K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2012, 10:06   #1
garage50
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 63
Styrke: 14
garage50 er ny på vejen
Kan man hæve sin efterløn som fleksjobber

Jeg har været med fra starten med at indbetale til efterløn. Men hvad med os fleksjobbere kan vi hæve vores efterløn, er der nogen der ved det....?

Da jeg holdt op med at indbetale til efterløn (2007), indbetalte jeg med det samme til fleksydelse (eller hvad er det nu det hedder).

Jeg har været på arbejdsmarkedet siden 1986.

Jeg kan heller ikke helt finde ud af det som nogen skriver, at når man fylder 60 1/2 år så kan man ikke få fleksydelse længere....

Jeg mener jeg kan få pension når jeg bliver 62 år, men hvad så med de 1,5 år, er det måske der jeg skal bruge min efterløn?

Jeg er 47 år i dag.

Håber der er nogle herinde der kan give mig nogle svar.

Kh Garage
garage50 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 13:20   #2
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Hvis du hæver din efterløn, kan du IKKE få flexydelse.

Du kan gå på flexydelse ved samme alder som ved efterløn.

http://www.ft.dk/samling/20111/lovfo...dtaget.htm#dok


http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20111...m_vedtaget.pdf

Vil så også tro at reglerne for ledighedsydelse også ændres så de kan udbetales til folk kan gå på flexydelse. ASK burde så også følge efter og udbetale erhvervsevnetab frem til folk kan gå på efterløn/ flexydelse.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2012, 14:44   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej garage50

Jeg har prøvet at regne lidt ud i dit tilfælde, for ja der er kommet ny lov om fleksydelse som du kan se i de links, supersus har indsat.
Det er et meget aktuelt emne lige nu synes jeg, som vi alle bør være opmærksomme på som fleksjobbere.

Da du nævner din alder 47 år, regner jeg ud, at du er født i 1965.

Og eftersom den nye paragraf siger det her:
Stk. 3. For personer, der er født efter den 31. december 1962, er fleksydelsesalderen 3 år før folkepensionsalderen, jf. lov om social pension.«


Og jeg har regnet ud, at din folkepensionsalder er 67 år (indtil videre), så kan du tidligst få fleksydelse fra alder 64 år.

Og så kan man få fleksydelsebidrag udbetalt tilbage ud fra denne paragraf (fra april i år til oktober 2012)

§ 3

Stk. 1. En person, som har indbetalt fleksydelsesbidrag, der ikke tidligere er tilbagebetalt kontant eller til en pen*sions*opsparing, jf. § 31 i lov om fleksydelse, har ret til at få fleksydelsesbidraget udbetalt kontant. Det er en betingelse for udbetaling, at

1) personen ikke har nået fleksydelsesalderen, jf. § 1 a i lov om fleksydelse,

2) personen skriftligt fravælger fleksydelsesordningen og

3) kommunen har modtaget en skriftlig anmodning om udbetaling fra personen i perioden fra den 2. april 2012 til den 1. oktober 2012.


Og så lige den her:

Stk. 4. Fleksydelsesbidrag betalt for en periode til og med den 15. maj 2011 medregnes ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når bidragene udbetales kontant efter stk. 1. Bidrag, der er indbetalt for perioden efter den 15. maj 2011, medregnes ikke ved opgørelse af den skattepligtige indkomst, dog skal der svares en afgift på 30 pct. af den kontante udbetaling efter stk. 1. Pensionsbeskatningslovens § 49 B, stk. 6-9, finder tilsvarende anvendelse.

Men kommunerne har pligt til at informere alle fleksjobbere de ændringer der er sket. Dette står i den lov, i §3 stk. 5.

Håber det er til at finde ud af.. Og vi andre skal vi nok også gøre nogle overvejelser her.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Danskerne er vilde med hæve efterlønspengene Webmaster K10 Nyheder 0 11-07-2012 09:00
Advarsel til alle på sygedagpenge som vil hæve efterlønnen. Hejdien Den nyttige viden vi alle har 8 24-06-2012 22:27
På sygedagpenge - skal jeg hæve efterløn? Susiels Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 6 02-04-2012 14:02
Her er de 12 kommuner der vil hæve skatten! Ninja Alt det andet 8 22-09-2010 08:35
Kan man hæve sin feriepenge når man er på kontanthjælp? cezara Alt det andet 5 05-11-2009 22:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension