K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2014, 01:33   #41
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Post oplysningspligt § 11B

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nej, der er ingen tvang - ingen vrider armen om på nogen, og det står enhver frit for, om man vil underskrive eller ej.
Konsekvensen er så bare, at så stopper kontanthjælpen, da man ikke har opfyldt sin del af dealen, som hedder, at man har oplysningspilgt når man modtager en offentlig ydelse.

Og hvad værre er, man kan risikere at få en kæmpe efterregning, og et pålæg om at betale kontanthjælpen tilbage for X antal måneder. Man skal IKKE fucke med oplysningspligten!!

For god orden skyld, kan jeg da lige poste den relevante lov på området.

Oplysningspligt
428. Efter § 11 i retssikkerhedsloven har en person, der modtager hjælp, pligt til at oplyse kommunen/amtskommunen om ændringer i sine forhold, der kan have betydning for hjælpen. Modtageren skal have skriftlig besked om pligten til at give oplysninger, hvilke typer ændringer der kan have betydning for hjælpen og konsekvenserne af, at der ikke oplyses om ændringerne.

2.1.1. Tilbagebetaling på grund af svig, herunder fordi oplysningspligten er tilsidesat.

§ 91. Kommunen skal træffe afgørelse om tilbagebetaling,
1) når en person mod bedre vidende har undladt at give kommunen oplysninger som krævet efter § 92, stk. 4, i denne lov eller § 11 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, eller
2) når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter denne lov.

427. Kommunen har efter § 91 pligt til at træffe afgørelse om tilbagebetaling,
1) når en person mod bedre vidende har undladt at give oplysninger som krævet efter § 92, stk. 4, i aktivloven eller § 11 i retssikkerhedsloven, eller
2) når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter denne lov.

Obligatorisk tilbagebetaling
Det, at kommunen skal træffe afgørelse om tilbagebetaling i ovennævnte tilfælde, betyder, at kommunen ikke kan vælge at lade være med at stille krav om tilbagebetaling. Det er med andre ord obligatorisk.



Skriftlig besked om oplysningspligten
70. I § 11, stk. 2, er det bestemt, at borgeren skriftligt skal have besked om oplysningspligten, og i nr. 2 er det præciseret, at myndigheden skal angive, hvilke typer af ændringer som kan være relevante. Den information, som myndigheden skal give, skal være tilstrækkelig til, at borgeren kan eller burde kunne indse, at ændringen gør det muligt, at pågældende ikke længere helt eller delvist har ret til ydelsen, og myndigheden derfor bør have besked om ændringen.

Konsekvenser af manglende medvirken
Konsekvenserne af manglende medvirken vil derfor ganske afhænge af, hvilke oplysninger som mangler, og hvilken form for hjælp der er tale om. Drejer det sig fx om oplysninger om økonomiske forhold, er det afgørende for, om hjælpen kan bevilges.

http://home1.stofanet.dk/erikjappe/info/kt-tilbage.htm

Så det er ikke bare liiiige at nægte at skrive under................man skal i hvert fald kende loven på området, og kunne være rede til at nappe konsekvenserne ved bevidst ikke at opfylde sin oplysnings pligt.
Indsættelse begynd

Jeg syntes altså lige jeg må bryde ind her, fordi det er korrekt at retssikkerhedsloven §11 pålægger en at afgive visse oplysninger.
Men retssikkerhedslovens § 11 B forskriver, at ønsker man ikke at afgive de oplysninger kommunen forlanger, har man ret til ikke at oplyse dem. Jeg opfatter nemlig § 11 på den måde, at du giver kommunen en blanco check og de kan efterfølgende indhente alle mulige oplysninger, som aldrig kommer dig til kendskab. Personligt bruger jeg § 11 B og klager samtidigt over, at de vil indhente nye oplysninger ( ikke at der er nogle og de har alle nødvendige oplysninger)


§ 11B Hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2, eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. § 11 a, stk. 1, skal myndigheden behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag, medmindre oplysninger kan indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2, og § 11 c.

Jeg syntes det er meget vigtigt, at kende denne regel, fordi hvis kommunen fastholdet, at de vil have eller indhente oplysninger skal oplyse, hvilke eksakte oplysninger de gerne vil have, for at kunne behandle sagen. Jfr. §11a stk. 5 og 6

11A stk. 5 og 6
Stk. 5 Myndigheden kan få terminaladgang til de nødvendige oplysninger som nævnt i stk. 1 og 2 i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister. I det omfang oplysningerne som nævnt i stk. 1 eller 2 findes i indkomstregisteret, skal myndigheden indhente oplysningerne herfra, jf. dog stk. 4.


Stk. 6 [COLOR="Black"]Ved klage til Ankestyrelsen kan samtykke til at indhente oplysninger efter § 11 a, stk. 1, indhentes ved, at borgeren i den skriftlige bekræftelse af, at en klage er modtaget, bliver gjort opmærksom på, hvilke typer af oplysninger det kan blive nødvendigt at indhente, og får en frist til eventuelt at gøre indsigelse imod dette[/COLOR]. Tilsvarende gælder ved Udbetaling Danmarks behandling af sager efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. for personer med bopæl i udlandet

Måske noget andre skulle benytte sig af i kampen mod/med kommunen.??

Vh. maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 05:34   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du har en god pointe, men blander du ikke noget sammen her??

De regler og paragraffer du henviser til, plejer kun at blive taget i brug, hvis man fx sammenkører registre og opdager der er visse økonomiske forhold der ikke er oplyst.

Så plejer hele møllen §11a at træde ind. Jeg har set den anvendt i skattesager, eller hvis der er spørgsmål om der er angivet ukorrekte oplysninger i forbindelse med almen indkomst der har betydning for en evt partners overførsel......

Hmm...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 11:56   #43
Bia
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2013
Indlæg: 29
Styrke: 11
Bia er ny på vejen
Men hvad med det fakta, at samleveren ikke modtager noget fra det offentlige, så er vel samleveren ikke er underlagt oplysningspligt, da han jo ikke modtager noget. Hvorfor og hvordan kan nogen som ikke er i det kommunale system tvinges til at indskrive sig i det kommunale system via samleveren -det i sig selv er tåbeligt.

Det som kommunerne gør (staten) i min optik er, at de ved det med gensidig forsørgelsepligt er mod grundlovens paragraf 75, og får derfor samleveren til at bekræfte via underskrift, at de nok skal forsørge, på den måde 'ophæver' parret selv grundlove

Bia
Bia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 00:13   #44
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Dette indlag er blevet flyttet

Og nu genindsat, da jeg ikke kan tilfoje det under helenekr. indlaeg


Svar Til helenekr. Nej jeg blander ikke tingene sammen. Fordi retssikkerhedsloven giver mig / alle retten til ikke af afgive oplysninger. Og i min kommune bruger de altid retssikkerhedsloven § 11, når De vil have lov til at indhente oplysninger i forbindelse med f.eks. Oplysningspligten.
Kommunen/ Ydelseskontoret eller Jobcenter udsender hver 3 Mdr. et skema, hvor jeg skal oplyse om der har været ændringer eller sker aendringer i mine forhold..
Det kan være ændringer i form af
Indkomst
Gevinster
Arv
Arbejde
Uddannelse
Boligforhold
Stigninger i El, vand, varme ,renovation
Børnefødsler/ antal børn
Indgået eller opløst ægteskab
Samboende/ samlevende.
Blevet rask/ blevet mere syg
Hvis jeg skriver at der har været ændringer, vil ydelseskontor eller jobcenter se dokumentation derpå og indhente dem, via retssikkerhedslovens §11
-Og der er ofte vedlagt uddrag derfra, men af en eller anden grund " glemmer de belejdigt at vedlaegge uddrag af retssikkerhedsloven 11b
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 26-01-2014 kl. 00:39. Årsag: Fejl opslag, sat ind igen
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 01:06   #45
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Dette indlag er blevet flyttet

Og nu genindsat, da jeg ikke kan tilfoje det under helenekr. indlaeg


Svar Til helenekr. Nej jeg blander ikke tingene sammen. Fordi retssikkerhedsloven giver mig / alle retten til ikke af afgive oplysninger. Og i min kommune bruger de altid retssikkerhedsloven § 11, når De vil have lov til at indhente oplysninger i forbindelse med f.eks. Oplysningspligten.
Kommunen/ Ydelseskontoret eller Jobcenter udsender hver 3 Mdr. et skema, hvor jeg skal oplyse om der har været ændringer eller sker aendringer i mine forhold..
Det kan være ændringer i form af
Indkomst
Gevinster
Arv
Arbejde
Uddannelse
Boligforhold
Stigninger i El, vand, varme ,renovation
Børnefødsler/ antal børn
Indgået eller opløst ægteskab
Samboende/ samlevende.
Blevet rask/ blevet mere syg
Hvis jeg skriver at der har været ændringer, vil ydelseskontor eller jobcenter se dokumentation derpå og indhente dem, via retssikkerhedslovens §11
-Og der er ofte vedlagt uddrag derfra, men af en eller anden grund " glemmer de belejdigt at vedlaegge uddrag af retssikkerhedsloven 11b
Hvad mener du med at indlægget er blevet flyttet??

Der er hverken flyttet eller slettet nogle indlæg i denne tråd så jeg forstår ikke hvad du mener..

Skriv evt til mig via PB så tråden ikke bliver ødelagt.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2014, 02:10   #46
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Hvad mener du med at indlægget er blevet flyttet??

Der er hverken flyttet eller slettet nogle indlæg i denne tråd så jeg forstår ikke hvad du mener..

Skriv evt til mig via PB så tråden ikke bliver ødelagt.
Svar : 1 fejl meddelelse
JOH! Dette indlæg har været slettet. Jeg slettede det den 25-01-2014 kl. 23.
da det skulle ha været ind under helenekr´s indlæg, 20-01-2014 04:34 som svar på hendes spørgsmål til mig.
Men jeg kunne ikke få lov til at indsætte det der, da systemet blev ved med at skrive, at indlægget var 10 bogstaver for kort.

2 fejl meddelelse
Jeg postede det igen den 25-01-2014 kl. 23.13 på samme sted, som jeg slettede det fra og derfor står mit svar til helenekr her .

Deraf udspringer de 2 redigeringer

"Dette indlag er blevet flyttet

Og nu genindsat, da jeg ikke kan tilfoje det under helenekr. indlaeg


Håber dette gav mening :-) Og nu tilbage til oprindelig tråd
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 13:01   #47
nobody99
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2014
Indlæg: 8
Styrke: 0
nobody99 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Præcis, det er jo helt umuligt at råde nogen lige hér - jeg sidder jo forholdsvist trygt, og synes folk da ''bare'' skal lave oprør. Men jeg er samtidig bange for, om der kan komme en konsekvens ved at lave oprør, som ikke lige er tænkt ind i situationen.

Jeg tør hverken sige SKRIV UNDER, eller LAD VÆRE MED AT SKRIVE UNDER.

Man skal bare have i mente, at hvis man IKKE skriver under, så kan konsekvensen være, at de stopper kontanthjælpen helt - og at få en sag hele vejen op til EU domstolen, er ikke noget der kan overstås på en eftermiddag - det kan tage måneder, og for nogle sager, år! Og så har man så afskåret sig selv fra kontanthjælp i hele den periode -og skal så forsørges af kæresten alligevel.

Nogle vælger så at skrive under, og sikre sig kontanthjælpen, mens klagerne ruller og sagen kommer for EU domstolen. Lidt a la, vi må se hvad det hele ender med..

Så som Web er inde på, så er det jo op til hver enkelt hvordan de vil gribe deres egen sag an, og hvor meget de har råd til at miste allerede fra (vist nok) Februar 2014.

Mit bedste råd er fortsat - gå fra hinanden rent pro forma, stå som enlig, og send regningen til kommunen!!
Det er da det dårligste råd du kan give (gå fra hinanden rent pro forma) det er da 100% bedrageri og bliver straffet meget hårdt når det bliver opdaget.

Man må jo gøre op med sig selv om kærligheden skal stå over pengene. Husk på at kontanthjælp ikke er en borgerløn.
nobody99 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 15:33   #48
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nobody99 Se meddelelser
Det er da det dårligste råd du kan give (gå fra hinanden rent pro forma) det er da 100% bedrageri og bliver straffet meget hårdt når det bliver opdaget.

Man må jo gøre op med sig selv om kærligheden skal stå over pengene. Husk på at kontanthjælp ikke er en borgerløn.
Jeg kalder det civil ulydighed! Og går helhjertet ind for civil ulydighed og anbefaler det gerne.

Civil ulydighed er et politisk virkemiddel som bruges til fredeligt at markere modstand mod specielt politiske sager ved at bryde visse love, krav og beordringer fra regeringer eller okkupationsmagter uden at gribe til fysisk vold og efterfølgende acceptere konsekvenser som blandt andet kan medføre straf i henhold til gældende love.

Man kan som bekendt ikke leve af kærlighed og kildevand!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 15:59   #49
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Min søn og svigerdatter skrev under, hun skulle have en sidste gang og da det jo var ½ til alle, gad hun ikke sende lønsedler med. ( de unge ved jo bedst)

Så jeg havde en grædende svigerdatter den 1 for der var ingen penge, så blev løn sedlerne sendt ind og så fik hun 1000 kr mere end de havde regnet med, vi ved jo at kommunen har den længste snor, når de sidder på pungen og hvis man ikke lyster bliver man straffet.

Noget der undre mig meget er i mange kommuner er der mange der intet får fordi deres partner tjener for meget eller har formue.
Det virker ikke som om de er ens regler i alle kommuner.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-02-2014, 20:16   #50
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nobody99 Se meddelelser
Det er da det dårligste råd du kan give (gå fra hinanden rent pro forma) det er da 100% bedrageri og bliver straffet meget hårdt når det bliver opdaget.
Nu er det jo altså ikke socialbedrageri, at være kærester uden at leve sammen/have fælles økonomi m.m.

Hvis man flytter fra hinanden, og har totalt separat økonomi, kun sover sammen 2 gange om ugen o.s.v., så er der ikke noget bedrageri i det.

Hvorfor mon så mange førtidspensionister vælger at leve hver for sig. Hmmm......
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension