K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2017, 13:45   #1
Indy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Indy er ny på vejen
Paragraf 56 antal sygedage.

Hej jeg arbejder pt fuld tid 37 timer. Jeg har en paragraf 56 samt personlig assistance 6 timer om ugen. Jeg har en kronisk sygdom og er ved at være ret slidt. Jeg er lige fyldt 53 år. Jeg har laftalt med mit arbejde at jeg gerne vil ned i tid på 32 timer.
Mit spørgsmål er hvor mange dage må man være sygemeldt når man har en paragraf 56?
Samt er der andre muligheder for at få hjælp? Er ikke helt parat til førtidspension endnu. Ved tiden kommer nærmere, men vil gerne blive på arbejdsmarkedet med lidt mere støtte.
Mvh Indy
Indy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 14:24   #2
Tazoom
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 285
Styrke: 11
Tazoom er ny på vejen
Du kan ikke bruge paragraf 56 til at nedsætte din arbejdstid systematisk fra 37 til 32 timer.

Jeg ved ikke hvor grænsen ligger, men tror det er en vurderingssag.
Tazoom er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 15:06   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indy Se meddelelser
Hej jeg arbejder pt fuld tid 37 timer. Jeg har en paragraf 56 samt personlig assistance 6 timer om ugen. Jeg har en kronisk sygdom og er ved at være ret slidt. Jeg er lige fyldt 53 år. Jeg har laftalt med mit arbejde at jeg gerne vil ned i tid på 32 timer.
Mit spørgsmål er hvor mange dage må man være sygemeldt når man har en paragraf 56?
Samt er der andre muligheder for at få hjælp? Er ikke helt parat til førtidspension endnu. Ved tiden kommer nærmere, men vil gerne blive på arbejdsmarkedet med lidt mere støtte.
Mvh Indy
Du kan ikke bruge paragraf 56 til generel nedsættelse af arbejdstiden.

Det vil ved den årlige vurdering af din paragraf 56, blive vurderet om du fortsat opfylder kravene, eller om du skal tilbydes andre foranstaltninger, som eks. Fleksjob.

Det lyder som om du er meget langt fra pension, men fleks kan i stedet tilbydes ned til ganske få timer/minutter.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 15:13   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg har som sådan ikke hørt at der skulle være en øvre grænse på hvor mange timer/dage man må være syg på en paragraf 56.

Oftest vil jeg tro at det plejer at være arbejdsgiveren som stopper samarbejdet først ved at give en afskedigelse.
Selv om virksomheden får tilskud fra dag 1. når du er syg pga. din sygdom, så får den jo ikke dækket de fulde udgifter til din løn.
Den refusion som virksomheden får svarer nemlig kun til sygedagpengene.

Men som Tazoom skriver så er det ikke tilladt at bruge aftalen til systematisk at nedsætte sætte arbejdstiden hvis det er det du mente.

Jeg valgte at gå ned i tid lige som dig, dermed blev pensionen jo også lavere, mit pensionsselskab gav mulighed for at ansøge om at få pensionsselskabet til at indbetale den manglende pensionsindbetaling i nogle år, altså fordi jeg gik ned i tid grundet sygdom.
Jeg synes at du bør kontakte dit pensionsselskab og spørge til reglerne i dit selskab, du kan jo lige så godt få mest muligt ud af situationen, det er jo hårdt nok i forvejen

https://www.ccf.dk/raadgivning/socia...kronisk-sygdom
Citat:
Her er de nærmere regler: •Arbejdsgiveren får refusion de første 30 kalender dage ved hvert sygefravær.
•En § 56 aftale kan indgås af alle arbejdsgivere.
•Aftalen skal godkendes af lønmodtagerens bopælskommune.
•Aftalen gælder for 2 år af gangen.
•Aftalen gælder kun det bestående ansættelsesforhold.
•Aftalen dækker kun sygefravær vedrørende den lidelse, som aftalen omfatter.
•Aftalen kan bruges ved indlæggelse eller undersøgelse på hospital på baggrund af den kroniske lidelse, som aftalen omfatter.
•Aftalen kan ikke bruges til at forkorte arbejdstiden fast hver uge.
•Er du ansat i fleksjob, er det ikke nødvendigt med en § 56 aftale, her får arbejdsgiveren allerede refusion fra 1. sygedag.
https://helbredsprofilen.dk/artikel/...56-og-fleksjob
Citat:
Dine muligheder for støtte i dit arbejdsliv

Når du har en kronisk sygdom, er det almindeligt, at have et behov for at arbejde mindre eller at ophøre med at arbejde. Der er flere ting du kan gøre.

Gå ned i tid

Det er noget, du skal tale med din arbejdsgiver om. Her skal du selv betale for lønnedgangen.

Få en §56 aftale

En anden mulighed er at få lavet en aftale, når du har et stort sygefravær, fordi du har en kronisk sygdom. Aftalen laves med sygedagpengeafdelingen i din kommune og din arbejdsgiver. Det hedder en §56 aftale og betyder, at din arbejdsgiver får dagpenge fra kommunen fra din første sygedag, og det vil sige, at du er bedre sikret mod, at blive fyret på grund af sygdom.

Få bevilliget et flexjob

En tredje mulighed er at få bevilliget et fleksjob. Det er en ansættelse, hvor der tages hensyn til, at din arbejdsevne er begrænset på grund af sygdom. Man kan være ansat i fleksjob på private eller offentlige arbejdspladser. Din arbejdsevne skal være væsentligt nedsat, men du må ikke være berettiget til førtidspension.

Med et fleksjob skal du arbejde færre timer. Du skal have kontakt med din socialrådgiver i din kommune, da det er kommunen, der bevilliger fleksjob. På fleksjob har du en lønindtægt fra din arbejdsgiver, og for de timer du ikke arbejder, får du en ledighedsydelse fra kommunen.

Det kan være en god ide at inddrage din fagforening i at lave en fleksjob aftale. Når du skal tale med nogen om din situation, med sygehuset eller kommunen, vil det være en god ide at have en bisidder/familie/ven med til samtale.

Du skal vide, at du har ret til se dine sagsakter i kommunen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 19:11   #5
Indy
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2017
Indlæg: 2
Styrke: 0
Indy er ny på vejen
Tusind tak for svar. Jeg vil kontakte min fagforening og evt. sagsbehandler.
Indy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 20:33   #6
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du bør bare være opmærksom på at hvis du evner at arbejde 32 effektive timer så er du ikke i målgruppen for fleksjob da man skal være nede omkring 18-25 timer effektivt, for at komme i betragtning.

Sandsynligvis vil du få besked om at du kan anmode din egen chef om nedgang i tid, som du selv kommer til at betale via nedgang i tid.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2017, 01:06   #7
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
vær obs på at der er specielle regler omkring fastholdelsesfleksjob, noget med en 12 mdrs regel..
Jeg tænker at det er vigtigt at få kommunen/jobcenter med ind over her, for hvis du skal længere ned i tid senere skal det kunne dokumenteres i forhold til at søge om at få gjort dit nuværende arbejde til et fleksjob.

google det - jeg magter ikke lige at finde det til dig nu

Men vær meget obs på at få tingene dokumenteret - altså skriftligt
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension