K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2008, 17:45   #1
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Question Syg KH modtager beder om hjælp...

Jeg er en ung fyr på 24 år...
og har i de sidste 5 år ikke kunnet holde på et job i længere tid end 4-5 måneder af gangen... af den simple årsag at jeg har meget slemt Atopisk dermatit (også kaldet børne eksem, astma eksem).

Jeg kan godt holde til at arbejde et stykke tid, så længe jeg har penge til cremer og diverse anden medicinering jeg er tvunget til for at holde det i skak, men hidtil uden længervarende arbejdsudsigter eller derimod hjælp fra kommunens side.
Jeg har før været indlagt på Odense universitets hospital pga. min eksem, men det har heller ikke hjulpet mig til noget ekstraordinær medicinsk støtte.

Jeg er lige nu Kontanthjælpsmodtager og kategoriseret som en Match 4, dvs. arbejdsløs pga. andet end arbejdsløshed.
Hvor man får omkring 5700kr brutto .

Dette beløb er dog ikke i nærheden af nok til at dække mine medicinske udgifter.

Jeg håber derfor i kan hjælpe mig til at finde ud af hvad jeg egentlig er berettiget til, og om jeg kan søge nogle andre tillægsydelser. Jeg er klar over at jeg er under de magiske 25 år man skal være, for at få mere i Kontanthjælp, men har hørt at man kan komme på sygedagpenge imens man er på Kontanthjælp, hvis man skulle gå hen og blive syg.

Jeg har som det ser ud lige nu et par jern i ilden. ang. merudgiftsydelse §100 som ser lovende ud, samt noget sygedagpengerefusion fra et tidligere job, hvor det dog ikke ser så godt ud.

Jeg håber meget i kan hjælpe

med venlig hilsen

Kayel-

Sidst redigeret af Kayel; 03-09-2008 kl. 17:47.
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:08   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Kayel.
Et slag på tasken, fundet da jeg googlede på "kronikertilskud"

Lov om offentlig sygesikring - tilskud til medicin

Hvem kan få tilskud?
Sygesikringen giver automatisk tilskud til medicin, når du køber receptpligtig tilskudsberettiget medicin. Det gælder for alle, uanset om du har en kronisk eller langvarig sygdom, eller om du blot skal have medicin for en hurtigt overstået infektion.

Tilskuddets størrelse
Når du har købt tilskudsberettigt medicin for et givet beløb får du tilskud til din medicin. Jo mere medicin du køber, jo større tilskud får du. Apoteket regner ud, hvor meget medicin du allerede har købt, og hvor meget tilskud du er berettiget til. Tilskuddet trækkes fra regningen, før du betaler. Det er ikke noget, du skal søge specielt om. Det sker helt automatisk.

Beregning
Du starter forfra på et nyt tilskudsår en gang om året. Tidspunktet for hvornår dit tilskudsår starter, afhænger af, hvornår du første gang køber tilskudsberettiget medicin på recept og fremgår af din bon fra apoteket. Du kommer derfor ud for, at du nogle gange skal betale mere for medicinen.

På Lægemiddelstyrelsens hjemmeside kan du læse mere om hvordan myndighederne beregner tilskuddet.

Kronikertilskud
Hvis du har en kronisk sygdom, risikerer du at skulle bruge mange penge på medicin hvert år. Også selvom du automatisk får tilskud, når du køber tilskudsberettiget medicin efter recept.
Hvis du selv betaler mere end 3410 kr. i løbet af ét år (2007 priser), kan du søge om et kronikertilskud. Det betyder, at du maksimalt kan komme til at betale 3410 kr. om året for din tilskudsbeettigede medicin.

Du søger om kronikertilskud ved at tale med din læge. Det er lægen, der udfylder og sender en ansøgning til Lægemiddelstyrelsen.


Da du er ung må der findes andre muligheder, så er der andre der kan byde ind på Kayel`s problem? Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:23   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg kan da lige fortælle at på ens kvitteringer fra apoteket af...
der vil stå en CTR saldo....og hvis den er i nærheden af ca 18.000 kr....og dette er kun ca....da beløbet svinger lidt....år efter år...
så kan man søge sin læge om kronikker tilskud....

Når man har fået det bevilget ja så kommer man til at max betale det beløb Peter snakker om....altså ca 3410 kr om året...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:24   #4
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Lightbulb Ups :)

Hej Peter...

Tak for dit hurtige svar på mit indlæg..

ok, fik nok ikke helt uddybet nok, det medicin som jeg skal bruge er lige præcis den slags som ikke er receptpligtig, og derfor heller ikke indbefattet af kronikertilskud eller derimod det offentliges svar derpå (CTR Saldo)

Der findes ingen fede cremer... dvs 80%+ i receptkøb og med tilskud, det eneste jeg kan få tilskud til mht. min eksem, er hormon og cortison cremer.

derudover tror jeg ikke der er andet jeg mangler at nævne

andet som at mit månedlig forbrug af medicin langt overstiger de 600kr
hvilket er abnormt meget i forhold til at jeg er på kontanthjælp.
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:34   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ja, undskyld mig webmaster men så synes jeg umiddelbart at måden fx siden: borger.dk skriver/forklarer det på er misvisende

Blot et lille pip fra et menneske som nogen gange synes at al officiel ordævl er mere end uforståeligt

Dvs. man skal først have købt for et maxbeløb iflg CTR registret -for derefter at kunne "slippe" med et "mindre" beløb

Ja, igen ses resultatet af regeringens politik, giv til dem som har!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:45   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej igen Kayel.

Jamen, så kom vi så langt. Men jeg er sikker på at der findes andre løsninger, vi har bare ikke fundet dem endnu. Så bliv hængende her på k10, jeg er sikker på at andre byder ind. Om det bliver i dag eller en anden dag, så er jeg sikker på at andre byder ind.

Men du nævner "match4" som ikke er mit felt men allerede her kommer der sikkert problemer i fremtiden for dig. Så hold fast på dette herlige sted.

Har du ellers været under uddannelse eller har planer om det i fremtiden?
Findes der mon handicaporganisationer som har din sygdom som speciale mon?
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:47   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja men det lyder jo godt når de forklare det på den måde...
Men man skal desværre have købt for et mega beløb før man kan søge...det er ihvertfald hvad vi er blevet oplyst..

Men det hjælper jo ikke når man som Kayel er nød til at købe produkter som ikke giver tilskud...

Jeg tror at det eneste du så kan er at søge en §100 som du jo har gjort kan jeg forstå..

Måske der findes nogle fonde som man kan prøve at gå til i sådan en situation...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 18:57   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hejsa og velkommen til.

Du kan søge din kommune om hjælp til både medicin, tandlæge mv., og jeg forstår ikke, hvorfor din kommune ikke har rådgivet og vejledt dig om den mulighed.

Men prøv at læse her:

Citat:
Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.

Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
Du kan læse meget mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 19:08   #9
Kayel
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2008
Indlæg: 26
Styrke: 16
Kayel er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Hej igen Kayel.

Jamen, så kom vi så langt. Men jeg er sikker på at der findes andre løsninger, vi har bare ikke fundet dem endnu. Så bliv hængende her på k10, jeg er sikker på at andre byder ind. Om det bliver i dag eller en anden dag, så er jeg sikker på at andre byder ind.

Men du nævner "match4" som ikke er mit felt men allerede her kommer der sikkert problemer i fremtiden for dig. Så hold fast på dette herlige sted.

Har du ellers været under uddannelse eller har planer om det i fremtiden?
Findes der mon handicaporganisationer som har din sygdom som speciale mon?
Hilsen Peter

Jeg har en smule uddannelse, dvs. hvad min eksem har tilladt, den sidste stilte jeg mig godt nok på bagben for.

Jeg har 10. klasse folkeskole, tog det sidste år på efterskole, og derefter tog jeg et grundforløb som Datafagtekniker, og kom også i Skolepraktik (lære) inde på skolen efter endt forløb, men dette gav mig problemer med min eksem.

Derefter var det meget on and off med uddannelser og arbejde, indtil jeg i 2007 færdiggjorde min HG:V (Handelsskolen Grundforløb for voksne)
jeg tog dette forløb, da det er det samme som at tage en normal HG, dog bare istedet for 2 år, kun på 1 år! Og at jeg på en af mine tidligere arbejdspladser fandt ud af at jeg var god til at sælge.

Så jeg har den basale HG, og har planer om at finde arbejde indenfor kontor og administration, men ligemeget hvor jeg søger i nærheden af hvor jeg bor, får jeg altid samme svar, at jeg enten ikke er: kvalificeret nok, eller mangler erfaring!

Kommunen har hidtil ikke tilbudt mig en handleplan, da jeg er en Match 4, så jeg kan indtil videre bare sidde på min flade herhjemme. Det gider jeg dog ikke, ville hellere ud og svinge hammeren og bestille noget.

Ellers i hvert fald tage en uddannelse med relevans til mine fremtidige planer. Dog har jeg ikke selv kunne realisere dette, da jeg ikke har råd til medicin på SU, og eller ikke kan passe et arbejde ved siden af skolen som andre unge.

Merudgiftydelsen §100 er lige pt. ved amtet til anke, og mener selv jeg har en nogenlunde vandtæt sag, selvom de tidligere afvisninger alle sagde det samme, nemlig, Jeg Citere: Der er ved revurdering vurderet, at det er en varig lidelse dog vurderes det, at han ikke er omfattet af personkredsen i Servicelovens §100, da der ikke er sat ind med betydelige hjælpeforanstaltninger ud over ordineret cremer

Det jeg så har prøvet at gøre dem opmærksomme på at det økonomiske aspekt er den Betydelige Hjælp som de nævner i det omfang af at jeg lever under fattighedsgrænsen, og ikke kan varetage et arbejde.

håber i kan hjælpe mig lidt videre nu

spørg gerne ind til specifikke ting, hvis i er i tvivl.
__________________________________________________ ________________


Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Hejsa og velkommen til.

Du kan søge din kommune om hjælp til både medicin, tandlæge mv., og jeg forstår ikke, hvorfor din kommune ikke har rådgivet og vejledt dig om den mulighed.

Men prøv at læse her:



Du kan læse meget mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=113596


Hej Zuza,
og tak for din velkomst

Jeg har faktisk forsøgt noget lignende, kan dog ikke lige erindre hvad det hed, men det var igennem økonomisk sikring.

Men for at komme til sagens kerne, det eneste de ville, eller tilbød mig at give tilskud til var den receptpligtige medicin, som jeg måske køber 1x hvad 2. måned og drejer sig om måske små 50-100 kr.

Allerhøjst 500 kr i kvartalet. dette er da også penge, men LANGT fra det samme beløb som jeg køber min mest nødvendige medicin for.

Jeg håber det uddybede det mere.

Læste lige lidt af det link du sendte mig, vil da lige prøve at hive fat i min sagsbehandler imorgen og spørge hvorfor jeg ikke er blevet tilbudt det til min ikke receptpligtige medicin.

tak

Sidst redigeret af Webmaster; 03-09-2008 kl. 20:05. Årsag: 2 indlæg lagt sammen til 1
Kayel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2008, 19:29   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er bare om at gå til sagsbehandleren.... igen, igen, igen.

Og husk, at en sagsbehandler IKKE er læge.

Hvis du får afslag på noget, der er lægeordineret, så skal kommunen begrunde meget grundigt, hvorfor kommunen har en anden opfattelse end din læge eller speciallæge.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Beder om hjælp til at flytte til Spanien AnnaOlsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 27-08-2012 15:45
Beder om jeres hjælp..! ViviJe Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 26-08-2011 16:58
Når man beder om aktindsigt stinni Alt det andet 8 11-06-2010 19:34
Jeg beder lige om jeres hjælp... Razmo Dit og Dat 23 06-12-2008 01:18
Scleroseforeningen beder om hjælp! phhmw Dit og Dat 0 18-10-2008 17:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension