K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2020, 12:53   #1
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Arbejdsevne i fleksjob

Min viden på dette område er noget rusten, så jeg håber en anden er mere up-to-date.

For en del år siden var det sådan, at man ikke var berettiget til fleksjob medmindre arbejdsevne var nedsat til under det halve (det halve af normal arbejdstid/37 timer).

Gælder dette stadig, eller er der nye regler om hvor lav arbejdsevnen skal være for at være berettiget til fleksjob?

Hvilken lov ell.l. kan jeg finde det i?

Jeg er bevidst om, at arbejdstid ikke kun handler om timer, men også om effektivitet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2020, 14:12   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der findes ingen grænser på tryk....

Kære Vovse.

Et fleksjob kan være på 37 timer om ugen.

Et fleksjob kan være på 900 sekunder om ugen.

Ankestyrelsen har accepteret på 40 minutter om ugen.


https://fagbladet3f.dk/temaer/fleksr...nutter-om-ugen

Så er der alt der imellem, med skånehensyn, effektiv arbejdsindsats.

Tendensen i skrivende stund, at forskellige ansatte, anden aktør, Jobcentre mener at de kan tillades sig at kræve syge menneskers timeantal forøget.


https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224

Håber, at det har banket lidt rust af din sædvanligvise store indsigt.

Hilsen Peter som mener, at vi får præcis det vi stemmer på.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-02-2020, 23:55   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Vovse.

Et fleksjob kan være på 37 timer om ugen.

Et fleksjob kan være på 900 sekunder om ugen.

Ankestyrelsen har accepteret på 40 minutter om ugen.


https://fagbladet3f.dk/temaer/fleksr...nutter-om-ugen

Så er der alt der imellem, med skånehensyn, effektiv arbejdsindsats.

Tendensen i skrivende stund, at forskellige ansatte, anden aktør, Jobcentre mener at de kan tillades sig at kræve syge menneskers timeantal forøget.


https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224

Håber, at det har banket lidt rust af din sædvanligvise store indsigt.

Hilsen Peter som mener, at vi får præcis det vi stemmer på.
Hvis et fleksjob er på 37 timer om ugen, så er fleksjobberens arbejdsevne nedsat sådan, at effektiviteten i de 37 timer ikke er 100%.

Derfor skrev jeg, at jeg er bevidst om, at arbejdstid ikke kun handler om timer, men også om effektivitet.

Jeg håber stadig på svar om, hvor meget arbejdsevnen, som minimum, skal være nedsat for at være berettiget til fleksjob.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2020, 19:00   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Min job konsulent siger alle fleksjobbere har 37 timer, nogen i 10 timers arbejde og 27 timets h viletid.

Med det tænker på er det e regl med timer.

De fleste vil sige 18 timer men der er så mange ting der spiller ind, så ingen kan sige det præcis
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2020, 23:12   #5
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Vovse


""Jeg håber stadig på svar om, hvor meget arbejdsevnen, som minimum, skal være nedsat for at være berettiget til fleksjob.""


Jeg har forsøgt at finde et svar på dit spørgsmål, men der er ikke noget entydigt svar i hverken love, bekendtgørelser eller cirkulærer. Heller ikke andre steder på nettet. Når man læser om fleksjob, er det rehabiliteringsteamet i kommunen, der ene og alene afgør, om man er berettiget til et fleksjob. Der er ingen retningslinier, de skal forholde sig til (som f.eks. at en borger kan arbejde 12 1/3 timer ugentlig med 100% indsats, svarende til en arbejdsevne på 1/3, bare for at komme med et eksempel). Og det link, som phhmw har sat ind, et et grotesk eksempel på, at de kan tilkende fleksjob til en mand, der kan klare 40 MINUTTER om ugen !!!
Så kære Vovse, det bliver vist umuligt for dig at få svar på dit spørgsmål, er jeg bange for.


Hilsen Florken
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2020, 11:04   #6
fatternada
Følger med
 
fatternadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2018
Lokation: Sjælland
Indlæg: 150
Styrke: 6
fatternada er ny på vejen
Ankestyrelsen kom med en principafgørelse, at ALT under 7 1/2 time ugentligt skal betragtes som et mini-fleksjob, og det betyder at kommunen, hvis borgeren kommer under denne grænse SKAL kunne påvise at at et forløb / fleksjob kan forbedre borgers arbejdsevne så denne kommer over grænsen.

Kan kommunen ikke det skal borger indstilles til førtidspension!

Et fleksjob kan oprettes, hvis borger ikke kan bestride et alm. job på ml. 7 1/2 (under dette mini-fleks) - 37 timer ugentligt. Det er som "Florken" skriver kommunen der vurderer. Hvis det blot er fordi man ikke kan bestride det arbejde man evt. har, så kan det jo godt være at man har en arbejdsevne på 37 timer - blot i et andet fag.

Er man ansat i virksomhed, så kan en paragraf 56 være nyttig.
fatternada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2020, 12:18   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Jeg har forsøgt at finde et svar på dit spørgsmål, men der er ikke noget entydigt svar i hverken love, bekendtgørelser eller cirkulærer. Heller ikke andre steder på nettet. Når man læser om fleksjob, er det rehabiliteringsteamet i kommunen, der ene og alene afgør, om man er berettiget til et fleksjob. Der er ingen retningslinier, de skal forholde sig til (som f.eks. at en borger kan arbejde 12 1/3 timer ugentlig med 100% indsats, svarende til en arbejdsevne på 1/3, bare for at komme med et eksempel). Og det link, som phhmw har sat ind, et et grotesk eksempel på, at de kan tilkende fleksjob til en mand, der kan klare 40 MINUTTER om ugen !!!
Så kære Vovse, det bliver vist umuligt for dig at få svar på dit spørgsmål, er jeg bange for.


Hilsen Florken
Det tænkte jeg jo nok.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Min job konsulent siger alle fleksjobbere har 37 timer, nogen i 10 timers arbejde og 27 timets h viletid.

Med det tænker på er det e regl med timer.

De fleste vil sige 18 timer men der er så mange ting der spiller ind, så ingen kan sige det præcis
Jeg ved godt mange ting spiller ind, bl.a effektiviteten, og ikke kun antallet af timer.

Citat:
Oprindeligt indsendt af fatternada Se meddelelser
Et fleksjob kan oprettes, hvis borger ikke kan bestride et alm. job på ml. 7 1/2 (under dette mini-fleks) - 37 timer ugentligt. Det er som "Florken" skriver kommunen der vurderer. Hvis det blot er fordi man ikke kan bestride det arbejde man evt. har, så kan det jo godt være at man har en arbejdsevne på 37 timer - blot i et andet fag.
Som jeg forstår det, så må den gamle "regel" med de 18 timer, effektiv arbejdstid, stadig være en rettesnor.

En kvinde i mit nærområde nærmer sig vist en afgørelse om fleksjob og som jeg forstår på hende, så er hendes arbejdsevne på 16 timer, jeg ved så ikke om der er tale om effektive timer, eller "bare" timer.

Det ville bare være så rart/nemt, om jeg kunne printe noget ud til hende.
Men ingen har jo lovet os, at det skal være nemt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2020, 11:41   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
ATT Vovse........

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-nr-8-fleksjob

Læs fra side 5 og 6:

I Danmark har vi Verdens dygtigste embedsmænd og jurister, som er ekstrem dygtige til at formulere regler, love som kan fortolkes, misfortolkes.

Vi almindelige mennesker og en stor del af de ansatte sagsbehandlere, jobkonsulenter og socialrådgivere har ofte besvær med at forstå, hvad de læser.

Derved fastholder man magten og bestemmer hvor man kan misfortolke tekster til egen fordel.

Det gjorde man i Ludvig Holbergs tid. ref "Erasmus Montanus"


http://holbergsskrifter.dk/holberg-p...t4&toc.depth=1

Det gør man i anno 2020.

Vovse, se om du kan bruge linket til noget konstruktivt.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-02-2020, 17:26   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Ja, der er noget der kan bruges.

"I DUKH får vi ofte henvendelser på, hvor ”grænsen” går i forhold til at være berettiget til fleksjob. I disse tilfælde rådgiver DUKH om den ”øvre” og ”nedre” grænse for fleksjob. Når vi taler om den ”øvre” grænse, som bl.a. er behandlet i Ankesty-relsens principafgørelse N-11-06, skal borgerens arbejdsevne være væsentligtnedsat og til det som svarer til ca. halvdelen af normal arbejdsevne (se mere herom på side 1).Ofte hører vi borgerne oplyse, at deres sagsbehandler har sagt, at de skal på arbejdsmarkedet på normalevilkår, fordi deres afklaringsforløb har vist, at de kan arbejde effektivt 20 timer/ugentligt. Omvendt kan der også være borgere,der oplyser, at de er tilkendt et fleksjob med 20 timer/ugentligt, og borgerne kan have svært ved at forstå, hvordan den ene borger kan være berettiget til fleksjob på 20 timer/ugentligt når den anden ikke er det."

Heraf fremgår det, at det stadig er "reglen" om ca. halvdelen af normal arbejdsevne, der gælder.

Dette fremgår også af denne principafgørelse, som er i linket: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034
Guldkornet er allernederst: "Ud fra en samlet vurdering kunne arbejdsevnen derfor anses for nedsat med halvdelen.".

Mange tak for hjælpen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension