K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2010, 18:35   #1
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Hvornår er det tilladt at vise smerte?

Hej alle.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår det er tilladt at udtrykke smerte visuelt? Hvis det overhovedet er tilladt...

Jeg er kronisk smertepatient, og er meget udadreagerende når mine smerter når op på niveau 8-9 på VAS skalaen. Det kommer bl.a. til udtryk ved at jeg "skærer" ansigt, og bliver meget urolig (dvs. jeg skifter stilling konstant).

Nu har jeg så, på kommunens anledning, været omkring en psykolog. Psykologen skriver bl.a. at der er uoverensstemmelse med mit smerteudtryk og den smerte jeg angiver på VAS skalaen.

Jeg er godt klar over at jeg bliver meget urolig når smerterne når op på 8-9, og jeg afhjælper det ved at hvile mig, så jeg ikke også "kommer til" at bruge energi på smerteudtrykket.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 19:41   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...kender godt den formulering med uoverensstemmelse mellem faktiske smerter og behandleres opfattelse af patientens smerter fra mine seneste tre speciallægeerklæringer...

Men man behersker sig jo og netop det koster meget psykisk energi...

Personligt skriger jeg først af smerte ved 10 på VAS-skalen (uden at jeg dog har nærstuderet VAS-skalaen) - føles mere som jeg er på 15 ved max. smerter.

Men hvornår det er tilladt at vise smerter?

Altså ved udtalte smerter, så tænker man jo ikke på, om det er tilladt...

...forsøg evt. at uddybe lidt mere :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 19:46   #3
Flower
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2010
Indlæg: 67
Styrke: 15
Flower er ny på vejen
Når der er en reel smerte er det selvfølgelig helt ok. Men personligt kunne jeg aldrig drømme om at vise min smerte offentligt før vi snakker smerter af samme grad som feks veer.... Har desuden haft en underlivsbetændelse engang og det er den eneste gang, udover mine fødlser, hvor jeg ikke har kunne skjule at jeg havde ondt...

Men det jeg forstår på psykologens udmeldelse er at han synes at du forholdsvis langt nede på VAS scoren begynder at udtrykke din smerte visuelt. Altså når du scorer feks 3 (bare et eks...) Hvis du mener at han har misforstået dig, så syns jeg bestemt du skal snakke med din SB om det!!
Flower er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 19:57   #4
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Jeg er nemlig bekymret for at psykologen har misforstået mig. Normalt smerteniveau for mig ligger på 6-7, hvor jeg ikke er udadreagerende. Men da jeg var ved psykologen var jeg meget smertepåvirket, bl.a. pga. køreturen derind. Altså var mine smerter omkring 9.

Jeg tænker at psykologen har draget sin egen konklusion, da hun på intet tidspunkt spurgte mig om mit aktuelle smerteniveau. Men i rapporten står der bl.a. at mine smerter bliver fremprovokeret af bilkørsel, kulde og aktivitet generelt (jeg skulle gå op på 2.sal uden brug af elevator, hvilket provokerede mine smerter yderligere).

At jeg er meget udadreagerende når det gør h.lvedes ondt er jeg opmærksom på, men når jeg ender i den ende af VAS skalaen, stopper min hjerne med at fungere, og jeg har derfor svært ved både at styre krop og hoved.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 20:18   #5
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Jeg ved ikke hvornår....det er tilladt??

Men på mig kan det ses...i mit ansigt, og på min kropsholdning..så jeg behøver faktisk ikke selv fortælle det, men gør det på job alligevel.

Alle mennesker har jo forskellige tærskler, for smerter, så det er svært at sige, men.... jeg fortæller det som sagt på jobbet, hvis jeg har extra ondt i lænden, en dag, så tages der hensyn, og De ved, at jeg ikke siger så meget/ smiler, som jeg plejer.

V.H Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 21:48   #6
bimse45
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2010
Indlæg: 28
Styrke: 14
bimse45 er ny på vejen
Når man er til psykolog/psykiater m.m. holder de øje med ens kropssprog.. m.m. og de kan tyde på hun tolker din smerte som spil for galleriet.

der er jo desværre nogen der fusker sig igennem sådanne afklaringer m.m. nok derfor de er særlig opmærksom på dette.

bare surt hvis det ikke er tilfælde for dig. nok en god ide at snakke med din SB om dette.
bimse45 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 21:50   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Spørgsmålet er hvor meget din psykolog ved om smerter Sniffeline, og er dine psykiske eller fysiske bestemt eller begge dele ?

Jeg har smerter som udelukkende er psykiske bestemt, jeg lærte en del ved en afspændings pædagog, som var tilknyttet min første psykolog jeg havde for 3 år siden. Min seneste psykolog, som faktisk har været min bedste, havde dog ikke megen forstand på smerte, men tiltrods for det var hun god. Hun var dog ikke god til "alt det smerte", men vi fandt ud af at det er min "overlægger" til angsten og på et tidspunkt foreslog hun at jeg kunne synge ordet smerte !! ??

Meget underligt, men nogle psykologer ved bare ikke alt. Jeg er efterflg. kommet frem til at det bedste for mig er ro og så lave noget og så hvile. Ikke for meget belastning eller social kontakt, så holder smerterne sig i ro.

Håber at du får det bedre med dine smerter, for der er da uhyggeligt at hører hvor højt du kommer op. Smerte er jo en indikator for at psyken er overbelastet, går du til psykiater og medicineres ? Det håber jeg for dig.

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 10-12-2010 kl. 21:56.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 22:43   #8
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Smerte er jo en indikator for at psyken er overbelastet, går du til psykiater og medicineres ?
Kh. EE
Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med det.??
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 22:52   #9
Engel
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2010
Indlæg: 137
Styrke: 14
Engel er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
Hej alle.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår det er tilladt at udtrykke smerte visuelt? Hvis det overhovedet er tilladt...
Kommer til at tænke på at den måde man udvise smerte på, er fuldstændig og aldeles kulturelt bestemt !
Engel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 22:58   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Altså ved den første psykolog fortalte hun at hun også havde mange sportsfolk, som hverdag trænede deres ypperste og det ved vi jo. Jeg går selv i et træningscenter og folk kan jo være manisk.!!

Men psyken kan simpelt hen gøre det at den kapper fra og hænger hovedet på knagen og kroppen går så videre og prøver at udøve hvad psyken har "dikteret".

Psyken er jo ofte bestående af vores "overjeg" og det er her vi får indlært alle de ting vi burde gøre, alle de måder vi burde agere på osv osv . og når vi ikke indordner os, så koster det og vi får pisk = FREUD psykologi. Men der er noget om det...

Man vil jo så gerne og man prøver og prøver og bliver nærmest bange for de autoriteter der sætter en til noget, måske er man også opvokset med lavt selv værd og vil bare bevise hvor god man er, og det kan man, men det er ikke bare sådan lige.

Så hvis psyken ikke fungere optimalt, altså dvs.: "nå, men det går jo fint med arbejde og privatliv", men er der uoverensstemmelser hermed og at man samtidig mangler noget fra barndommen, ala selvværd, så kan det skabe problemer.

Mht. mig så har jeg i mange år lidt af blærebetændelse, i 2006 og fik efter flg. stærke fysiske smerter. Disse blev så via scanninger og blodprøver konstateret til at være ikke eksisterende !!??. I dag og siden jeg tog afsked fra arbejdsmarkedet og min mand / mit privat liv, har jeg ikke haft blærebetændelser, men stadig smerter. Psykiaterne siger at jeg kompensere for de smerter der var !!!!

Dog er der ingen læger, psykologer eller psykiater der har kunne hitte ud af hvor "geden ligger begravet". Havde jeg levet i "gamle dage" var jeg blevet kaldt en hypokonder og tænk sig jeg har læst så meget Freud om psykosomatiske sygdomme og nu er jeg der selv.

Fysiske spændinger, smerte træthed og lign. er for mig en indikator om rødt lys og det har taget mig mange år at erkende at det også kommer når jeg har mine børn kommer og det fatter man jo ikke. Man kan jo ikke leve alene.

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 10-12-2010 kl. 23:05.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt vise ord modic Dit og Dat 3 13-09-2011 22:12
Er slavehandel tilladt i Danmark? ekseleven Politik og Samfund 23 20-07-2011 07:12
Vise Danmark hvem vi er? PiaCP Politik og Samfund 12 09-09-2010 09:26
må det være mig tilladt og henlede ace dk Alt det andet 7 04-07-2010 20:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension