K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2010, 22:43   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg ved slet ikke om det har nogen relevans her, men for maaange år siden, da jeg begyndte at tage p-piller, da kunne jeg pludselig æde som en hest. Var der kage på bordet stoppede jeg ikke før fadet var tomt.
Og jeg fik engang nogle p-piller hvor jeg tabte mig drastisk, uanset HVAD jeg åd!! Jo mere jeg kværnede ned, jo mere dalede vægten! Selvom jeg synes det var lidt fedt, så stoppede jeg med dem, da de var farlige for mig (ifølge min læge)....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 22:45   #12
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkNorden Se meddelelser
Åhhh puha EE...

Har trappet ned og ind i det nye over en måned, og har nu været på "fuld dosis" i snart 3 uger. Jeg får det for angst, depression og problemer ifm bullimi.... Han sagde også det ville hjælpe mig, så jeg ikke længere er så udmattet. (fik på samme tid med Citalopram, Saroten 20 mg for at hjælpe mig til ro på natten - og disse var han meget modstander af)

Kan fortælle dig, at jeg glæder mig MEGET til at komme til min læge om 10 dage. Kan SLET ikke have denne medicin. Er altid MEGET plaget af bivirkninger, men ved Citalopram gik de væk efter tilvænning. Men på disse piller har jeg det bare skidt! Meget skidt! Bivirkningerne var ved at slå mig i gulvet, og nu hvor jeg BURDE være vant til dem, kan jeg bare sige.... FØJ, de er ikke for mig!!!!
Jeg forstår slet ikke, hvorfor du stopper efter så kort tid. Man kan jo først se efter et par måneder om man får vedvarende bivirkninger - hvilket mig bekendt er sjældent ved venlafaxin.
Jeg tror, at du har fået det så dårligt fordi du er kommet op på høj dosis i løbet af nul komma fem.
Prøv at tale med din psykiater om den mulighed.
Når du trapper ud af venlafaxin skal det foregå langsomt og over lang tid - seponeringssymptomerne der ellers kommer sucks.

Sidst redigeret af annagw; 31-07-2010 kl. 22:48.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 01:39   #13
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 14
Leduce er ny på vejen
Har mange erfaringer af effexor ....
Nu skal vi lige huske på at bivirkninger ER forskellige fra person til person..

I 2005 fik jeg min første og nu kroniske depression..samt panik angst .. Effexor var det eneste præperat der hjalp mig ..de reddede mig for at komme i electrochock da det ville være sidste udvej hvis effexor ikke hjalp..(var indlagt på dette tidspunkt på et forløb på et lille år)
(lægerne havde prøvet 2 andre præperater på mig som ikke gav nogen form for effekt)

Jeg husker at overlægen fortalte mig at effexor hjælper på begge hjernehalvdele hvor mange andre kun hjælper på den ene og hvis man så er syg i begge mht mangel på serotoni kan andre præperater ikke virke så optimal som effexor..(men sæt mig ikke op på det ..kan være jeg husker forkert)

Effexor er jo en af de nyeste præperater, og derfor har de stadig ikke så meget erfaring mht graviditet m.m det er min erfaring at man bliver skiftet til andet antidepressiv medicin når man er vil være gravid.
ja jeg havde mange bivirkninger ..meget meget store svedeture om natten ,mundtørhed ..m.m

men må indrømme at jeg bed bivirkningerne i mig ..for de hjalp udemærket på hjernen
Jeg vejede på dette tidspunkt 47 kg ..og tog ikke et gram på som mange andre..selvom det ikke ville skade mig .

jeg var oppe på 475 mg da min depression var på det højeste..

i 2008 satte min psykiater mig på noritren og jeg skulle derfor trappes ud af effexor ...vi gjore det meget langsomt men stadig fik jeg de værste jag i hovedet og jeg kunne ikke dreje mig for hurtigt så blev de værre..derfor var jeg nød til at få farmer fluoxetin (et andet antidepressiv middel) til at hjælpe mig med udtrapningen også var der ikke nogle bivirkninger og det var let at trappe ud.

Jeg vil sige sådan : at effexor hjalp mig i min værste tid ..så hvis jeg mødte "dem "der har sat det på markedet ville jeg give dem et stort knus.
For MIT dengang mirakel medicin

Det er nogen gange ikke så god en ide at læse bivirkningerne når man får sin medicin med hjem fra apoteket ..da man i forvejen er sårbar og hver gang man så føler en lille ting tænker man ...åhnej nu får jeg det og det som der stod på sedlen ...,så dette har jeg aldrig gjort til vane når jeg kommer på en form for medicin.


HUSK NU!! at hvad der ikke hjælper andre kan hjælpe dig og omvendt !

jeg ønsker dig held og lykke med det hele og håber du får det bedre ligemeget hvad du gør
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 01:44   #14
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 14
Leduce er ny på vejen
FrkNorden : Har trappet ned og ind i det nye over en måned, og har nu været på "fuld dosis" i snart 3 uger.

ALT ALT for hurtig !!!! vi snakker om det skal ske over flere måneder !!!

hold da op så kan jeg da godt forstå du har det dårligt...

Sidst redigeret af Leduce; 01-08-2010 kl. 01:49.
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 02:55   #15
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Sådan lidt teknisk: Det er genetisk betinget i hvilket omfang en person omsætter et lægemiddel hurtig, normalt eller langsomt. Det har betydning for hvordan lægemiddelet virker og hvilken dosis, der skal anvendes - evt. også for omfanget af evt. bivirkninger.

En del psykofarmaka, herunder Venlafaxin, er CYP2D6 metaboliseret.

CYP2D6 er ét blandt mange lever enzymer.


Så når vi læser at moderen tåler et præparat godt, er der en vis sandsynlighed for at sønnen også tåler præparatet - igen ud fra en genetisk vinkel.


Hvis i går ind på fx. medicin.dk vil I oftest kunne se, hvilket leverenzym, der er hovedansvarlig for omsætningen af et givent præparat.

Tommelfingerreglen er: hvis man omsætter langsomt, skal dosis ikke være så stor, som hvis man omsætter hurtigt.

Jeg ved ikke i hvor stor omfang man inden for psykiatrien er opmærksom på de omsætningsvariationer, der naturligt findes med afsæt i genetik og i hvor høj grad man benytter sig af de muligheder der findes for at genteste for bla. CYP2D6 og CYP2C19 omsætningen.

Hvis I vil læse mere om emnet kan I fx søge på et keyword som: PharmakoGenetik.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 08:36   #16
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hejsa,

Jeg har indtil for ca en uge siden været medicineret med 80 mg. citalopram, men har så skiftet til ovenstående Venlafaxine, 75 mg. + 40 mg. Jeg vil høre om der er nogle her der har erfaringer med dette præperat og i såfald hvilke samt ved hvilken diagnose og mængde af præperat man får.

Om en uge skal jeg sikkert trappe op til det dobbelte, dog nok ex. citalopram.

Håber at høre fra "jer" og gerne andre, med jeres besyv.

Kh. EE
Jeg fik Effexor i 6-9 mdr. og intet andet medicin i den tid. Mine erfaringer er meget negative bivirkninger. Jeg fik vist den næst laveste dosis. De værste bivirkninger, var det speedede hjerneaktiviteten op og skiftede personlighed fra meget tålmodighed til ultra kort lunte/eksplosiv adfærd overfor familie/alle. Da indså jeg, jeg måtte stoppe med pillerne og begynde hurtig udtrapning uden psykiaters tilsagn. H*N var nemlig stærk fortaler for medicin.

Efter 2 mdr. siden udtrapning, konstaterede psykiater at jeg havde fået en lille forbedring og jeg tilstod min hemmelighed, at jeg havde taget mit eget liv i hånd, ikke ville være med til flere medicinske forsøg.

Fik heldigvis mit tålmodige JEG tilbage over lang til.

3-4år senere har jeg fået en anden psykiater, hvor jeg er gået med til et nyt medicinsk forsøg i 1 år. Men heller ikke den type pille virkede positivt. Så h*n har skrevet til SB at medicin ikke har effekt på mig. Håber orderne har gjort, SB er opmærksom på medicinske forsøg er udtømte.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 10:08   #17
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Almindelige (1-10%)
Nedsat appetit, vægttab, kraftesløshed, træthed.
Mundtørhed, kvalme, opkastning, abdominalsmerter, obstipation.
Hypertension, palpitationer, vasodilation.
Hyperkolesterolæmi.
Gaben, paræstesier, tremor, øget muskeltonus, mareridt, nervøsitet, søvnløshed, hovedpine, svimmelhed.
Øget svedtendens.
Nedsat libido, vandladningsbesvær, erektil dysfunktion, ejakulationsforstyrrelser, anorgasme.
Pupildilatation, akkommodationsbesvær.
Ikke almindelige (0,1-1%)
Vægtøgning.
Smagsforstyrrelser, leverpåvirkning, diarré.
Takykardi, hypotension, synkope, ødemer.
Hyponatriæmi.
Myokloni.
Agitation, bruxisme, hallucinationer.
Alopeci, purpura, fototoksicitet, hududslæt.
Menoragi, urinretention.
Tinnitus.
Sjældne (0,01-0,1%)
Hepatitis.
Blødningstendens, trombocytopeni.
Schwarts-Bartters syndrom (SIADH).
Suicidaladfærd, serotoninsyndrom, dyskinesier, kramper, ataksi, malignt neuroleptikasyndrom, mani.
Meget sjældne (< 0,01%)
Pancreatitis.
Forlænget QT-interval, ventrikelflimren, ventrikulær takykardi.
Bloddyskrasi.
Hyperprolaktinæmi.
Rhabdomyolyse.
Delirium, ekstrapyramidale gener, tardive dyskinesier.
Stevens-Johnsons syndrom, erythema multiforme.
Anafylaktisk reaktion.
Snævervinklet glaukom.
Her er listen over mulige bivirkninger, ikke alle får alle bivirkninger, men som det kan ses er der større sandsynlighed for at man taber sig "Nedsat appetit" (almindelig) end at man tager på "vægtøgning" (ikke almindelig).

Og som sagt af andre, vi reagerer ikke alle ens på et middel, hvad der for den ene er et *******, kan for den anden være en livredder.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 11:21   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Rart med alle jeres indlæg og erfaringer omkring Efexor, tak for det. Først vidste jeg ikke lige om det var noget at skrive om, men det er rart at høre hvilke erfaringer andre har gjort sig.

For mit eget vedkommende tror jeg at det er et godt præperart for mig, netop også fordi det virker bredere end fx. citalopram og cipralex som er det eneste antidepressive midler jeg har prøvet. Min psykiater har tidligere foreslået andre præperater såsom Lyrica, men det afviste jeg, da jeg jo følte at jeg kunne "overleve" med de andre.

Nu er jeg dog glad for, at komme over på et præperart der måske virker bedre på mig end de andre og jeg tror at jeg blot skal op på 2 x 75 mg fra næste uge af. Umiddelbart ser det ikke ud til, at jeg har problemer med at nedtrapning af citalopram og optrapning af Efexor går så hurtigt, men som I også siger vi er jo forskellige hvad det angår. Endvidere skal det gå så hurtigt fordi min psykiater tager på ferie i næste uge og 3 - 4 uger frem !!

Min afklaring har således været godt for noget, at jeg måske kommer på et bedre præperat, dog vil jeg ved min evaluering sige at det ikke har gjort de store forandringer, det skal jo ikke være sådan at min sagsbehandler eller lægekonsulenten pludselig vurdere, at jeg er fit til en ny afklaring af min arbejdsevne. Jeg søger bare livskvalitet og så bliver jeg jo nødt til at sige, at det nye middel ikke gør den store forskel, selvom det måske gør ?

Jeg har ikke fået kopi af den speciallæge erklæring fra den seneste psykiater, men jeg tror at han vil skrive, at ingen terapi nytter og at han blot har foreslået dette nye præperat, hvorefter min egen psykiater må beskrive hvorledes det herefter går. Jeg er vel bare nødt til at sige at det er status quo ? for ikke at give yderligere håb til min situation. Min psykiater er deværre ikke helt så kontant som ham den anden, men det er jo oplagt at det er min egen psykiater der overfor kommunen skal konkludere så derfor magter jeg ikke hvis han ikke lukker alle huller denne gang.

Ja det var så lige en hel masse andet om min sag, men måske har I og andre ligeledes erfaringer heromkring ?

Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 01-08-2010 kl. 11:24.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 12:09   #19
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg vil foreslå, at du ihvertfald lige spørger psykiateren om ikke der vil være lavere risiko for bivirkninger hvis du starter med at trappe op med 37,5 mg og derefter 37,5 mg igen efter fx. en uge eller 14 dage.

Med hensyn til kommunen, så bør der lægges vægt på, at der er behov for en periode på fx. et par måneder til at observere, om du fortsat stabiliseres på det nye præparat.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 12:43   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej annaw,

Det er formodentlig meningen at præperatet i al fald skal være afprøvet i ca 3 mdr, hvorefter en vurdering vil finde sted. Jeg ved det dog ikke helt endnu da min sagsbehandler er på ferie.

Min psykiater sagde også at hvis det var helt rigtigt skulle jeg trappe ud af citalopram først og så starte op med Efexor, men jeg var selv med på at komme igang med det andet hurtigst muligt. Jeg er jo startet på 75 mg. men det ser ud til at gå ok. Er der risiko for at bivirkningerne indtræffer senere ? Det skulle jo nødig gå galt når min psykiater er på ferie !!

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaringer søges. BSR Alt det andet 66 02-03-2012 09:31
Erfaringer med CSV søges onmyway Alt det andet 6 29-10-2011 12:26
Neurologisk undersøgelse - erfaringer søges FacingTrouble Alt det andet 28 30-05-2011 08:30
erfaringer med medicin søges ville Alt det andet 19 13-06-2009 16:30
Søges, personer med erfaringer §84 Jens Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 04-12-2005 17:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension