K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-12-2013, 21:54   #1
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
Hvad sker hvis GF-dokumentet ikke underskrives?

Grundet manglende overskud til at læse trådene igennem stiller jeg dette spørgsmål:

Hvilke konsekvenser vil det have, hvis IKKE dokumentet om den gensidige forsørgelsespligt bliver underskrevet og indsendt?

Kan kommunen med rette tilbageholde den resterende halve kontanthjælpsydelse? - I dette tilfælde er der talte om en kontanthjælpsydelse som ikke-forsørger uden tillægsydelser.

Gekko
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 23:39   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål....men hvis man skulle forsørges efter de nye regler og man bare lader være med at sige noget eller underskrive noget....og med urette modtager det fulde beløb.....så er det vel at sidestille med socialbedrageri....vil jeg tro...og det straffes hårdt...

Men igen jeg ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål korrekt..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 04:33   #3
Gekko
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2011
Lokation: De nordlige himmelstrøg syd for månen
Indlæg: 84
Blog Indlæg: 7
Styrke: 13
Gekko er ny på vejen
Spørgsmålet er ikke forstået korrekt, nok fordi jeg ikke har udpenslet et ordenligt.

Jeg bor med kæresten og dennes indtægt gør min KH halveres i næste måned og vil forsvinde helt i 2015. Kommunen er informeret om kærestens indkomst.

Da 2014 er overgangperioden og for mit vedkommende vil KH-ydelsen halveres og derved komme til at lyde på ca. 5.250 kr. brutto. Men hvis kæresten ikke underskriver dokumentet, kan kommunen da forlange en underskrift, før de vil udbetale dette beløb, eller vil de være nødsaget til at udbetale beløbet trods en evt. manglende underskrift, da reformen endnu ikke er fuldt implementeret?

Det handler ikke om at snyde og bedrage, da der ikke er tilbageholdt oplysninger af nogen art overfor kommunen.
Gekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 04:59   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan være lidt bange for, om de helt stopper med udbetalingen...

Som udgangspunkt, skal man altid underskrive div erklæringer og sende dem retur hvis de beder om det - alt andet vil jo være fjollet. Dumt at sætte sig selv i en situation der kan få uheldige konsekvenser - jeg ville slet ikke turde lade være med at underskrive i en fart, og sende det retur.

- jeg har selv prøvet at ydelser blev stoppet pr omgående, fordi jeg ikke fik sendt en given erklæring tilbage i tide.

Mener kontanthjælpsmodtagere først vil blive ramt i slutningen af Januar, men er ikke bom sikker.

Hvis det handler om din kæreste ikke KAN skrive under (pga udlandsrejse eller andet), må du straks tage kontakt og fortælle dem om det.

I min tråd om dyneløfteri, kan man læse, at flere kontanthjælpsmodtagere er i betydelig risiko for ikke at få deres penge i slutningen af Januar - dette er måske fordi en hel del netop IKKE får sendt deres papirer retur, og udbetalingerne stopper, indtil de har fået taget sig sammen til at underskrive?

(Min egen tolkning af, hvorfor)

Tråden kan du læse her

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28712

Sidst redigeret af Ninja; 08-12-2013 kl. 05:05.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 05:27   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det er jo helt nye regler....så det er rigtig svært at sige hvad de vil gøre...

Men det lyder som om at du skal forsørges af din kæreste...ikk...

Hvis du så modtager penge alligevel til trods for at de har skrevet og forsøgt at få en underskrift....ja så er mit bedste bud at de vil se det som socialbedrageri eller måske de nøjes med at ville have pengene tilbage...

Personligt ville jeg heller ikke turde gøre det...lade være med at skrive under..

Men er der en grund til at du/kæresten ikke vil skrive under....

Umiddelbart vil de vel skulle udbetale det fulde beløb indtil de er sikre på at i er samlevende...

Sådan er det jo også med børnetilskud....at de skal udbetale indtil de finder ud af at man ikke er alene mere...

Men da man selv har oplysningspligt om alt der kan have noget med indtægt, samliv osv osv....ja så vil fejlen ligge hos dig/kæresten...

Så måske man kan få dem til at udbetale et meget kort stykke tid....men spørgsmålet er om det er prisen værd hvis man bagefter skal straffes for socialbedrageri...

Men det er som sagt nye regler og der er ingen der endnu ved hvordan de vil håndtere dem endnu...

Det med at man har oplysningspligt...det er nu gammelt og har været der hele tiden...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 12:22   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis det handler om din kæreste ikke KAN skrive under (pga udlandsrejse eller andet), må du straks tage kontakt og fortælle dem om det.
Jeg tænker, at det kan handle om, at kæresten (som nu forventes, at forsørge sin kæreste, som er på kh) ikke vil skrive under.

Hvis jeg var rask og i arbejde, boede sammen med en kh-modtager, og så modtog et dokument, hvor jeg skulle skrive under på, at jeg var indforstået med, at skulle forsørge min samlever, så kunne jeg dælme også finde på, at stille mig på bagben, og nægte at skrive under.

Som jeg forstår lovgivningen, så kan de regulere en kh-modtagers kh i forhold til en samlever.
Men er der nogen lov, som kan pålægge en lønmodtager, at skulle forsørge en samlever, blot fordi denne er på kh?

Så jeg tænker, at Gekko's spørgsmål handler om, hvad kommunen vil gøre hvis en arbejdende samlever nægter, at skrive under på, at skulle forsørge sin samlever, som er kh-modtager.

At en arbejdende samlever nægter, at skriver under på forsørgelsespligt kan vel ikke gøre kh-modtageren til socialbedrager.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 12:46   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vovse, da jeg var gift, kunne jeg i hvert fald ikke modtage kontanthjælp, og blev derfor forsørget af min mand.
En bekendt skal efter nytår også forsørges af hendes kæreste fordi hun er på kontanthjælp, og han tjener 32.000 kr om måneden.
- brevet er underskrevet og sendt retur. En klage er også skrevet og sendt retur.

Det ser ud som om, at samlevende står præcis som værende gifte.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 12:52   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Vovse, da jeg var gift, kunne jeg i hvert fald ikke modtage kontanthjælp, og blev derfor forsørget af min mand.
En bekendt skal efter nytår også forsørges af hendes kæreste fordi hun er på kontanthjælp, og han tjener 32.000 kr om måneden.
- brevet er underskrevet og sendt retur. En klage er også skrevet og sendt retur.

Det ser ud som om, at samlevende står præcis som værende gifte.
Alt det forstår jeg udmærket.

Jeg aner jo slet ikke hvordan det foregår i praksis, når en lønmodtager skal forsørge en kh-modtager, men jeg kan forstå på Gekko's indlæg, at lønmodtageren skal skrive under på, at have denne forsørgerpligt.
Ret mig endelig hvis jeg har misforstået noget.

Men hvad sker der så, hvis lønmodtageren nægter, at skrive under på dette dokument, altså nægter, at påtage sig denne forsørgerpligt?

Så vidt jeg kan forstå, så er der ingen lov, der kan pålægge en samlever, at skulle forsørge sin partner. Det er udelukkende noget, som eksisterer i forb. med udbetaling af kh.

Eller er der noget, som er smuttet for mig?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 12:58   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jamen det er jo derfor de har klaget og spurgt ind til, hvor der står i lovgivningen at kæresten SKAL forsørge sin kontanthjælps kæreste. Der står ikke noget i loven om at lønmodtagere skal forsørge deres kærester på kontanthjælp!!

Førtidspensionister bliver jo heller ikke forsørget 100% - der ryger en bid af kagen, men man står aldrig pludselig med et stort 0 i udbetaling, som kan være tilfældet for folk på kontanthjælp.

De har så valgt at underskrive alligevel, så kæresten er sikret halv delen i 2014, og så håber de der falder afgørelse i løbet af 2014.

Der falder vel nogle principafgørelser lidt ude i fremtiden.....

Sidst redigeret af Ninja; 08-12-2013 kl. 13:01.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2013, 13:06   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen det er jo derfor de har klaget og spurgt ind til, hvor der står i lovgivningen at kæresten SKAL forsørge sin kontanthjælps kæreste. Der står ikke noget i loven om at lønmodtagere skal forsørge deres kærester på kontanthjælp!!

Førtidspensionister bliver jo heller ikke forsørget 100% - der ryger en bid af kagen, men man står aldrig pludselig med et stort 0 i udbetaling, som kan være tilfældet for folk på kontanthjælp.

De har så valgt at underskrive alligevel, så kæresten er sikret halv delen i 2014, og så håber de der falder afgørelse i løbet af 2014.

Der falder vel nogle principafgørelser lidt ude i fremtiden.....
Tak, så er det ikke mig, der har misforstået noget.

Men vil de kunne stoppe kh-modtagerens udbetaling med begrundelse i, at samleveren (lønmodtager) ikke har skrevet under?

I så fald straffer man jo kh-modtageren for samleverens (u)gerning.

Hvis det var mig, der var samlever/lønmodtager, så tror jeg, at jeg hårdnakket ville nægte, at skrive under.
Hvis først man, med sin underskrift, har påtaget sig forsørgerrollen, så kan jeg frygte, at man "hænger på den".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension