K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2016, 19:36   #1
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Må man arbejde frivilligt?

Må man arbejde frivilligt - uden at risikere, at nogen tror man kan arbejde? Idag mener nogle kommuner jo, at man kan blive "selvforsørgende", hvis bare man kan arbejde mikroskopisk lidt.
Fx to timer om måneden.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 10-06-2016 kl. 21:24.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2016, 12:26   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Du skal holde den arbejdsevne du havde på tilkendelses tidspunktet op imod din nuværende arbejdsevne.
Har arbejdsevnen ikke ændret sig kan du uden videre påtage dig såvel betalt som frivilligt arbejde i de timer du magter.

I min kommune, som er København, siger den pensions ansvarlige afdeling at de godkender frivilligt arbejde, og at dette bestemt ikke er noget de finder på at revurdere en pension på grundlag af, idet man til enhver tid kan slippe arbejdet ved behov.

Men man skal være opmærksom på at man altid er forpligtiget til at underrette kommunen hvis der kommer store ændringer i arbejdsevnen, og det er uanset om man har tænkt sig at udnytte den eller ej.
Personligt har jeg løbende indberettet hvilken form for frivilligt arbejde jeg udfører og i hvilket omfang.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2016, 12:54   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er kun hvis din arbejdsevne i dag er større end den var da du fik din pension...at kommunen kan frakende dig pensionen...

Læs lidt om frakendelse af pension her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=168076

Formand for Landsforeningen for førtidspensionister siger at man bør afholde sig fra arbejde men i stedet for arbejde frivilligt da kommunen ikke kan se dette nogen steder...godt nok i en artikel fra 2013 men stadig gældende http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/23650334

Er man fyldt 60 år ja så kan de ikke frakende pensionen uden ens samtykke...

Scleroseforeningen skriver at

Citat:
Som førtidspensionist er der som udgangspunkt ikke begrænsninger for, hvad du må udføre af frivilligt socialt arbejde. Du skal dog være opmærksom på, at frivillig indsats i et vist omfang kan indgå i vurderingen af, om der er sket en forbedring af din arbejdsevne i forbindelse med en eventuel opfølgning af din førtidspension.
Kilde: https://scleroseforeningen.dk/netraa...tidspensionist

Ved ikke om du er blevet klogere af ovenstående...

Men en ting man altid kan regne med....det er at ens arbejdsevne SKAL være blevet væsentligt forbedret i forhold til da man fik pensionen tilkendt...

Er ens arbejdsevne ikke blevet væsentligt forbedret ja så kan de ikke frakende pensionen...

Husk at efter man er fyldt 60 år...ja så kan de ikke frakende ens pension uden ens samtykke..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2016, 16:00   #4
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Ok tak :-)
- Der er tale om fondsarbejde (hvis det bliver til noget) på et par dage en gang om året. Super godt almennyttigt formål.
- Min arbejdsevne er ikke ændret.
- Mit navn vil figurere på hjemmeside (meget kendt organisation) og diverse dokumenter.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2016, 16:56   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det tror jeg bestemt ikke du skal bekymre dig om...slet ikke hvis der ikke er tale om mere end det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 15:47   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Frivilligt arbejde....

http://frivillighed.dk/guides/regler...ntlige-ydelser

Regler for frivillige på offentlige ydelser

Denne guide indeholder en oversigt over de regler, du skal være opmærksom på, når du er frivillig og modtager offentlige ydelser. Der er nemlig regler for, hvilket frivilligt arbejde du må udføre og i hvilket omfang.

Guiden er skrevet til dig, som enten modtager:

efterløn eller dagpenge
kontanthjælp,
sygedagpenge
førtidspension
folkepension
fleksjobløn
eller er i et ressourceforløb.


Jeg modtager dagpenge eller efterløn
Jeg modtager kontanthjælp
Jeg modtager sygedagpenge
Jeg modtager førtidspension
Jeg modtager folkepension
Jeg modtager fleksjobløn
Jeg er i et ressourceforløb
Emne: Jura, love og regler
Seneste revision: Torsdag, 2. juni 2016

GUIDE SERIE
Regler for frivillige på offentlige ydelser
Regler for frivillige på dagpenge og efterløn
Udskriv alle guides (pdf)
Udskriv kun fremhævet guide (pdf)
MERE VIDEN OG RÅDGIVNING OM SAMME EMNER


Regler for frivillige på dagpenge og efterløn

Love og regler for frivillige i kommuner

Frivillige og skat

Forsikring af frivillige

Skal I være en forening, fond eller selvejende institution?
Nyhed23. marts 2017
Minister vil ensrette regler om børneattester
Nyhed20. marts 2017
Fra 15 til 4 timers frivilligt arbejde: Reglerne for ledige og efterlønnere ændres 20.marts
Nyhed3. marts 2017
Kommuner og regioner kan nu forsikre frivillige

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 19:04   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
FP før 1.jan. 2003

Citat:
Førtidspension før den 1. januar 2003

Personer, der er tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003, er omfattet af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Efter loven kan førtidspensionen ikke frakendes. Kommunen kan derimod træffe afgørelse om, at retten til førtidspension gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, eller hvis pensionisten selv beder om det.
http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post2477.html
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2017, 20:53   #8
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Gunvor og Peter, jeg er stadig forvirret, jeg har brug for at få det skåret ud i pap, kan I hjælpe.........?

Altså jeg fik i 2015 tilkendt førtidspension, min restarbejdsevne var 1 time 3 gange om ugen, derfor nu spørgsmålet............

Betyder det så at , hvis jeg på et tidspunkt får overskud/helbred til det, må jeg så lave frivilligt arbejde i 1 time 3 gange om ugen, uden at kommunen kommer efter mig?

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2017, 00:48   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sortepigen

Umiddelbart, ville jeg svare ja til dit spørgsmål pga. du skiver om 3 timer om ugen og FRIVILLIGT ARBEJDE.

Men frivilligt arbejde er jo mange ting. F.eks. person med alvorlige rygproblemer, som laver frivilligt arbejde i Røde Kors i deres afdeling med møbler og store ting, ville måske være på kanten, og åbne op for en samtale omkr. hvorvidt ryggen er blevet bedre, og man måske kan klare flere timer.

MEN du er jo samtidig tilkendt FP efter 1. jan 2003, dvs. nye ordning. Og i en periode, hvor man også havde kunne give dig fleksjob på 3 timer om ugen, liggende.

Kigger man nærmere på Ankestyrelsen hidtidige "frakendelser" af FP, drejer det sig alle om personer tilkendt efter 1.jan. 2003, men i 2015, 2014 og 2013. Alle personer, som har arbejdet, svarende til den gamle grænse for, hvornår man kunne ikke få fleksjob dvs. lidt over halv arbejdsuge el. mere (25- 30 timer) og i en periode på 2- 3 år.

Ud fra dette skulle du være "home free" i forhold til lidt frivilligt arbejde af let karakter et par timer om ugen.

Men reelt er det jo en skønssag, og ved afgørelse af sag nr. 120-13 var ikke alle enige i Ankenævnet om lade personen beholde til FP på trods af det drejede sig om

Citat:
alene har arbejdet mellem 8 og 14 timer om måneden.
Det forhold, at hun i perioden fra maj 2011 til november 2012 var ansat som sygeplejerske 24 timer om ugen, kan ikke føre til en ændret vurdering af sagen.

Vi har i den forbindelse lagt vægt på hendes oplysninger om, at hun reelt arbejdede omkring 18 timer om ugen.

Vi har endvidere lagt vægt på oplysningerne om, at hun havde flere tjenstlige samtaler med sin arbejdsgiver om at stoppe, da det ikke var holdbart, at der var så mange faste arbejdsopgaver, som hun ikke kunne magte.

Vi har desuden lagt vægt på oplysningerne om, at hun i ansættelsesperioden samlet var sygemeldt i ca. 2 måneder blandt andet pga. stress over sit arbejde, og at hun holdt mange ferieuger uden løn, da hun havde meget store
problemer med at klare at arbejde så meget.

Vi har ligeledes lagt vægt på, at hun i oktober 2011 tilkendegav over for kommunen, at hun under ingen omstændigheder varigt og på sigt kunne klare at arbejde 20-24 timer om ugen, og at hun havde taget chancen med
jobbet med henblik på at få sat timetallet ned, så det blev i overensstemmelse med det, hun magtede.

Endelig har vi lagt vægt på, at hun er tilkendt førtidspension på baggrund af diskusprolaps og hjernetumor, og at hun efter det oplyste i øvrigt lider af PTSD
http://www.co-sea.dk/files/CO-S%C3%B...013/120-13.pdf

Men det er måske bare indtil, der kommer tilfælde, hvor kommunerne ønsker at frakende personer for mindre timer, og et flertal i Ankestyrelsen ikke mener personen står til troende. Man bør bemærke ovennævnte person er udd. sygeplejerske (et erhverv der nyder almen anseelse) og har haft kræft i hjernen (kræft, som bl.a. "giver flere point" end visse andre).

"Væsentlig forbedret" er og bliver et gummibegreb. Men man må gå ud fra at der på baggrund af disse 2 felter: frakendelse og ikke frakendelse er et gråt område, som kan være bekymrende at bevæge sig indenfor, hvis man ikke vil risikere frakendelse. Også sammensætningen af ankenævnsmedlemmerne den pågældende dag, hvor sagen skal bedømmes. Jeg personligt kunne godt have fantasi til at forestille mig, at en anden person en ovennævnte sygeplejerske ville bliver frakendt sin FP på det ovenstående grundlag (1 ½ år. m. 24 timer om ugen trods eget udsagn: om 18 timer og en samlet sygeperiode på 2 mdr.)

Man bør dog bide mærke i, at der er forskel på at blive "frakende" en FP og så "genoptagelse af FP på baggrund af nye oplysninger".

Ligesom der måske bør skelnes mel. "frakendelse" og "genoptagelse" af FP, selvom de mener sidstnævnte er svær at løfte rent juridisk.

Sidstnævnte nævnes i dette baggrundsnotat fra Aarhus kommune, hvoraf der står og gælder både før og efter jan. 2003 iflg. notatet:

Citat:
Hvis der fremkommer væsentlig nye oplysninger fx om at en pensionist har snydt sig til en tilkendelse, eller om pensionistens helbred, genoptages før-
tidspensionssagen.Hvis sådanne nye væsentlige oplysninger kan dokumenteres, kan førtidspensionen tilbagekaldes.

Det vurderes dog at være overordentlig vanskeligt at løfte bevisbyrden i
disse sager og at kunne dokumentere, at der fx. er tale om snyd eller
at borger en fx. på tidspunktet for bevilling af førtidspension, slet ikke var så dårlig som beskrevet i sagen. Sagen er grundigt helbredsmæssigt belyst og
vurderet af mange fagpersoner, særligt i sager behandlet efter indførelsen af
det tværfaglige rehabiliteringsteamet i januar 2013.

Det vil således efterfølgende skulle bevises, fx. via nye helbredsmæssige
vurderinger, at betingelserne for pension ikke har været tilstede.Det er videre afgørende, at der er tale om væsentligt nye faktiske oplysninger.
https://www.aarhus.dk/~/media/eDoc/2...8528-1-pdf.pdf

For slet ikke at tale om, kommuner og Ankenævn ikke fremtræder som Justitia, også selvom hun er afbillede uden- og indenfor også ved danske domstole med bind for øjnene, så er det ikke udenfor Jobcentre og Ankestyrelsen hun står.

Med det mener jeg, vi har alle i livet, har set el. oplevet, at nogle nemmere opnår sympati el. står til troende, også indenfor socialforvaltningen. I USA har man for mange år siden lavet nogle studier over, hvor hårde domsafsigelser der blev tilbedt kønne mennesker og mindre kønne mennesker, helt alm. mennesker i helt alminde sager eneste forskel var udseendet. Ikke overraskende blev de kønne idømt mildere domme, undtagen hvis det drejede sig om de havde udnyttet deres udseende i samme kriminelle handling, så blev dommene hårdere for de kønne end mindre kønne.

Undskyld, det blev et længere skriv, jeg er træt, og så mangler jeg ofte stopknappen.

Mange hilsner

Gunvor

PS: Jeg finder det helt unødvendigt, at indberette frivilligt arbejde af mindre omfang til kommune. Der må jo være grænser for galskaben! Og er heller ikke vidende om, at man er forpligtet til dette. Man er kun forpligtet til at give oplysninger, der er af økonomisk relevans i forhold til FP og ikke arbejdsevnen (det er jo kun den meget vidende kommune, der har ret til at tage ordet arbejdsevne i deres mund). Miraklernes tid forekommer ikke så ofte, så man kan gå fra funktionsevne ophævet i alle erhverv til at kunne forsørge sig selv i ordinært beskæftigelse selvom mange har ønsket det længe! Men hvis nogen kan komme med lov el. bekendtgørelse, hvor man er forpligtet ud det ovenfor nævnte, læser jeg det gerne.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2017, 08:56   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Måske tager jeg fejl, men jeg har fået opfattelse af, at fp'en kun kan fratages hvis arbejdsevnen er blevet forbedret.

Ligeledes har jeg fået opfattelse af, at man ved en sådan sag skal vurderes i forhold til de regler, der var gældende på tidspunktet for tilkendelse af fp.

For mit eget vedkommende "klarede" jeg i min sidste arb.prøvning 8 timer pr. uge, dette var dog med konsekvenser på hjemmefronten.
På den baggrund har jeg en forestilling om, at kommunen ikke vil kunne fratage mig min fp så længe jeg holder mig under de 8 timer pr. uge, hvis jeg begynder at arbejde lidt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension