K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2010, 10:42   #1
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
ledighedsydelse under ferie

Hej allesammen

Skønt vejr vi fik nu

Jeg har lige siddet og ledt lidt efter regler omkring det med at få ledighedsydelse under ferie når man ikke har optjent ferie

Fandt denne her og min gamle hjerne skal lige have hjælp til forståelsen



Personer, der er ansat i et fleksjob, eller som modtager ledighedsydelse, har ret til udbetaling af ledighedsydelse under ferie på følgende måde i det ferieår (ferieåret går fra 1. maj til 30. april), hvor personen første gang ansættes i fleksjobbet, eller via visitation til et fleksjob opnår ret til ledighedsydelse:

Er ansættelsen sket i perioden 1. maj til og med 31. juli, har personen ret til 15 feriedage.
Er ansættelsen sket i perioden 1. august til og med 31. december, har personen ret til ti feriedage.
Er ansættelsen sket i perioden 1. januar til og med 30. april, har personen ret til fem feriedage.
I de efterfølgende ferieår har personen ret til 25 feriedage med ledighedsydelse.

Betyder det at hver gang man får et nyt fleksjob er regler således? Eller er dey kun når man er ny-visiteret og ansættes første gang?

Har man så gået sygemeldt i 1 år og derefter ledig i 1 år på ledighedsydelse starter man så også forfra eller er man ved ansættelse i fleksjob så berettiget til de 25 dage med betalt ledighedsydelse?

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig, for sys godt nok min mands sagsbehandler blot gør det hele mere besværligt end hun hjælper ham.... brænder snart en sikring på hende altså.....

Nå det var dejligt vejr i dag så jeg er glad glad GLAD

Rigtig god dag til alle derude

mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 13:43   #2
jeanettess
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2010
Indlæg: 81
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
jeanettess er ny på vejen
hvis han har været i 9 mdr fleksjob, har han krav på 5 ugers ferie på ledigheds ydelse
jeanettess er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 13:46   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Er det i det nuværende fleksjob eller bare i det hele tage? han har jo været ansat i et fleks job i ni mdr. dog ikke nuværende
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 14:00   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det har ikke noget med 9 mdr.s ansættelse at gøre.

Han skal have brugt de feriedage han har tilgode først fra evt. tidligere arbejdsplads. Hvis han ikke har flere feriedage på kontoen kan han søge om ledighedsydelse til ferien hos kommunen. Husk at gøre det INDEN ferien.

Jeg har selv søgt om ledighedsydelse under ferie ved ansættelse i fleksjob, da jeg ikke havde nogen feriepenge tilgode fra tidligere arbejdsplads.
Man har altid ret til 5 ugers ferie. Og har man ikke optjent feriepenge fra tidligere arbejdsplads, så kan man søge ledighedsydelse hos kommunen.

Se mere om det på side 30 og 31 i denne pjece om fleksjob:
http://www.dch.dk/publ/fleksjob/fleksjob18net.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 16:29   #5
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Curls: Tak for svar Hvad så med det der står omkring de der dage alt afhænigig af hvornår på året man er ansat? Er det hver gang man kommer i et job eller kun det allerførste fleksjob? min mands sagsbehandler mener han kun har ret til 15 dages ferie på ledighedsydelse og jeg vil tro det er denne sektion i pjecen hun refererer til, men som jeg læser det, så er det når man er nyvisiteret eller første gang man kommer i job.... Tager jeg fejl??

Igen tusind tak for hjælpen. Jeg sætter stor pris på den

mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2010, 16:43   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mimse Se meddelelser
Curls: Tak for svar Hvad så med det der står omkring de der dage alt afhænigig af hvornår på året man er ansat? Er det hver gang man kommer i et job eller kun det allerførste fleksjob? min mands sagsbehandler mener han kun har ret til 15 dages ferie på ledighedsydelse og jeg vil tro det er denne sektion i pjecen hun refererer til, men som jeg læser det, så er det når man er nyvisiteret eller første gang man kommer i job.... Tager jeg fejl??

Igen tusind tak for hjælpen. Jeg sætter stor pris på den

mimse
Hej ja reglen gælder hver gang, man starter et nyt job. Det er samme regler som folk på alm. arbejdsvilkår.

Hvis han er blevet ansat her den 1. maj, så er der kun 15 dage ledighedsydelse, man kan få.

Det sker i nogle tilfælde, at der er "huller", når man starter et nyt sted og hvis man måske har været ledig eller sygemeldt inden osv.
Har ikke selv prøvet at være ledig eller sygemeldt som fleksjobber, men mener, at man her ikke optjener nogle feriedage, så måske er det nok derfor, han kun kan få ledighedsydelse op til 15 dage fra kommunen.

Dog har han fortsat ret til ferie i 5 uger, men dog kun 15 dages ledighedsydelse. indtil april næste år. Fra næste år bliver det normal igen, altså retten til 25 dages ferie med løn eller ledighedsydelse. Sådan mener jeg det er. Ellers må andre lige rette mig...

----------
Kommer lige i tanke om, at jeg i det 1. år, fik vist nok ledighedsydelse under ferie i alle 5 uger, men er ikke helt sikker, så jeg bliver da lidt i tvivl... Men du kan prøve at ringe til sr-bistand og høre dem ad, hvad de mener: http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen.asp
Jeg kan også lige tjekke loven lidt om det.....

Sidst redigeret af curls; 20-05-2010 kl. 16:55. Årsag: Lige et par linier mere....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 10:46   #7
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Igen tusind tak for dit svar Curls

Jeg må sige jeg selv er lidt i tvivl også for min mand fik også 25 dage det første år i et andet fleksjob. Jeg vil lige prøve at se hvad sr-bistand kan bidrage med Hvis du støder på noget i mellemtiden så må du meget gerne dele det med mig igen Tak skal du have
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 11:52   #8
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Jeg har netop talt med sr-bistand, som henviste mig videre til det centrale handicapråd, hvor Lene Maj Pedersen, som har skrevet fleksjob pjecen, sidder. Hende kan jeg dog først komme i kontakt med på tirsdag, men hun kan afklare 100 % hvordan vi skal forholde os Jeg skriver selvfølgelig en opdatering herinde når jeg har talt med hende på tirsdag så andre der kommer i samme problem senere kan finde svaret her

Tak for din hjælp Curls Og god pinse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2010, 12:14   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mimse Se meddelelser
Jeg har netop talt med sr-bistand, som henviste mig videre til det centrale handicapråd, hvor Lene Maj Pedersen, som har skrevet fleksjob pjecen, sidder. Hende kan jeg dog først komme i kontakt med på tirsdag, men hun kan afklare 100 % hvordan vi skal forholde os Jeg skriver selvfølgelig en opdatering herinde når jeg har talt med hende på tirsdag så andre der kommer i samme problem senere kan finde svaret her

Tak for din hjælp Curls Og god pinse
Det lyder godt.
Jeg er ikke selv blevet meget klogere, men fornemmer lige nu selv, at det er kommunen, der ved en fejl har troet, at jeg kunne få alle 25 dages ferie med ledighedsydelse... ved ikk...
Men i denne vejledning om fleksjobbere står der mere om det, hvis I kigger på punktet 4.5 Ferie med ledighedsydelse (man scroller længere ned).:
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19354#K4

Der står en paragraf § 74e om at man har ret til ledighedsydelse under ferie, men stadigvæk kun det med 15 dage i din mands tilfælde. Lige under paragraffen står der eksempler...

Nå jeg er spændt på at høre, hvad hende der siger fra Handicaprådet.

Også god pinse til jer.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2010, 14:12   #10
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Nå nu fik jeg snakket med Lene Maj. Hun var tilbøjelig til at give begge parter ret i denne sag, så der blev jeg ikke super meget klogere

Men denne sætning er den afgørende for os synes jeg:

Personer, der er ansat i et fleksjob, eller som modtager ledighedsydelse, har ret til udbetaling af ledighedsydelse under ferie på følgende måde i det ferieår (ferieåret går fra 1. maj til 30. april), hvor personen første gang ansættes i fleksjobbet, eller via visitation til et fleksjob opnår ret til ledighedsydelse:

Der står FØRSTE gang personen ansættes og det betyder ifølge Lene Maj den allerførste gang personen ansættes... ikke for hvert nyt fleksjob man ansættes i
Så langt så godt.... dog er hun så i tvivl om hvorvidt det kan vurderes at min mand "starter forfra" i systemet da han har været ude af job i 2 år....... Ja gad vide.....

Det kan ende med at blive en principsag i ankestyrelsen det her.... åhh gider ikke systemet mere... ØV Kunne man så bare få et entydigt svar i den ene eller den anden retning så ville det være lækkert altså....

God dag til alle derude
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ledighedsydelse og ferie fredlyhus Spørgsmål ang fleksjob 8 02-04-2013 09:06
Ledighedsydelse - ferie Zeus33 Spørgsmål ang fleksjob 4 07-05-2012 19:58
Ferie på ledighedsydelse. lila Alt det andet 7 14-01-2011 03:50
Ferie på ledighedsydelse Tullee Alt det andet 1 05-08-2009 09:04
Ledighedsydelse ved ferie Chrisolras Spørgsmål ang fleksjob 4 09-05-2007 23:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension