K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-09-2010, 18:13   #1
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Din sygdom er ikke med på fasitlisten

Jeg har søgt pension på det foreliggende grundlag. DD var der møde med sagsbehandler (endnu en grøn fisk i faget) og arbejdsmedicinsk.
Under mødet siger hun, du får ikke pension det er mig og pensionskonsulenten enige om. Eksem giver ikke pension og den er ikke med på listen over pensionsgivende lidelser. Har selvfølgelig bedt om det på skrift.

JEg har ingen arbejdsevne, ingen behandlingsmuligheder, skal åbenbart leve af KH indtil jeg går på pension. Er totalt pist.... og har brug for at komme af med det og nogle friske øjne som kan sige hvad jeg skal gøre.
Skal lige siges har 40% lungekapacitetsnedsættelse.
__________________
Lykken er som en lille fugl, den flyver og kommer tilbage.Gid den hos dig må finde et skjul og blive der alle sine dage
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 18:48   #2
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Fra: Lov om social pension:
Citat:
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

Og fra: Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003
Citat:
Hovedelementerne i de nye regler om førtidspension er følgende:

Tilkendelseskriteriet. Førtidspension tilkendes efter arbejdsevnekriteriet. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet til at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse. Førtidspension kan tilkendes, hvis arbejdsevnen ikke muliggør en sådan selvforsørgelse. Førtidspension kan derfor ikke tilkendes, hvis det fx er muligt at varetage et fleksjob.

Jeg ser derfor frem til at din "sagsbehandler" dokumentere, at der faktuelt i officiel regi tildeles førtidspension ud fra en liste over "godkendte pensionsgivende lidelser".
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 19:00   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det undrer mig, at de ser på diagnoserne.

Det er FUNKTIONSNEDSÆTTELSEN, de skal se på. Jeg tror, jeg husker din sag.... Så må man bare klage over afslag på førtidspension, hvis det kommer så langt, og kæmpe for det.
Jeg forstår virkelig ikke, at de kigger på en liste med diagnoser, for de diagnoser står jo ikke i loven.... Det man skal se på er netop det, som TimeGuest har sat ind....

Jeg kender forresten en som også døjer meget med eksem, han fik fleksjob pga. det, men muligvis også pga. andre ting.

Din nedsatte lungekapacitet bør de da også tage hensyn til...

Forlang skriftlig afslag, hvis de giver afslag - det er helt ligemeget, om de siger det nu her, at du ikke får det... De kan ikke bare give afslag uden at undersøge sagen til bunds.

Håber du kæmper!
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 20:08   #4
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Jeg vil aller aller helst i et fleksjob. Men det bliver sværre og sværre, grundet sygdommens udvikling og nye komplikationer der kommer til. Man mister helt livsmodet.
Tænk hun starter med, at sige hun ikke aner hvad eksem er, og til trods for det giver hun udtryk for, at jeg er hypokonder. Jeg vil sidder hver dag ved brev sprækken og vente på afslaget. De får kamp til stregen. Tror mere og mere, det er blevet en principsag for dem, at jeg ikke skal havde pension. Overvejer sku kommuneskifte.

I mit næste liv vil jeg være sund og rask.
__________________
Lykken er som en lille fugl, den flyver og kommer tilbage.Gid den hos dig må finde et skjul og blive der alle sine dage
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 21:04   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af V_Brask Se meddelelser
Jeg vil aller aller helst i et fleksjob. Men det bliver sværre og sværre, grundet sygdommens udvikling og nye komplikationer der kommer til. Man mister helt livsmodet.
Tænk hun starter med, at sige hun ikke aner hvad eksem er, og til trods for det giver hun udtryk for, at jeg er hypokonder. Jeg vil sidder hver dag ved brev sprækken og vente på afslaget. De får kamp til stregen. Tror mere og mere, det er blevet en principsag for dem, at jeg ikke skal havde pension. Overvejer sku kommuneskifte.

I mit næste liv vil jeg være sund og rask.
Det er noget møg...

Hvis hun ikke ved, hvad eksem er for noget, må hun da bruge nettet til at undersøge det, hvor slemt eksem kan gå hen og blive, når der f.eks. mange ting, man ikke kan tåle....

Ja fleksjob ville have være godt for dig, hvis man kunne finde en arbejdsplads, som passede ind i dine skånehensyn.

Du kan også søge om fleksjob-bevilling på foreliggende grundlag... Dvs. at du søger om fleksjob på de dokumenter, som kommunen har... Hvis du har været i arbejdsprøvning og du har vist, hvor få timer, du kan klare - så har du vel afprøvet arbejdsevnen, og det burde de få afklaret og arbejde videre med.

Kan du ikke bede om en anden sagsbehandler, hvis hun ikke fatter, hvad eksem er - og tænk hun kan sige, at du ikke kan få førtidspension, når hun ikke ved hvad det er?? aj altså..

Jeg får selv eksem i venstre øre, når jeg spiser noget med mælk i, underligt nok... Har oplevet udslæt mange gange i ansigtet, har aldrig fundet ud af, hvad det gjorde, jeg fik det.
I forbindelse med mit arbejde kender jeg til krom-allergi, det er en varig lidelse.... : http://eksem.astma-allergi.dk/kontak...ktallergi/krom

Nå, men jeg håber det bedste for dig trods alt.

Sidst redigeret af curls; 15-09-2010 kl. 21:21.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 21:07   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Det er interessant, at din "sagsbehandler" begynder at stille lægefaglige diagnoser.

Du må lige sikre dig, at "sagsbehandleren" har autoritation til at virke som: læge, ellers er vi vel ude i noget, man i en juridisk kontekst måske kunne betegne som: kvaksalveri[1].

Det vil i så fald også være af interesse for din "sagsbehandlers" arbejdsgiver, at bemeldte i udøvelsen af sit arbejde for arbejdsgiveren, foretager sig handlinger af mulig tvivlsom karakter.


[1] http://da.wikipedia.org/wiki/Kvaksalver
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2010, 21:30   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
En af fordelene ved at søge en §17 er jo, at de skal komme med en afgørelse, og et evt. afslag skal indeholde bud på hvilke(t) job man kan bestride.
En anden fordel er, at et evt. forslag kan ankes, og dermed få andre øjne på sagen.

I tilfælde af anke skal du huske, at få aktindsigt lige så snart anken lander hos ankenævnet, hvis den altså når så langt.

Det lyder rigtig godt, at du er klar til at give dem kamp til stregen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2010, 17:17   #8
V_Brask
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2009
Lokation: Jylland
Indlæg: 193
Styrke: 15
V_Brask er ny på vejen
Jeg søgte jo førtidspension allerede tilbage i Maj, og d. 15 sept sendte jeg en klage til kommune om afslag på førtidspension (søgte på det foreliggende grundlag). Min sagsbehandler siger, det kan man ikke gøre, da kommunen har alt den tid de skal bruge for at undersøge en sag. Ok så er jeg jo nok parkeret her om 10 år endnu for de laver sku ikke en skid, udover mere arbejde til sig selv.

Hvad nu? Andre der har prøvet det??
__________________
Lykken er som en lille fugl, den flyver og kommer tilbage.Gid den hos dig må finde et skjul og blive der alle sine dage
V_Brask er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2010, 18:26   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg gider ik finde det lige nu, men der er en § der siger at kommunalbestyrelsen skal behandle en ansøgning om hjælp hurtigst muligt.

Tager jeg ikke helt fejl har kommunen 3 måneder fra den dag du søger en 17´ner, men har ikke styr over de §§ (men det der helt sikkert andre der har)

Nu kan jeg ikke se hvilken kommune du bor i, men prøv at se på deres hjemmeside, der skulle gerne være en liste med svarfrister du kan holde dig til (klage ud fra)
Er den liste der ikke bør du læse tråden Statusrapport Ang Svarfrister, som du finder her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2010, 22:09   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er altid 3 mdr. de har når indstilling til pensionsansøgning er startet.... Hvis indstillingen ikke er foretaget, kan det tage lang tid for nogle...
Jeg ved, der er nogle herinde som har prøvet at søge på foreliggende grundlag - efter enten § 17 eller § 18 (husker ikke hvilken af dem). Håber de kan komme på banen herinde med deres erfaringer...

Jeg er ikke så meget inde i førtidspensionssager, men har du fået afslaget skriftligt? Hvis ja, så havde du jo ret til at klage over afgørelsen indenfor 4 uger efter modtagelsen af afslaget.

Ellers klag til borgmesteren om, at du ikke måtte klage....

Tænkte lidt på, at hvis du gerne vil have lidt hjælp til din sag, kan du få specialrådgivning hos dukh.dk eller hos VISO (www.servicestyrelsen.dk -- http://www.servicestyrelsen.dk/viso)
De kan evt. hjælpe dig med at oplyse de muligheder, du måske kan få hjælp til udover den situation, du står i nu.

Sidst redigeret af curls; 05-10-2010 kl. 22:22.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygdom mm. pallepunk Spørgsmål ang fleksjob 18 23-06-2011 19:26
Adhd.... Ikke en sygdom!!!???? nille1979 Alt det andet 9 17-06-2010 15:54
FP pga sygdom nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 03-05-2010 11:36
hvad sker der sygdom gør man ikke længere kan klare et flexjob mams Spørgsmål ang fleksjob 4 01-02-2010 21:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension