K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2013, 12:19   #21
LBH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2013
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 19
Styrke: 12
LBH er ny på vejen
Popiae:

Ja det er så også det jeg har fundet ud af nu, efter 7 mdr, at det kun er lægen der kan. Min sagsbehandler har bare, i alle de mdr. jeg har haft ham sagt, at de fra jobcenterets side ikke kan henvise mig til behandling, men at de kan henvise mig til er en udredning. Det står endda i min journal, både i referat fra møder jeg har haft med sb, og i de skriftlige papirer min sb har sendt til min læge.

Her er et citat fra den anmodning om stausattest, som sb har sendt til min læge: " ...LBH oplyser til samtalen på jobcenteret at du anbefaler hende at hun bliver henvist til psykiater igennem jobcenteret. Dette er dog ikke muligt da vi ikke henviser folk til behandling, men kun udredning... "

Og et citat fra statusattesten fra min læge: " ... Såfremt jeg henviser til en Psykiater er der op til 2 års ventetid, og derfor var mit forslag, at hun skulle vurderes via henvisning fra ***** Kommune, da der er tale om en vurdering og ikke behandling... "

Det min sagsbehandler så siger er sket nu, er at de fra ministeriel side har fået at vide, at jobcenter ikke længere må henvise til udredning, men at det har været praksis tidligere, at de har gjort det. - så jeg kan egentlig godt forstå hvis min læge er lidt forvirret over hvem der skal gør hvad, når han nu har oplevet at jobcenter tidligere har henvist til udredning, og set i lyset af hvad sb skriver til ham.
LBH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 12:07   #22
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er kommunes pligt, såfrem en vurdering ønskes af speciallæge, at henvise til denne, og betale for den.

Såfremt lægen mener at du SKAL I BEHANDLING, ligger ansvaret hos lægen.

DVS at hvis lægen IKKE mener at du skal i behandling, står det for kommunes regning, at postulere dette.
Det er IKKE en beslutning der ligger i kommunen, ej heller af en psykolog.

Men kommunen kan, som sagt henvise til speciallægeERKLÆRING, som kommunen SELV BESTILLER OG BETALER.

Du bør derfor fastholde, at kommunen bør indhendte en speciallægeerklæring. Dette er der ikke så meget vendtetid på, heller.

Det er også til din fordel, hvis det kun er kommunen(psykolog) der mener at du skal behandles, da de i givet fald, skal finde en speciallæge, der mener det samme.

Dette(evt. behandling) vil jo trække tiden for din udredning af din restarbejdsevne.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 11-11-2013 kl. 12:11.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 19:45   #23
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LBH Se meddelelser
Tak for svar L.S.

Jeg tror simpelthen, at jeg fremover bare lader ham indtale sine beskeder på min telefonsvare, og så derefter kontakter ham på mail.

Jeg søgte om aktindsigt, da jeg var i sygedp. systemet, fordi jeg klagede over deres sagsbehandling. Men jeg har ikke søgt om aktindsigt siden. Jeg bad dog i denne uge min sagsbehandler om min journal,

Når jeg nu har bedt om min journal, hvor meget får jeg så udleveret, i forhold til en aktindsigt?

mht. psykologen på kommunen, så fik min bisidder at vide (da de første møder med psykologen blev aftalt) af sagsbehandler, at det var med henblik på at få en beskrivelse af mig.

En mere glædelig nyhed er, at jeg nu er henvist til psykiatrien mhp. at blive udredt.

Ang. brug af telefonsvarer: det besværliggør din egen bevisførelse gevaldigt, da du ikke kan lave kopier af hans indtalinger, så ALT PÅ SKRIFT! ;-)

Ang. 'journal': SPROGBRUG i det kommunale horrorshow er også en svær størrelse - der er stor forskel på om den enkelt kommune kalder en spade for en spade.

Jeg anbefaler dig derfor at søge den mest omfattende AKTINDSIGT, - brug skemaet her på k10, der er lige til at printe ud.

Og afvent så hvad du modtager - med dette skema skal det nemlig være ALT hvad du kan udbede dig indenfor lovens rammer - opremset på selve arket for Aktindsigt.

Al den der "3.person fortalte 4.person at sådan og sådan skal der ske om mig" får alt til at stritte på mig - det er DIG det handler om, du skal vide hvad der foregår, og planer, og ÆNDRINGER af disse, skal foregå i SAMARBEJDE mellem dig og de andre involverede parter. BASTA.

Det du fortæller om psykologsamtalerne kaldes normalt for en 'psykologisk udredning' - og varer mindst 6-8 samtaler hos psykologen.

Det er TOTALT useriøst (af både din sagsbehandler og psykologen, hvis vedkommende ved at det var dét de 3 besøg gik ud på?!) hvis psykologen skulle kunne tegne et billede af din person på kun 3x45 minutters samtale!

Et billede hvorpå din fortsatte sagsbehandling kunne risikere at komme til at foregå?!
nej nej nej nej........

Det lyder til din læge er et ret godt kort - hold fat i ham.
Han kan tænke på tværs af systemets rigiditet, og vil dig det tilsyneladende godt.

Begynd at læse her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684
en guldgrube af links og skemaer lige til at printe ud.

Fortsæt med at dele her i din tråd - det KAN risikere at ende godt
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 20:55   #24
LBH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2013
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 19
Styrke: 12
LBH er ny på vejen
Popaie:

Min læge har overgivet sig, og henvist mig til psykiatrien mhp en udredning. Kommunens psykolog, mener at der kan være tale om en række personlighedsforstyrrelser, og at de er behandlingskrævende.

L.S.

Det der er et problem er at min sagsbehandler ringer til mig og lægger en besked på min telefonsvare. Jeg har bedt ham om at al vores kommunikation skal foregår på skrift, men det vil han ikke være med til. Han lagde f.eks. en besked på min tlf. svare i morges, fordi han havde nogle spørgsmål til en mail jeg sendte ham i går, så han vil gerne have mig til at ringe tilbage til ham. Det gør jeg selvfølgelig ikke, men sender ham i stedet en mail hvor jeg skriver følgende " ...Som jeg tidligere har skrevet til dig, ønsker jeg at vores kommunikation skal foregå skriftligt, hvorfor du ikke skal forvente at jeg ringer dig op med henblik på at svare på dine spørgsmål. Jeg vil dog rigtig gerne svare på dem skriftligt via mail eller andet... " jeg skriver desuden at jeg godt er klar over at han ikke mener han kan imødekomme min anmodning om at vores kommunikation skal skriftligt, og spørger ham så hvad han ligger til grund for dette...
Dertil svare han " ...Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at vi kun kommunikerer skrifteligt. Du er ikke min eneste sag jeg har så hvis jeg ringer og beder dig om at ringe tilbage skal du helst reagere på det på en eller anden måde. Om du ringer tilbage eller skriver en mail er lige meget, bare jeg kan etablere kontakt til dig... "

Så jeg går derfor ud fra at han bliver ved med at kontakte mig pr. telefon

De samtaler jeg har haft ved psykologen, som i forhold til psykologens udtalelse, var 4 gange af 1 ½ times varighed, så det går vel nogenlunde op med de alm. 45 min. konsultationer. Psykologen har lavet en udtalelse, og altså ikke en udredning som sådan. Det må han nemlig ikke.

Lige lidt bonus info.

Min sagsbehandler har ikke stillet mig de spørgsmål, som var grunden til at han ringede til mig i morges. Han har faktisk slet ikke svaret mig på den mail jeg sendte til ham igår. Istedet har han nu indkaldt mig til en samtale i næste uge. Han vil virkelig ikke kommunikere med mig på skrift!
LBH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 21:08   #25
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men han skriver at det så er ok at du mailer istedet for at ringe tilbage.. så det er bare det du gør..

Og får du besked om noget over telefonsvareren, skriver du det i en mail for lige at bekræfte det..

Og når du har været til møde, så skriver du lige det ned der er blevet aftalt, og sender en konfirmereringsmail.. mere kan du ikke gøre.

Hvis han ikke svarer på mailen, må det tages som en godkendelse.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2013, 22:12   #26
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LBH Se meddelelser
L.S.

Det der er et problem er at min sagsbehandler ringer til mig og lægger en besked på min telefonsvare.

Jeg har bedt ham om at al vores kommunikation skal foregår på skrift, men det vil han ikke være med til. Han lagde f.eks. en besked på min tlf. svare i morges, fordi han havde nogle spørgsmål til en mail jeg sendte ham i går, så han vil gerne have mig til at ringe tilbage til ham.

Jeg skriver desuden at jeg godt er klar over at han ikke mener han kan imødekomme min anmodning om at vores kommunikation skal skriftligt, og spørger ham så hvad han ligger til grund for dette...

Dertil svare han " ...Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at vi kun kommunikerer skrifteligt. Du er ikke min eneste sag jeg har så hvis jeg ringer og beder dig om at ringe tilbage skal du helst reagere på det på en eller anden måde. Om du ringer tilbage eller skriver en mail er lige meget, bare jeg kan etablere kontakt til dig... "

Så jeg går derfor ud fra at han bliver ved med at kontakte mig pr. telefon

Psykologen har lavet en udtalelse, og altså ikke en udredning som sådan. Det må han nemlig ikke.

Lige lidt bonus info.

Min sagsbehandler har ikke stillet mig de spørgsmål, som var grunden til at han ringede til mig i morges. Han har faktisk slet ikke svaret mig på den mail jeg sendte til ham igår. Istedet har han nu indkaldt mig til en samtale i næste uge. Han vil virkelig ikke kommunikere med mig på skrift!
1) Hvis man ikke har en telefonsvarer - eller slår den fra i en periode, for at markere hvad man mener - kan der ikke lægges nogen besked'er!

2) Din SB ævler udenom - han forsøger at spare arbejdstid på DIN regning.
Travlhed og overbebyrdelse er IKKE dit ansvar.

3) Til samtalen mebringer du enten en bisidder , eller laver en skjult optagelse på din telefon, diktafon eller lignende.
Bisidderen kan også med fordel lave den optagelse, så du blot skal høre efter.

Gå under ingen omstændigheder til det møde alene, uden optageudstyr.


4) Det er fint at du nu bliver korrekt udredt, med alt hvad det indebærer og kan medføre af afklaring og hjælp fremadrettet.
læs evt her: https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...forstyrrelser/

Men husk - 'bare' fordi én nævner ordet Personlighedsforstyrrelse, er det ikke sikkert det er det du lider af!
Det er ofterer og oftere set, at der er et sammenfald af symptomer mellem flere forskellige lidelser, og der er ingen grund til frivilligt at lade sig pådutte en psykiatrisk diagnose, fordi man er psykisk udmattet.

Og jo, en psykolog kan GODT bestilles af kommunen til at lave en udredning.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2013, 08:48   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LBH Se meddelelser
Dertil svare han " ...Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at vi kun kommunikerer skrifteligt. Du er ikke min eneste sag jeg har så hvis jeg ringer og beder dig om at ringe tilbage skal du helst reagere på det på en eller anden måde. Om du ringer tilbage eller skriver en mail er lige meget, bare jeg kan etablere kontakt til dig... "
Efter min mening bør du klage til jobcenterchefen over dette, og henvise til retssikkerhedslovens §4.

"§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed."
https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=158024

Af klagen til jobcenterchefen skal det fremgå tydeligt, at det er en klage, da den ellers lander på sb's skrivebord.

Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
2) Din SB ævler udenom - han forsøger at spare arbejdstid på DIN regning.
Travlhed og overbebyrdelse er IKKE dit ansvar.
Og så ender han med, at bruge meget mere tid på det.
Det hurtigste ville jo være, at han går ind i mail-programmet og sender borgeren en mail.

Som L.S. skriver, så optag møderne med sb, f.eks. med en mp3'er med voicerecorder.
Efter mødet kan du så bruge optagelsen som grundlag for et referat, som du sender til sb, og beder om svar på, om du har forstået det korrekt.
'
På den måde er dokumentationen i orden.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 16:30   #28
LBH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-04 2013
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 19
Styrke: 12
LBH er ny på vejen
Angry ondt i maven

puha. Jeg har helt ondt i maven lige nu.
Jeg er lige blevet gjort bekendt med at min sagsbehandler mener, at jeg bare går efter, at få så penge som overhovedet muligt. Han mener åbenbart at jeg ved vores sidste møde spurgte meget ind til hvilket økonomisk grundlag jeg har efter nytår. OG selvfølgelig gjorde jeg det! Det ville han højst sandsynligt også gøre, hvis hans løn "pludselig" blev skåret til det halve.

Sagen er, at jeg til vores sidste møde spurgte lidt ind til §23 stk. 2 - 5) (se her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152754), som omhandler en forhøjet sats i forhold til psykiske sygdomme
Jeg havde læst lidt på de forskellige paragraffer inden mødet, og det jeg gerne ville vide i forhold til denne §, var om den første sætning " ...for personer, der har en dokumenteret psykisk lidelse,... " betød at denne sats også gjaldt for alle med en dokumenteret psykisk lidelse, eller om det kun gjaldt hvis man havde en af de diagnoser der er nævnt efterfølgende. Jeg regnede selv med, at den blot gjaldt for de nævnte lidelser, men den første sætning forvirrede mig bare en smule... Jeg ville jo blot gerne vide hvor jeg står, når jeg på et tidspunkt bliver diagnosticeret (kommunens psykolog havde på daværende tidspunkt kort ridset op for mig, hvilke diagnoser han menter jeg kunne lide af).

Jeg er simpelthen så vred og ked af det over at blive stemplet på den måde! -Jeg har aldrig nogensinde i mit liv forsøgt at tiltuske mig mere af noget som helst, end det jeg var berettiget til.
LBH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 16:47   #29
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du skal ikke lade sådan en tåbe gå dig på....din sagsbehandler kan åbenbart ikke sætte sig ind i hvordan man har det når man ikke ved hvad man har at leve for....

Så glem tumpen...og tænk på noget andet....hans mening betyder ikke en skid....

Husk der er rigtig mange derude der har det nøjagtig som du har det....så helt forkert kan det ikke være....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2013, 14:38   #30
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LBH Se meddelelser
puha. Jeg har helt ondt i maven lige nu.
Jeg er lige blevet gjort bekendt med at min sagsbehandler mener, at jeg bare går efter, at få så penge som overhovedet muligt.

Jeg er simpelthen så vred og ked af det over at blive stemplet på den måde! -Jeg har aldrig nogensinde i mit liv forsøgt at tiltuske mig mere af noget som helst, end det jeg var berettiget til.
Velkommen i klubben af voksne, anstændige mennesker, som grundet sygdom og behov for hjælp, ser sig reduceret til noget man ser på film fra unævnelige lande!

Det er NU du skal lære at holde fokus på det væsentlige - at din sag køres efter loven og hurtigst muligt bliver færdigbehandlet.
De fleste udtalelser - især mundtlige - fra de inkompetente og dårligt/ikke-uddannede sagsbehandleres side, er slynget ud efter devisen: 'går den , så går den'.
Og hopper du på deres historier, kan løbet være kørt.

Du kan med fordel afsætte et fast dagligt tidsrum fra mandag til fredag, hvori du skriger, råber, græder, smadrer ting, fortvivles, ængstes, hader, nægter at fatte osv osv osv.

Når så den halve time er gået, er det tilbage på pinden - du er den eneste involverede der hr 100% interesse i at få det her til at løse sig, tag derfor MAX ansvar.

Følg de forskellige opskrifter herinde, på HVORDAN DU SIKRER DIG SELV OG DIN SAG BEDST, i kontakten med det offentlige.

STOL på INTET andet end dig selv SAMT ting du har på skrift.

Og vid blot, at du er ikke alene
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension