K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2012, 13:48   #1
Nightshade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2011
Lokation: Århus N
Alder: 53
Indlæg: 19
Styrke: 14
Nightshade er ny på vejen
Hvad koster en speciallægeerklæring?

Når kommunen sender en borger til en psykiater for at få en speciallægeerklæring som de skal bruge, hvad koster det dem så? Nogen der kender prisen på en sådan erklæring?
Nightshade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 13:53   #2
brian36
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2012
Lokation: Korsør
Alder: 55
Indlæg: 12
Styrke: 12
brian36 er ny på vejen
jeg mener at de sender det i udbud (dvs jeg tror det er den billigste de vælger)
brian36 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 14:41   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Nigthshade

Den ligger mel. 5.000 kr - 12.000 kr., og de bliver nogen steder sendt i udbud, andre steder vælger de (som mange har erfaret) en spec.læge, som de har kendskab til laver et meget ringe stk. arbejde (måske også billigt), som giver Jobcentret mulighed for at raskmelde én.

Tidsperspektivet kan også spille en rolle, hvorfor det ikke altid er den billigste der vælges, el. for den sag skyld den med størst ekspertice.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 15:18   #4
Nightshade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2011
Lokation: Århus N
Alder: 53
Indlæg: 19
Styrke: 14
Nightshade er ny på vejen
Er det så dyrt?

Bliver de betalt for at skrive det kommunen gerne vil høre?

Min sagsbehandler sagde at de havde to psykiatere jeg kunne vælge imellem. Begge ansat på samme sygehus, altså det var ikke privatpraktiserende psykiatere.
Nightshade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 15:55   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Min kostede 12.500 - så regningen i min aktindsigt - min speciallæge skrev alt det kommunen ikke ville høre
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 21:18   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er en del år siden jeg var til møde med en sb, hun drejede på et tidspunkt hen til sin pc og skrev på den, imens kunne jeg sidde og læse på hovedet i det papir der lå på skrivebordet, heraf fremgik det, at en speciallægeerklæring fra en reumatolog havde kostet omkring 6.000 kr.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 21:47   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nightshade Se meddelelser
Er det så dyrt?

Bliver de betalt for at skrive det kommunen gerne vil høre?

Min sagsbehandler sagde at de havde to psykiatere jeg kunne vælge imellem. Begge ansat på samme sygehus, altså det var ikke privatpraktiserende psykiatere.
Hej Nightshade,

Jeg har i forbindelse med min sdp. sag i 2007 og efter flg. ftp. sag de seneste 5 år fået lavet ca. 3 psykiatriske speciallægeerklæringer.

Det er min erfaring, at efterspørgslen for disse erklæringer sendes i udbud, hvorefter den hurtigste/billigste vælges. I 2009 valgte jeg selv, at få lavet en erklæring ved samme psykiater som blev valgt i kommunens udbud i 2007, dette fordi jeg havde haft rimelig god kemi med hende.

Jeg fornemmer ikke, at der har været noget "forspist" omkring kommunernes "shopping" af speciallægeerklæringer, i al fald ikke inde for psykiatrien i min kommune.

Dog vil jeg i forbindelse med min mistanke om evt. fibromyalgi, mene at kommunen, fik det fra deres bedste og hurtigste, "slagteren" på området. Han er berygtet herinde og mente da også at jeg bare skulle tage mig sammen og komme ud af arbejde.

Man ved ikke lige hvad man møder, godt som dårligt, men kommunen shopper efter de hurtigste og billigste vil jeg tro.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 17-09-2012 kl. 21:53.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 22:14   #8
KBR
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2012
Lokation: Næstved
Indlæg: 254
Styrke: 12
KBR er ny på vejen
I min kommune sender de dem også i udbud: her vælger de så den billigste, hvis der kommer flere "tilbud" ind - samtidig er det så også ofte de hurtigste, da det er dem med luft i kalenderen, der byder ind

Kommunen ved således ikke på forhånd hvem det bliver. I mit tilfælde havde de ikke tidligere anvendt ham jeg var hos (eller rettere den jobkonsulent, der havde min sag, kendte ham ikke). Ergo kunne kommunen i hvert fald ikke regne med en erklæring, der indeholdt hvad kommunen ønskede.

Jeg mener selv det var en helt fair erklæring, de fik ud af det - kommunen mente de "manglede en konklusion, i forhold til de rigtig mange penge den kostede" - men konklusionen kunne lægekonsulenten så komme med
KBR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2012, 23:10   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ved ikke om det er tilladt, men synes der også skal være en lille plads her i tråden om det der bliver kladt ''lægeluddere'' - da mange af os enten har mødt én eller kommer til at møde én hvis vi skal have lavet en speciallægeerklæring. Men, der er nogle signaler som man som borger kan nå at opfange INDEN man betaler mellem 3000 - 8000 kr for en speciallægeerklæring.

LÆGELUDDERE

En lægeludder er det ikke særligt flatterende udtryk som foreningen – og i andre foreninger, der arbejder med sociale sager – bruger om læger, der gerne skriver speciallægeerklæringer på grund af ekstrafortjenesten. Honoraret for en speciallægeerklæring er jo mere end 3.000 kr.

Der er læger, der skriver meget få speciallægeerklæringer, og i det store og hele kun om egne patienter. Disse speciallægeerklæringer er som oftest meget objektive. Der er læger, som påtager sig at skrive speciallægeerklæringer inden for sit speciale, også selvom det ikke er egne patienter, og som også udfører et seriøst arbejde.

Men der er også læger, der satser på en ekstraindtægt ved at skrive speciallægeerklæringer, og de påtager sig en hvilken som helst undersøgelse. Da lægen ønsker at sikre sig, at han ikke mister ekstraindtægten, er han omhyggelig med kun at skrive ”gode” lægeerklæringer, således kommunen henvender sig næste gang den skal have en klient undersøgt.

For kommunen vil en speciallægeerklæring opleves som god, hvis den kan spare penge. Kommunerne er pressede økonomisk, og det pres forplanter sig også til Socialforvaltningen. Og det er socialforvaltningen, der udvælger de læger, de foretager undersøgelsen og skriver speciallægeerklæringerne.

Det er den mekanisme, som lægen har afkodet. ”Levér den ønskede vare, og få næste ordre” synes ledetråden at være.

Lægen forsøger derfor at tegne et positivt billede af klienten – selvfølgelig uden at skrive noget, som ikke kan forsvares på det faglige plan. I årenes løb har foreningen set mange speciallægeerklæringer, og der er nogle genkendelige træk – teknikker? – i den type spciallægeerklæringer. I det følgende beskrives nogle af teknikkerne, så man ved, hvor man skal passe på med ikke at falde i.

Socialteknikken
Der gøres meget ud af at beskrive klientens personlige og sociale forhold. Hvis det overhovedet er muligt, tegnes et billede af klienten i gode forhold med et godt netværk. Hvis en læge spørger til forældre, søskende, børn o.s.v., kan det være denne teknik, der benyttes. I speciallægeerklæringens beskrivelse fremstår klienten stærkere end det reelt er tilfældet, og udtalelsen kan ikke angribes lægefagligt.

Vægtningsteknikken
Hvis det er en sag, hvor forværring af tilstanden har betydning, gøres der meget ud af at beskrive helbredsproblemerne i en tidligere fase, medens beskrivelsen af den nuværende situation ikke får samme vægt. Hver for sig kan beskrivelsen af tidligere og nuværende forhold ikke angribes lægefagligt, men vægtningen giver det indtryk, at problemerne har været der længe, og at forværringen er til at overse.


Skyggeteknikken
Ved denne teknik beskrives – og lægges vægt på – alt det, som klienten ikke fejler. Det kan godt være at klienten har piskesmæld –eller-hvad-ved-jeg, men derfor kan klienten godt have f. eks. en stærk ryg. Så skriver lægen det. Klientens aktuelle problemer beskrives selvfølgelig også, men de kommer til at stå i skygge af de ”gode” udsagn.


Overdrivelsesteknikken
Lægen spørger ind til hvordan klienten har det. Med ledende spørgsmål udnyttes, at klienten selvfølgelig gerne vil fortælle om sine problemer. Resultatet bliver en erklæring med overdrivelser, som dog ikke stammer fra undersøgelsen af klienten, men fra klientens egne udsagn. Resultatet er ofte et billede af en overhysterisk klient. Og det fremmer aldrig sagen ved den efterfølgende sagsbehandling.


Misbrugsteknikken
Mange danskere tager et glas rødvin til aftensmaden, og måske en øl og snaps til lørdagsfrokosten. Uden nogen af den grund vil påstå, at pågældende er alkoholiker eller misbruger. Dette oversættes til: ”Dagligt alkoholforbrug, mest i weekenden”. Igen kan det ikke angribes lægefagligt, for faktuelt er det er jo rigtigt. Har man først fået misbrugsstemplet, bliver det meget svært at få sin sag igennem, for så er problemerne langt hen ad vejen selvforskyldt.
Mange hospitalslæger har en sidebeskæftigelse med at skrive speciallægeerklæringer. Klienten bliver indkaldt til undersøgelse meget sent på eftermiddagen, og klienten bliver overrasket over, hvor tomt der er på afdelingen. I et konkret tilfælde var et medlem indkaldt til undersøgelse på et hospital. Medlemmet kunne ikke finde vej, og spurgte derfor om hjælp i en anden afdeling, og fik det svar, at ”det kan ikke være rigtigt at du skal til undersøgelse der. Den afdeling har sommerferielukket”. Men overlægen var der – helt alene. Den resulterende speciallægeerklæring blev skrevet på neutralt papir uden hospitalets logo.

Der findes også en del ”fyraftensklinikker”, som typisk drives af flere hospitalslæger i fællesskab. Der tager de en patient eller to efter fyraften og på fridage. Adskillige af foreningens medlemmer har været sendt til en sådan klinik for at gennemgå en speciallægeundersøgelse i forbindelse med deres pensionssag. Jeg har selv haft lejlighed til at se et par sådanne klinikker. De var meget spartanske.

http://www.k10.dk/showpost.php?p=21863&postcount=5

Sakset fra mig selv.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2012, 10:36   #10
Nightshade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2011
Lokation: Århus N
Alder: 53
Indlæg: 19
Styrke: 14
Nightshade er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Mange hospitalslæger har en sidebeskæftigelse med at skrive speciallægeerklæringer. Klienten bliver indkaldt til undersøgelse meget sent på eftermiddagen, og klienten bliver overrasket over, hvor tomt der er på afdelingen. I et konkret tilfælde var et medlem indkaldt til undersøgelse på et hospital. Medlemmet kunne ikke finde vej, og spurgte derfor om hjælp i en anden afdeling, og fik det svar, at ”det kan ikke være rigtigt at du skal til undersøgelse der. Den afdeling har sommerferielukket”. Men overlægen var der – helt alene. Den resulterende speciallægeerklæring blev skrevet på neutralt papir uden hospitalets logo.

Den kan jeg genkende. Min aftale lå på en sygehus kl 16. Undrede mig både over tidspunktet og stedet som bestemt ikke lignede et sted der plejede at komme patienter.
Nightshade er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad koster en FJ nu, og efter nytår? aid Spørgsmål ang fleksjob 5 26-10-2012 14:34
Hvad koster sagsbehandling? Vanilje Politik og Samfund 11 22-06-2012 17:48
Hvad koster førtidspension? Tante Ana Politik og Samfund 14 22-02-2012 08:41
Hvad koster arbejdsprøvning + reva ekseleven Politik og Samfund 23 09-12-2011 12:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension