, der ikke kan tilsidesættes.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 06:20   #19
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Klinisk funktion er en uafhænig enhed som er "ejet" af Regionerne.

Jobcenterne skal bruge dem til helhedsvurderinger af ens sag og speciallægeudtaleser til brug i rehabiliteringsteamene.

Min sag blev sendt dertil fordi jobcenteret ville vide om jeg var lægeligt nok udredt og fordi de ikke forstod hvorfor min skade var forværret.

På klinisk funktion er ansat samfunds/socialmediciner, gigtlæger, psykologer, socialrådgivereg andre speciallæger alt efter behov.

Netop fordi de hører under regionen og jobcenterne ikke kan fravælge dem selv hvis de ikke bryder sig om deres rapporter, kan de holde sig uafhænig af jobcenterne.

Det er også fra klinisk funktion at der sendes en sundhedskoordinator som deltager i rehabiliteringsmødet.

Se kap 4 & 5 i linket. https://www.retsinformation.dk/Forms...id=152538#Kap4


Her er lidt om funktionsevnebeskrivelsen (godt nok fra min kommune): http://www.jobafklaring.dk/jobcentre...tionsevne.aspx
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2014, 07:48   #20
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Alternativt kontakter du din læge, for at han kan redegøre overfor kommunen, om det er nødvendigt med træning, også fremadrettet og i hvilket omfang.

Dette skal du nemlig kunne klare samtidig med evt arbejde.

Du har selvsagt KRAV på, at du dels, i nogen omfang, kan varetage din daglige gøremål, herunder hvis du skal træne, resten af dit liv.

Mange gør den fejl, at de bruger ALLE ressourcerne på afklaringen, og får således problemer bagefter, når det viser sig, at man fremadrettet, slet ikke har de kræfter, som afklaringen har vist.

Det er en balancegang, da man som syg/tilskadekommet, jo uanset, ikke har de samme kræfter, som førhen. Man kan derfor ikke ubetinget gøre krav på at kunne det samme. Men feks nødvendig træning, passe evt sine børn, er jo noget, der ikke kan tilsidesættes.
Jeg er fuldstændig enig.

I mine 2 sidste arb.prøvninger forklarede jeg f.eks., at min ryg hurtigt ville få det meget værre hvis jeg ikke gik et par gode ture hver dag og, at dette var en tungtvejende grund til, at jeg havde hund.

I den sidste arb.prøvning var aftalen fra start, at jeg skulle møde kl. 8. Så jeg stod op kl. 5 for at kunne lufte hund inden jeg skulle vække mine børn og sende dem i skole.
Senere blev det ændret til, at jeg skulle møde kl. 9, det passede mig fint, for så kunne jeg stå op til sædvanlig tid (kl. 6) og så lufte hunden når børnene var sendt i skole.

Hver gang fremgik det af min dagbog, at hunde-turene var en fast del af mit dags-program og det var aldrig til diskussion.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension