K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2008, 14:44   #61
Lund
Elsker at være her på K10
 
Lunds avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 63
Styrke: 16
Lund er ny på vejen
Falco >>> du skulle vel ikke vide nøjagtig HVOR i loven det står? Det kunne være vildt godt at vide, for så vil jeg da arbejde på at få hendes vurdering ugyldiggjort ...
Lund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 14:53   #62
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
Det fremgår af § 20 i lov om patienters retsstilling, at adgangen til aktindsigt som udgangspunkt
tilkommer patienten. Der er tale om en ret til såkaldt egen acces, og der er således ikke i henhold til
loven andre end patienten, der kan gøre krav på aktindsigt.
Såfremt den sundhedsperson, til hvem anmodningen om aktindsigt fremsættes, ikke kender patienten,
skal patienten fremvise legitimation.


Aktindsigt i egen sygdomsjournal
Du skal søge om aktindsigt hos hospitalet eller lægen. Ved aktindsigt skal du have følgende oplysninger:
hvilke oplysninger der findes
formålet med de oplysninger der findes
hvem der vil modtage disse oplysninger
hvorfra oplysningerne i journalen stammer (hvis det fremgår).


Journaliseringspligt
Læger og andre behandlere i sundhedsvæsenet har pligt til at føre journal over deres patienter - dvs. skrive oplysninger om sygdomme og behandling ned. En del af oplysningerne kommer typisk fra patienten selv (fx beskrivelse af symptomer), eller det er resultatet af blodprøver, røntgenbilleder, lægens vurderinger m.v.



Du har ret til at se alt, hvad der er skrevet i din journal af sundhedspersoner i både offentlige og private klinikker, sygehuse m.m. Vil du have aktindsigt, skal du henvende sig på det pågældende sygehus eller behandlingssted.



Hvis du ikke har modtaget den efter 10 dage, skal du have besked om, hvornår den kommer. Normalt får du få en kopi af journalen, og du kan bede om hjælp fra en sundhedsperson til at forstå indholdet.




Afslag på aktindsigt
I særlige tilfælde kan man få helt eller delvist afslag på aktindsigt i egen journal. Afslag skal altid begrundes.

Klagemuligheder
Har du fået afslag på aktindsigt, kan du få mere information hos Patientklagenævnet. Du kan læse pjecen 'Patientklagenævnets sagsgangspjece'. Og på hjemmesiden 'Sundhedsvæsenets patientklagenævn' er der mulighed for at klage online.

3.4.1 Hvordan gennemføres aktindsigten
I § 21, stk. 2, er det beskrevet, hvorledes imødekommelse af aktindsigt kan gennemføres. I bestemmelsen
nævnes, at aktindsigten enten kan gennemføres ved, at patienten får adgang til at gennemse
journalen på stedet, eller at der udleveres en afskrift eller kopi af journalen til patienten.
Det fremgår af vejledning om aktindsigt m.v. i helbredsoplysninger, at gennemførelsen af aktindsigt
ved gennemsyn, rent praktisk kan ske ved, at patienten får lejlighed til at læse skærmbilledet, såfremt
journalen føres på edb. I de situationer, hvor sundhedspersonen må gå ud fra, at patienten har
brug for hjælp til at forstå indholdet af journalen, skal der tilbydes hjælp og vejledning. Dette kan
ske ved, at sundhedspersonen i fornødent omfang gennemgår journalen med patienten. Patienten har
dog ret til at afslå dette tilbud.
Patienten har krav på at få udleveret en afskrift eller kopi, hvis dette ønskes. Sundhedspersonen kan
således ikke stille krav om, at patienten møder til personligt gennemsyn af journalen på stedet, heller
ikke hvis sundhedspersonen finder det betænkeligt at udlevere afskrift eller fotokopi til patienten
uden lægelig vejledning.
Der kan imidlertid forekomme situationer, hvor afslag på udlevering af kopi rent undtagelsesvis kan
være berettiget. Det kan være tilfældet, hvor der er et overordentligt omfangsrigt journalmateriale,
som samtidigt er vanskeligt at kopiere. Endvidere kan det være begrundet i dokumentets form, for
eksempel hvis det er umuligt, meget vanskeligt eller bekosteligt at få fremstillet en kopi af særlige
dele af journalen, såsom prøver, modeller, lydbånd, røntgenbilleder eller lignende. Der henvises dog
til afsnit 4.3. vedrørende kopieringsgebyr.

Dette siger man max må opkræves et gebyr på 200 kr. oncl forsendelsgebyr

Sidst redigeret af Stezu; 02-09-2008 kl. 16:25. Årsag: indlæg lagt sammen for at spare plads i database
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 15:37   #63
Lund
Elsker at være her på K10
 
Lunds avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2008
Indlæg: 63
Styrke: 16
Lund er ny på vejen
Hmm .... Jeg fik jo også aktindsigt i og med hun sendte kopi af hendes notater/referat. men her kommer det jo ikke til udtryk hvordan hun er nået frem til resultatet eller hvordan samtalen forløb. Den er smækfyldt med fejl, ting hun ikke har noteret korrekt ned eller har fordrejet - men det er påstand mod påstand, når jeg ikke har kopi af båndet.

Har fået at vide, at det er hendes arbejdsredskab og hun ikke er forpigtet til at udlevere det. Jeg vil bare slå på at det vidner om hun ikke har rent mel i posen. Hvis jeg som fagperson fik så alvorlige anklager ville jeg hellere end gerne udlever kopi for at rense mit navn. Hun gjorde det stik modsatte. Brugte sin st.bededag på at skrive mine papirere og så skynde sig at slette båndet.
Lund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2008, 17:17   #64
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
Som sagt så er aktindsigt alt også bånd der ligger til grund for de papir der bliver lavet, problemet er jo så hvis hun har slettet disse bånd, så er der jo desværre ikke meget at komme efter.
Men hvis du ikke er enig i hendes udtaelser ville jeg da klage over hende, ser jo ud til hun slipper godt fra det hver gang hun gør som hun selv synes er smart. Men det er ikke lovligt at skrive noget der ikke passer.
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-10-2008, 22:51   #65
kurttrold
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-04 2008
Alder: 65
Indlæg: 150
Styrke: 17
kurttrold er ny på vejen
Hej Lund!
Jeg selv ringede også til Eva Blach,3 dage efter og spurgte om en kopi af båndet...
fik at vide det var slettet,og iøvrigt var det ikke til udlån...

En anden dame som jeg fik kontakt med via en anden hjemmeside ringede en time efter hun var kommet hjem,også slettet så der har hun godt nok været hurtig på tasterne,hun var dog så heldig at hun havde selv fået optaget dele af samtalen...

Eva Blach er uanmindelig hurtig til at sende rapporten og hvorfor mon???
kurttrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-10-2008, 01:21   #66
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det var en dame hvor vi kunne have god gavn af at få bredt kendskabet til hende ud, sådan at alle der skal til hende ved hvordan hun arbejder og ikke mindst sådan at folk vidste at hun optager og sletter i en hulens til fart...

Så alle borger kunne optage deres egene samtaler med hende og evt tilbyde hende en kopi for der er da vist helt klart noget galt med hendes egen optager
  Besvar med citat
Gammel 16-10-2008, 00:28   #67
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har lige fundet flg, fra Hillerød Kommunes Hjemmeside???
Citat:
"Lydoptagelse af samtaler eller møder med kommunen
Hillerød Kommune bliver af og til mødt med et ønske fra en borger om at lydoptage en samtale med en kommunal medarbejder. En borger har som udgangspunkt ikke krav på at lydoptage sine telefonsamtaler eller sine møder med kommunen. Det er kommunen, der fastsætter rammerne for de samtaler/møder kommunen holder.

Hillerød Kommune har stor forståelse for, at nogle borgere har behov for at optage de samtaler/møder, de har med os. Ønsker du at optage en samtale med en kommunal medarbejder, skal du informere vedkommende om dette inden optagelsen finder sted. Medarbejderen vil så på baggrund af en konkret vurdering tage stilling til om optagelsen kan finde sted.

En borger vil ikke kunne støtte ret alene på, hvad der siges fra en medarbejders side i en samtale, da dette ikke er udtryk for kommunens endelige afgørelse i sagen, men af vejledende karakter." Citat slut.

Den står i forbindelse med sagsbehandling og frister på sagsbehandling???
Hvor frækt er det?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2008, 00:50   #68
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Pia det er da lige til en skrivelse til dem... skal jeg eller vil du (de kender øjensynlig ikke de danske love ) eller også håber de på at går den så går den
  Besvar med citat
Gammel 16-10-2008, 01:08   #69
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg holder desværre offecialt lav profil, så du må hjertens gerne.
Og, ja, går den så går den. de er forbandet frække. Se også det om sagsbehandlerens ord, man åbentbart IKKE skal regne for noget???
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2008, 08:09   #70
gandalf
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2008
Indlæg: 4
Styrke: 0
gandalf er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Der må være godt gang i mimikken på Fyn ... hvad er det dog for en gang vrøvl at fyre af
Så vil jeg da foreslå Odense kommune at alle møder bliver optaget på video

/Gandalf
gandalf er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At optage samtaler /møder? Lejeko Alt det andet 6 04-01-2014 23:55
Samtaler tjele88 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 06-01-2012 10:35
Fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang fleksjob 2 23-05-2011 17:14
fiktive samtaler mulle59 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 22-05-2011 22:07
100.000 unødvendige samtaler med sygemeldte! buster Politik og Samfund 3 28-02-2010 11:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension