K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-10-2007, 14:59   #1
Brittaf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2007
Lokation: lolland
Alder: 51
Indlæg: 53
Styrke: 17
Brittaf er ny på vejen
Invalidebil!

Hej!

Vil gerne høre, om der er nogen hér på k10 som kan hjælpe mig med et par spørgsmål vedr. regler ang. invalidebil!?

Jeg har kunnet læse mig frem til, at man max kan låne for kr. 145.000 til bil. Har så ladet mig fortælle, at kommunen skulle give et tilskud. Hvis nu tilskuddet fra kommunen f.eks. lyder på kr. 100.000 og man køber bil til f. eks. 130.000 så kommer man "kun" til at sidde med et lån på kr. 30.000 som kan afdrages op til 6 år.....-er det forstået korrekt???

På forhånd tak;-)

brittaf
Brittaf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 15:14   #2
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Bil

Hej
Hvis du køber bil til 130000 kr betaler komunen det halve, og du skal afdrage den anden halvdel over ca. 6 år
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 15:19   #3
Brittaf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2007
Lokation: lolland
Alder: 51
Indlæg: 53
Styrke: 17
Brittaf er ny på vejen
okay....-jeg takker for dit svar;-)

brittaf
Brittaf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 15:22   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du kan læse mere om det her....

http://borger.dk/forside/handicapped...ede-knallerter
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 21:59   #5
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Jeg er selv bevilliget handicapbil, men afventer en helbreds orienteret køretest.
Den skal give svar på politiets fordrede indretninger til min køreevne.
Politiet skal nu stille krav til denne køretest og først derefter vil jeg få den endelige bevilling.

I den forbindelse har flere erklæret at: Kommunen kan ikke afvise at betale de indretninger som politiet fordrer for min fysiske evne til at føre et motorkøretøj.

Desuden er bevillingen afhængig af dit behov for at få en handicapbil: Dine fysiske handicaps, brug for plads til dine hjælpemidler, muligheder for at bruge andre transportmuligheder og ikke mindst dit kørselsbehov.

Alt herudfra, bevilliger kommunen sit bud på "billigst, bedst egnet"
Vælger du selv en dyrere løsning, må du selv finansere det resterende.
(Kontant eller Banklån)

Som jeg har fået det presenteret fra kommunen, bliver et "ekstra lån" kun givet hvis dit behov taler for det. Man kan ikke finansiere en ønsket dyrer bil gennem ekstra lån over kommunen.

Er der nogle der ved bedre hører jeg meget gerne fra Jer, inden min ankefrist udløber om kort tid ???

Jeg er blevet bevilliget en kassevogn, fordi jeg skal kunne medtage alle mine transport-hjælpemidler og min fysik kræver ekstra indretning af tilgang til køretøjet og ekstra indretning af føresæde og betjæningspanel. Deraf har kommunen besluttet prisklassen og ønsker jeg selv en anden/dyrer bil/model, må jeg selv finansiere differencen.

Håber på flere erfaringer her, da vi jo nok er flere der har/får brug for temaet??

Mvh
majs

(som nu har en næsten ny bil til salg)
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-10-2007, 22:06   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Vedr. Invalidebil/handicapbil

Jeg vil anbefale, at man tjekker www.ryk.dk , som vist er meget bedre til at besvare jeres spørgsmål.

Der er rigtig mange med tilsvarende spørgsmål.

Der er også en køb/salg-afdeling.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 24-10-2007 kl. 22:07. Årsag: tilføjet køb/salg
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 16:40   #7
Brittaf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2007
Lokation: lolland
Alder: 51
Indlæg: 53
Styrke: 17
Brittaf er ny på vejen
tak for jeres svar!

Ja, har faktisk haft ansøgt om invalidebil før inden kommunalsammenlægningen, men der fik jeg afslag, pga. at jeg ikke havde noget arbejde men OGSÅ pga. overvægt og så lyder nu mit spørgsmål:

Kan de godt tillade sig at give afslag pga. min overvægt?!

Jeg har førhen været én meget aktiv kvinde og har haft dét jeg kalder én elevator-vægt, men efter min arbejdsskade i ryggen blev jeg meget hæmmet, og kan DESVÆRRE ikke tabe mig som jeg kunne ønske (og som jeg kunne førhen), ved at cykle på min 3-hjulet el cykel eller ved gang med min rollator. Skal ikke lige kunne sige dét men måske også min medicin spiller ind....-man har da før hørt om, at medicin kan give vægtøgning.

Jeg bor langt fra transportmulighederne og har det desuden meget svært med at køre i offentlig transport...

Jeg vil prøve at søge om invalidebil igen så snart jeg får et flexjob og så må jeg se hvad der sker...

Brittaf
Brittaf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2007, 17:13   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Uden at være særlig klog på området....så kan jeg ikke se at man kun kan søge om bil hvis man er i arbejde...

Her er hvad der står i Bekendtgørelse af lov om social service

Citat:
Støtte til bil

§ 114. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil. Støtten ydes som rentefrit lån inden for en ramme på 139.000 kr.

Stk. 2. Foreligger der ganske særlige forhold i forbindelse med den nedsatte funktionsevne, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling af forskellen mellem støtte efter stk. 1 og anskaffelsesprisen.

Stk. 3. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om

1) betingelserne for at opnå støtte efter stk. 1 og 2 og om vilkårene for støtten,

2) tilbagebetaling af lån, herunder om henstand med tilbagebetaling og eftergivelse af lån samt indkomstgrundlaget for tilbagebetalingen,

3) adgangen til at modtage støtte til udskiftning af en bil, hvortil der er ydet støtte, jf. stk. 1 og 2,

4) støtte til nødvendig indretning m.v., herunder i hvilket omfang ansøgeren selv skal betale en del af udgiften til indretningen,

5) i hvilket omfang der kan ydes tilskud til betaling af køreundervisning m.v., og

6) støtte til personer, der ved indrejse her i landet medbringer en bil.

§ 115. Det er en forudsætning for støtte efter §§ 112-114, at hjælpemidlet, forbrugsgodet eller bilen ikke kan bevilges efter anden lovgivning.
Link: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20938

Jeg kan slet ikke finde noget om at de skal kunne afslå en bil pga overvægt...

Så hvis du ellers opfylder betingelsene for at få bevilget en bil....så burde du da søge om det igen og hvis de så skulle give et afslag pga overvægt....ja så anke det...

Jeg fandt lige et link på scleroseforeningens hjemmeside...der handler lidt om hvad der skal til for at få bevilglet en bil...

Du kan finde det her: http://www.scleroseforeningen.dk/For...ndicapbil.aspx
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2009, 22:30   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Smart Asbjørn det var da et godt link kan kun anbefale at man kigger derind , skriver lige adressen så den er lige til at trykke på www.handicapbiler.dk
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2009, 14:48   #10
Flexjob u/bil
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
Flexjob u/bil er ny på vejen
Jeg føler mig dum

Hej alle
Her er min historie i korte træk, jeg har haft flexjob i 5 år, er enlig mor, jeg har altid været glad for det, jeg har hjemmearbejdsplads men skal dog køre 1 gang om ugen ca. 100 km for at have kontakt med mine kollegaer. Dette har jeg haft problemer med at holde til og blev opfordret af kommunen til at søge indvalidebil. Jeg er blevet kørt igennem hele møllen nyt kørekort beregnet til automatgear og et rygvenligt sæde.
Jeg har ikke kunne komme ned på min arbejdsplads de sidste 3 mdr. pga at min gamle bil kun har manuel gear, mit firma var hjælpsomme fordi det jo bare var et lille problem for når enten de eller jeg rykkede for svar var det lige om hjørnet.
Svaret er så kommet nu. AFSLAG fordi jeg kan gå 243 m. med krykker rundt om huset.
Ved det at jeg kun skal køre en dag om ugen er det kommet ind undet en trivselsbil. Nu står jeg uden bil, uden job, ingen mulighed for indkøb eller at tage del i min datters interesser. ÆV hvad gør man så
Flexjob u/bil er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Invalidebil Hanne555 Alt det andet 8 01-03-2013 10:38
invalidebil sukkertop Hjælpemidler til handicappede 2 28-10-2011 19:32
Invalidebil nemsey Alt det andet 2 16-03-2010 10:27
Invalidebil Harbo Hjælpemidler til handicappede 0 22-02-2010 19:34
Invalidebil Kims Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 21-12-2007 17:34




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension