K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2010, 21:52   #51
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Måske er det her noget I kan bruge ?

http://www.socialjura.dk/index.php?id=3088#10703

Kortvarige afbrydelser i erhvervsplanen
280. Revalidenden bevarer revalideringsydelsen ved kortvarige afbrydelser i revalideringsforløbet,

der ikke har betydning for at gennemføre erhvervsplanen med hensyn til mål og indhold, jf. § 54.

En afbrydelse på indtil 6 måneder er en kortvarig afbrydelse.

Sygdom og mangel på uddannelses- eller praktikplads er typiske eksempler på afbrydelse af revalideringen.

Ved mangel på en uddannelses- eller praktikplads bevarer revalidenden revalideringsydelsen,

og kommunen må tilstræbe, at revalidenden udnytter den til uddannelse eller optræning i en aktivitet,

der har relevans for erhvervsplanen og er på heltid.

Har endnu ikke haft held til at finde andet end ovenstående.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 01:08   #52
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men hvis Julcha, er SYGEMELDT, fra revalideringen, skal hun vel have sygedagpenge.
(kan ikke lige huske hvilen ydelse).

Se vejledningen under §27 forlængelsesmuligheder hvor netop dette er nævnt under den nye forlængelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 07:30   #53
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg mener i al fald at såfremt de stopper ydelsen så skal man kører på at rpén ikke er godkendt af Julcha, det må da være en udemærket forlængelses grund.

I øvrigt har man jo ikke nøde, at omtale, at man forventer, at reva ydelsen fortsætter indtil, der er taget stilling til en §17, kan man ikke bare tage det som en "selvfølge" og klage såfremt det skulle blive anderledes ? I klagen kunne man så nævne Rpén og andet der måtte komme til.

Hvornår skulle §17 afleveres med indsigelser til sagen ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 10:14   #54
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Der stod i følgeskrivelsen samt i ressourceprofilen at revalideringen udløber den 19/9; men intet om det fremtidige forsørgelsesgrundlag, så jeg fatter heller ikke en meter, og håber at de bare lader Julcha fortsætte på revalideringsydelse medens hun afprøver den foreslåede medicin og det smertecopngforløb; men Julcha er selvfølgelig rædselsslagen ved tanken om at ryge på kontanthjælp!

Julcha har jo fulgt sin revalidering og var næsten færdig med sin nye uddannelse, da hun måtte 'kaste håndklædet i ringen' pga. kraftig forværring af helbredet.

Hun fik så lov til at fortsætte på revaydelse og måtte så igang med det praktikforløb, der udløber her den 19., og som viser at Julcha max. kan klare 4 timer.

Alle indvolverede læger mener at alle behandlingsmuligheder er udtømte; men kommunen griber en læges forslag til at forbedre Julchas livskvalitet som om det kan forbedre Julchas funktionsevne og der med hendes arbejdsevne og på den baggrund beslutter sagsbehandlerteamet ikke at indstille Julcha til førtidspension mandag den 6/9, til trods for at både praktikstedet og jobkonsulent mener at her er en oplagt pensionssag.

Jeg er desværre ikke så meget inde i de regler der gælder omkring revalidering, og hvad der sker, hvis man bliver for syg til at kunne gennemføre, for jeg er mere inde i de problemstillinger omkring sygedagpenge og sygedagpengestop
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 11:25   #55
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, jamen, kan være at jeg kort skal fortælle lidt om hvordan min mands revalidering forløb, til hjælp.

Han fik lov at starte op på opkvalificering af skole(student) og derefter var planen at han skulle have søgt videre til den endelige uddannelse MEN
-da han grundet forværring af sin sygdom + yderligere tilkomne sygdomme måtte stoppe sin uddannelse så blev han jo desværre sat imellem 2 stole! Han var stadig syg(det har man jo erkendt når han fik tilkendt revalidering) men ikke klar til det ordinære arbejdsmarked.

Fact:
Han var stadig syg incl forværring!

Han var stadig i Akasse/fagforening -men da han ikke stod til rådighed for det ordinære arbejdsmarked, ja, så var han jo ikke berettiget til dagpenge derfra.
Fagforeningen opfordrede ham til at lade sagsbehandleren/kommunen hjælpe ham med at lave rp samt pege på hvilke jobs etc man mente han kunne klare!

Min mand havde selvfølgelig lægernes fulde opbakning(sygemelding, og diverse udtalelser om at man ikke kunne forestille sig, noget som helst han kunne deltage i mv, kronisk, stationært mv)

Da min mand IKKE kunne få sagsbehandleren til at reagere overhovedet skønt sygemelding, røg han på STARTHJÆLP!

Dette var selvfølgelig ikke ok, vi engagerede advokat samt DUHK indover og han fik efter klage til Nævnet sin kontanthjælp.

Summa sumarum: hvis man ikke står til rådighed for det ordinære arbejdsmarked samt ER tilkendt en revalidering og denne stoppes, ja, så er det op til sagsbehandler/kommune i fællesskab -selvfølgelig- med borgeren at finde ud af = hva så? Flexjob eller ftp? -man SKAL træffe en beslutning, hurtigst muligt!

-Og ja, det kan betyde = kontanthjælp indtil der bliver truffet en afgørelse om det fortsatte forløb - hvilket jo så betyder at RP SKAL opdateres for at man kan træffe en afgørelse mv.

Du/i får også lige dette link: http://www.3f.dk/3F,-d-,dk/Social+og...ng+og+syg.aspx

"På revalidering og syg
Er du på revalidering og modtager revalideringsydelse, kan du beholde ydelsen under kortvarigt fravær på grund af sygdom.

Hvis ydelsen ophører på grund af din sygdom, kan du have ret til sygedagpenge, hvis du er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse.

Kommunen foretager en individuel vurdering i din sag. Der kan være flere forhold, som har betydning for, om du kan få sygedagpenge.

Er du i ansat i arbejdsoptræning eller praktik med løntilskud i forbindelse med revalideringen, vil du være berettiget til sygedagpenge under forudsætning af, at det kommunale beskæftigelseskrav er opfyldt."

Må jo desværre sige, at man kan risikere at ryge på kontanthjælp selvom man har været medlem af akasse/fagforening hele tiden, suk!

Var det en hjælp?

Det gælder om at få sagsbehandleren/kommunen til snarest muligt at se på sagen og få truffet en beslutning om =hva så?
(-så at sige, tvinge dem til at tage stilling, fortsat syg og kan ikke vende retur til ordinære arbejdsmarked osv for borgeren er jo sjældent blevet mere rask, da stoppet af revaydelsen sker! Igen, man KAN ikke bare "slippe" borgeren og lade som ingenting!)

OG så får du/i også lige dette link fra Sleleroseforeningen ang reva: http://www.scleroseforeningen.dk/Liv...alidering.aspx


"Vær specielt opmærksom på
Hvis revalideringsforløbet ikke kan gennemføres, er man som hovedregel ikke berettiget til sygedagpenge efterfølgende. Det kræver, at betingelserne for sygedagpenge generelt er opfyldt. Det er derfor vigtigt, at kommunen rådgiver konkret, hvordan man skal forholde sig i forhold til evt. fortsat medlemskab af A-kasse.

Er betingelserne for sygedagpenge ikke opfyldt, og alternativet er kontanthjælp, er det vigtigt at være opmærksom på, at mulighed for kontanthjælp er betinget af formue og evt. ægtefælles indtægt. Kommunen skal rådgive konkret herom."


(Håber ikke forklaringen blev alt for "knudret")
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 14-09-2010 kl. 11:52.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 12:15   #56
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kan kun sige, at det er utroligt, hvordan Julchas sag er blevet håndteret !

De steder, jeg har kigget, ser det ud som om, at hvis en revalidering går i vasken,

ryger man tilbage på sygedagpenge, hvis man er berettiget dertil, ellers er det kontanthjælp.

Når man VED, at alle sager om revalidering, fleksjob og førtidspension SKAL behandles efter ARBEJDSEVNEMETODEN,

er det utroligt, at mange sagsbehandlere kan slippe uden om, selv om det er en LOV !


I følge side 88 i Arbejdsevnemetode-bogen er der 4 muligheder, når der er sagsbehandlet korrekt,

d.v.s. incl. opdateret ressourceprofil:


1. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen er tilstrækkelig til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked,

herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, så skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse.


2. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked,

men at arbejdsevnen kan forbedres, så skal kommunen give tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen.


3. Hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, og den ikke er tilstrækkelig til at kunne varetage et job på normale vilkår,

herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, men at arbejdsevnen er tilstrækkelig til et fleksjob,

så skal kommunen træffe afgørelse om et fleksjob.


4. Hvis det vurderes, at borgeren ikke har en tilstrækkelig arbejdsevne til at kunne varetage et fleksjob,

og det ikke er muligt at forbedre arbejdsevnen, så skal kommunen træffe afgørelse om førtidspension.


De 2 første punkter er ikke længere aktuelle, og hvad det 3. angår,

er det i min verden absurd at tilkende fleksjob med en arbejdsevne på 4 timer/uge.


Der ER kun EN korrekt afgørelse i denne sag :

FØRTIDSPENSION


Held og lykke med det.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 12:35   #57
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Ja, Florken, du har fuldstændig ret, det har vi desværre set alt for ofte, og her er det den samme fremgangsmetode som også skete i min sag og som sker i mange sager

Her griber sagsbehandleren til den udvej, at en læge har foreslået noget mindre skadeligt medicin end morfinpræparater som alternativ, for at Julcha ind i mellem kan holde en pause fra morfinen, og evt. som et suplement og så foreslås et smertecopingforløb for at bedre Julchas livskvalitet, da det jo er et liv med svære og stærke smerter osv. ..... men selvom det er den tyndeste kop te, så bliver det straks til at suplementspiller samt smertecopingforløb da sikkert vil bringe Julcha nærmere arbejdsmarkedet

Så det er PLANEN og månen er en grøn ost!
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 12:40   #58
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Du har ret Hyanna.

ALT, hvad der foreslås for at forbedre LIVSKVALITETEN,

bliver pludselig til, at det er ARBEJDSEVNEN, der forbedres.

Fatter ikke, at sagsbehandler / pensionsteam ikke kan kende forskel på de to ting
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 13:29   #59
Julcha
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-05 2009
Lokation: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 196
Styrke: 15
Julcha er ny på vejen
Jeg læser alt hvad i skriver og følger med, men i må tilgive mig at jeg ikke deltager så meget. Jeg er brudt helt sammen for at sige det mildt, og jeg kan ikke holde rede på noget som helst.

Indsigelsen blev afleveret i dag personlig mod kvittering.
Er igang med klagen som jeg bare bliver ved med at sidde og stirre på.
§17 ansøgningen er klar så snart jeg har lagt indsigelsen og selve klagen i den. Hyanna og Viper har skrevet det der skal stå i ansøgningen, nemlig:

Idet min sagsbehandler Ulla Hauberg mandag d. 6/9-2010 har meddelt mig at sagsbehandlerteamet har afslået at indstille mig til førtidspension efter § 18, og jeg samtidig onsdag d. 8/9-2010 får tilsendt et brev samt ressourceprofil, hvoraf det fremgår at man agter at stoppe min revalidering, uden partshøring, ser jeg mig nødsaget til at anmode om en § 17 førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Ansøgningen skal ses i lyset af at alle læger der har undersøgt mig har konkluderet at der ikke er flere behandlingsmuligheder (se diverse bilag) samt at den af psykiater foreslåede smertebehandling og smertecopingforløb udelukkende er for at forbedre min livskvalitet, og ikke, som sagsbehandleren anfører, noget der kan forbedre min arbejdsevne i noget som helst erhverv.

Så det eneste der egentlig mangler er klagen, som jeg vil sende i papirform incl ALLE dokumenter der findes i min sag( også §17 ansøgningen og indsigelsen jeg har sendt), til borgmesteren, jobcenter chefen og så sender jeg klagen over mail til hele kommunalbestyrelsen.
Skal bare blive færdig med den dumme klage.

Mht sygedagpenge så er jeg ikke berettiget, det fandt jeg ud af da jeg sygemeldte mig fra uddannelsen, så jeg meldte mig ud af A-kassen, hvad dælen skule jeg bruge dem til så. Så det er kontanthjælp jeg kommer på. Eller skal jeg sige måske. Jeg har jo hus, dog uden friværdi, som er til salg. Og så har jeg min livsnødvendige bil, som nok har en værdig på mellem 10 og 15.000, denne er også til salg, altså over det som jeg må have af værdi. Så det er ikke engang sikkert at jeg er berettiget til kontanthjælp. Hvis deres mål er at knække mig så er det hermed lykkes. Hvordan skal jeg kunne blive ved???

Jeg har intet håb mere må jeg indrømme. Jeg håber fandme de er stolte af dem selv.
Og så tænker jeg på de dejlige mennesker der gør alt hvad de kan for at hjælpe mig. Hyanna og Viper der knokler alt hvad de har lært. Min egen læge som går langt ud ove hvad en læge egentlig kun skulle, han har sagt ja til at komme til §17 mødet og er BESTYRTET over det her. Han har skrevet endnu en udtalelse som er så god. Og så min mor som også gør hvad hun kan. JEr herinde står altid klar med enten råd eller nogle djelige varme ord som er så dejlige at læse. Men jeg kan bare ikke mere. Kan ikke se nogen ende. Nej hvor er jeg ked af det hele.
Julcha er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2010, 14:00   #60
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kan godt forstå din frustration, og smider lige nogle

Hele bundtet skulle tvinges til at prøve at være DIG, bare et enkelt døgn !

Er helt sikker på, at de ville rende skrigende bort, og få den pension på plads med det samme !

Og så går vi og mener at Danmark er et velfærds-land ???!!!

Lige indtil sygdom og svigtende helbred lærer os noget andet !

Så finder man ud af, hvordan "systemet" er skruet sammen, og det er RYSTENDE !

Alle de fine intentioner om at "Når en borger henvender sig og beder om hjælp...."

kan man stikke skråt op.

Det er ikke det papir værd, det er skrevet på.

Den syge borger tvinges oven i købet til at sætte sig ind i love og §§ for at være på forkant med systemet.

Ikke alle har overskud til det, derfor er det godt, at der er så mange søde mennesker herinde,

der forsøger at hjælpe.


Tør slet ikke tænke på alle de, der er i klemme i systemet, som endnu ikke har fundet k.10


Du må love os Julcha, at du ikke giver op, for så HAR DE VUNDET !!!

Og den sejr under jeg dem ikke !
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 14-09-2010 kl. 14:30. Årsag: forkert ord
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Slidt og ved ikke hvad man skal gøre. Byggemand Bob Alt det andet 6 19-12-2012 19:41
Sygepengestop, ved ikke hvad vi skal gøre. JensJakob Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 01-03-2011 23:33
hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke kan få førtidspension ? Fellino Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 22-06-2010 13:43
Hjælp mig, hvad skal jeg gøre?! MissSwitchie Alt det andet 2 08-02-2010 21:05
ved ikke hvad jeg skal gøre nillee At søge førtidspension 11 04-02-2009 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension