K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-06-2019, 13:53   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hvilke indsatser i et ressourceforløb?

Hej venner!
Hvor er det fantastisk at K10 har fået liv igen. Hurra for dem
der har valgt at køre siden videre

I kender måske min historie. Masser af sengølger pga kræftbehandling,
både fysisk og psykisk.
Jeg har lige fået tilkendt et ressourceforløb og skal i behandling for helbredsangst, da kommunen håber at det vil gøre at jeg kan arbejde lidt mere (er blevet målt til 2-3 timer om ugen ved 50 % effektivitet). Derefter skal jeg i en ny arbejdsprøvning, hvor jeg kan sidde ned og arbejde (et skånebehov der ikke blev tilgodeset i min første arbejdsprøvning)

Jeg har været et år på smerteklinik og der er ikke flere behandlingsmuligheder og alt er prøvet og det er kronisk. Min egen læge skriver at jeg ikke kan arbejde og giver smerteklinikken ret.

Mit mål er at blive stabil (som smerteklinikken ikke formåede at gøre mig), og kunne komme op i timer og ende med et fleksjob 10-15 timer om ugen.

Kommunen ved at jeg er en fighter, og som rehabiliteringsteamet sagde "vi ser potentiale i dig", før de gav mig et ressourceforløb.

Jeg har foreslået forskellige indsatser som kommunen skal dække rent økonomisk, som vil kunne reducere mine smerter, give mig mere energi og undgå at jeg overbelaster min krop i hverdagen, med smerter til følge.

Det er ting som en el cykel (bibeholdning af muskelmasse i benene og undgå overbelastning når jeg går. Jeg kan max gå 600 m om dagen). Ved cykling med en motor belaster jeg ikke benene så meget.

Akupunktur (har fundet en akupunktør der arbejder med nerveskader og hedeture og har stor erfaring med det)

Infrarødt tæppe (smerteklinikken har nævnt at infrarødt lys kan reducere smerter)

Psykolog (har masser af angst og overbelastnings symptomer. Helbredsangst er kun en del af det)

Tilskud til extra sund kost og kosttilskud (har komplekse maveproblemer og kronisk høje levertal og nerveskader i maven pga kemo. Jeg har fundet en fysioterapeut der har helbredt sig selv for en kronisk tarmsygdom igennem sund kost og kosttilskud, så jeg kommer til at prøve det samme)

Min sagsbehandler henviser til enkeltydelse.

Burde kommunen ikke kunne se at ved at betale for de her indsatser, er der en større sandsynlighed for at jeg vil kunne blive stabil og evt kunne komme op i timer, som jeg jo gerne vil? Hvis jeg ikke bliver stabil ender jeg vel med pension (jeg er 41).

Hvordan får jeg dem til at indse at det giver mening?

Sidst redigeret af Desmond007; 19-06-2019 kl. 13:59.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 17:39   #2
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Er der andre paragraffer jeg kan søge igennem, end enkeltydelse? jeg vil alligevel få afslag, da de kigger på rådighedsbeløb og ikke tæller mine skyhøje udgifter til nødvendig sund kost med (skal spise hver 3. time og lave alt fra bunden)
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 18:24   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvad står der som indsatspunkter i dit ressouceforløb?

Hvis de nævnte ting står som noget du SKAL gøre i løbet af dit forløb så SKAL kommunen betale.

Hvis de mener at du selv skal betale tingene så er du jo bedre stillet med en førtidspension da du bedre har råd til de ting du ønsker at gøre og jo altid kan kontakte kommunen og bede om at forsøge på at komme i fleksjob hvis helbredet skulle blive mere stabilt.

Med hensyn til at få en 2-hjulet elcykel som hjælpemiddel eller bare som forbrugsgode (tilskud til køb) vil den formodentligt blive svær at gennemføre da ankestyrelsen har lavet en afgørelse om at de er blevet så udbredt at de betragtes som hvermandseje og dermed ikke kan tildeles som forbrugsgode.
https://hmi-basen.dk/newslist.asp?x_...1218&stype=iso

Så jeg synes at du skal forsøge dig med en kassecykel (3 hjulet) du kan jo bruge begrundelse at du har svært ved at holde balancen og har brug for kassen til dine indkøb.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 18:59   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Der er bare aftalt at jeg skal i behandling for helbredsangst og evt have en mentor.

God ide med kassecykel. Jeg har godt læst principafgørelsen. Jeg får besøg af een i morgen fra hjælpemiddelafsnittet, så må jeg se hvad hun siger. Det ville nu være rart med et transportmiddel der ikke skriger "handicappet"
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 19:01   #5
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Nåååh vent. En kassecykel er vel en el cykel på 3 hjul med en kasse foran?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 20:13   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
De findes både med og uden el men jeg tænkte naturligvis på dem med el.

For øvrigt søgte jeg lige og fandt ud af at de hedder ladcykler.

https://www.google.dk/search?q=ladcy...w=1264&bih=631

Tilføjelse:
Problemet er at hvis du får den bevilget, så bliver det nok som forbrugsgode og ikke som hjælpemiddel, hvilket betyder at du selv skal betale en del, tror at det er halvdelen, samt at du selv står for alt vedligeholdelse.

Sidst redigeret af Nørd; 19-06-2019 kl. 20:15.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 21:04   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Når du skriver at der kun står i indsatsplanen at du skal i behandling for helbredsangst og måske have en mentor, så er det indsatser som kommunen SKAL betale, det er ikke noget du skal søge enkeltydelse til da de har pligt til at afholde alle udgifter ved disse to obligatoriske indsatser.
Hvilket betyder at psykologen skal betales af dem (hvis ellers det er en psykolog der behandler helbredsangst), her kan det jo være at I samtidig kommer ind på dine andre problemer, der formodentligt hænger sammen.

Alle de andre ting, du nævner, hvis de ikke står i planen, så har kommunen ingen pligt til at hjælpe dig økonomisk, til gengæld har du heller ikke pligt til at gennemføre dem fordi det er frivilligt når det ikke står i planen.

Men når det er sagt så er der jo en mulighed for at få hjælp af hjælpemiddelafsnittet som allerede kommer i morgen.
Jeg tænker at du måske kunne være en smule strategisk og samtidig spørge om du kan få rollator (ja, jeg ved meget handicapagtigt) så virker du måske mere handicappet og derfor i målgruppen, i stedet for bare at være ude på at få en gratis eller billig el-cykel.
Når rollatoren først er bevilget behøver den jo ikke blive luftet men kan vel samle støv i et hjørne af lejligheden eller noget.

Det infrarøde tæppe har du vel også planer om at søge i morgen?
Det må jo være et hjælpemiddel, det er i hvert fald ikke noget der er allemandseje.

Så er der akupunktøren, fysioterapeuten, kosttilskud og sund kost tilbage, dem kan jeg ikke hjælpe med gode ideer til.

Undtagen en ting, har du en aktiv arbejdsmarkedspension med forsikring?
Hvis ja, så bør du undersøge om de giver tilskud til akupunktør og eller fysioterapeuten da der er nogle som har den slags tilskudsprogrammer i forsøget på at skaffe deres medlemmer hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet.

Hvis du tilfældigvis skulle være medlem af sygeforsikringen Danmark, så er der også visse behandlinger de giver tilskud til, men det kræver at behandleren har et ydernummer og muligvis kræver det også en henvisning fra lægen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2019, 21:43   #8
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak for gode råd

Jeg har givet kommunen de her forslag til hvad der vil kunne øge min funktionsevne i håb
om at de vil gøre dem til en del af indsatsplanen.

Mht det besøg jeg får i morgen af hjælpemiddelafsnittet, så tror jeg du har ret. Jeg vil enten spørge om rollator eller bare høre hvad hun vurderer vil være det bedste hjælpemiddel til mig og så tage den derfra og høre om en ladcykel bliver skudt helt ned.

Jeg får gratis fysioterapi så genoptræningen er sikret.

Jeg vil høre hende om det infrarøde tæppe også god ide

Sidst redigeret af Desmond007; 19-06-2019 kl. 21:46.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2019, 08:22   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Pas på med at tage imod gode råd fra hende om hvad du kan søge, du risikerer at få at vide at det kan du ikke få.

Det er vist ikke ualmindeligt at de sparer penge ved at sige nej under samtalen så tror folk på det og søger derfor ikke.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2019, 09:58   #10
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak for det. Jeg er helt enig. Kender dem efterhånden.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension