K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-12-2013, 23:54   #1
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Ny sygedagpengemodel forhandlet på plads

Denne er lige tikket ind på min mail.

http://bm.dk/Aktuelt/Pressemeddelels...%20paa%20plads

Aftalens tekst ligger HER

Sidst redigeret af mik16; 18-12-2013 kl. 23:58.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 23:58   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps jeg skulle lige tiul at sætte den ind http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...9.htm?rss=true

Sætter lige hovedelementerne herind

Info:
Hovedelementerne i den fremtidige indsats for sygemeldte:

Sygedagpengemodtagere får økonomisk tryghed under hele sygdomsforløbet.
De, der efter fem måneder kan få forlænget deres sygedagpenge efter de gældende regler og en ny ottende forlængelsesregel,
kan forlænges efter de eksisterende sygedagpengeregler.
De, der ikke kan forlænges, overgår til jobafklaringsforløb og dertilhørende ydelse (kontanthjælpsniveau uden modregning for ægtefælleindkomst og formue).

Den nye forlængelsesmulighed sikrer, at personer med en livstruende, alvorlig sygdom kan fortsætte på sygedagpenge uden tidsbegrænsning på baggrund af en konkret,
lægelig vurdering. Med en ny ottende forlængelsesmulighed tager aftalen særlig hånd om de borgere, der er ramt af en alvorlig, livstruende sygdom som fx kræft.
Fremover er de sikret sygedagpenge gennem hele sygdomsforløbet.

Den enkelte borger får mulighed for at afvise behandling, som den pågældende ikke ønsker, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlag.
Indsats og opfølgning sker tidligt i sygdomsforløbet med udgangspunkt i en ny visitationsmodel, der samtidig sikrer,
at indsatsen tager udgangspunkt i den enkeltes behov for støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Der indføres en helt ny opfølgningsmodel med indbygget mulighed for at bruge en ”fast-track-løsning”.
Den betyder, at virksomheder eller borgere kan få kommunen til at iværksætte en ekstraordinær tidlig indsats, hvis der er risiko for et længerevarende sygdomsforløb.
På den måde kan indsatsen komme i gang meget tidligere end i dag, hvor første samtale med kommunen er efter otte ugers sygdom.

Ressourcerne bliver brugt på sygemeldte, der risikerer lange sygedomsforløb.
Til gengæld får sygemeldte med ukomplicerede forløb og udsigt til snarlig tilbagevenden ikke længere en indsats.

Sagsgangene i sygedagpengesager skal være så enkle som muligt med mindst mulig administrativ byrde for sygemeldte, arbejdsgivere og kommuner.
Det indebærer blandt andet at de digitale muligheder skal udnyttes bedre for dermed at skabe et mere effektivt sygedagpengesystem.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:08   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Så har vi vundet endnu engang Web..

"Den enkelte borger får mulighed for at afvise behandling, som den pågældende ikke ønsker, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlag"

I "Danmark, mit fædreland"

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Bedste hilsner

Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:12   #4
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 37
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Nogen der ved om det virker med tilbagevirkende kraft? F.eks så er jeg lige blevet smidt over på KH og i et helt andet system, vil jeg blive hevet tilbage (dog ikke på sdp men på den kh lignende ydelse), sådan så min sag ikke bliver syltet fordi man er kommet på KH, men man kommer tilbage og får et forløb??
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:12   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu har jeg ikke læst det hele....men er det kun et 3 årigt forsøg eller har de lavet det permanent nu...

Det plejer altid kun at virke fremad....og ikke med tilbagevirkende kraft....desværre..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:16   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vi må nærlæse i morgen Web....

.. jeg er kørt træt.

Hvis det er en 3årig periode vil det overraske mig meget.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:28   #7
leba
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2010
Indlæg: 29
Styrke: 14
leba er ny på vejen
Gælder 'Først' fra juni 2014

Eller læser jeg forkert ? , hmm og gælder det kun for folk der kommer eller p.t er på sygedagpenge, så tager jeg lige armene ned igen, havde håbet på at jeg kunne gå fra zero indtægt til kontanthjælpslignende indtægt ��.

Sidst redigeret af leba; 19-12-2013 kl. 00:31.
leba er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:30   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nåå ny varighedsbegrænsning på kun 5 måneder...

De nuværende forlængelses regler vil stadig være der...plus der kommer en ny for dem som er alvorligt syge...

Kan man ikke forlænges efter de 5 måneder...ja så kan man komme i et jobafklaringsforløb....og dette kan gentages....

Man vil få en kontanthjælps ligende ydelse som ikke er afhængig af ægtefælle indkomst og formue...imens man er i dette jobafklaringsforløb...

Så kommer det....vent på det.....

Det med at man ikke kan tvinges til bestemte behandlinger....ja det er kun et 2 årigt forsøg....og så skal der revurderes for at se om det skal gøres permanent...

Det var lige hvad jeg fik ud af at læse aftaleteksten....

Du har læst nogenlunde rigtigt Leba

Citat:
Ikrafttrædelse
Aftalen indfases sådan, at ingen sygemeldte risikerer at stå uden offentlig forsør-gelse fra 1. juli 2014.

Den 1. juli 2014 indføres den nye sygedagpengemodel med jobafklaringsforløb samt den nye forlængelsesregel ved livstruende, alvorlig sygdom. Endvidere iværksættes forsøget om muligheden for at sige nej til lægebehandling uden ydel-sesmæssige konsekvenser.

Den 1. januar 2015 træder resten af forslagene i kraft.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:37   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
.. jeg er kørt træt.

Hvis det er en 3årig periode vil det overraske mig meget.

Hilsen Peter
Som jeg læser det, så er det permanent.. Dog med nedenstående evaluering..

Citat:

Opfølgning
Aftalepartierne er enige om at følge op på de økonomiske forudsætninger bag re-formen. Såfremt de økonomiske forudsætninger bag reformen viser sig ikke at hol-de, er aftalepartierne forpligtet til at finde løsninger herpå.
Løsningerne skal findes på sygedagpengeområdet og understøtte reformens intenti-oner om, at sygemeldte skal have en tidlige og aktiv indsats, og at ingen sygemeld-te skal ende uden offentlig forsørgelse. Regeringen vil udarbejde årlige statusrede-gørelser til forligskredsen fra 2016 og frem med særligt fokus på:
 Antallet af borgere på hhv. sygedagpenge og jobafklaringsforløb, herunder va-righed og effekt.
 Kommunernes brug af forlængelsesregler, herunder brug af den nye forlængel-sesregel ved livstruende, alvorlig sygdom.
 Udviklingen i den aktive indsats på hhv. sygedagpenge- og jobafklaringsforløb, herunder den tidlige og tværfaglige indsats.
 Udviklingen i brugen af fast-track-ordningen.
Aftalepartierne er enige om, at der efter 2 år gennemføres en grundig evaluering af, om revurderingstidspunktet er hensigtsmæssigt i forhold til samspillet med sund-hedsvæsnet, herunder udredningstider. Hvis det viser sig, at der er uhensigtsmæs-sigt mange uafklarede sygemeldte ved revurderingstidspunktet efter 5 måneder, skal forligskredsen drøfte mulige justeringer i sygedagpengesystemet, som sikrer, at flere sygemeldte kan nå at blive afklarede inden revurderingen.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 00:38   #10
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 37
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Det er da for dårligt at det ikke virker for alle syge, også dem som er blevet tabt på gulvet af systemet, både med ens sag men også økonomisk. Men nej nej, så smart er hun da ikke, hende Mette
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension