K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-09-2012, 22:43   #1
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Hvad kan min sagsbehandler mon finde på?

Skal i morgen til møde med min sagsbehandler og er vildt nervøs. Jeg har besluttet at søge fortidspension, hvilket jeg fortalt hende i tlf, og hvilket hun var meget afvisende overfor.

Problemet er at jeg er bange for at hun ikke vil lade mig søge fortidspension.Er det nogen der ved om en sagsbehandler kan afvise en ansøgning?

Jeg har siden jeg var 15 år lidt af panikangst, social fobi og sygdomsangst. Har gennem årene gået i behandling for det. Prøvet alt; Dagbehandling, psykiater, psykolog, kognitiv terapi, fobiskolen, alkoholbehandling.

Har nu været ædru i mange år, hvor jeg taget mig en uddannelse. Var på arbejdsmarkedet i ca 3 år, hvor jeg pga. angst var sygemeldt meget af tiden.

Har nu været langtidssygemeldt i 2 år. Gennem jobcenteret har jeg været igennem endnu 2 forskellige psykologforløb, hvorefter jeg blev sendt 12 uger på Liasonklinikken for sygdomsangst. På dette tidspunkt røg jeg over på kontanthjælp.
Min psykiater der ,sagde at jeg bagefter skulle gå i et 34 uger gruppeterapi mod underliggende personlighedsproblematik, for at udtømme alle behandlingsmuligheder.

Jeg fik så en henvisning og kom til samtale hos 4 forskellige psykiater, overlæge, psykolog og til sidst overlæge igen fordi at de ikke kunne afgøre hvilken behandling der var bedst for mig.

Til sidst blev jeg afvist et behandlingsforløb, da de syntes jeg var for skrøbelig lige nu til at følge et terapiforløb. Jeg var enig, da jeg dybest set ikke føler jeg har brug for mere behandling, men fred og ro.

Min statusattest fra Liasionklinikken lød:
"Aktuel funktionsnivå moderat til svært nedsat. prognosen for væsentlig bedring er mindre god, men aktuel behandlingsplan bør kunne forbedre pt. funktionsniveau til at være moderat nedsat, hvorfor pt. bør kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet efter 9-12 mdr. behandling på deltid."
Det var så den behandling jeg ikke fik. Er hammerangst for hvad min sagsbehandler nu vil finde på!!!! Nogen der har et bud??
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 22:59   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du kan altid søge pension på en §17, men du vil sikkert få et afslag
især hvis du heller ikke har været i arbejdsprøvning og der kan kommunen først bedømme din arbejdsevne når alle behandlingsmuligheder er udtømte.
det er de ikke som jeg læser det.
du skal huske det er din arbejdsevne som tæller til en pension og ikke dine lidelser

så den ser svær ud på nuværende tidspunkt, ved så ikke hvor gammel du er
men den tæller sikkert også hvis du er under 40 år
hvis du er over 40 år, skal man igennem et ressourceforløb efter den 1.1.2013

Men nej din sagsbehandler kan ikke sige du ikke må, men er lidt spild af tid som jeg ser det.

Sidst redigeret af MTVRV1; 12-09-2012 kl. 23:04.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:11   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig med MTVR1V, der er kun §17 sådan lige umiddelbart (som vil blive et afslag)...

Men hvis din sagsbehandler vil gå med til en §18, så er der håb forude, men det bliver ikke nemt og heller ikke noget der kan overstås i næste måned.....

Lige nu strander den i hvert fald på, at du ikke fik den behandling - så sagsbehandlerens næste træk, er nok en form for behandlingstilbud, så i kan komme videre i teksten...

Ingen kan sige hvad der vil ske efter behandlingsplanen, det kommer jo an på så meget....måske efter det, vil sagsbehandleren måske lukke op for mulighed for førtidspension med dertilhørende arbejdsprøvning, speciallægeerklæringer mm.

For at få tilkendt førtidspension, skal ALLE behandlingsmuligheder været afprøvet (det gælder også medicin), derefter skal en psykiater så konkludere at der ikke er nogen behandling, at din tilstand er varig og at du aldrig vil kunne bestride et job, ej heller ikke med få timer om ugen osv osv.......så der er en bid vej endnu.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:21   #4
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Tak for din respons! Jeg må nok indstille mig på at det bliver et langt forløb det her!!!

Ja, den strander nok på den behandling. Men det virker bare skørt, at når jeg ikke magter et behandlingsforløb, at SB måske kan finde på et, at sende mig i. Det er jo speciallæger der har afgjort det. Hvis man er for skrøbelig til behandling er man så ikke for skrøbelig til arbejdsprøvning?
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:29   #5
benzon
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2011
Indlæg: 29
Styrke: 13
benzon er ny på vejen
Jeg vil ikke mene hun kan sige nej til dig.

http://www.dukh.dk/netradgivning/for...rbejdsprovning <-- der står mere der.

Og med den statusattest du henviser til, hvis det er sidst nyeste kommunen har, så skal du nok ikke regne med og få førtidspension, da den siger du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Din rådgiver kan som sådan gøre 2 ting jeg kan komme i tanke om, sende dig i arbejds prøvning eller job kurser.

Det er ikke noget du kan sige nej til, men hvis du ikke kan holde til det er du nød til at sygemelde dig, de dage du ikke kan overskue det, men som regel skal man igennem et længere forløb med arbejds prøvning, med mindre der er dokumenter der siger, at det ikke er muligt.
benzon er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:30   #6
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Men dejligt at det findes et forum som det her, så man kan lufte sine bekymringer og spørgsmål :-)
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:32   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, de fleste forløb er desværre meget lange, ofte over mange år

Alt tager jo tid, medicinering - ofte skal man prøve rigtig meget medicin før end man finder den rigtige, eller den rigtige kombination af medicin, og så skal man leve med det et stykke tid, og måske ud i en arbejdsprøvning på den nye medicin ect, og så virker medicinen pludselig ikke mere, så skal man igen være forsøgskanin.

Og sagsbehandlerne er heller ikke de skarpeste knive i skuffen, og alt hvad man prøver, skal hun diskuterer med lægekonsulenten, som IGEN kan komme med nye påfund og ideer til en behandlingsmulighed indenfor kommunens rammer - og de matcher ikke altid lægens rammer, og så står man stille igen!

Men smør ærmerne op og kast dig ud i det, og når det bliver virkelig gråt i gråt, så kom herind og BRØØØØL dine frustrationer ud - vi er mange der har været igennem det samme, eller som er ved at gå gennem det netop nu!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:32   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Drop det du får afslag, uanset din SB´ers holdning.

For at kunne få tilkendt FP er det en BETINGELSE:
At ALLE behandlingsmuligheder er udtømte, og det er de IKKE i dit tilfælde.

Tilstanden skal være stationær, eller hvor der kun er udsigt til forringelse, det er din tilstand ikke, du har udsigt til at kunne blive rask nok til selvforsørgelse (og selvforsørgelse er IKKE 37 timer men en arbejdsevne svarende til deltid)

Arbejdsevnen skal være UBETYDELIG, og der skal man bruge en arbejdsprøvning, har man ikke sådan en, eller viser den at man har arbejdsevne over 10-12 timer ugentligt, får man ikke FP.

Det er den seneste lægelige udtalelse der vejer tungest, og med den der tilkendes du værgen fleks eller FP, du opfylder såre simpelt ikke betingelserne, især mangler du arbejdsprøvningen, uden den tilkendes du værgen eller.

Du kan sagtens søge FP, og din SB´er kan ikke gøre en dyt ved det, dog skal denne udtale sig om dennes syn på sagen, og det foregår ud fra de dokumenter der ligger i din sag, dvs SB´er kan IKKE tilråde FP.

Du vil få afslag, som allerede beskrevet, det kan du anke, så kan du vente næsten et år på at BAN giver din kommune medhold i deres afgørelse.

Som sådan "finde på" unoder vil din SB´er ikke kunne, for denne VED du vil få afslag, men SKAL der være noget, så skal det komme ifb at du ikke formulere din ansøgning korrekt. Men ellers kan de jo ikke fx tage din KHJ fra dig ell, måske sende dig i noget praktik eller syge-aktivering, men det ville du kunne komme uanset, så i tilfælde af behøver det ikke være en straf.

Der er 3 veje, §18 hvor det er SB´eren der indstiller §17 hvor du selv søger, der har kommunen så alt den tid i verdenen de syntes er nødvendige til at køre din sag i stilling, og §17 på det foranliggende grundlag, der har kommunen 3 måneder så SKAL der ligge en afgørelse på din anmodning.

Hvis jeg var dig, ville jeg se af i en fart at blive tilknyttet noget behandling (husk at oplyse SB´er om det) når behandlende LÆGE (vigtigt at det er en læge og ikke en psykolog ell) siger at du ikke kan hjælpes, opfordre du til at der indhentes status, og at du kommer til en speciallægeundersøgelse.
Bliver det slået fast at der ikke er mere at gøre behandlingsmessigt, er det tid at søge om en arbejdsprøvning, og først der efter kan du se på hvilken hylde du hører til på.

Kommer du ind på et psyk-sygehus har de en sagsbehandler tilknyttet, du kan benytte ganske gratis (de har i hvert fald i Aalborg, der har de også flere af dem) spørg den psykiater du bliver tilknyttet.

At de ikke kan hitte ud af behandlingsformen kan du IKKE bruge til noget tvært imod er det til STOR skade for din sag, for du kommer ikke videre uden behandling, yder mere hvis de har skrevet mulighederne op, vil det §-systemet, højest sandsynligt forlange at samtlige muligheder skal afprøves før du får lov at lande på "din" hylde, for det ER muligheder, og så længe de er der, lige så længe SKAL de afprøves, det er vedtaget ved lov, og værgen du jeg eller din SB´er kan ændre ved det.

Hvis du alligevel vælger at søge FP, vil du ikke kunne søge igen før der er sket VÆSENTLIGE ændringer i din sag, dvs de vil give afslag på manglende behandling arbejdsprøvning, så når de par ting er på plads kan du søge igen.
Eller du kan godt søge før da, men vil pr automatik få afslag, de vil ikke en gang gide se på din sag, før det er bragt iorden.

Yder mere vil du stille sagsbehandlingen i bero, til der ligger en afgørelse på din ansøgning, dvs du vil strække tiden på KHJ unødigt, for som allerede skrevet så længe der ER behandlingsmuligheder udsigt til selvforsørgelse (eller delvis selvforsørgelse dvs fleks) oooog der ikke er en arbejdsprøvning der beviser din arbejdsevne eller mangel på sammen så får du afslag, du opfylder ikke en gang en af betingelserne værgen for fleks eller FP.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:32   #9
miominmio
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2012
Indlæg: 50
Styrke: 12
miominmio er ny på vejen
Tak; den link vil jeg kigge på! Så må jeg se hvad hun siger i morgen!

Jeg ved ikke om jeg udtrykte mig så klart. Min psykiatiker på Liasionsklinikken, Psykiatrisk Center, henviste mig efter 12 ugers behandling der,videre til et andet Psykitrisk Center, som han mente var det sidste behandlingstilbud, det sidste man kunne gøre. Der ville de først tage mig i 34 ugers behandling, men syntes at jeg havde det for skidt til det. Dette ved min sagsbehandler endnu ikke, men jeg vil opfodre hende at hente attest derfra, samt min psykiatikere fra Liasion, som jeg snakket med og fortalt at de afviste mig. Han mente, at det så var fortidspension jeg skulle søge. Han vil også skrive en ny attest.
miominmio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-09-2012, 23:50   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lyder fint miominmio!!

Du kan jo heller ikke forklare et helt sagsforløb herinde - der er jo mange ting vi ikke ved noget om.

Derfor er mit råd også til dig, kast dig ud i det!! Du skal jo starte et sted, og jeg synes du har et udmærket starte at begynde en §18 op på...

Din sagsbehandler vil nok være enig, hvis hun får den nye opdaterede attest og får mere kendskab til det sidste der er sket...

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad kan han nu finde på? LM Fyn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 17-07-2012 14:25
Hvad hed de og hvor kan man finde dem smit46 Spørgsmål ang fleksjob 0 12-05-2011 04:10
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad mere kan de finde på..... GitteB Spørgsmål ang fleksjob 8 17-01-2008 22:57
fleksjob, hvad hvis jeg ikke selv kan finde et? helle4 Spørgsmål ang fleksjob 25 12-09-2007 23:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension