K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2011, 07:32   #1
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
EB: Gå på arbejde og tab penge. [FTP]

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1618860.ece

Så går klapjagten ind på førtidspensioner. Fordi det er da bare noget man bare går ned og lige får på en halv time i borgerservice. Helt klart.

Jeg blev egentligt mest ked af at læse alle kommentarerne til artiklen, de bekræfter i høj grad hvad jeg selv har oplevet af fordomme og foragt ude i samfundet. Men der var også nogle få lyspunkter, men .. alligevel får jeg sådan en grim smag i munden.

Førtidspension er en kompensation for en manglende arbejdsevne og beløbet er faktisk tilsvarende lavt. Er det urimeligt at man kan få et nogenlunde anstændigt liv hvis man er blevet så alvorligt syg at man ikke kan tage et arbejde hverken på halv eller deltid og får udbetalt hvad der svarer til en mindsteløn? Det synes jeg ikke. Det er absolut ikke 'det fede liv' og det er lavtlønsarbejde heller ikke.

Jeg ville da selv snuppe sidstnævnte hvis jeg kunne, bare for at være rask. Hell, jeg ville arbejde for kost og logi alene.Men ikke nok med at jeg er blevet invalideret af en sygdom, ligeså meget er jeg blevet socialt udstødt og skal konstant forsvare mit forsørgelsesgrundlag og den sociale status der følger med. Hvis det så lykkes mig, så er jeg jo rask nok til et arbejde fordi jeg kan jo sidde og skrive eller formulere mig så klart. Jaja, det er en tabt kamp på forhånd.

Mht det økonomiske så er der førtidspensionsreglerne hvis man er samlevende. Det er ca 30-40% af ens førtidspension der ryger hvis man flytter sammen med en kæreste eller bor sammen med en når man får pensionen tilkendt. Den begrænsning er der ikke hvis man faktisk havde et arbejde og kunne bestride det. Det må også være ret surt at have haft et godt lønnet job, og ende med en førtidspension. Så er man da sikker på at huset og bilen skal sælges til den første og bedste køber.

Jeg kan også oplyse at jeg betaler 9000 kr mere i skat af min førtidspension end de tal som er lagt frem i ovennævnte artikel. Renteudgifter på 22.500 er måske liiiige i overkanten. Nåh ja, og mine forsikringer er dobbelt så dyre. En skam jeg ikke havde råd til dem på kontanthjælp, før jeg kom igennem systemet og fik noget fra dem.

Så har vi boligsikringen. Jamen et eller andet sted så synes jeg den er for høj - for enlige. Det virker underligt at jeg kan få det dobbelte af hvad andre lavindkomstgrupper kan. På den anden side hvis man har børn så er der altså en stor udgift der og det ville være - meget urimeligt - at fjerne det da der i 95% af alle tilfælde ikke er nogen udsigt til at komme ud på arbejdsmarkedet eller forbedre sine økonomiske forhold. Nogensinde. Ellers ville man jo ikke få tilkendt førtidspensionen.

Apropos børn, hvorfor taler man aldrig om, at de 'arbejdende' kun betaler 25% af prisen på en daginstitution og de resterende del også er overførselsindkomst? Hvad med boligpakkerne og håndværkerfradraget? Hvad med bankpakkerne? Eller pensionsfradragene? Ejendomsværdiskattestoppet i nominelle kroner? Hvad med det brækkede ben på skiferien? Der er en meget stor omfordelingspolitik på den måde, og det er selvfølgelig nemt at sidde på sin høje hest og pege alle de ting ud, som man ikke lige selv får noget af - altså lige indtil man selv får brug for dem. Men det er hvad man gør ved lavindkomstgrupperne mest af alt fordi de som oftest ikke magter at svare igen. Hvis de gør, så taler de bare for deres syge moster og skal tage sig sammen. *Facedesk*

For fanden hvor er jeg træt af at jeg hele tiden skal forsvare mig selv, og ikke blot mit forsørgelsesgrundlag, men også mit eksistensgrundlag overfor mennesker, der ser mig som et andenrangsmenneske der bare kan sparkes til, fordi jeg sparker ikke igen og hvis jeg gør, så skal jeg bare tage mig sammen. Og jeg skal ihvertifald ikke have råd til både medicin, mad og tag over hovedet på samme tid. Jeg er jo åbenlyst bare en samfundsnasser der dalrer den af derhjemme på sofaen.

(Ok, det gør jeg så - men hvor fedt er det lige at leve i en gyserfilm når man har slukket for fjernsynet og der ellers er helt stille eller sidde der i kroniske smerter..oO)

Det blev også lige til et surt opstød.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 08:13   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Enig.

Jeg taber iøvrigt personligt på førtidspensionen!

Ville altså betydeligt bedre hvis jeg kunne arbejde. men dette er desværre ikke en mulighed.

Men holdning er, at beløbet skal være større, da det skal erstatte en løn. Bør derfor være et GENNEMSNIT af alm. løn, for at være retfærdige.
Nogle vil således få mere end de tjente, som lavtlønnede, andre taber.
Men det er de færreste der får mere end da de arbejdede.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 08:43   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
havde over 400.000 kr om året
nu bliver en FP så 204000 kr om året

dog forstå jeg ikke at han lige pludselig kan tage et 37 timers arbejde
så har han jo fået sin penison på et forkert grundlag
da ens arbejdsevne skal være varig og uden behandlingsmuligheder
samt en som vil stille op til folketinget på fuldtid

det kan godt undre mig i meget stor grad, at disse sager overhovdet dukker op

Sidst redigeret af MTVRV1; 13-09-2011 kl. 09:16.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:09   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Det måtte jo komme... intet valg uden en sviner til førtidspensionister eller andre svage grupper...

Men man må undre sig over den mand nogensinde har fået førtidspension... hvis hans eneste problem var at tabe 66 kg for at være klar til fuldtidsarbejde... er der da vist nogen på jobcentret der får for meget i løn for et sløset arbejde...

jeg tror forøvrigt jeg skal helt tilbage til sidst i 70'erne for at finde en lønseddel der er mindre end min pension i dag i år 2011... det er jo ikke alle førtidspensionister der kommer fra et job som kassedame...

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:18   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
kunne ikke lade være og skrive på hans blog
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:33   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Suk -og min holdning er:

Regeringen har haft 10 år til at hæve lønnen for fx kassedamen, mens tiderne var gode...

-de har haft mulighed for at hæve bunden af samfundet men som vanlig i blå bloks politik vælger man at give mere til dem der har så rigeligt i forvejen!

-men det er så bare min mening
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:47   #7
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
buster for pokker...
at hæve mindstelønnen kører jo landet i sænk ifølge de blå... der skal være forskel på folk og helst så stor som mulig... der skal tages fra de fattige og gives til de rige... ellers hænger verden ikke sammen...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 09:48   #8
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Enig.

Jeg taber iøvrigt personligt på førtidspensionen!

Ville altså betydeligt bedre hvis jeg kunne arbejde. men dette er desværre ikke en mulighed.

Men holdning er, at beløbet skal være større, da det skal erstatte en løn. Bør derfor være et GENNEMSNIT af alm. løn, for at være retfærdige.
Nogle vil således få mere end de tjente, som lavtlønnede, andre taber.
Men det er de færreste der får mere end da de arbejdede.

VH Popiae
Der er jeg principielt uenig. Jeg mener ikke man skal have mere, eller et eller andet gennemsnit. Man kan leve nogenlunde anstændigt på det som det er. Det er ikke et liv i forbrugsfest og sus og dus, men det er leveværdigt og anstændigt. Udover det er der mange der også får fra forskellige pensionsordninger og forsikringer oveni, og på den måde kan de have sikret sig selv en lidt bedre tilværelse - oveni. På den måde 'fungerer det'. Giv hellere nogen flere penge til kassedamen, hjemmehjælperen og dem som tjener forholdsvist lidt. Det er også dem der forbruger mest - og det er vist det eneste problem der er i Danmark rent statsøkonomisk. (Privat gæld derimod er en anden snak - 156% af BNP. Hallel.... )

Men jeg bliver virkeligt sur når man sammenligner en førtidspension med en mindsteløn og fremfører det somom man får en nærmest royal gage for at være endt i en så ulykkelig situation - og det mener jeg fandme det er. Ligesom vinklen er, at man bare kan få en førtidspension sådan helt uden videre. Jeg bliver splithamrende tosset faktisk. Den der retoriske omgang de har ... jeg overvejer nogle gange lidt mere end ord.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 11:49   #9
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Suk -og min holdning er:

Regeringen har haft 10 år til at hæve lønnen for fx kassedamen, mens tiderne var gode...
Det er sgu da ikke kun regeringens skyld for helved da .fagforeningerne har sgu mere skyld hvism an skal give skylden over for nogen.fagforeningerne er nogen vatnisser når det kommer til nogen områder en andre.desvære sand.
Citat:
Apropos børn, hvorfor taler man aldrig om, at de 'arbejdende' kun betaler 25% af prisen på en daginstitutio
Og FP ikke betaler noget ikke at glemme vi fik betal daginstitutaion +fritid klub
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 12:17   #10
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af extra Se meddelelser
Det er sgu da ikke kun regeringens skyld for helved da .fagforeningerne har sgu mere skyld hvism an skal give skylden over for nogen.fagforeningerne er nogen vatnisser når det kommer til nogen områder en andre.desvære sand.
Og FP ikke betaler noget ikke at glemme vi fik betal daginstitutaion +fritid klub
Tip, jeg har ikke børn. Men jeg er glad for at andre mennesker har og også kan få dem passet. Jeg klager ikke, men jeg peger på områder som ingen 'tør' tale om, selvom de får mere i 'overførselsindkomst' når de har to børn, end hvad en førtidspensionist får udbetalt.

Så sidder de og kører løs for selv at få mere; selvom de allerede får mere end dem som de beklager sig over. Vidste du der er en degressiv skat over 415tkr? Skal vi tale om skattelyene rundt omkring? Hvad med danmarks nationalsport: Sort arbejde. Men man anmelder jo ikke sine 'gode venner'.. og det er jo også billigt! Hello kitty.

Vidste du, at du bliver betalt for at bo i en bolig der koster mere end 3 mio? Vi taler ikke bare om en gratis bolig her, vi taler om at du får penge for at bo der. Så brokker man sig over boligsikring? Eller skal jeg gå over i pensionsfradragene der tilgodeser dem der har mest råd til at indbetale på dem? Ejendomsværdiskat i nominelle kroner fra 2001 der fungerer som en skattelettelse hvert eneste år, for boligejere - og jo dyrere boligen er, jo større skattelettelse?

Mht. fagforeningerne, så har den nuværende regering faktisk smadret dem godt og grundigt med 'det frie valg'. Man står ikke sammen længere, men bliver spredt for alle vinde og mister derfor forhandlingskraften i de mange hænder det samme sted. Her er et stort skråt op, i VKO's retning for dén oveni. Det går sørme godt.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie penge som fleksjobber i arbejde. mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 8 19-03-2013 23:32
Penge med på arbejde! buster Politik og Samfund 0 15-08-2011 21:50
Må man det?? Kan arbejde tvinge en til at arbejde på ens fridage?? MetteMusen Spørgsmål ang fleksjob 7 23-06-2011 10:15
penge til at slå til FTP nille60 Alt det andet 70 24-05-2011 21:34
Så er der Penge Dorah Politik og Samfund 9 27-05-2009 00:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension