K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-04-2012, 15:15   #1
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Udbetaling af fleksydelsesbidrag

Hejsa

Jeg forsøger at finde ud af om jeg skal bede om udbetaling af efterløns/fleksydelsesbidrag og i den forbindelse opstår der nogen spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på:

Jeg er 55 år og er i fleksjob og fik lige lagt 3 år til efterlønsalderen 60 --> 63 år!, jeg tror ikke jeg holder på arbejdsmarkedet til 63 år, jeg kan tage min pension ud den jeg har via arbejdet, når jeg bliver 60, kan jeg så vente med fleksydelsen og starte udbetaling af den, når jeg når efterløns alderen, her tænker jeg på om der ligesom ved efterløn er krav om et vist antal arbejdstimer året inden?

Er der ligesom ved efterløn en skattefri præmie, hvis man ikke går på fleksydelse?

Er der ligesonm ved efterløn en ret til at få et seniorjob?

Venlig hilsen
Marianne
__________________
Der er mere mellem himmel og jord end noget andet sted.
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 15:50   #2
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af paula Se meddelelser
Hejsa

Jeg forsøger at finde ud af om jeg skal bede om udbetaling af efterløns/fleksydelsesbidrag og i den forbindelse opstår der nogen spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på:

Jeg er 55 år og er i fleksjob og fik lige lagt 3 år til efterlønsalderen 60 --> 63 år!, jeg tror ikke jeg holder på arbejdsmarkedet til 63 år, jeg kan tage min pension ud den jeg har via arbejdet, når jeg bliver 60, kan jeg så vente med fleksydelsen og starte udbetaling af den, når jeg når efterløns alderen, her tænker jeg på om der ligesom ved efterløn er krav om et vist antal arbejdstimer året inden?

Er der ligesom ved efterløn en skattefri præmie, hvis man ikke går på fleksydelse?

Er der ligesonm ved efterløn en ret til at få et seniorjob?

Venlig hilsen
Marianne
Hej Marianne.

Der er ikke en skattefri præmie eller ret til seniorjob, når du er visiteret til fleksjob.
Jeg kan desværre ikke svare klart på, hvorvidt du kan få udbetalt pension, og så efter nogle år få fleksydelse i stedet, men synes at det lyder usandsynligt..men det er altså bare det jeg kalder en "synsning" og ikke noget jeg ved konkret
Du kan evt. kontakte din fleksjobkonsulent og spørge om dette..
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 00:49   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
En ting du ihvertfald skal være opmærksom på...det er at du IKKE kan få ledighedsydelse ved ledighed når du er mere end 60½ år...

Det eneste man kan få der er kontanthjælp...og de muligheder er jo begrænset hvis man er gift osv...

Så det er ikke altid smart at få udbetalt den efterløn/fleksydelse man har indbetalt..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 14:35   #4
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Jeg er blevet tilkendt førtidspension pr. 1/2-2012, men der ville ingen tvivl være i mit sind om hvad jeg ville vælge hvis jeg stadig var jobsøgende.

Jeg er 55 år og ville IKKE melde mig ud af efterlønnen/fleksydelsen hvis jeg stadig skulle have et fleksjob. Tænk hvis jeg er kørt helt træt når jeg er 58 år og så bare må hænge på så godt jeg kunne. Dertil skal lægges de forringede vilkår for den svage gruppe, så jeg ville helt klart IKKE hæve pengene på nuværende tidspunkt. Der skal andre forringelser af fleksydelsen/efterlønnen til før jeg ville opsige den.
__________________
__________________________________________
endelig FØRTIDSPENSIONIST
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2012, 16:05   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af paula Se meddelelser

Er der ligesom ved efterløn en skattefri præmie, hvis man ikke går på fleksydelse?

Er der ligesonm ved efterløn en ret til at få et seniorjob?

Venlig hilsen
Marianne
Der har allerede været en del snak om i Tvét, at jo ældre man er jo bedre er det at bevare efterlønsordningen for de mennesker, der er over 50 år. Og det er du. Så det er min anbefaling. Men ingen kan jo svare for dig, det er din egen beslutning.

Ang. skattefri, så jo der er skattefri udbetaling, hvis man vælger at få sin fleksydelsesbidrag udbetalt. Man betaler dog kun skat for sin indbetaling fra maj 2011 og indtil man siger nej til fleksydelse.

Din kommune har pligt til at rådgive dig i den forbindelse, så kontakt dit jobcenter som har med fleksydelse at gøre.

Ang. seniorjob, så har fleksjobbere slet ikke ret til seniorjob overhovedet. Vi er jo allerede på nedsat tid med skånehensyn.
Seniorjob er kun for de alm. lønmodtagere.

Det er indtil oktober 2012, man kan vælge om man vil frasige fleksydelsesordningen. Man kan herefter ikke komme ind i ordningen igen.

Så henvend til kommunen for nærmere rådgivning.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 15:29   #6
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Hej igen

Tak for alle jeres svar, jeg ville nu følge rådet og kontakte Københavns Kommune ydelsesservice som er dem der har med Fleksydelse at gøre, men det er faktisk umuligt at få telefonisk kontakt!!, man klikker sig igennem tlf. og både først og sidst henvises man til at sende en mail med sine spørgsmål uden at det er lykkedes at få noget levende væsen i røret chokerende rådgivning synes jeg.
Nå men jeg har sendt en mail med spørgsmål, og nu synes jeg egentligt det er ok, for så får jeg jo også skrtiftligt svar.

Webmaster jeg forstår ikke
citat:" En ting du ihvertfald skal være opmærksom på...det er at du IKKE kan få ledighedsydelse ved ledighed når du er mere end 60½ år.."
Du mener efterlønsalder + 6 måneder ikke? det er ihvdrtfald det jeg har fundet ud af på www.kk.dk/ydelse.

Og hobby4me
citat:" Jeg er 55 år og ville IKKE melde mig ud af efterlønnen/fleksydelsen hvis jeg stadig skulle have et fleksjob. Tænk hvis jeg er kørt helt træt når jeg er 58 år og så bare må hænge på så godt jeg kunne. Dertil skal lægges de forringede vilkår for den svage gruppe, så jeg ville helt klart IKKE hæve pengene på nuværende tidspunkt. Der skal andre forringelser af fleksydelsen/efterlønnen til før jeg ville opsige den. "
Der er altså lang lang tid fra 58 til 63 år, hvis man er kørt træt der, og det er netop mit pointe, jeg tror ikke jeg holder til 63 år, og så kan jeg vel ligså godt få dem udbertalt nu, hvor det kan ske skattefrit?


og jeg har nu lige et spørgsmål mere, selvom det nok er en anden kategori:
Kan man få førtidspension efter fyldt 60 år, jeg synes ligesom der mangler noget der mellem 60 og den nye efterlønsalder?

Venlig hilsen
Marianne
__________________
Der er mere mellem himmel og jord end noget andet sted.
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 15:46   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære paula

Du må ind og læse på dette : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=132869

§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen.


Citat:
Der er altså lang lang tid fra 58 til 63 år, hvis man er kørt træt der, og det er netop mit pointe, jeg tror ikke jeg holder til 63 år, og så kan jeg vel ligså godt få dem udbertalt nu, hvor det kan ske skattefrit?


Spørgsmålet er, hvad vil du leve af, hvis du har hævet efterlønnen ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 15:57   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja mail til dem til ang. fleksydelse. Jeg har også skrevet mail til dem. De har svaret hurtigt hver gang, synes jeg.

Håber det var den rigtige mail, du sendte til dem på, ellers er det den her i højre side i denne link:
http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Fleksydelse.aspx

Sidst redigeret af curls; 26-04-2012 kl. 16:05.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 16:03   #9
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Hej Florken

Tak for linket :-)

Citat: " Spørgsmålet er, hvad vil du leve af, hvis du har hævet efterlønnen ?"

Der ville jeg anmode om at få udbetalt min pension som jeg har i forbindelse med mit job, den bliver selvfølgelig væsentligt mindre, når jeg skaL tage den så tidligt ud, det gør fleksydelsen iøvrigt også p.g.a den pension, også et argument for at få den udbetalt.



Venlig hilsen
Marianne
__________________
Der er mere mellem himmel og jord end noget andet sted.
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2012, 16:07   #10
paula
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2006
Lokation: København
Indlæg: 31
Styrke: 19
paula er ny på vejen
Hej Curls

Tak for svar, det var den ritige mail jeg sendte til :-)

Jeg er født andet 1/2 år 1956 og min efterlønsalder er 63 år, det er det der frustrerer mig, at jeg lige fik lagt 3 år på, jeg synes det er forholdvist meget på kort tid at planlægge helt om i!

Venlig hilsen
Marianne
__________________
Der er mere mellem himmel og jord end noget andet sted.
paula er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udbetaling af fleksydelsesbidrag østerbro Spørgsmål ang fleksjob 0 10-08-2012 11:18
Udbetaling af fleksydelsesbidrag! Mamik Spørgsmål ang fleksjob 12 02-04-2012 16:52
Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 21-10-2011 21:57
Fleksydelsesbidrag. lunaQinde Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 04-09-2011 13:41
Fleksydelsesbidrag paula Spørgsmål ang fleksjob 4 14-01-2007 14:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension