K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2008, 10:41   #1
Tino
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Indlæg: 80
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tino er ny på vejen
Red face Føler mig presset op i en krog - arb.prøvning

Hej!

Jeg er arbejdsprøvning og har lige haft møde med jobkonsulenten her efter 4 uger på arbejdspladsen. Han vil (ved mødet) meget gerne høre at jeg har fået det bedre og at jobbet giver mig psykisk overskud....så jeg svarede at jeg er rigtig glad for at være igang igen, og har ventet et par år på at det blev muligt (pga sygdom). Men at det koster fysisk med øgede smerter, udtrætning, manglende overskud til sociale kontakter, synsforstyrrelser mm. (undlod at nævnte at jeg bliver modløs og slet ikke kan overskue det p.t.) Senere i mødet spurgte jeg til om jeg fx en af dagene kan få andre arbejdsopgaver som ikke er så komplekse, fordi jeg bliver udtrættet af de nuværende. Men hans råd var at hold fast i nuværende, fordi arbejdspladsen ikke mangler personale til de lettere opgaver (!)

Jeg har fået en kontaktperson jeg kan få vejledning fra ca en gang om ugen. Men i praksis synes jeg ikke det er nok, fordi jeg ikke kender deres kvalitetsstandart/rutiner på denne arbejdsplads og derfor bruger megen tid på de øvrige arbejdsdage og fridage på at gruble over hvordan opgaven løses. Det er over 2 år siden jeg sidst var i job og jeg bliver frustreret over at jeg ikke længere har samme energi-niveau og ressourcer som dengang.
Jeg har pga ulykken bla. fået problemer med overblik og koncentration og selvom jeg prøver at tænke rationelt på at "al begyndelse er svær" og tager tid, så bekymrer det mig at jeg har så svært ved at overskue opgaverne og er bekymret for om det overhovedet bliver bedre med tiden. Altså om det meste er begyndervanskeligheder eller om min jobkonsulent overser nogle skånebehov.

Min arbejdsplads er godt tilfreds med min arbejdsindsats og synes jeg kommer med gode input til kolleger. Men det er også lettere for mig at bidrage med min erfaring ved et konkret spørgsmål, end selv at sidde og skulle holde overblik over alle tråde i en kompleks opgave...

Jeg har været i systemet over 2 år, har haft dårlige oplevelser med sagsbehandleren og har bare desparat brug for at få afsluttet forløbet. Så jeg havde nok tænkt mig at kæmpe mig igennem den sidste tid og forhåbentlig blive godkendt til fleksjob. Og så bagefter søge videre til et andet job...! Jeg har nemlig fået at vide at kommunen ikke vil godkende mig til et fleksjob, hvis jeg ikke har et på hånden!

Så jeg vil på den ene side bide tænderne sammen for at få tildelt dette fleksjob, uanset at jeg ikke kan se mig selv i det her job på længere sigt. Men jeg er på den anden side bekymret for om jeg så får skrevet de korrekte skånebehov ind i papirerne.

Jeg er bekymret for om jeg bliver kastet rundt i adskillige arbejdsprøvninger, hvis denne ikke lykkes. Det har jeg ikke kræfter til.

På kort sigt tænker jeg på at bede min kontaktperson om mere "oplæring" istedet for at jeg har opgaverne og kan bede om vejledning en gang om ugen. Så må hun jo "sladre" til chefen hvis det er nødvendigt for hende...

Noget helt andet er timetallet for et fleksjob. Ved mødet blev nævnt 12 3/4 timer, men at jeg helst skal op på 13-15 timer plus pauser, så jeg skal prøve at give den en ekstra tand, selvom jeg nu er på de 12 ½ som de havde sagt var kravet. (og så nævnte en nævenyttig praktikant at i nabokommunen gives der praktisk talt ikke fleksjob. Hele sidste år godkendte de kun 6 personer til fleksjob på min 20 timer/uge! Og hvorfor er det lige jeg skal have den bemærkning smækket op i ansigtet?!!))

Siden mødet har jeg gået og skumlet og grublet og føler mig presset op i en krog. Er også bange for at ødelægge min chance for at komme ud af systemet. En tung følelse af at være handlingslammet og stavnsbundet. Argh!

Har I gode råd til hvad jeg skal gøre????

Håber I andre nyder weekenden og foråret.

vh Tino
Tino er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2008, 11:00   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg kan næsten føle din frustration. Det er ikke sjovt, når man gerne vil, men ikke kan. Men det giver jo ingen mening at blive visiteret til noget, man på forhånd véd, man ikke kan bruge til noget.

Jeg synes, dine egne tanker omkring det hele giver god mening. Feks med nogle mindre komplekse arbejdsopgaver 1 eller flere gange om ugen. At din arbejdsprøvningsplads ikke mangler hænder til de opgaver, kan jeg ikke se, er et godt argument. Det er jo netop en prøvning, for at finde ud af, hvad du kan magte, og så kan det jo ikke nytte, at man ikke kan sige fra og prøve med noget andet.

Omkring det med timetallet er det jo rigtigt nok, at med det højeste tilskud man kan få, betaler arbejdsgiveren for ca. 12½ time. Derfor kan det blive svært at komme i job, hvis man ikke kan klare dette timetal. Men hvis man ikke kan klare de timer, giver det jo sig selv.

Jeg har godt nok ikke hørt om, at kommunen kan tillade sig, at undlade at visitere til flekjsob, hvis man ikke på forhånd har et job på hånden. Som reglerne er nu, er det faktisk kommunens pligt at finde et fleksjob til dig. Men du har selvfølgelig også ret til selv at søge.

Det lyder som en god plan at få noget mere oplæring og vejledning, og hvis du stadig ikke magter det, må der ses på arbejdsopgaverne!

Jeg håber, du finder en god løsning på det hele.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2008, 13:51   #3
Tino
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Indlæg: 80
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tino er ny på vejen
Hej gh72,

Tak for dit svar! Rart lige at få vendt problemet her på siden og høre fra andre der er /har været "i samme båd". Det er bare ikke det samme at snakke med ægtefælle eller venner, der er raske og i fuld fart med job og aaalt muligt andet og som selv har frit valg på alle hylder. Lucky bastards

Tak for dit råd om først at prøve med mere oplæring og derefter se på arbejdsopgaverne. Jeg håber det lykkes.

Go søndag!

vh Tino
Tino er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt brølt Evald Krog... phhmw Politik og Samfund 1 16-04-2014 07:56
Skriv til DR, har du oplevet at blive presset i aktivering trods alvorlig sygdom bla-bla Politik og Samfund 6 18-07-2010 10:03
Erstatning efter at være blevet presset ud af bolig? snart_navigator Alt det andet 1 20-05-2010 15:39
Socialrådgivere presset til at bøje loven buster Politik og Samfund 0 23-04-2010 16:54
Sygemeldte bliver presset Stella Det er da strengt ! 1 26-10-2007 18:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension