K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2013, 00:56   #1
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Ulønnet arbejde i virksomheder

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde nogen klare regler på området. Men jeg vil gerne vide hvad reglerne er for ulønnet arbejde i Danmark i en virksomhed.

Hvad er de for overførselsindkomst modtagere
Hvad er de for dagpenge modtagere
Hvad er de for almindelige danskere (ved siden af lønnet arbejde et andet sted)
Hvad er de for udlændinge der ikke bor i landet. (er det danske eller det pågældene lands regler)

Jeg synes ikke rigtigt google er til nogen hjælp.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 08:25   #2
MLT
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Indlæg: 118
Styrke: 13
MLT er ny på vejen
For " almindelige" danskere ( hvad dette så indebærer ) OG udlændinge, gælder reglen om mindsteløn, den har alle krav på, hvis du er ansat i en virksomhed på almindelige vilkår.

Er du i en virksomhed under dagpenge/ sygedagpenge, så er det den " løn" der gælder.

De andre forsørgelses grundlag kender jeg ikke til.

Måske kunne du udspecificere hvad der præcist er målet med dit spørgsmål?

Er du selv i en virksomhed nu ?
Vikar ?
Sygemeldt ?
Ledig på dagpenge?

Fleksjobber

Eller noget helt andet.
MLT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 09:34   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det kommer i høj grad an på hvad det ulønnede arbejde består i, og man skal under alle omstændigheder oplyse det og indgå aftale med de der nu er kontaktperson i forhold til den ydelse man er på.

Hvis man er kontanthjælpsmodtager/dagpengemodtager er det af betydning om det kan sidestilles med arbejde man burde have fået løn for.. og der er regler for hvor mange timer om ugen man må udføre frivilligt arbejde, der ikke kan sidestilles med arbejde man burde have fået løn for.

Man kan så løse det ved at få oprettet det som en praktik.

Hvis man har job i forvejen, må man udføre alt det frivillige/ulønnede arbejde man vil. Hvis man arbejder ulønnet i et pizzaria og udfører arbejde en anden skulle have løn for, skal man vist helt klart sørge for en offentlig godkendelse af om det kan høre ind under vennetjenester...
Så er det nok lettere at få lov til at arbejde i en af de frivillige organisationers genbrugsbutikker..

Det bunder i om andre har en fortjeneste på det man laver.

Er man på sygedagpenge er alt stort set forbudt..

Hvis man ikke bor i landet men f.eks opholder sig her på ferie, tænker jeg at det stadig vil være en god ide at tjekke, da der ellers kan såes tvivl om grunden til ens ophold..
At passe børn en aften hos den familie man er på besøg ved i 3 uger er næppe et problem, men er man her i 3 mdr og arbejder ulønnet i sin brors butik, vil der nok kunne opstå tvivl om det nu også helt sikkert er ulønnet...

Så godkendelse, godkendelse, godkendelse...

Ulønnet frivilligt arbejde ligger ofte i gråzoner og skal tjekkes, det er kun få jobtyper der er lovgivet om.

Den eneste jeg pt kan komme i tanke om er vist bestyrelsesarbejde der vist må udgøre 4 timer om måneden eller noget..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 09:55   #4
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
jeg er meget imod ulønnet arbejde tit kaldet praktik, som virksomhederne udnytter på det groveste, jeg har lige været gennem hele møllen og de steder jeg har været har det tydelig bare været billig arbejda kraft og tagen normalt lønnet job fra andre, når en butik i en stor kæde ha 2-3 personer i "praktik" og ikke kan undvære deres arbejdskraft er det ikke i orden finder det utrolig fagforeningerne tillader dette, men det er nok forde det ikke er en lille enmands virksom hed de kan tryne.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 13:41   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Som et eksempel.

Lad os tage et lille familie firma. Sønnen og andre udfører frivilligt ulønnet arbejde for at hjælpe til med at få det hele til at løbe rundt.

Desuden hjælper en englænder og amerikaner ulønnet over nettet med diverse IT opgaver.

Hvad er lovgivningen omkring dette?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 13:57   #6
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Som et eksempel.

Lad os tage et lille familie firma. Sønnen og andre udfører frivilligt ulønnet arbejde for at hjælpe til med at få det hele til at løbe rundt.

Desuden hjælper en englænder og amerikaner ulønnet over nettet med diverse IT opgaver.

Hvad er lovgivningen omkring dette?
ved ikke hvordan loven er men det lyder skummelt.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 14:03   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=69025

Du kan læse lidt om det her..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 14:50   #8
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af HvadNuLilleDu Se meddelelser
ved ikke hvordan loven er men det lyder skummelt.
Hvorfor lyder det skummelt?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=69025

Du kan læse lidt om det her..
Tak, dog det dækker kun almindelige vennetjenester. Men der står ikke noget om f.eks. en familieforretning eller personlig forretning.

Som eksempel:

Pia har oprettet et ApS til sin lille hobbyvirksomhed (for ikke at blande virksomhedens økonomi ind i hendes egen). Pia's bror og onkel synes det er en rigtig god ide og hjælper hende med at holde regnskab, ordne lager og køre hende rundt når hun har brug for det. Pia's bror og onkel arbejder ulønnet.

Hvordan står det så til rent lovmæssigt.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 15:00   #9
HvadNuLilleDu
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-03 2012
Indlæg: 115
Styrke: 13
HvadNuLilleDu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Hvorfor lyder det skummelt?
søn og andre udføre ulønnet arbejde
søn er vel ok men andre og folk i udlandet, normalt er det svært at få folk til at arbejde gratis, hvis man ikke tvinger dem til det.
HvadNuLilleDu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 15:06   #10
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af HvadNuLilleDu Se meddelelser
søn og andre udføre ulønnet arbejde
søn er vel ok men andre og folk i udlandet, normalt er det svært at få folk til at arbejde gratis, hvis man ikke tvinger dem til det.
Der skal selvfølgeligt aldrig være tvang involveret, men ellers synes jeg da det burde være op til folk selv. Der kan være mange grunde til at hjælpe. Måske synes de det er en god sag og/eller godt firma. Det kan være det er et felt de synes er sjovt at arbejde med, men ved der ikke rigtigt er penge i det.

F.eks. lad os sige at en eller anden gerne ville frivilligt ville arbejde ulønnet for webmaster for at gøre K10 bedre. Er det skummelt eller forkert?
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob og ulønnet CVR Laaze Spørgsmål ang fleksjob 11 07-08-2013 20:50
Erfaren politiker søges til ulønnet regeringsledelse Webmaster Politik og Samfund 1 23-05-2013 09:45
Ulønnet arbejde på højskole Sunnydob Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-10-2011 15:09
Frivillig ulønnet arbejde mosehuset Spørgsmål ang fleksjob 5 08-10-2011 01:46
Ulønnet praktik!!!!! Borger Jeg er kommet i praktik. 10 21-01-2011 17:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension