K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-09-2013, 11:39   #1
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Fleksjob 20 timer/uge - regler ved ferie/sygdom

Hej alle

Jeg er kontorassistent og ansat under HK Stats overenskomst, men i fleksjob 20 timer/uge.

Vi er en del fleksjobbere på min arbejdsplads og min chef har nu indkaldt os til møde vedr. regler i forhold til fleksjob - feriedage og sygedage. Hun har ikke kommenteret det nærmere.

Min tætte kollega, som også er fleksjobber, mener, at hun sikkert vil orientere os om reglerne om at hvis man har en ugentlig fridag som flekser, og der i samme uge er helligdage, så skal man arbejde det over på en anden dag.

Kan det passe?

Jeg har søgt herinde og set, at det er blevet vendt før, men er der nogen som kan linke til evt. lovgivningen på det område eller måske fortælle mig om der virkelig er specielle regler ved sygdom, ferie m.v. når man er fleksjobber på 20 timer.
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2013, 16:10   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvad siger jeres tillidsmand ?
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2013, 17:03   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Altså det kommer vel an på jeres skånehensyn hver især. Det er noget man aftaler nærmere om hvilke dage og hvor mange timer, man skal arbejde pr. uge. Det at man skal arbejde over med vilje og konstant, skal man jo ikke, ellers siger jobcentret bare på et tidspunkt, at så kan du/I arbejde mere end I kan som aftalt i jeres enkelte skånehensyn beskrevet i jeres papir ved ansættelse.

Har man taget fri, så har man fri - og det må vel også gælde for alle HK ansatte, også for fleksjobbere. Det er for mig helt usagligt, at en fleksjobber skal arbejde en anden dag, bare fordi man tager fri en dag. Det hænger slet ikke sammen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2013, 17:59   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pussi83 Se meddelelser
Hej alle

Jeg er kontorassistent og ansat under HK Stats overenskomst, men i fleksjob 20 timer/uge.

Vi er en del fleksjobbere på min arbejdsplads og min chef har nu indkaldt os til møde vedr. regler i forhold til fleksjob - feriedage og sygedage. Hun har ikke kommenteret det nærmere.

Min tætte kollega, som også er fleksjobber, mener, at hun sikkert vil orientere os om reglerne om at hvis man har en ugentlig fridag som flekser, og der i samme uge er helligdage, så skal man arbejde det over på en anden dag.

Kan det passe?

Jeg har søgt herinde og set, at det er blevet vendt før, men er der nogen som kan linke til evt. lovgivningen på det område eller måske fortælle mig om der virkelig er specielle regler ved sygdom, ferie m.v. når man er fleksjobber på 20 timer.
Den er lidt speciel..

Jeg har gennem tiden læst meget lovstof igennem om fleksjob, men har aldrig set at loven omtaler dette..

Men langt hen af vejen er det reguleret gennem vores fleksaftale og overenskomsten.

Den gængse opfattelse er, at HVIS der er en aftale om at man fx. arbejder mandag til torsdag og fredag er en FAST fridag, så ER fredag en fridag uanset om det er en helligdag.

Er aftalen "bare" en ugentlig fridag, så er der MÅSKE krav om at fridagen inddrages hvis der er en helligdag i ugen, således at timenormen opfyldes.

Men så kommer det sjove

Hvis fleksjobbet er efter de gamle regler, så lønnes man jo for fuld tid. Og arbejdsgiveren får tilskud op til de 37 timer.
D.v.s. at HVIS fleksjobberen skal arbejde en helligdag ind, som ligger mandag til fredag, så bør den "raske" kollega også "skylde" en fridag. Begge får jo løn for 37 timer.

Helt tosset bliver det hvis overenskomsten siger løn under ferie og sygdom. Så gøres der i den grad forskel mellem flekseren og den "raske" kollega.

Hvis flekseren arbejder alle 37 timer/uge men blot har nogen skånehensyn, så kan man ikke gøre forskel på den ene eller den anden.

Men for at svare korrekt, så er man altså nødt til at kikke på aftalen og overenskomsten.

Sidst redigeret af mik16; 16-09-2013 kl. 19:17.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 13:32   #5
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Nu har jeg været til møde...

Min chef mener altså, at hvis jeg er syg en mandag så skal jeg arbejde 16 timer resten af ugen, evt. ved at indrage min fridag onsdag og arbejde 4 timer tirsdag-fredag.

Derudover fortalte min chef at min middagspause ikke er betalt, så jeg skal nu til at lægge 1/2 time til min arbejdsdag. Føler at bægeret er ved at flyde over nu...

Jeg kæmper alt hvad jeg kan som det har været til nu og kan ikke helt overskue 2,5 timer mere hver uge!

Øv øv øv...
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 13:35   #6
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
Hvad står der i den flekjobaftale

i lavede ved start af job? Sådanne ændringer skal aftales og ikke presses ned over hovedet på flekjsobbere. Kontakt din jobkonsulent omgående, han/hun kan hjælpe dig her.
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 13:42   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pussi83 Se meddelelser
Nu har jeg været til møde...

Min chef mener altså, at hvis jeg er syg en mandag så skal jeg arbejde 16 timer resten af ugen, evt. ved at indrage min fridag onsdag og arbejde 4 timer tirsdag-fredag.

Derudover fortalte min chef at min middagspause ikke er betalt, så jeg skal nu til at lægge 1/2 time til min arbejdsdag. Føler at bægeret er ved at flyde over nu...

Jeg kæmper alt hvad jeg kan som det har været til nu og kan ikke helt overskue 2,5 timer mere hver uge!

Øv øv øv...
Er du på ny eller gammel ordning ????
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 14:24   #8
Pussi83
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Østjylland
Alder: 41
Indlæg: 89
Styrke: 17
Pussi83 er ny på vejen
Der står ikke noget i min aftale, der er lavet af jobcentret. Der står bare 25 timer/ uge (det er så ændret til 20 timer i en periode mhp en permanent ordning). I min ansættelseskontrakt står der bare 25 timer/uge - arbejdstiden aftales med chefen.
Jeg har forsøgt at kontakte HK i dag. Håber de vender tilbage.

Og jeg er på gammel ordning - ansat for ca. to år siden.
Pussi83 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 14:43   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pussi83 Se meddelelser
Nu har jeg været til møde...

Min chef mener altså, at hvis jeg er syg en mandag så skal jeg arbejde 16 timer resten af ugen, evt. ved at indrage min fridag onsdag og arbejde 4 timer tirsdag-fredag.

Derudover fortalte min chef at min middagspause ikke er betalt, så jeg skal nu til at lægge 1/2 time til min arbejdsdag. Føler at bægeret er ved at flyde over nu...

Jeg kæmper alt hvad jeg kan som det har været til nu og kan ikke helt overskue 2,5 timer mere hver uge!

Øv øv øv...
Det er IKKE i orden! Få fat i jobkonsulenten fra jobcentret og fagforeningen... Det er overhovedet ikke normalt. Skal han/hun gøre det ved dig, skal det også gælde dine kollegaer, hvis de bliver syge... Åh jeg bliver SUR! Hvor er de stride!

Men vedr. middagspausen kommer det an på, hvordan skånehensynet er beskrevet. Jeg selv mener også, at jeg skal betale frokost, hvis min arbejdstid var længere end kl. 12.... Jeg har det ikke nu f.eks., så derfor betaler jeg ikke frokost selv. Det er meget normalt at folk på deltid skal det. I det private betaler alle normalt, mens i det offentlige er det muligvis kun dem på fuld tid, der ikke skal betale, men tjek overenskomsten fra din fagforening....

Tal også med din tillidsrepræsentant, hvis I har sådan én på arbejdspladsen...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2013, 14:44   #10
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Hvordan er din arbejdstid nu. Har du en fast fridag og så arbejdstid 5 timer de sidste 4 dage om ugen, eller arbejder du 4 timer hver dag.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er der nye regler ved sygdom og ferie ? c.l.e.o. Politik og Samfund 0 26-07-2011 16:18
Ferie under sygdom sjj Alt det andet 9 26-09-2010 22:38
Ferie under sygdom ved fleksjob??? aha Spørgsmål ang fleksjob 1 18-08-2010 14:15
ferie under sygdom franzi Dit og Dat 4 03-03-2009 12:22
Svært at forstå ferie regler i fleksjob Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 6 20-11-2008 22:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension