K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2013, 15:29   #11
Jasv
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Jasv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
man skal lige have for øje, at denne reform med ressourceforløb er en spare reform
og ikke lavet til at hjælpe folk.
kommunen skal betale for disse forløb og derfor er det næsten dømt til at mislykkes på forhånd. kommunen giver nok ikke psykolog hjælpe i masse vis og så videre. de kan jo bare lade være med og bruge penge på disse forløb
stort set ingen med psykiske lidelser fremover vil kunne få pension fremover, snakkede med min psykiater omkring det i går. jeg var heldig i sidste øjeblik og få og ved vi er 2 som fået inden den nye reform. resten har fået afslag både §17 og §18 sager.

rigtig mange vil få tildelt fleks og bliver sat på en ledighedsydelse
som er den samme sats som kontanthjælp, hvis man ikke har været i arbejde.

angst og depression vil næsten helt sikkert ikke kunne udløse en pension
men er vel også forkert et eller andet sted og give en 20 årige pension
der kan ske rigtig meget med den rigtige hjælp

de skal spare 3 mia på denne reform og hvis der ikke er kommet færre på pension
så kommer der en ny reform
..... eller bliver visiteret til fleksjob fra sygedagpenge.
Jasv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 16:44   #12
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af socialr Se meddelelser
Du har ret i at arbejdskommisionen havde til sigte at styrke de offentlige finanser. I denne rapport fra side 154-161 kan man læse om udviklingsforløb mm inden disse overhovedet blev til lovforslag http://www.amkom.dk/media/22119/velf...rbejde_web.pdf

Må jeg spørge dig MTVRV1 om du er under 40 år?
Jeg er rigtig glad ved at du skriver, for netop den holdning har jeg også hørt før (omkring spareøvelser)-- men du fik så din førtidspension alligevel?
ja er under 40, men har 9 forskellige diagnoser, også fysiske
så min sag er noget anderledes end de fleste på k10
har fået pension på lige under 4 år og ellers kan jeg både taget uddannelse og været på arbejdsmarkedet.
samt jeg heldigvis har en forsikring fra et tidligere arbejde
samt har solgt hus og har derfor været uden offentlig indtægt i 2.5 år
har vel været til 5 møder på kommunen i min tid og så været i 2 arbejdsprøvninger
som også har været fine.
da jeg ikke kan modtage kontanthjælp. så økonomisk er jeg godt sikret

men har fået 1 klasse hjælp fra psykiatrien
så det er ikke her problemet ligger, men hos de forskellige jobcenter
som absolut ikke har nogen erfaring med psykisk sygdom og sagsbehandlerne er meget presset og har ikke meget tid til hver enkelt
og slet ikke når det drejer sig om meget kompliceret sygdomsforløb.
det er kommunen der har indstillet via en §18 og bor nu på et bosted for psykisk syge


mit håb er da også at et ressourceforløb kan hjælpe en del
men udfra det jeg kender til systemet, har jeg desværre ikke meget tiltro til det vil lykkes. i det en kommune skal spare og det skal de også fremover
samt at lave en reform som udgangspunkt hedder 3 mia færre til at hjælpe folk med.

men igen kan man håbe at det bliver langt bedre fremover

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-02-2013 kl. 16:51.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 17:45   #13
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Læste på et tidspunkt, at Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst, at udgiften pr. fuldtidsdeltager i ressourceforløb er 26.200.

Ved så ikke om det er pr. år eller for måske 5?
Der skal ikke ret mange møder til, mentor som vistnok er det store skud på stammen, eller behandlingstilbud, før de penge har fået ben at gå på.
Lige nu er der tvist ml. LK og staten, hvem der skal betale.

Jeg tror desværre, at det bliver kurser ala ' lær at styre din angst' med fx. en coach. Langt billigere end en psykolog.
Ligesom de her berøte og berygtede jobsøgningskursus, vil der desværre nok opstå et udbudsmarked for ressourceforløb og synes det er vildt bekymrende, når det handler om psykiske lidelser.

Disse er også forskellige og selv den samme, kan have mange forskellige grader af lidelsens karakter.
Jeg tænker fx., hvordan man vil køre et forløb på en person som har aneroxi og er indlagt i 1/2 år ad gangen?
Eller psykotiske?
Eller personer med specifikke personlighedsforstyrrelser.
Folk som har begået det ene selvmordsforsøg efter det andet.

Det er da vildt bekymrende, at alle svage, bange og magtesløse mennesker, skal tvinges og hvis de ikke følger 'planen', så kan de sanktioneres.
Samtidig med alle de krav, hvor folk egentlig burde tilkendes pension, skal de fleste berørte leve på et eksistensminium og det er hverken befordrende for behandling eller nogen af de tiltag, som de vil prøve af på desværre en skare af mennesker, som bliver forsøgskaniner.

En psykisk lidelelse kan være så svær, at det at trække vejret er svært og hårdt nok.
Forhåbentlig ikke nogen dør af deres omkring 2 milliarder spareprojekt
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 18:07   #14
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Jeg kan godt forstå din tiltro til systemet er svækket, MTVRV1, og det med at sagsbehandlerne er pressede og har svært ved de individuelle vurderinger er da også min egen iagttagelse. Når nu disse forløb netop skal iværksættes skræddersyet til den enkelte unge, så kunne man håbe på at også de mere komplicerede sygdomsforløb blev tilgodeset. Men spørgsmålet er hvem der bliver lyttet mest til når sådanne politikker for reform udstikkes -- borgernes erfaringer og behov eller arbejdskommisionens forslag til besparelser? Og hvad kan borgeren gøre som modmagt? Hvordan kan man organisere sig,så man bliver hørt?

Mella- ja et udbudsmarked har vi før set er latent fatalt. Ift personer med meget svære lidelser er ressoruceforløb også tænkt som en mulighed for at sige at netop denne person har brug for ro i et halvt år, og efter dette ser man så igen om man kan gøre noget...men hvordan det er i praksis kan selvfølgelig nok variere
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 05:14   #15
jhansen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-05 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
jhansen er ny på vejen
Der findes mange mennesker, som lider af en psykisk sygdom, der godt kan passe et job og fungere nogenlunde i samfundet.

Det at lide af en psykisk sygdom er ikke nødvendigvis ensbetydende med at være svært invalid - og derfor synes jeg det er meget godt, at der nu bliver sat en stopper for at helt unge mennesker kan risikere at blive stemplet, som psykisk syge og parkeret på en pension - alt imens de bliver pumpet med psykofarmaka, og lever som "grøntsager".

Det er ikke et liv, som samfundet kan være bekendt at byde nogen.

Dog vil der stadig være en del mennesker, som nok ikke vil kunne få et nogenlunde normalt liv - og som er invaliderede på grund af psykisk sygdom. Der findes mennesker som er permanent sindsyge, men jeg mener det er et fåtal. De fleste med psykiske sygdomme, har perioder hvor de bliver psykotiske, og andre perioder hvor de er nogenlunde normale.

En stor del af de mennesker der oplever psykisk sygdom, vil kunne få det bedre med tiden. Det er netop denne "nye" erkendelse indenfor psykiatrien, kaldet "recovery" - som har åbnet øjnene for at psykisk sygdom ikke nødvendigvis medfører livsvarig invaliditet.

Og hvis den nye politik om at droppe pension til helt unge mennesker, kan redde nogle fra en tilværelse som "invalide" - så vil det kun være godt.

Men for mange vil det måske medføre en række nederlag, fordi de vil prøve på at leve op til samfundets krav, unden egentlig at være i stand til det.
jhansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 09:23   #16
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Det er jo i hvert fald antagelsen, Jhansen, som du beskriver her, der ligger til grund for den nye politik. Netop OECDs tal viser at efter 10 år har de unge der blev diagnostiseret da de var under 30 år en bedre funktionsevne (Det er samme rapport som jeg har linket til til tidligere jeg henviser til- side 145).
Men kender du nogle Jhansen i denne situation? Nogle der kæmper med at holde fast i et arbejde udelukkende pga en psykisk lidelse?
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 10:36   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"om førtidspensions reformens muligheder for at understøtte at unge med psykisk lidelse fastholdes på/tilknyttes arbejdsmarkedet. Der er flere teorier om at førtidspensionsreformen reelt ikke kan hjælpe - måske fordi det i sidste instans handler om at arbejdsmarkedet ikke er rummeligt nok?" citat.

Efter min mening handler det om, at unge, som ældre ikke modtager den nødvendige psykiatiske hjælp, og ej heller i nødvendigt omfang.

Dette medføre for en del, yderligere problemer, feks misbrug, også.

men konklusionen er, at der ikke gives hjælp i rette tid, og omfang, er at lidelserne derved bliver kroniske, og/eller voldsommere.

Så ressourceforløb, er en god tanke, men HELT uden værdi hvis der ikke gives den rigtige psykiaske behandling! I TIDE:

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 11:07   #18
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
jeg tænker, om jeg må spørge dig jhansen, hvorledes du har dine erfaringer med unge med psykiske lidelser?

Min egen er, at jeg har været indenfor murene og har og har haft kontakt til unge med svære og komplekse lidelser - ligesom mig selv.
Og der er ikke nogen grænse ml over eller under 40 år-
Kun uvidende og som aldrig selv har oplevet det, kan komme med sådan et regulativ.

Du skriver, at det er et fåtal som er permanent sindsyge.
Hvor har du disse begreber og holdninger fra og kender du til hvor mange og svære diagnoser, der reelt er?
Og nej.
Det er ikke 'de fleste' som har perioder med psykose og ellers er 'normale'.
Igen. Mange diagnoser.

Stemplet som psykisk syg... :-s
Ja, det gør du jo.
For mig og mange andre, er de faktisk helt okay at få en diagnose, fordi års lidelser og nederlag endelig kan sættes på plads - og at det er legalt at vi ikke allesammen fungerer til det store arbejdsfællesskab.
Fordi vi desværre ikke magter det.
Når det er sagt, så er nogle af de dejligeste medmennesker jeg kender - netop nogle med psykiske lidelser.

Du skriver, at en stor del, vil få det bedre med tiden.
Ja. Forhåbentlig.
Men hvad men dem, som burde have førtidspension, som nu skal slæbes gennem endda udtallige forløb, fordi sådan er tidsånden lige nu.
En pension kan være befriende.
Man har 'lov til at trække vejret' uden krav eller sanktioner.
Man kan fx komme på væresteder og gå i skole.
Jeg går på forskellige kreative forløb og det er en af de største glæder i mit liv.
Jeg bruger og får udviklet de evner, som jeg har, der er fællesskab og aller vigtigst: i mødekommenhed uden krav og pres, som rigtig mange af os med psykiske lidelser ikke kan eller har meget svært at håndtere.

Recovery. Jo.
Godt nok, men jeg og heller ikke mange andre ved noget om, hvad disse ressourceforløb kommer til at gå ud på.
Jeg tror desværre ikke, at der er meget recovery i dem....

Du skriver: Der findes mange mennesker, som lider af en psykisk sygdom, der godt kan passe et job og fungere nogenlunde i samfundet.

Ja det gør der.
Så har de vel en lidelse, hvor de er i stand til det.
Det er så ikke dem, socialr prøver at henvende sig til...
Måske lidt naivt at tro, at nogen som burde have førtidspension og står foran det her, som ikke en gang kommunerne selv kan overskue.. at nogle af disse berørte unge magter at svare...

Kom lige til at kikke under nyhederne:
Socialchefer - arbejdsløse skal svinge kosten.

Herunder udtaler Bettina Post sig.
Hun er nu headspace for unge (med psykiske lidelser? :-O)
Jeg aner ikke, hvad begrebet headspace er, men for mig lyder det skrækindjagende, i sær med hendes udtalelse:

'For dem kan lykken være gjort med en Føtex-uniform med navneskilt og enkle arbejdsopgaver som at sørge for, at tingene står pænt på hylderne, siger hun til avisen.'

Hvis hun mener unge, som har skåret sig så dybt, at der skal sys i 3 lag... eller unge som har været indlagt i måneder og blevet tvangsmadet med sonde... eller unge som har prøvet at begå selvmord... eller...... ja, så er det måske et hint til hvad de her ressourceforløb går ud på
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 17-02-2013 kl. 11:47.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 13:19   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er faktisk meget enig med Jhansen....

Og her griber jeg så kun i egen barm - jeg har jo også en bipolar lidelse (som, da jeg fik diagnosen, blev kaldt svær psykotisk maniodepressiv), og som senere fik nyt navn og kom til at hedde bipolar effekt lidelse...og i mit tilfælde er den af type 1, fordi den altid ender i svær psykose med vrangforestillinger, hallucinationer og paranoide træk som faktisk minder meget om svær skizofreni.
Men det er jo ikke noget jeg har 24 timer i døgnet, år ud og år ind - det kommer i perioder. I de mellemliggende perioder er jeg fuldstændig normal på dén konto!

Men da jeg har flere konti, så har jeg også OCD som en ekstra lille bonus - men den går aldrig væk! Den slås jeg med hver eneste dag 24 timer i døgnet, år ud og år ind.
Så for mig er OCD'en den invaliderende, for jeg kan ikke få tilknytning til arbejdsmarked når jeg ikke kan benytte andres toiletter, ikke kan røre ved bestemte bordplader, sidde på bestemte stole, eller skal udenadslære alle busplaner inden jeg kan tage bussen, eller hvad min hjerne nu lige finder på at underholde mig med hvis jeg begynder at stresse....
- efter 40 år med at medbringe mit eget bestik, glas og tallerken rundt til div restauranter (som jeg har godkendt personligt - for jeg kan ikke spise hvor som helst!), så kan jeg nu gå på cafe og drikke af DERES kopper og glas, men jeg er ikke nået dertil at jeg kan benyttes andres bestik og tallerkener. Eller toiletter.

Det har så kostet omkring 300.000 kr (selv sponsoreret!) hos psykolog at nå til den erkendelse at min OCD er mit værn mod bipolar lidelsen - hvis jeg tænker i lige linjer og retninger og har travlt med at tænke, så får jeg ikke huller hvor den bipolare lidelse kan tage over. Sådan fungerer det naturligvis ikke i praksis, men det tror min syge hjerne...så derfor er jeg TRAVLT beskæftiget. Det er mit fuldtidsjob!

På en anden konto kom en spiseforstyrrelse som startede med en lille kur mod 3-4 kg, og som endte med at koste 30 kg, så jeg selv kom til at veje omkring det samme - i den periode forsvandt OCD'en, for jeg havde enormt travlt med at tænke på ikke at begynde at spise igen, eller spise præcis så lidt, at der ikke kom rod i regnskabet, og selvom det ikke handlede om at være hverken tynd eller tyk, så fandt jeg rigtig god hvile med mit regnskab over dagens indtag og brugte rigtig megen energi på at planlægge næste dags indtag og vægten viste præcis om jeg havde kontrol eller ej. Og om regnestykket og facit gik hånd i hånd.
- jeg har ikke længere en spiseforstyrrelse (*host host*), men når alt andet fejler, så kan jeg altid lige tabe 20 kg og få kontrollen tilbage. Kunsten er at stoppe ved de 20 kg. Enten vejer jeg 20 kg for meget eller 20 kg for lidt. Begge dele er normalt på et år.

På sidste konto lå et massivt alkohol forbrug, i perioder krydret med alverdens piller, der forsvandt ALT bare...i selve rusen, men den bipolar side tog så fuldstændig overhånd, så jeg i dag har hele ÅR jeg ikke kan huske ret meget fra. På det tidspunkt boede jeg i Ryesgade på Østerbro, og jeg kan huske jeg flyttede ind, og jeg kan huske jeg flyttede ud....den mellemliggende periode har jeg ingen erindring om.

I dag er jeg ved at få samling på brikkerne, jeg har ikke drukket i snart 11 år, spiseforstyrrelsen er under kontrol, forstået på den måde, at jeg kan styre de 40 kg - 20 kg over eller 20 kg under, uden der behøver at komme hjælp udefra fordi jeg bryder ''kontrakten'' med mig selv. OCD'en regerer altid. Den bipolar lidelse må jeg erkende kommer når den vil, men jeg er blevet god til selv at opsnappe når jeg kommer i den maniske fase og kan her hente hjælp til medicinering - det kunne jeg ikke før.
Samtidig er mine nærmeste jo også med og kan se hvornår jeg begynder at tilte.

Alt det der med arbejde er der ikke rigtig plads til, jeg vil gerne og ville egentlig også gerne på et ressourceforløb, men det er nok ikke realistisk fordi jeg har så mange konti at åbne op for når hverdagen bliver utryg - og jeg har rigeligt med at holde div konti lukket......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2013, 14:31   #20
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
unge med psykiske lidelser - vil resurseforløb hjælpe

Hej

Ja de vil hjælpe men l mange tilfælde ikke være nok

Far til 21 årig med Paranoid skizofreni, og 32 årig med Borderline og Adhd

Om ikke andet er det hvile til mig mens det står på

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået fp pga psykiske lidelser ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-12-2012 10:02
Ny hjemmeside for "unge" med psykiske lidelser/problemer Them83 Et godt link! 4 12-10-2011 11:15
Hjælp til psykiske lidelser Sandie75 Alt det andet 8 19-04-2010 19:02
Nytilkendelser på baggrund af psykiske lidelser Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 29-08-2008 01:21
Psykiske lidelser, alder og førtidspension zuza Nyt om loven 10 28-08-2008 23:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension