K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-12-2007, 18:43   #121
Lene Bill
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-11 2007
Indlæg: 4
Styrke: 0
Lene Bill er ny på vejen
Hej det er frisk at tage kampen op jeg har sådan lyst til deltage nu har jeg slåes med det offenlige system i 4 år, det tærer meget på ens psyke skal for sidste gang vurderes af min arbejdsevne om jeg stadig kan få fleksjob eller bliver kassen lukket.

lene bill
Lene Bill er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2007, 11:25   #122
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hansen Se meddelelser
Hvad er der kommet ud af det pressemøde, jeg er ny har på k10 og er ved at blive kvalt af en sosialrådgiver i ledtog med en lægekonsulent der er venstrekvinde her i byen
Hej hansen

Der er ikke sket en noget rent pressemæssigt, da Ekstra Bladet ikke har fulgt op på det, som lovet?

Men tro mig allesammen, "der vil ske noget" som udløber af mit møde med Jytte Hestbech og pressemødet.

Jeg kan dog af gode grunde ikke afsløre noget endnu, da projektet endnu er i opstartfasen, men det vil få pressens interesse og det vil fremkalde mange grå hår i "SYSTEMET", og få ansvarliggjort eller afskaffet lægekonsulenters medvirken i sociale sager!


Din sag: (kender jeg ikke)

Hvis lægekonsulenten begår eller har begået fejl, så kræv "som den første", at få behandlet den lægelige del af din sag af en læge eller speciallæge "der står til ansvar" i henhold til lægeloven og sit aflagte lægeløfte.

Din retssikkerhed skal være på plads.

Udskriv og fremlæg om nødvendigt - http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2007_48_52739

eller indlæg på K10 nr. 118 (står øverst tilhøjre) kopi af ugeskrift for læger.

PS. At lægekonsulenten er - VENSTREKVINDE - kan være interessant på "et senere tidspunkt " - hvis hun er politisk engageret i din by, og du nægtes lægekompetent medvirken i din sag.

Held og lykke med det

www.Benny-G.dk
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2007, 18:23   #123
Etta
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2007
Lokation: falster
Indlæg: 24
Styrke: 17
Etta er ny på vejen
Lægekonsulenterne

Hej Benny.
Lad endelig høre nærmere når vi nærmer os.
Svært mange har fortsatte og ufsluttede sagsbehandlinger ude i de offentlige systemer, grundet netop lægekonsulenters hang til magtmisbrug, samt vilje til at kalde kroniske syge for psykiske diagnoser med somatiske overbygninger, selv om disse på dette tidspunkt endnu ikke havde indfundet sig ifølge meget kompetent faglig dygtig psykiatrikker med flere udgivelser om emnet end jeg har set psykiatrikere og psykologer. Lægesprog er dog ypperligt, tænk jeg troede at somatisk skulle findes i en afrikansk stat. Men næ nej.
Så jo jeg følger skam med.
Og håber at min slags af en lægekonsulent får plads på efteruddannelsen for disse for der er vist et eller andet ved lægegerningen der suste gerade derudaf.
Hej fra mig og undskyld lige staverierne...
__________________
Citat:
Gode oplevelser og gode mennesker

Sidst redigeret af Etta; 10-12-2007 kl. 18:25.
Etta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 02:02   #124
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvad betyder lægefaglig?

Jeg faldt over en jobannonce på www.jobindex.dk, hvor Odense Kommune søger Kommunallæger/sociallæger.

Der står flere gange følgende:

Citat:
lægefaglig konsulentbistand
Og det, jeg studser over, er ordet "lægefaglig".

Står man ikke fagligt til ansvar over for fejl?

En socialrådgiver laver en socialfaglig sagsbehandling. En socialrådgiver kan retsforfølges.

Kender nogen noget til det at stå til regnskab for sin lægefaglighed?

Der må da være noget. Andre brancher står jo også til regnskab over for de fejl, der begås. Eks. byggeri osv.


Link til jobannoncen er her: http://www.jobindex.dk/cgi/open.cgi?...Odense+Kommune
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 11-12-2007 kl. 02:04. Årsag: link tilføjet
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2007, 11:05   #125
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Nyt fra Folketinget:
tirsdag 11. december 2007

Udvalgsbilag

Sundhedsudvalget, Alm. del - Spørgsmål 59

Journaloplysninger
Folketingsår: 2007-08 (2. samling)
Dokument Alm. del - Spørgsmål 59

Sagstitel: SUU alm. del
Offentliggør: Offentligt
Afsendt: 10/12-07
Modtaget: 16/10-07
Omdelt: 10/12-07

Titel: MFU spm. om det kun er lægelovens undtagelser der kan begrunde, at en læge i bestemte situationer kan være undtaget fra at overholde lægeløftet, til ministeren for sundhed og forebyggelse

Spørgsmålets ordlyd: Ministeren bedes redegøre for, om det kun er lægelovens undtagelser der kan begrunde, at en læge i bestemte situationer kan være undtaget fra at skulle overholde lægeløftet og dermed være undtaget fra de lægeetiske ansvarsregler.

Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingssamlingen 2007-08, 1. samling, jf. spm. 38.

Spørger: Line Barfod (EL) (ikke medlem af udvalget)
Dok.type: Udvalgsspørgsmål (SP)
U-emneord: ansvarsforhold, lægeloven, læger
Dokumentrelation Se også: SUU alm. del - Spørgsmål 38
MFU spm. om det kun er lægelovens undtagelser der kan begrunde, at en læge i bestemte situationer kan være undtaget fra at overholde lægeløftet, til indenrigs- og sundhedsministeren
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2007, 13:16   #126
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Mange her på k10 ved, at der er forskel på, hvad speciallæger skriver, og hvad kommunens læge skriver.

Det ved Ankestyrelsen også.

Nedenfor et udpluk fra en praksisundersøgelse, men det kan anbefales at læse hele rapporten.

Link til hele rapporten er her: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ps...2007_13_45.pdf


Citat:
Baggrunden for forskellen mellem de indberettede diagnoser og lægekonsulenternes
diagnoser kan være, at der i en række sager er oplysninger om flere forskellige diagnoser,
hvor vægtningen af hoveddiagnosen kan være forskellig. Måske kan forskellen i nogle
tilfælde være udtryk for, at kommunerne ikke har været tilstrækkelig omhyggelige ved
indberetningen af sagerne til statistiske oplysninger
Ankestyrelsens anbefaling
På baggrund af ovenstående anbefaler Ankestyrelsen, at

kommunerne skal være mere omhyggelige med at indberette oplysningerne om konkret diagnose
og diagnosenummer til Ankestyrelsens statistik
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-01-2008, 21:06   #127
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jytte:
Jeg har i dag modtaget endnu en mail om, at din bog fortsat er reserveret til mig på Esbjerg Bibliotek og at jeg vil modtage endnu en mail, når bogen når frem.........
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 00:20   #128
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post Fokusartikel om lægekonsulenter

Skrevet af Per Christensen


København N den 2. januar 2008
opdateret 6. januar 2008


Citat: Lægekonsulenters medvirken til afgørelser af borgernes sager. (Også kaldet konsulent eller sociallæge.)


Ved læsning af flere sager på www.k10.dk angående borgernes sager, da har jeg erfaret at flere nævner at der afventes på lægekonsulentens / sociallægens udtalelser for en sags afgørelse. I nogle af disse sager får man den formodning, at det er lægekonsulenten / sociallægen der har det sidste ord for om borgeren skal førtidspensioneres eller ha’ et fleksjob. Citat slut

Og undertegnede skriver videre om.

Citat: Det skinner igennem i flere sager, at det ofte er lægekonsulenten der har haft det afgørende ord i bedømmelsen af en sags udfald. (Og det er jo så på trods af det regelsæt der er udsendt i 1998 om lægers medvirken i socialsager, og som senere er bleven genudsendt til kommunerne.)

Efter gældende lov m.v. er det forvaltningen / teamet i kommunen der har retten til at kunne afgøre en borgers sag. Og en afgørelse kan så ankes til socialnævn m.v.

Man får det indtryk at lægekonsulenter / sociallæger ofte deltager i møder med teamet ved en sags afgørelse. Disse læger har ingen beføjelser ud over at hjælpe teamet med oversættelse af lægeerklæringer o.s.v. - Man får dog også det indtryk, at disse lægekonsulenter kommer med bemærkninger under teamets indbyrdes samtaler og at disse bemærkninger tages ad nota (Uden at det noteres ned i borgerens sag), og bliver en del af grundlaget for en sags afgørelse.

Nogle gange kan det være gavnligt for borgeren, men ofte er det nok mere til skade end gavn, at disse konsulenter medvirker under disse teammøder. Citat Slut

Og ….

Citat: En såkaldt uvildig undersøgelse blev iværksat i København komm. og der blev fundet flere mindre fejl ved lægekonsulenters bemærkninger i sagsakter. – Og der skete så alligevel intet på området. Læs herom flere artikler m.v. på www.depweb.dk/laegekonsulent_info
I en omegnskommune blev en lægekonsulent fyret grundet sin måde at skrive i sagsakter. (Senere fik han tilkendt erstatning for en ulovlig fyring.)

Disse konsulenter har siden været varsomme med at skrive deres kommentarer m.v. og der er mistanke om at de i stedet fremkommer med mundtlige bemærkninger og kommentarer a la samme karakter, når de skal give en udtalelse til sagsbehandleren, når denne spørger lægekonsulenten til råds. Og det får ganske sikkert en betydning for en afgørelse når unge og uerfarne sagsbehandlere skal vurdere en sag før den endeligt skal afgøres i teamet. Citat Slut

Og undertegnede skriver mere om.

Citat. Og det er også uforståeligt, at en ansat lægekonsulent /sociallæge i kommunen ikke skal stå til ansvar for urigtige eller forkerte udtalelser der skader borgeren i en sags afgørelse / klagesag.

Borgmestre / Centerchefer har godt nok det overordnede ansvar for at de ansatte konsulenter udfører deres arbejde efter gældende regler og love. Men ofte afviser de den kritik / klage der kommer fra borgeren. Og årsagen til at de kan gøre dette, skyldes helt sikkert den aftale der blev indgået i forbindelse med reglerne der blev fastsat i 1998 hvor konsulenterne er fritaget for ansvar i henhold til aftalen.

Et lægeløfte kan åbenbart tilsidesættes når det drejer sig om lægekonsulenter / sociallæger ansat i kommunen, og det er en uhørt adfærd der her er givet tilladelse til, når man tænker på at læger skal udføre deres lægegerninger til gavn for borgerne i.h.t. lægeloven.

Der er ingen tvivl om at mange lægekonsulenter, sagsbehandlere m.v. i forvaltningerne gør et godt stykke arbejde rundt om i kommunerne til gavn for borgerne. Men der er tilsyneladende stadig en del kommuner der misbruger konsulenterne i kassetænkningens navn for at spare penge. Og dette uvæsen skal til livs så borgerne får tilkendt det de har ret til og får en retfærdig og sober behandling.

Retssikkerheden i.h.t. lægeloven m.v. skal være en sikkerhed for at en borgers sag behandles retfærdigt, og derfor skal aftalen fra 1998 ændres eller fjernes så konsulenterne skal stå til ansvar for deres bemærkninger / udtalelser i borgernes sagsakter.

En borger har skrevet en bog om sine egne oplevelser med kommunen om sin sagsbehandling m.v. Og deri skrives der mange afsløringer. Kan læses i uddrag på artikelsider under indlæg Sådan opdagede jeg ulovlighederne:

Læs også hvad en journalist skriver om bøgerne på opslagstavlen 1. Jeg - en discountborger - 2. Syge mennesker jagtes

For undertegnede at se foregår der stadigt stor kassetænkning og *ulovlige* medvirken i det skjulte af lægekonsulenterne når en borgers sag skal afgøres. Citat slut
Hele artiklen kan læses her

Sidst redigeret af @PerChr; 07-01-2008 kl. 00:21. Årsag: Stavefejl
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 01:58   #129
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Retten til sygedagpenge bevares ikke, hvis den sygemeldte ikke er berettiget til hjælp til betaling af
behandlingerne, og den pågældende af den grund undlader at følge behandlingerne.
http://borger.dk/forside/lovgivning/...gid=1442000079

Tænk, hvis det betyder, at kommunens lægekonsulent bare kan sige, at man skal til psykolog eller psykiater, og så skal man SELV betale, hvis kommunen "skønner", man har råd til det, eller sylter ansøgning om betaling til det.

Der er mange måder, kommunerne kan gøre borgerne fattigere... for at undgå at give det, man har søgt om.

Man kunne da OGSÅ have hørt LÆGERNE om deres mening om, at borgerne kan TVINGES i behandling af en UANSVARLIG lægekonsulent.

Men de stod IKKE på høringslisten.

Det giver jo lægekonsulenterne en hæslig magt... tilmed UDEN ANSVAR!!!!

Kun fantasien kan sætte grænser:

Køb en ny madras, hvis du vil bevare sygedagpenge.
Gå til psykolog, hvis du vil bevare sygedagpenge.
Køb en kondicykel...
Gå i fitnesscenter...
Spis økologisk...
Spis kosttilskud...
osv. osv.

Sikken gyser.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 07-01-2008 kl. 01:59. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2008, 14:38   #130
Ole Olsen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Lokation: 6000 Seest Kolding
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Ole Olsen er ny på vejen
Smile De forbandede Lægekonsulenter

Man skal altid have for øje hvor og hved Lægekonsulenten får sige penge FOR og hvor han får dem FRA.
Man skyder ikke den hånd der fordre én, vel ?

Læge konsulenten har aldrig set dig i virkeligheden han vuderer kun ud fra de " lægelige dokumenter " og han bestemmer selv hvilke han vil læse og hvilke han vil forstå - og det er lige præcis dr filmen knækker .

Dete re her vi som brugere tror at retfærdigheden sker fyldest - MEN nej det er lige præcis omvendt, det er her vi daglig krænkes af de kommunner der ikke er sanktioner for , desværre - som så kunne komme brugerne til gavn.

De skæve handlinger der at tusindvis af dagligt, kan ingen gøre noget ved - end ikke advokaterne .

ALTSÅ er det lovligt at krænke borgerene dagligt - og når det er det så er det lovløse tider.

Sidst redigeret af Webmaster; 10-01-2008 kl. 15:03. Årsag: Det er ikke tilladt at reklamere uden forudgående aftale med webmaster
Ole Olsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kom ind i kampen! vito Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 13-03-2012 15:35
Så er kampen slut Fodfolket Dit og Dat 75 12-09-2011 12:14
Kampen er forbi nu Fæhunden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 03-09-2010 10:29
Kampen om førtidspension. Fæhunden Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 06-08-2010 11:31
Tak for kampen!!!!!!!!!!!!!!!!! Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 21-05-2008 21:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension