K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-01-2013, 15:50   #11
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Jeg er en af dem, der er "tvunget" på pension, selv om jeg gennem hele sagsbehandlingsperioden havde job i 8 timer om ugen.

Mit eget bud var en visitering til flexjob, da jeg kunne arbejde og havde job, men en ambulant afklaring gik imod flexjob, fordi jeg var for dårlig til at matche kravene i ethvert erhverv.

Grunden til tilkendelse af pension i stedet for flexjob var kassetænkning. Jeg havde en erhvervstabsforsikning og en tjenestemandspension - og mit job var/er rimeligt højtlønnet. Derfor var pension - som i mit tilfælde er kraftigt reduceret - den billigste løsning. Og jeg klagede ikke over afgørelsen.

Glæder mig til at se, om jeg kan fortsætte med pension, eller jeg skal over på ny flexordning. Min arbejdsevne er ikke forbedret gennem de få år, jeg har været tilkendt pension.

Hilsen fra Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2013, 16:00   #12
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ErikD Se meddelelser
Altså reglerne omkring arbejde ved siden af pension er jo totalt uklare.

På den ene side står der at enlige eller 2 førtidspensionister gerne må arbejde for 60000 kr om året (110000for begge) og på den anden side står der i loven at hvis man bare kan arbejde 2 timer om ugen så skal man have flexjob.

Hvordan hænger det sammen. Man kan jo næppe tjene 60000 kr og være under 2 timer om ugen.

Det er noget lovsjuskeri uden klare retningslinjer.

Der er jo ingen hoved og hale i disse regler.

På den ene side siger nogen regler at man ikke kan arbejde på førtidspension og på den anden side siger nogen regler at man kan.

http://www.foertidspensionister-i-jo...imain=2&itmi=8

http://politiken.dk/erhverv/ECE71988...-paa-fuld-tid/


ps. Jeg har desværre ingen pensioner udovre førtidspensionen som er 11000 inden skat.(efter 2003 ordning)
I Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats står der (§70, stk. 2):

Citat:
Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.

I Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats står der (§2 nr. 6):

Citat:
personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension eller efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
I hht. Førtidspensionsvejledningen fra 2003 står der:

Citat:
Hvis en pensionist mod forventning er blevet i stand til at arbejde i større omfang end forudsat ved tilkendelsen af førtidspension, og pensionisten gennem en længere periode derved har vist, at arbejdsevnen er blevet forbedret, skal kommunen tage sagen op med henblik på en vurdering af pensionistens arbejdsevne.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2013, 21:57   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ErikD Se meddelelser
Altså reglerne omkring arbejde ved siden af pension er jo totalt uklare.

På den ene side står der at enlige eller 2 førtidspensionister gerne må arbejde for 60000 kr om året (110000for begge) og på den anden side står der i loven at hvis man bare kan arbejde 2 timer om ugen så skal man have flexjob.
Så vidt jeg husker står der, at man må tjene 60.000 kr. pr. år.

Og det er jo en anden snak.

Man kan jo tjene penge på andre måder end at arbejde.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 09:39   #14
ErikD
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2008
Alder: 59
Indlæg: 59
Styrke: 16
ErikD er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Så vidt jeg husker står der, at man må tjene 60.000 kr. pr. år.

Og det er jo en anden snak.

Man kan jo tjene penge på andre måder end at arbejde.
Nu er oplysninger fundet på "førtidpensionister i job" og selvfølgelig hvis du har andre indtægter som f.eks aktier indtægter skal de jo modregnes, men der menes 60000 kr til jobindtægt.(eller indtægt)

Sakset fra "førtidpensionister i job"
"Hvis du er tilkendt pension efter 1. januar 2003
Som tommelfingerregel må du tjene op til ca. 60.000 kr. om året, hvis du er enlig, før din pension reduceres. Hvis du er gift eller samlevende, afhænger beløbet også af din ægtefælle/samlevers indtægt."

Det vil sige at hvis du er gift og din samlever har nogenlunde god indtægt, så har du ikke den mulighed at arbejde.

Mystisk...

Og så på den anden side hvis du arbejder mere end 2 timer om ugen så skal du have flexjob.

Så skal man bare finde et job en time om ugen og hvis du vil op på 60000 kroner om året skal jobbet bare aflønnes med circa 1000 kr i timen

Reglerne taler imod hinanden og er ulogiske.

Sidst redigeret af ErikD; 29-01-2013 kl. 10:52.
ErikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 11:43   #15
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Hvis man er førtidspensionist på de nye regler (efter 2003), og man arbejder 15 timer om måneden, er det måske bedst at sige op?

Er bange for at kommunen kan tage ens førtidspension op, måske frakende den, og vælge at man skal overgå til fleksjob.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 18:47   #16
ErikD
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2008
Alder: 59
Indlæg: 59
Styrke: 16
ErikD er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Giser Se meddelelser
Hvis man er førtidspensionist på de nye regler (efter 2003), og man arbejder 15 timer om måneden, er det måske bedst at sige op?

Er bange for at kommunen kan tage ens førtidspension op, måske frakende den, og vælge at man skal overgå til fleksjob.
Med de uklare regler er det svært at vide hvad man gøre og hvad man skal tro på.

Så jeg kan desværre ikke råde dig til hverken det ene eller andet.

Førtidspensionister og flexjobbere burde ikke finde sig i så dårligt formuleret regler, der kan gummibøjes efter behov.
ErikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 18:52   #17
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Tak. Og du har så inderligt ret. Tænker lige over hvad jeg vil gøre. Svært at få økonomien til at hænge sammen hvis jeg dropper mit lille job, og det giver jo også lidt livskvalitet.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 18:56   #18
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
flex

Citat:
Oprindeligt indsendt af Giser Se meddelelser
Tak. Og du har så inderligt ret. Tænker lige over hvad jeg vil gøre. Svært at få økonomien til at hænge sammen hvis jeg dropper mit lille job, og det giver jo også lidt livskvalitet.
Det kunne jo tænkes din økonomi blev forbedret ved flex..?
det modregnes så vidt vides ikke i hvad din mand tjener.....
Men det er vel mere hvor sikret du er i det flex du har, for ville mene med 15 timer er du godt på grænsen selv for gamle regler...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 20:05   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
i dag er det 70000 kr før skat som enlig før modregning finder sted
men mange har tab af erhvervsevne og de tæller med i de 70000 kr
så nej man behøver ikke at arbejde for at udnytte de
70000 kr
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2013, 20:24   #20
ErikD
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2008
Alder: 59
Indlæg: 59
Styrke: 16
ErikD er ny på vejen
"særlig ydelse"

På flexordning kan man også risikere at få "særlig ydelse"

Link


Hvis du bliver ledig?(eller ikke kan få et flexjob)

Hvis du bliver fyret fra dit fleksjob og er ledig i en periode, kan du få ledighedsydelse.
Ydelsen udgør maksimalt et beløb, der svarer til 91 % af arbejdsløshedsunderstøttelse.

Du skal opfylde følgende krav for at få ledighedsydelse:

det må ikke være din egen skyld, at du er blevet ledig

du skal være berettiget til et fleksjob

du skal have været ansat i dit sidste fleksjob i mindst 9 måneder inden for de seneste 18 måneder

Hvis du ikke har ret til ledighedsydelse ved ledighed mellem to fleksjob kan kommunen udbetale dig en såkaldt "særlig ydelse", der svarer til kontanthjælp.


Hvis du er godkendt til et fleksjob, men går og venter på at få et job, kan du få ledighedsydelse, hvis du opfylder én af de følgende betingelser:

at du ville have været berettiget til sygedagpenge eller barselsdagpenge
at du modtog sygedagpenge på det tidspunkt, hvor du blev godkendt til fleksjob

eller at du er i gang med en revalideringsplan

Hvis du modtog kontanthjælp på det tidspunkt, hvor du blev godkendt til fleksjob, fortsætter du med kontanthjælp, indtil du får et fleksjob.

Hvis du ikke kan få ledighedsydelse, når du går og venter på dit første fleksjob, kan kommunen udbetale dig en såkaldt "særlig ydelse", der svarer til kontanthjælp.

Sidst redigeret af ErikD; 29-01-2013 kl. 20:29.
ErikD er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udbetaling Danmark? superhoax Alt det andet 32 14-01-2020 21:00
brev fra udbetaling danmark???? greenpeace Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 04-06-2013 14:22
FP pension fra udbetaling Danmark MTVRV1 Politik og Samfund 37 31-03-2013 22:25
Udbetaling Danmark Karo Politik og Samfund 1 20-03-2012 22:53
Udbetaling Danmark Karo Alt det andet 2 15-08-2011 19:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension