K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2014, 19:15   #1
kenneth c
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
kenneth c er ny på vejen
Regler mht. ressourseførløb?

Hej alle.
Jeg er lidt forvirret omkring reglerne om ressourseforløb.

Jeg har i tidligere tråde fået at vide at et ressourseforløb er når alt andet er afprøvet, inkl.. fleks, før en fp.

Jeg har prøvet at kigge på nettet, og der står typisk også at et ressourseforløb er for folk der står foran en pension, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står at det er når alt andet er afprøvet.

Er der nogle der ved hvor man kan finde det, hvis det findes?

HVIS det forholder sig sådan, hvordan kan det så være at man kan læse om flere der har fået sådan et forløb, når alle muligheder ikke er afprøvet, som f.eks. fleks?

Må kommunerne det, eller er det et spørgsmål om hvordan de regler bliver tolket?
kenneth c er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 20:34   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan se det her:

Citat:
Ressourceforløb
§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2.

Det er endvidere en betingelse, at personen

1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål.

Stk. 2. Personer, hvor det som følge af svær sygdom eller på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget fra stk. 1.

Stk. 3. Forud for visitation til et ressourceforløb skal den forberedende del af rehabiliteringsplanen, jf. § 30 a, være udarbejdet og sagen have været forelagt rehabiliteringsteamet, jf. § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Personen og dennes sagsbehandler skal deltage i rehabiliteringsteamets møder, når personens sag behandles, jf. § 25 a, stk. 5, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Ressourceforløbet skal være af mindst 1 og højst 5 års varighed.

Stk. 5. Indsatsdelen af rehabiliteringsplanen udarbejdes for alle personer, der er visiteret til et ressourceforløb, jf. § 30 a, stk. 1.

Stk. 6. Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 10-12, mentorstøtte efter kapitel 14 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 7. Kommunen skal inden ressourceforløbets afslutning træffe beslutning om, hvilke indsatser der skal iværksættes fremadrettet.

Stk. 8. Personen kan tilbydes flere på hinanden følgende ressourceforløb. Fylder personen 40 år under et ressourceforløb, fortsætter forløbet, til det er afsluttet.

Stk. 9. For personer over 40 år gælder stk. 1-7 tilsvarende. Hvis personen ønsker det, kan kommunen tilbyde mere end ét ressourceforløb.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...=146382#Kap12a
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 21:16   #3
kenneth c
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2012
Indlæg: 32
Styrke: 12
kenneth c er ny på vejen
takker webmaster:-)

den har jeg set før, men synes ikke lige umiddelbart at man ud fra det kan læse at alt andet end en egentlig førtidspension skal være afprøvet først?
..eller er det mig der ikke kan læse/forstå det
kenneth c er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 21:44   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af kenneth c Se meddelelser
takker webmaster:-)

den har jeg set før, men synes ikke lige umiddelbart at man ud fra det kan læse at alt andet end en egentlig førtidspension skal være afprøvet først?
..eller er det mig der ikke kan læse/forstå det
Det står lige her..

§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2.

Her kan du se mere om Lov om aktiv socialpolitik, som jo omhandler fleks og meget mere...

http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/


Sidst redigeret af Ninja; 20-01-2014 kl. 21:46.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2014, 23:52   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kenneth c Se meddelelser
takker webmaster:-)

den har jeg set før, men synes ikke lige umiddelbart at man ud fra det kan læse at alt andet end en egentlig førtidspension skal være afprøvet først?
..eller er det mig der ikke kan læse/forstå det
Keyword:

Citat:
der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik
Så hvis man kan løse problemerne efter lov om aktiv beskæftigelseslov og lov om aktiv socialpolitik ja så skal man gøre det FØR man tilbyder et ressourceforløb...

Når det er sagt så har jeg også set et par sager hvor de ikke har gjort som der står i loven her..

De bør jo gøre ordret som der står da det er gældende lov men men kommuner gør ikke altid hvad man forventer..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension