K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2011, 12:40   #1
KristianMøller
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
KristianMøller er ny på vejen
Døvbleven og førtidspension

Jeg er blevet erklæret døvbleven på begge ører efter en alvorlig trafikulykke.

Tror I, at der er gode chancer for, at jeg kan få tilkendt førtidspension på baggrund af dette, eller at jeg kan få forhøjet kontanthjælp uden krav om aktivering?
KristianMøller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 12:46   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Nej det tror jeg ikke selvom det lyder meget hårdt kun er døv

du får ikke førtidspension pågrund af din skade, men din arbejdsevne

hvad skriver lægerne omkring din funktionsevne og har du været i arbejdsprøvning
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 13:37   #3
sambadude
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Lokation: randers
Indlæg: 25
Styrke: 14
sambadude er ny på vejen
prøv lige at læs denneher artikkel , og brug den evt som argument i en evt ansøgning - men let bliver det nok ikke nej

http://politiken.dk/debat/kroniker/article1231702.ece
sambadude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 14:39   #4
KristianMøller
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
KristianMøller er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Nej det tror jeg ikke selvom det lyder meget hårdt kun er døv

du får ikke førtidspension pågrund af din skade, men din arbejdsevne

hvad skriver lægerne omkring din funktionsevne og har du været i arbejdsprøvning
Jeg er så høreskadet, at jeg ikke kan høre, hvad andre siger, når de taler med mig, ej heller ved brug af høreapparat. Så min arbejdsevne er temmelig lav eller ikke-eksisterende.

Pigen i artiklen fik jo også tilbudt førtidspension, selv om det givet var nemmere at få det dengang. Måske skal jeg sigte efter forhøjet kontanthjælp uden aktivering.
KristianMøller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 14:54   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære KristianMøller

Har selv nedsat hørelse, så jeg har en del erfaring.

Ang. arbejdsmarkedet kan jeg oplyse, at der findes et hav af hjælpemidler. Jobcentret hjælper og bevilger hjælpemider til brug på arbejdspladser. Du har stor mulighed for at få bevilling af skrivetolk. Man kan også få en personlig assistance op til 20 timer ugentligt. Her kan du f.eks. bruge en personlig assistance til refaratskrivning og telefonopkald og lignende.

Ved ikke om du kender til høreforeningen. Jeg er først for 1 år siden blevet medlem hos dem, og jeg er blevet rigtig glad for det. De har forskellige aktiviteter, og her møder man andre i samme situation: www.hoereforeningen.dk

Ang. uddannelse, har du mulighed for et handicaptillæg ved siden af SU:
http://www.su.dk/SaerligStoette/hand...r/default.aspx

Du har også mulighed for hjælp fra Castberggaard i forbindelse med arbejdsmarkedet med rådgivning, kurser osv. De bruger altid skrivetolk samt tegnsprogstolk i undervisningen:
http://cbg.dk/Startside/Afdelinger/J...ngscenter.aspx
Castberggaard ligger i Hedensted i Jylland. Der kan man få logi. På Sjælland er der også undervisning på Frederiksberg.
Hvis du er tilknyttet en jobcenter lige nu og har en sagsbehandler, kan du nævne muligheden på Castberggaard.

Jeg tror, det kan være meget forskelligt fra individ til individ, hvor meget nedsat arbejdsevnen er, når man er døvbleven, men ville lige oplyse dig mulighederne for at blive på arbejdsmarkedet.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 16:19   #6
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
heldogvis er der så mange hjælpe midler man kan få nu til dags. lige fra døv til blind osv.selv døve kan være i et køkken ved det lyder sjovt.men sandt .så døv er heldige nu til dags.g den med det var letter at få pension den gang der til kan jeg kun ligge på gulvet flad af grin.komunerne har alle de brucure man kan få med hjælpe midler ang døv i flexjob troer jeg enda pjecen hedder men hæng mig ikke lige op på navnet.
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 16:54   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af KristianMøller Se meddelelser
Jeg er så høreskadet, at jeg ikke kan høre, hvad andre siger, når de taler med mig, ej heller ved brug af høreapparat. Så min arbejdsevne er temmelig lav eller ikke-eksisterende.

Pigen i artiklen fik jo også tilbudt førtidspension, selv om det givet var nemmere at få det dengang. Måske skal jeg sigte efter forhøjet kontanthjælp uden .
desværre er det ikke særligt interessant hvad man selv synes-
men hvad lægerne fortæller og skriver om ens arbejdsevne/funktionsevne

samt jeg kan heller ikke se du kan undgå aktivering eller arbejdsprøvning
du kan jo godt lave en masse opgaver, uden at skulle kommunikere med andre mennesker
med mindre du har fået andre skader, som forhindre du kan arbejde
kan godt for forstå det er slemt, har selv synsproblemer
så det at miste en af sine sanser er ikke sporer sjovt
men tror bare ikke kommunen ser sådan på det
kender selv en med meget stort høre tab og er født med det
men han arbejder alså op til 50 timer om ugen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:19   #8
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KristianMøller Se meddelelser
Jeg er blevet erklæret døvbleven på begge ører efter en alvorlig trafikulykke.

Tror I, at der er gode chancer for, at jeg kan få tilkendt førtidspension på baggrund af dette, eller at jeg kan få forhøjet kontanthjælp uden krav om aktivering?
Hej med dig.

Hvad mener du med forhøjet kontanthjælp? Det har jeg nemlig aldrig hørt om før.

Måske det var en god idé for dig at komme i arbejdsprøvning og få konstateret, om du har en arbejdsevne eller ikke. Det vil måske give kommunen det de vil have - og dig ro i sjælen.

Det kan ikke være nemt at blive sendøv - jeg er selv hørehandicappet, men det kan dog ikke sammenlignes med at have været hørende og så fra et splitsekund til et andet miste al hørelse.

Venlig hilsener

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:35   #9
tigerbia
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 23-12 2010
Indlæg: 225
Styrke: 14
tigerbia er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KristianMøller Se meddelelser
Jeg er blevet erklæret døvbleven på begge ører efter en alvorlig trafikulykke.

Tror I, at der er gode chancer for, at jeg kan få tilkendt førtidspension på baggrund af dette, eller at jeg kan få forhøjet kontanthjælp uden krav om aktivering?
Hej hej

Så vidt jeg er orienteret er forhøjet kontanthjælp kun for personer under 25 år og hvis de har en psykisk lidelse. Nedenstående et lille udsnit af noget jeg fandt på nettet:

Der gælder specielt skrappe regler for kontanthjælp til unge under 25 år med betydeligt lavere satser i forhold til unge/voksne over 25 år.

I 2007 blev reglerne ændret, således at unge udeboende under 25 år med en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline-type fik ret til en ydelse på niveau med kontanthjælpsmodtagere over 25 år.

Hvis du er omfattet af en af disse diagnoser, er du berettiget til den højere sats, ellers ikke.

http://www.depnet.dk/universe5/mailb...7/default.aspx


tigerbia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension