K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2013, 12:48   #1
månemor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
månemor er ny på vejen
Kontanthjælp, hussalg.

-Jeg er helt ny her, men jeg håber at komme til at bruge forum meget.
Dog har jeg et spørgsmål vedr. salg af vores hus.
Som en direkte konsekvens af min situation; syg på kontanthjælp, -er vi nødt til at sælge vores hus. Det er vi kede af men skal det være sådan, så må vi se hvor det bringer os hen. Nu er jeg så blevet i tvivl om at hvis vi køber et mindre hus og får en difference i plus, -mister jeg så min kontanthjælp....???
På forhånd mange tak for svar.
månemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 12:54   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Tænker at det er så dyrt at købe hus, at du bør have noget skriftligt omkring det fra kommunen før du løber den risiko..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 13:05   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt...så ja du vil miste din kontanthjælp hvis du har over 10.000/20.000 alt efter om man er enlig eller et par...

Så hvis et salg af huset giver dig feks 100.000 kr i overskud....ja så vil du blive bedt om at leve for de penge...og de vil fortælle dig at du skal gøre det ansvarligt...så du ikke bare bruger pengene på gæld eller andet sjov...

Der har for nyligt været meget fremme om at selv folk der får erstatning fordi kommunen uretmæssighed har fjernet folks sygedagpenge....ja de bliver også bedt om at leve for pengene og kan ikke få kontanthjælp før de har gjort dette...så kommunerne direkte vil tjene på at fjerne folks sygedagpenge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 13:09   #4
månemor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
månemor er ny på vejen
Hmmm, jeg forstår ikke helt dit svar....? Vi har et hus, som står i begge vores navne, vi bliver nu nødt til at sælge for at købe noget som er væsentlig billigere. Derfor vi vil nok stå med nogle penge i hånden, -altså differencen mellem det solgte og det nye vi køber.
Det skal lige siges at vi bor ikke i et super nyt hus, men et ældre 1934 hus...

ok webmaster, det var faktisk også det jeg frygtede. Det var svaret fra Pip. jeg ikke helt forstod;-)))

Mon det er ligeså enkelt at forklare reglerne for, hvis jeg får tilkendt fleksjob eller førtidspension.....?
månemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 13:22   #5
bumblebee
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2008
Lokation: solsystemet
Indlæg: 213
Styrke: 17
bumblebee er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af månemor Se meddelelser
Mon det er ligeså enkelt at forklare reglerne for, hvis jeg får tilkendt fleksjob eller førtidspension.....?
Flex og førtid, eller ressourceforløb - da blander kommunen sig ikke i huskøb eller salg. De gør ihvertfald ikke på ftp. Men pension er næsten umuligt at få efter 2013 loven.
__________________
mange hilsner

Bumblebee

Førtidspensionist siden 2009
bumblebee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 13:49   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis det hus I sælger giver overskud, så regner de ud hvor mange måneder de penge vil kunne række til inden I søger kontanthjælp.

I kan ikke sælge det I har og få f.eks 200.000 og bruge nogle af de penge til at købe nyt hus for.

Så I kan ikke på den måde bruge friværdi til at købe et billigere hus for.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2013, 14:08   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du var på fleksjob, førtidspension eller ressourceforløbsydelse....ja så ville det ikke medfører træk i din ydelse...

Det er desvære korrekt det @Pip skriver...

I vil få at vide når i har solgt huset at de penge kan i leve for...men ikke købe et andet hus for...

De er fuldstændige ligeglade med om i hellere vil bo i et hus frem for en lejet lejlighed...

Nu kommer det selvfølgelig lidt an på om i er gift eller hvad i er...men de vil helt sikkert gøre det ud fra din del af pengene...og fra nytår kommer der nye regler så man skal gensidigt forsørge hinanden hvis man lever sammen med en på kontanthjælp...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 15:32   #8
månemor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
månemor er ny på vejen
-Bare en tanke; hvis man har det svært sammen med sin partner, måske pga. sygdom, fysisk eller psykisk, og bliver nødt til at skilles, så skal man jo også aflevere penge fra salg af hus, til kontant hjælp. Det er ikke en tudekiks, men bare en konstatering af at man kan komme til at ende i en kedelig situation.
månemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2013, 18:12   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af månemor Se meddelelser
-Bare en tanke; hvis man har det svært sammen med sin partner, måske pga. sygdom, fysisk eller psykisk, og bliver nødt til at skilles, så skal man jo også aflevere penge fra salg af hus, til kontant hjælp. Det er ikke en tudekiks, men bare en konstatering af at man kan komme til at ende i en kedelig situation.
Præcis, så får man kontanthjælp med tilbage betalingspligt - dvs, den dag huset bliver solgt, så skal kommunen have pengene tilbage.

Der er også sager, hvor den ene af ægtefællerne kan bo i huset efter skilsmissen, og så står den der skal flytte ud, jo frit....i forhold til kontanthjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2014, 15:27   #10
månemor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2013
Indlæg: 31
Styrke: 11
månemor er ny på vejen
Nu må vi skilles.

Nu er beslutningen om at flytte fra hinanden taget, -og huset bliver sat til salg om en uges tid. Vi er ikke gift. -Og jeg ved godt at jeg vil blive bedt om at leve for de penge der evt kommer ud af huset. Men ingen af møblerne vi har, er mine, bortset fra 2 madrasser, og noget nips. Kan jeg mon købe mig noget inventar, til min nye bolig, som jeg endnu ikke ved hvor bliver, -eller skal alt vendes med sagsbehandler inden jeg gør noget. -Jeg vil jo meget nødigt komme i klemme, og komme ud for at de måske holder noget kontanthjælp tilbage eller lign.
Nogen omkring mig siger at jeg skal spørge familie/venner om at sætte nogle penge ind på deres konto, så der ikke står nogen konto med mit navn på. Men, pyh hvor jeg dog hader den slags.... -Og når huset bliver solgt, er det jo nemt for "systemet" at se hvad der eventuelt er kommet ud af huset.
Jeg hader virkeligt at lave den slags fix-fakserier, -men jeg kan da godt se at der måske er måder at omgås systemet. Bare jeg kan få en lille lejlighed, og lidt møbler, så er jeg tilfreds.
-Er der noget som har erfaringer, med hussalg, kontanthjælp osv...?
månemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ægetefælles opsparing efter hussalg glick Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2013 17:56
hussalg m fortjeneste vs førtidspension alpehose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 19-02-2010 00:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension