K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 23:51   #1
MorsBeskytter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MorsBeskytter er ny på vejen
Unhappy Snart smidt ud a systemet pga helbreds undersøgelser igang så ingen sygedagpenge

Hej allesammen,

Min mor har arbejdet som rengøringsassistent i over 30 år. Får nogen år siden kunne hun ikke arbejde mere pga hendes ryg som faktisk er slidt ned. Hun har gigt, hendes rygsøjle er lidt skæv forneden, og hun kunne ikke bære tunge ting at for længe, ikke længere.

Hun røg ud af systemet pga en stupid sagsbehandler som vidste intet om lovene og skulle hele tiden ud og spørger de andre. Ej heller var hendes dansk ret god. Vi fik det ordnet efter et helt år med masser af problemer, hvor min mor blev nød til at låne penge fra her og der. Efter at have klaget mange gange, og så i beskæftigelsesankenævnet, hvor min mor fik medhold, kom hun ind i systemet igen. Vi troede det hele var over.

Det skal lige siges at i mellemtiden var min mor også igang med at blive undersøgt af hendes læge for hun er jo syg og vil vide hvad præcis der er galt med hende.

Min mor fik en ny sagsbehandler som ville putte hende ind i § 27 pkt 1. ( http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop ) igen fordi hun var der da hun blev smidt ud. Dette var kun midlertidigt indtil han kunne finde hvor min mor skulle placeres under de 7 punkter fra § 27. Han ville kontakte min mor's læge for at finde ud af hvad hendes tilstand var. Han sendte dog lægeerklæring før at han havde fået tilladelse af min mor...som vi gjorde ham opmærksom på at det var forbudt. Dog valgte vi at stole på ham fordi han var ret fornuftig.

Her sidste uge fik vi sendt statusreport som fortalte at min mor ikke var istand til at arbejde, men det var ikke helt sikker idet hun var igang med at blive undersøgt. Man skulle så vente et pr måneder før man tjekkede det op igen. Det lød fornuftigt fordi min mor er jo igang med at blive undersøgt hvad hun fejler, så man kan finde ud af hvad hun kan komme til at arbejde med.

Denne uge har vi så fået et brev om parthøring som siger at de vil stoppe hendes sygedagpenge fordi hun ikke hører under noget af de 7 punkter i § 27 længere og hun måske skal betale tilbage nogle at de penge hun har fået.

Hvad jeg vil spørge om er om der er en måde at forhindre at de tager sygedagpengene fra min mor?

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med dette. Ønsker ikke at se min mor i den samme situation som hun lige har været i.
MorsBeskytter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 01:33   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Din mor skal SKRIFTLIG gøre opmærksom på §27 stk 2. uanset hvad hun har modtaget af begrundelse for at de ikke vil forlænge.

De vil ret sikkert de stanser alligevel (det er nærmere reglen end undtagelsen selv i de sager hvor det er helt åbenlyst at folk skal forlænges) Den stansning anker hun, og så er der ikke andet at gøre end at vente på BAN.

En lille indskydelse er at hun skal se af at få aktindsigt i hendes sag ved kommunen NU! (formular findes under nyttige links) det er muligt der er flere ting i hendes sag der peger på forlængelse.

Når hun har modtaget brev fra BAN, søger hun aktindsigt der også, og tjekker efter at de har modtaget alle relevante sagsakter, har de ikke, sender hun en kopi, har de, er det igen at veeeente.

Din mor har ret til KHJ, hvis altså ikke lige hun er gift, men en der tjener for meget, eller har likvid formue, for det SKAL hun altså leve af først, sådan er det nu en gang. Det er vigtigt at hun søger KHJ med det samme stansningen er en realitet, for hun får altså først fra den dag hun søger.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:38   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er svært at råde, uden at vide hvilke begrundelser der er brugt ud fra §27; kan du skrive dem ind?

Og hvad siger læge/status helt præcis. Hvis hendes helbredsmæssige situation er uafklaret ved varighedsbegrænsningen, kan det være rigtigt, at sygedagpengene stopper, med mindre at lægen skriver, at hun kan blive klar til arbejde igen?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 11:22   #4
MorsBeskytter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MorsBeskytter er ny på vejen
LUM; KHJ kan hun ikke få for min far har lige sidste betalt tilbage af sin lejlighed efter 20 år og han nægter at sætte den i gæld. Det er ret forståeligt efter at han har arbejdet i en fabrik så lang tid.
Vi har allerede været igennem BAN processon før fordi hun blev smidt ud pga en dum sagsbehandler, hvor min mor fik medhold at hun har ret til sygedagpenge. Det de nu gør er at smide hende ud igen efter at hun er kommet tilbage en måned siden.

popiae: Den begrundelse der er brugt denne gang til at smide hende ud er
Citat:
Grunden er, at det ikke kan vurderes om revalidering er overvejende sandsyndlig, og en arbejdsprøvning vil være umiddelbar formålsløs, taget din helbredsmæssige situation i betragtning, og at der ikke er nogen sikker formodning om, at du efter endt behanding vil kunne genoptage ordinær beskæftigelse i samme omfang som tidligere

Det er på nuværende tidspunkt ikke er relevant med afklaringstilbud/arbejdsprøvning, idet du står overfor et længevarende behandlingsforløb, og først efterfølgende kan det vurderes, om afklaring vil være relevant og i hvilken forbindelse - aktuelt er den helbredsmæssige situation uafklaret, hvorfor du opfylder forlængelsesbetingelserne, jf. sygedagpengelovens §27 stk 1.
Dette er grunden til at de vil smide ud...som i mine øjne bare siger; Du er for syg til sygedagpenge og siden du stadig bliver undersøgt...tja...ingen sygedagpenge til dig.

Det derfor jeg er chokeret og virkelig sur på jobcenteret at de kan være det bekendt.

Tænkte at nævne stk 4 i 27, fordi min mor ved hun ikke kan arbejde normal længere vil gerne komme på fleksjob som hun tidligere har nævnt mange gange til dem.

Hvad vil I anbefale og hvilke muligheder ser I?
MorsBeskytter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 15:22   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
At din far ikke vil gældsætte sig er jo så dine forælders hovedpine, så må det jo være fordi han syntes de godt kan klare sig... måske din mor skulle overveje at spørge ham efter om det er bedre at gældsætte sig over for venner og bekendte samt tage rigtig dårlige lån her og der. Men som udgangspunkt er det din mors og fars hovedpine, og personligt ville jeg IKKE blande mig i den del af deres liv (hvis det var mine forældre)

Nej jeg er ikke kold og kynisk jeg er selv gift med en der tjener lige lidt for meget, jeg ligger på grænsen til at kunne modtage KHJ, hvilket vil sige 5 næser har et rådighedsbeløb på 3-4000 pr måned, så du kan tro jeg ved hvad det er at være fattig.
Men systemet er nu en gang som det er, vi er lige for loven, og vores kære politikere har altså bestemt at vi kan overleve for de satser der er sat, sådan er det.

Din mor gør klogt i IKKE at gå ind og udpege en specifik del af §27 for gør hun det beder hun dem om kun at tage stilling til det stykke, mens hvis hun bare henviser til hele §27 så skal de se på samtlige muligheder i den §

Om din mor er berettiget til fleks er en helt anden lov.
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:

Citat:
§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
MEN inden skal man være afklaret helt, for at den kan gå i gennem, eller også skal det være slået fast med 7 tommesøm, af flere uafhængige læger, uden den mindste smugle vaklen, at man uanset behandling ALDRIG! nogen sinde vener tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
Og der er det altså nødvendigt at få afslag på FP for ellers opfylder man ikke betingelsen om at man ikke er berettiget til FP.
Der er en Helsingør dom der slår §70 fast, med at man ikke både ikke kan få fleks, og ikke kan få FP, når altså der ikke hersker nogen tvivl om at man uanset aldrig vender tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det er som skrevet ekstrem vigtigt at der virkelig ikke er den mindste mikroskopiske mulighed for at vende tilbage, inden via revalidering ekstra støtte på arbejdspladsen mentor ol ordninger.

Det er en meget meget lang omvej, en omvej man bør forsøge at undgå, især hvis ens lægelige dokumenter ikke er kniv skarpe, og det er de tydeligvis ikke i din mors sag, og så vil det ikke være et smart træk at gøre forsøget.
Først skal det lægelige være på plads, så skal man have afslag på fleks, (og alt mildere end det) der næst afslag på FP, før det kan afgøres endeligt om man kan fleksvisiteres, og selv der er det meget langt fra sikkert at man bliver det.
Så det vil jeg fraråde at gå i krig med, endnu, måske senere, men ikke endnu.

Dog kan hun naturligvis godt spørge til hvad deres vurdering af §70 er, hvad de mener der mangler i hendes sag for at hun kan komme der til, hun skal bare ikke forvente det vilde brugbare svar, men derfor skader det jo ikke at spørge, det kunne jo være i blev klogere på hvad hun mangler at gå i gennem for at få en afklaring.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 17:53   #6
MorsBeskytter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MorsBeskytter er ny på vejen
LUM:
Jeg har spurgt sagsbehandleren via mail, hvad meningen var med det siden han ville kalde os ind og tale med min mor før de besluttede noget. Han vidste også min mor var i gang med at blive undersøgt og mente at hvis det ville tage mange mange måneder at få hendes helbred afklaret så kunne hun komme i klemme i systemet, det er derfor det kommer som et chock at han allerede efter en måned uden nogen som helst møde bare har besluttet at smide hende ud.

Han svarede at min mor ikke kunne puttes ind i nogle af de 7 punkt i §27, hvorefter jeg spurgte om 4'eren ikke burde være en mulighed da vi har talt om det mange gange siden min mor røg på sygedagpenge efter være slidt ned pga rengøringsarbejdet, men han henviste igen til at hun ikke kunne puttes in nogen steder i §27.

Hvad der undre mig mest er at man smider syge folk ud af sygedagpenge og at man har vidst det i rigtig lang tid men ikke lukket det her hul. Burde systemet ikke være der for de syge folk?

Ang. afklaring (§70) om man kan gå på fleks eller ej...lægekonsulenten skriver i sit skøn at min mor ikke vil komme til at arbejde normalt som før nogensinde. Han anbefaler at vente et pr måneder for at få flere papirer før man beslutter hvad man burde gøre med min mor.

Derfor syntes jeg også at det er mærkeligt at de ikke kan vente disse få måneder før de tager stilling men vil helst have hende ud af systemet så hurtigt som muligt...
MorsBeskytter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 18:01   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det kommer ikke bag på mig overhovedet
sygdagpenge er en kort ydelse i 52 uger og så kan man nogen gange forlænge
hvis man regner med man bliver rask eller det er helt sikkert man ikke kommer tilbage på arbejdsmarkedet.
er selv uden indtægt på 14 måned
i mellemtiden er jeg kommet på bosted og ingen behandlingsmuligheder

du skal også huske at for at få fleks eller penison, skal ens arbejdsevne være nedsat i alle fag. så kommunen kan faktisk godt sige din mor skal omskoles til noget lettere arbejde. foreksempel kontor.
lægekonsulenten er kun første stop, så har du sagsbehandler og det udvalg som skal bestemme hvad der skal ske

Nej det er ikke nemt

du skriver
Burde systemet ikke være der for de syge folk

ikke noget jeg har lagt mærke til i mine 3 år
har ellers altid været på arbejdsmarkedet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 19:55   #8
MorsBeskytter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
MorsBeskytter er ny på vejen
MTVRV1:

Nemlig! Lettere kontor arbejde, men problemet er at de ikke engang gider dette.

Min mor er parat til at blive omskolet så længe hun ikke bliver smidt med ingenting. Det er også blevet skrevet i hendes arbejdsevnejournal fra arbejdsprøvning, at hun burde komme ind i en anden sektor men burde have omskoling først. Noget some de har totalt fravalgt at lægge mærke til selvom jeg harnævnt det flere gange da hun blev smidt ud før hun kom ind igen nu sidste måned.

Det ser ud til for mig at de bare ønsker at smide hende ud fordi hun har været der ret lang til (+52 uger som BAN har lige givet hende ret til)...tja præcis som de gør med alt og alle istedet for at fikse ****et så fjerne de det under tæppet.

Sigh...det her ret trættende i det lange forløbet, respekt for her.
MorsBeskytter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygehus udsætter undersøgelser = sygedagpenge stop AnneLilly Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 19-10-2012 10:36
ingen omsorg i systemet nensypigen Politik og Samfund 1 09-03-2012 12:20
Sygedagpenge stop pga.varighedsbegrænsningen , smidt på kontanthjælp.... DEZA Alt det andet 5 29-07-2010 11:46
Ingen hjælp til langtidssyg - må snart sælge huset Odenseaneren Dit og Dat 1 19-12-2009 09:35
Snart 5 år på kontanthjælp og ingen ændring i sigte - HJÆLP! Maro Alt det andet 30 02-09-2009 17:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension