K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-04-2012, 18:39   #11
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Caroline.
Det med medicin, står blandt andet i vejledningen.
Se eventuelt også

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ter-til-voksne

Her står:
1) Vurderingen af betingelserne om varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i servicelovens bestemmelse om merudgifter ved den daglige livsførelse skal i relation til ansøgninger om medicinudgifter og diætkost foretages uafhængigt af den løbende eller varige behandling som ansøgeren modtager til afhjælpning af sin lidelse (C-29-04).

2) Vedrørende vurderingen af, at kvinden var omfattet af personkredsen, blev der lagt vægt på, at hendes diabetes uden insulinbehandling ville være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne (C-16-06).

Fra principafgørelse 52-12: "En kvinde med Morbus Crohn sygdom var omfattet af personkredsen, som var berettiget til hjælp til dækning af nødvendige merudgifter. Der blev lagt vægt på, at hendes sygdom uden medicinsk behandling ville være akut livstruende eller medføre en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne. For så vidt angår spørgsmålet om ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger blev der lagt vægt på, at den medicinske behandling i sig selv udgjorde ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger i lovens forstand."

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2012, 21:11   #12
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 12
carolines er ny på vejen
Hej Stampe,

tak for rådet, jeg vil kigge på det :-)

Hej Velcro,

okay - bær over med mig, jeg er virkeligt ikke særligt meget inde i alt det her, men gælder det så for alle sygdomme det med medicin, eller er det blot enkelte tilfælde?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 08:13   #13
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Caroline.
Du skal ikke undskylde. Det er netop derfor vi har sådan et forum, så vi kan udveksle viden.
Og tror mig du skal ikke regne med at alle sagsbehandlere kender loven. Min veninde fik fornyligt revurderet sine merudgifter, og pludseligt faldt hun uden for loven. Det kan jo ske, da der hele tiden skal foretages vurderinger og nye regler og princip-afgørelser dukker op. Problemet i hendes tilfælde var bare at man havde valgt at benytte en princip-afgørelse, som siden 2008 har været kendt ugyldig. Og hvis man ikke lige er inde i tingene, hvorfra skulle man så vide det - hun viste det ikke, men jeg gjorde.

Nå, tilbage til dit spørgsmål.
Det med medicin gælder i princippet alle sygdomme. Men, det springende punkt er om sygdommen vil være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne dersom man ophøre med medicinen.

Fx. er der en principafgørelse, der omhandler type- 1 diabetikkere. De vil uden insulin være akut livstruet, og derfor er alle type - 1 diabetikkere pr. automatik omfattet af personkredsen. Mens type-2 diabetikkere i hovedreglen ikke er omfattet. Så det kommer an på en konkret og individuel vurdering.

Derfor er det også vigtigt at din læge får mulighed for at skrive præcist hvad der vil ske hvis du ikke modtager din medicin. For ellers tolker sagsbehandlerne i blinde. Så igen, når du nu beder om at der indhentes lægelige oplysninger, så sørg for at der bliver spurgt helt konkret til dette punkt.
Jeg ved ikke om du er i behandling på et hospital. Nogen gange så udbeder sagsbehandleren blot journaludskrifter og tolker frit fra leveren ud fra disse.

Det sidste har jeg selv oplevet. Og så er det ret uheldigt hvis der står ting noteret i ens journal som ikke er korrekt (hvilket der tit gør i min journal). For tro mig der bliver plukket efter eget formål.

Fx. bliver jeg helt blind, når jeg ikke tager medicin. Det mener kommunen ikke er en væstenlig funktionsnedsættelse. Ved en konsultation hos en ny sygehuslæge havde jeg aftenen forinden været i teatret. I håb om at se hele forestillingen havde jeg taget ekstra medicin. Desværre førte det til svær åndenød. Da lægen således skulle tage hensyn til dette, blev det blot noteret at jeg havde taget mere medicin, og at det gjorde det muligt at se i længere tid. Men der stod ikke at jeg havde haft svært ved at trække vejret, fordi det ikke lige havde relevans i den sammenhæng. Men det har sagsbehandleren så plukket ud, og i mit afslag står at jeg bare kan tage noget mere medicin. Altså konkluderet uden egentlig kendskab til hverken medicin, situation eller konsekvens.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 12:05   #14
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Exclamation

Hej. Jeg syntes desværre, at din sag ligner min meget. Min kommune vender og drejer alt, til deres egen fordel.

Jeg søgte første gang i 2008, lige efter jeg fik min førtidspension. Men § 100 merudgifter har intet med økonomi eller førtidspension at gøre. Mærkeligt når det er på grund af denne lidelse, jeg søger om merudgifter for

Jeg har hj hjælp til rengøring hver 14 dag, mine drenge hjælper med alt andet, plus dem jeg ellers kan trække på.

Jeg får afslag hele tiden, pga jeg selv kan lave lettere madlavning, kan handle ind på min scooter, og klare personlig pleje.

Det er kun de ting som de går op i, de er fuldstændig ligeglade med hvilke piller jeg får, og hvis jeg ikke fik dem ville jer dø.

Så selvom det står i loven, hvordan kommunen skal forholde sig, så sker det bare ikke. Og Det Sociale Nævn giver dem ret. Det er efterhånden kun folk som lider af diabetes, fødevareallergi der overhoved får denne ydelse. Kh indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:01   #15
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 12
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af velcro Se meddelelser
Nå, tilbage til dit spørgsmål.
Det med medicin gælder i princippet alle sygdomme. Men, det springende punkt er om sygdommen vil være akut livstruende eller betyde en umiddelbar risiko for væsentligt og varigt nedsat funktionsevne dersom man ophøre med medicinen.

Fx. er der en principafgørelse, der omhandler type- 1 diabetikkere. De vil uden insulin være akut livstruet, og derfor er alle type - 1 diabetikkere pr. automatik omfattet af personkredsen. Mens type-2 diabetikkere i hovedreglen ikke er omfattet. Så det kommer an på en konkret og individuel vurdering.

Derfor er det også vigtigt at din læge får mulighed for at skrive præcist hvad der vil ske hvis du ikke modtager din medicin. For ellers tolker sagsbehandlerne i blinde. Så igen, når du nu beder om at der indhentes lægelige oplysninger, så sørg for at der bliver spurgt helt konkret til dette punkt.
Jeg ved ikke om du er i behandling på et hospital. Nogen gange så udbeder sagsbehandleren blot journaludskrifter og tolker frit fra leveren ud fra disse.
Tak Velcro :-)
Jeg vil se på det, og ellers lade mine læger om at skrive hvad der skal skrives - er ellers være obs. på de punkter du har nævnt som vigtige :-)
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:08   #16
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Synes ikke man skal tage modet fra folk der sidder derude og overvejer at søge § 100.
Det er korrekt, at det er en kryptisk paragraf og det i sidste ende kun er Ankestyrelsen der fortolker målgruppebeskrivelsen, men derfor er der stadig rigtig mange diagnoser som får dækket merudgifter udover diabetikere og glutenallergikere. Sclerose, muskelsvind, spastikere, udviklingshæmmede, als-patienter m.v.

Det Sociale Nævn har bl.a. lavet en praksisundersøgelse af håndsrækninger og dén ydelse får de færreste diabetikere via § 100.

Funktionsevnemetoden er til for at borgeren kan medvirke til at få beskrevet sit funktionsniveau i samtaleskemaet. Sagsbehandleren skal skrive hvis man er uenige.

Når man er tilfreds med indholdet i samtaleskemaet, så kan man blot vente på at kommunen fortolker det i forhold til målgruppeformuleringen samt praksis i Ankestyrelsens afgørelser. Hvis de når frem til at man ikke er omfattet, så tjek hvad de har lagt vægt på og om det er i modstrid med gældende principafgørelser.

Teoretisk set kan man godt lande på at have merudgifter over 6000 kr. pr. år UDEN at være omfattet af målgruppen = afslag.
Med andre ord kræver det ret indgribende funktionsnedsættelser at være omfattet, med mindre man kan dø uden sin medicin.

Selvom man kan søge om alt under dén paragraf, så er der flere ting der ikke kan dækkes og ting som andre bør dække istedet.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:10   #17
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 12
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Indiansummer Se meddelelser
Hej. Jeg syntes desværre, at din sag ligner min meget. Min kommune vender og drejer alt, til deres egen fordel.

Jeg søgte første gang i 2008, lige efter jeg fik min førtidspension. Men § 100 merudgifter har intet med økonomi eller førtidspension at gøre. Mærkeligt når det er på grund af denne lidelse, jeg søger om merudgifter for

Jeg har hj hjælp til rengøring hver 14 dag, mine drenge hjælper med alt andet, plus dem jeg ellers kan trække på.

Jeg får afslag hele tiden, pga jeg selv kan lave lettere madlavning, kan handle ind på min scooter, og klare personlig pleje.

Det er kun de ting som de går op i, de er fuldstændig ligeglade med hvilke piller jeg får, og hvis jeg ikke fik dem ville jer dø.

Så selvom det står i loven, hvordan kommunen skal forholde sig, så sker det bare ikke. Og Det Sociale Nævn giver dem ret. Det er efterhånden kun folk som lider af diabetes, fødevareallergi der overhoved får denne ydelse. Kh indiansummer
Hej Indiansummer,

det der har overrasket mig, er at de blot undlader visse oplysninger (af lægelig art) og i det hele taget ignorere det faktum at jeg er afhængig af andre menneskers hjælp, i alle mine vågne timer.

Jeg har ingen hjemmehjælp, eller anden kommunal hjælp, da vi hidtil selv har afholdt de udgifter der er - dette har vi ikke økonomisk råderum til at kunne længere, og netop derfor henvendte vi os til kommunen for at blive rådet/vejledt. Dette skete dog ikke - og så lavede jeg denne § 100 ansøgning - og fik et afslag.

Jeg kan ikke lave mad, jeg kan ikke handle, jeg kan ikke gå mere end maks 100 meter (på en virkeligt god dag, og så tager det mig ca. 10 min), jeg kan ikke gøre rent, jeg kan ikke gå i bad hvis ikke der er andre til at passe på mig (da jeg besvimer), jeg kan ikke selv fyre så her er varmt, jeg kan ikke selv køre andet end meget korte ture (ca. maks 15 min) osv. osv. osv.
Men alt dette har de blot udeladt fra afgørelsen og i konklusionen på samtaleskemaet, og det er jeg noget forundret over da det er lægeligt dokumenteret - også fra kommunens egen lægekonsulent.
Men jeg må formode at de forholder sig til, at jeg indtil nu har benyttet mig af privat og/eller købt hjælp - og måske de så blot forventer at det forsætter?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:15   #18
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 12
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
Synes ikke man skal tage modet fra folk der sidder derude og overvejer at søge § 100.
Det er korrekt, at det er en kryptisk paragraf og det i sidste ende kun er Ankestyrelsen der fortolker målgruppebeskrivelsen, men derfor er der stadig rigtig mange diagnoser som får dækket merudgifter udover diabetikere og glutenallergikere. Sclerose, muskelsvind, spastikere, udviklingshæmmede, als-patienter m.v.

Det Sociale Nævn har bl.a. lavet en praksisundersøgelse af håndsrækninger og dén ydelse får de færreste diabetikere via § 100.

Funktionsevnemetoden er til for at borgeren kan medvirke til at få beskrevet sit funktionsniveau i samtaleskemaet. Sagsbehandleren skal skrive hvis man er uenige.

Når man er tilfreds med indholdet i samtaleskemaet, så kan man blot vente på at kommunen fortolker det i forhold til målgruppeformuleringen samt praksis i Ankestyrelsens afgørelser. Hvis de når frem til at man ikke er omfattet, så tjek hvad de har lagt vægt på og om det er i modstrid med gældende principafgørelser.

Teoretisk set kan man godt lande på at have merudgifter over 6000 kr. pr. år UDEN at være omfattet af målgruppen = afslag.
Med andre ord kræver det ret indgribende funktionsnedsættelser at være omfattet, med mindre man kan dø uden sin medicin.

Selvom man kan søge om alt under dén paragraf, så er der flere ting der ikke kan dækkes og ting som andre bør dække istedet.
Hej Ozelot,

men når nu de blot vælger at se bort fra funktionsevnemetoden, hvordan skal man så gøre?
Og når afslaget er vægtet på usandheder, netop ifølge funktionsevnemetoden?
Hvis man kan dø uden sin medicin, er man så automatisk omfattet - eller misforstår jeg noget nu?
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:32   #19
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Funktionsevnemetoden kan kommunen beslutte IKKE at anvende, når funktionsevnenedsættelsen enten er ubetydelig eller så tydelig at man ikke er i tvivl.
Så hvis de ikke vil bruge metoden på din sag, er det enten fordi du slet ikke er i nærheden af at være målgruppen ELLER helt sikkert er målgruppen for dækning af merudgifter.

Man kan ikke klage over selve udfyldelsen af samtaleskemaet, men man kan klage over den afgørelse de når frem til. I sådan en klage kan man så skrive de oplysninger om ens funktionsniveau som kommunen ikke har medtaget.

Hvis man f.eks. som insulinkrævende diabetiker søger, så kan kommunen fravælge metoden da man jo netop er i stor risiko for at dø eller forværres alvorligt uden insulin = omfattet på trods af at man fysisk ellers er fit for fight.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2012, 13:34   #20
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Indiansummer.
Jeg kan godt forstå dine frustrationer. Er også selv godt og grundigt træt af kommunens egne tolkninger.

Selv undre det mig meget at alle type-1 diabetikere pr. automatik er omfattet, da mange kan leve et helt almindeligt liv, almindeligt arbejde osv.. Mens der er mange med andre handicaps/sygdomme som ikke nødvendigvis kommer i livsfare ved ophør med medicin, men som i det daglige har store funktionsproblemer, men derimod ikke er omfattet.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjobber og serviceloven §86??? lillesine Spørgsmål ang fleksjob 2 11-01-2012 09:54
serviceloven paragraf 85. Adi Alt det andet 1 05-10-2011 16:37
Serviceloven phhmw Et godt link! 2 03-03-2009 03:07
Serviceloven?? Cat 72 Din historie 6 27-06-2008 17:08
serviceloven bethina Alt det andet 2 13-03-2008 15:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension