K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-03-2010, 22:00   #1
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
førtidspension når ens mand er alkoholiker

Hejsa

Jeg har en nabo som søger førtidspension og hun har fået af vide af sin socialrådgiver at der ingen steder må stå i hendes papirer, at hendes mand er alkoholiker for så får hun ikke pension, er der nogle af jer der nogensinde har hørt det før?

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 22:36   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej den var da ny, sig til hende at hun skal bede om at få det på skrift ...

Men ok det kan jo være at hendes sagsbehandler siger det for at være hjælpsom for der er en del sagsbehandler der har den fordom om mennesker at de simpelthen ikke kan finde ud af at styre deres liv hvis de får en pension så forsumper de nok og hvis manden så er alkoholiker så kan det være at de er endnu mere bange for at konen også går den vej , det er jo ikke til at vide ...

men at man ikke må have det med i div sager den har jeg godt nok aldrig hørt før
  Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 23:04   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Næ og man tænker også lidt på alle de alkoholikere der også får tilkendt førtidspension - selvfølgelig sammen med andre diagnoser.......men hvor alkoholismen er et kendt problem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-03-2010, 23:31   #4
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Jeg synes, det lyder underligt.

Hendes mands alkoholisme er ikke hendes diagnose - men kan alligevel være så opslidende for hende, at det er medvirkende årsag til, at hun har brug for FTP.
Min søn er f.eks. autist - og selv om hans diagnose ikke er min, har jeg da gennem hele mit forløb bedt om at det måtte blive noteret i min sag - både i ansøgningen om FTP og RP. Det er en kendt sag, at forældre til autister, bliver slidt ned i deres kamp for børnene - de bliver skilt, får depression, mister job m.m. - kan sagtens forestille mig, at det er det samme med en pårørende til en alkoholiker.
Jeg synes ikke, man skal skamme sig over nogen former for diagnoser og ikke stikke noget under stolen. Vi må belære systemet og de mennesker, der ikke er klogere om, at den ene diagnose ikke er finere/bedre/rigtigere end den anden.

Mange hilsener

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 11:04   #5
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
det var så endnu 1 variant.... af et evt. afslag.....

dette lille grin skal ikke misforståes. Men når det nu er sagt, så kan jeg sandt for min mistede dyd ikke se hvad ens samlevers problem, skulle have med ens egen sygdom/skade, og gøre.

jeg tænker i relation på ansøgning om f.t.p. eller flex.

mvh eders ace dk .... der tit bliver overrasket....
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 11:32   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Annemette,

Jeg tror at sagsbehandleren måske vil beskytte din nabo kone og hjælpe hende til ftp. Alkoholisme er ikke en anerkendt sygdom på den måde og pensionnævnet eller social udvalget vil da ikke give medhold i en ftp. på samme måde som de ville hvis din nabo kone havde et autistisk barn.

Et eller andet sted skal man nok se som om, at SU og PV gør sit for at finde den nål i en hø stak, der måske kunne gøre at din nabo ikke skulle have pension. Sådan er det desværre. Dog kan jeg heller ikke helt se hvor din nabo kone skulle kunne nævne det ?. Som jeg husker det spørger ressourceprofilen ikke direkte til hvad ens evt. partner er for en. !!

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 11:38   #7
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser
Hejsa

Jeg har en nabo som søger førtidspension og hun har fået af vide af sin socialrådgiver at der ingen steder må stå i hendes papirer, at hendes mand er alkoholiker for så får hun ikke pension, er der nogle af jer der nogensinde har hørt det før?

Hilsen Annemette
Nej, har aldrig hørt at der ikke må stå i ens sag at manden er alkoholiker - MEN er konen sygemeldt eller slidt ned til sokkeholderen p.g.a mandens alkoholisme, så kan jeg godt følge sagsbehandleren. For folk som kender lidt til alkoholisme, ved også godt at man betegner det som en "familiesygdom" i behandlingssystemet. Det er helt utroligt hvilken negativ indflydelse druk og alkoholisme KAN få for familielivet. Uanset hvor oplyste folk syntes de er, så er netop misbrugsområdet fyldt med fordomme. Er det vigtigt for din nabo at mandens misbrug står i hendes sag?

I hele 54 år har jeg levet, uden at fortælle èn eneste at mine forældre var dybt alkoholiserede, jeg har i 34 år arbejdet fuldstændigt normalt og har haft et helt normal liv - jeg blev sygemeldt og fleksvisiteret på fysiske sygdomme, og blev i mit sagsforløb på vejen fra fleks til pension sendt til psykiatiker af kommunen, dèn er der flere på k10 der kender. Dèr spørger de jo om alt, og havde jeg vidst på forhånd at min kaotiske misbrugsbarndom ville blive vendt mod mig, så havde jeg løjet fra første færd af, lige pludselig fremstod jeg nærmest som et psykisk behandlingskrævende misbrugsbarn - godt jeg kunne bevise at jeg altså havde arbejdet normalt i hele 34 år før fysisk sygdom slog til.

Så medmindre det er vigtigt for din nabo, at mandens misbrug nævnes - så syntes jeg at sagsbehandleren har ret. Nabokonen skal bedømmes på hende selv og ikke mandens misbrug.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 12:19   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hmmm, det kan da undre at sagsbehandler opfordre til at omgåes sandheden i ressurceprofilen...

Nååå nej, selvfølgelig bliver jeg ikke forundret over noget som helst mere... -ihvertfald IKKE når det kommer fra systemet
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 12:21   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja men denne gang er det alså til ansøgers fordel
mandens problem skal ikke blandes ind i hendes førtidspension
giver ingrid ret og hendes syn på sagen.
for kommunen kan så sige det mandens problem som gør kvinden ikke kan arbejde.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2010, 13:36   #10
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja men denne gang er det alså til ansøgers fordel
mandens problem skal ikke blandes ind i hendes førtidspension
giver ingrid ret og hendes syn på sagen.
for kommunen kan så sige det mandens problem som gør kvinden ikke kan arbejde.
Ja, og både hun og manden risikere at ryge i behandling - han for sin alkoholisme og hun på kursus for pårørende.

Ikke engang alkoholiker kan få pension KUN og BARE fordi de er alkoholikere - alkoholisme og følgevirkningerne for de pårørende kan behandles og behøver nødvendigvis ikke at være en varig tilstand. I yderste konsekvens, kan hun jo gå fra manden, hvis hans misbrug gør hende så syg.

Der hvor pension som regel gives til misbrugere, er i de tilfælde hvor der p.g.a af misbruget er sket uoprettelige følgeskader som har påvirket arbejdsevnen.

Jeg lider ikke af fordomme, men den nabokone kan få det svært i systemet - mandens alkoholisme kan betegnes som en barriere for HENDE, men en barriere der forholdsvist let kan gøres noget ved.

Så jeg tror den sagsbehandler siger og gør det bedste til gavn for naboen.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ung mand på førtidspension - eget firma? Olsen_05 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 30-06-2013 10:41
Nogen der friske på lidt mand-til-mand.. Chas Politik og Samfund 1 13-06-2012 22:18
Hvordan søger vi førtidspension til min mand? Andemor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 26-04-2006 17:57
Hvordan søger vi førtidspension til min mand? Andemor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 31-03-2006 08:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension