K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-07-2010, 10:31   #11
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Mange tak!


Er der nogen der ved, om det er muligt at drive selvstændig virksomhed med meget begrænset indtægt med modregning i (midlertidig) førtidspension?

Alternativt: Revalidering under opstart af mindre virksomhed med begrænset sandsynlighed for at det fører til 100% selvforsørgelse. Dog med den mulighed, at det inden for en årrække fører til stabilitet til at indgå på det ordinære arbejdsmarked i begrænset omfang.

I mit tilfælde er der evidens for, at diverse ordinære aktiveringstilbud fører til yderligere ustabilitet, men at jeg har motivation og store personlige ressourcer så længe jeg ikke presses udefra og selv har kontrol over tingene
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2010, 20:56   #12
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Jeg har ingen viden på området, men jeg ville ikke finde det unaturligt at forvaltningsmyndigheden ville undre sig en kende, når en borger tilkendes førtidspension og ikke i stedet visiteret til fleksjob med bla. det afsæt at: "arbejdsevnen er fundet ubetydelig i ethvert erhverv" - og så borgeren efterflg. pludselig begynder at arbejde måske en 15 - 20 timer i "egen virksomhed".

1 time om ugen ville nok skabe mindre undren - men hvor grænsen for at undres ligger og hvordan man udmåler det man skal undres over ved jeg ikke noget om.

Er det fx overskudet der skal omregnes til timer ud fra en bestemt timesats eller er det det faktiske timeforbrug man skal anvende og i så fald hvem skal opmåle timerne og hvordan skal timerne opmåles.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 09:59   #13
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Mange tak!


Er der nogen der ved, om det er muligt at drive selvstændig virksomhed med meget begrænset indtægt med modregning i (midlertidig) førtidspension?

Alternativt: Revalidering under opstart af mindre virksomhed med begrænset sandsynlighed for at det fører til 100% selvforsørgelse. Dog med den mulighed, at det inden for en årrække fører til stabilitet til at indgå på det ordinære arbejdsmarked i begrænset omfang.

I mit tilfælde er der evidens for, at diverse ordinære aktiveringstilbud fører til yderligere ustabilitet, men at jeg har motivation og store personlige ressourcer så længe jeg ikke presses udefra og selv har kontrol over tingene
Hvis du er alene må du tjene 65.000 oveni din fp - før der modregnes.
Er du gift er loftet 105.000
Håber det hjalp dig
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 12:13   #14
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
For 2010 er indtægtsgrænserne flg.

Enlige: 66500,-
Gifte: 105500,-

Herefter sker der en udregnet reduktion ud fra nogle særlige regler ... man kan fx orientere sig her:

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx


Men i kontekst er den første udfordring for både borger og fælleskasse, at skulle forholde sig til begrebet: arbejdsindkomst.

Hvis en førtidspension er tilkendt med afsæt i at borgeren (sammen med andre tilkendelsesfaktorer) har en restarbejdsevne på fx 5 timer/uge, så vil det være logisk at fælleskassen burde begynde at undres, såfremt borgeren efterflg. tilkendelsen lægger ud med at præstere en arbejdsevne i egen virksomhed, der ligger ud over den dokumenterede restarbejdsevne.

Den næste udfordring både borger og fælleskasse løber ind i, det er at dokumentere de faktiske antal arbejdstimer.

Der kan opstå mange uforusigelige sideeffekter af evt. uenighed imellem borgeren og fælleskassen om dette spørgsmål.


Principielt kan man derfor kun opfordre til, at man som borger tænker sig virkelig godt om og evt. får nogle klare aftaler med fælleskassen om, hvordan sådan et projekt skal vurderes ift. en tilkendt førtidspension, inden man som borger kaster sig ud i projektet.

Og så kan borgeren måske ikke engang være sikker på, at de aftaler alligevel er gældende for altid, fordi fælleskassen pludselig (med udsigt til BESPARELSER) kan finde på at ændre (evt. med tilbagevirkende kraft) på de aftaler, fælleskassen har indgået med borgeren.

Det er utvivlsomt meget nemmere at have et dokumenterbart timetal som lønmodtager - dvs. lønmodtagertimer må langt hen af vejen være foretrække, hvis man er det mindste usikker på og utryg ved situationen ...

Sidst redigeret af TimeGuest; 31-07-2010 kl. 12:20.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 18:27   #15
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Jeg tror personligt at det er ret usandsynligt at det kan komme på tale at få førtidspension.

Jeg var dog til psykiater forleden dag, og hendes ord var, at jeg optimalt set skulle have midlertidig førtidspension, eller skulle fritages for al aktivering.
Det er vurderet ud fra, at aktivering blot gør mig mere ustabil.

Det er også min egen konstatering. Jeg har dog enormt stor motivation for at kunne tjene nogle penge selv såvel som have et projekt kørende...
Jeg kan som regel sagtens koncentrere mig om ting og få udført noget; problemet opstår når jeg skal indgå i sociale sammenhænge OG/eller skal indgå under udefra fastsatte rammer. Så kortslutter min hjerne simpelthen og jeg bliver skrup forvirret i en sådan at jeg ikke kan fastholde tilknytningen til stedet/opgaven.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 22:55   #16
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Der må da for pokker også kunne findes en plads til dig i fællesskabet, som du kan anvende som økonomisk eksistensgrundlag.

Det er åbenlyst at du har nogle funktionsnedsættelser, der gør, at du ikke er: match 1, dvs klar & parat til ordinært arbejde på ordinære vilkår.

Om det skal være et fleksjob eller en førtidspension, det er så det spørgsmål "fælleskassen" gerne skulle se at få afklaret inden du overgår til folkepension ... meget gerne meget længe før (jeg læser andetsteds, at du er: ung).

Din psykiater taler for en "midlertidig førtidspension" ... hvis så fremt i fald osv ... alternativt fritagelse for "aktivering" med det sigte, at der skabes ro og stabilitet i dit liv.

En midlertidig førtidspension ville da IMHO være alletiders i dit tilfælde - man kunne så bruge tiden til at samle op på dit liv og forsøge at modne dig til måske at komme i et fleksjob på det tidspunkt, hvor din midlertidig førtidspension skal til revurdering.

Det kunne være interessant at høre, hvad "fælleskassen" har som argument (ud over "fælleskassens" økonomi) for ikke at følge din psykiaters forslag, men i stedet lade dig hænge i det nuværende "køre-rundt-system".

Jeg kan ikke rigtig gennemskue dine diagnoser, om der er en second opinion på dem, hvornår funktionsnedsættelsen knyttet til din grunddiagnose slog igennem (barn-teenager-voksen), hvilke diagnoser er bidiagnoser osv.

Men jeg har dog fået med, at det er meget sammensatte problematikker der er tale om.

Og jeg synes egentlig det er ganske uanstændigt ikke (om andet så for en tid) at give dig ro til at komme vidre i dit liv på et grundlag du også kan eksistere af (du er vel på "kontanthjælp" ung ?) - men min holdning er desværre ganske ligegyldig i forhlod til "fælleskassens" kreativitet, når det gælder om at sætte økonomi over mennesker ...


Et tankeeksperiment:

Du skriver noget om at du har svært ved at indgå i sociale sammenhænge og at skulle indgå i nogle udefra fastsatte rammer.

Hvordan ville du have det med at passe dig selv på en arbejdsplads uden særlig kontakt med din kolleger ?

Hvordan ville du have det med fx at skulle udføre en opgave fra A til B uden nogen form for indblanding af andre ?

Hvis du fx havde et rengøringsjob fra kl. 04-07, så kunne du passe dig selv i jobfunktionen uden kontakt til ret mange andre ... og i kaffepauserne kunne du bare drøne vidre fx fordi "du var blevet bag efter" eller hvad der kunne være en god grund ;-)

Var det noget du kunne håndtere ?

Ikke at du måske synes sådan et job lyder "spændende", men omvendt er det måske noget du kunne have ved siden af en førtidspension eller som et fleksjob.

Bare en tanke ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2010, 23:18   #17
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Tusind tak for dit lange svar

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det er åbenlyst at du har nogle funktionsnedsættelser, der gør, at du ikke er: match 1, dvs klar & parat til ordinært arbejde på ordinære vilkår.
I det gamle system var jeg match 4, i den høje ende, som en sagsbehandler sagde.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det kunne være interessant at høre, hvad "fælleskassen" har som argument (ud over "fælleskassens" økonomi) for ikke at følge din psykiaters forslag, men i stedet lade dig hænge i det nuværende "køre-rundt-system".
Skal bestemt nok holde jer opdaterede!!!

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Jeg kan ikke rigtig gennemskue dine diagnoser, om der er en second opinion på dem, hvornår funktionsnedsættelsen knyttet til din grunddiagnose slog igennem (barn-teenager-voksen), hvilke diagnoser er bidiagnoser osv.
I 2005-2007 var jeg igennem et utal af indlæggelser på psykiatrisk afdeling. Jeg hele tiden været tilknyttet psykiatere.
Et af kriterierne for diagnosen personlighedsforstyrrelse er, at det er en tilstand der har været der siden barndommen - diagnosen fik jeg vist i 2006 af hvad vi kan kalde psykiater 1.
Jeg var i behandling for spiseforstyrrelse i 2009 hos psykiater 2, og her blev det klargjort, at jeg har haft periodevise tendenser spiseforstyrrelse siden jeg var 12 år gammel og hun tilsluttede sig ligeledes personlighedsforstyrrelsesdiagnosen og pegede på stemningssvingninger; men det var ikke hendes bord at arbejde med.
Jeg startede nu i 2010 hos en praktiserende psykiater, og gennem to måneders stemningsregistrering blev det klart at jeg har en maniodepressiv lidelse. Denne psykiater 3 siger personlighedsforstyrrelse og atypisk bipolar lidelse.

Både personlighedsforstyrrelse og maniodepressive lidelser er livslange tilstande, dog med rimelige chancer for bedring over en årrække.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
(du er vel på "kontanthjælp" ung ?)
Jeg er fyldt 26 for nyligt, så har i et år været berettiget til fuld takst. Men før da fik jeg i vist to år fuld takst alligevel, en række psykiske lidelser, herunder personlighedsforstyrrelse, berettiger til fuld takst (hvilket jo må være på baggrund af at det anses for umuligt at være arbejdssøgende).

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvordan ville du have det med at passe dig selv på en arbejdsplads uden særlig kontakt med din kolleger?

Hvordan ville du have det med fx at skulle udføre en opgave fra A til B uden nogen form for indblanding af andre?
I perioder ville jeg måske kunne klare det, forudsat at jeg ikke havde faste mødetider. Og at det ikke var alle dage. Det er dog tvivlsomt at jeg ville kunne fastholde tilknytningen til det på sigt... Erfaringen viser at det ryger i vasken efter ca. 5 måneder... Der er langt større chance for at det kan holde på sigt hvis jeg kan gøre det hjemmefra og ikke på nogle alt for faste tidspunkter. Det er derfor jeg så gerne vil lave en lille selvstændig virksomhed - som jeg ikke ville kunne leve af men bare ville være et skub i retning af udføre noget fornuftigt for selvværdets skyld.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvis du fx havde et rengøringsjob fra kl. 04-07, så kunne du passe dig selv i jobfunktionen uden kontakt til ret mange andre ... og i kaffepauserne kunne du bare drøne vidre fx fordi "du var blevet bag efter" eller hvad der kunne være en god grund ;-)

Var det noget du kunne håndtere ?

Ikke at du måske synes sådan et job lyder "spændende", men omvendt er det måske noget du kunne have ved siden af en førtidspension eller som et fleksjob.
Kort og godt: Nej - heller ikke selvom det ikke var alle dage. Jeg har perioder hvor jeg ikke vågner på trods af flere alarmer om morgenen; på trods af fx. 9 timers søvn.
Det bliver ikke bedre ved at laver tankeeksperimentet om til, at arbejdstiden var kl. 17-20, for jeg har svært ved at komme ud ad døren og overholde aftaler - og nogle dage er det håbløst.

Sidst redigeret af annagw; 31-07-2010 kl. 23:40.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 00:32   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Jeg kan se ud af det du skriver, at du må have haft dine kampe - både med dig selv og de omgivelser du skal fungerer i.

En personlighedsforstyrrelse (borderline?) og en bipolar affektiv sindslidelse er ikke tilstande, der "bare går væk af sig selv" ... og slet ikke inden for en 5 årig tidsramme.

Alt efter graden af din funktionsnedsættelse - og det du selv beskriver synes jeg virker tungtvejende nok - så synes jeg, at når "fælleskassen" nu har mulighed for at sætte ind med en tidsbegrænset førtidspension, så er din sag da oplagt til sådan et tiltag.

Prøv at arbejde lidt på den vinkel og se om det er muligt at "sparke nogle døre ind" fx vha. din psykiater - og skulle du nå dertil at det lykkes for dig, så brug din tid til at få det bedre og modnes undervejs ... der er rigelige med udfordringer du kan kaste dig over i både den praktiske og den mere tænkemæssige del af virkeligheden :-)

Og rimelige chancer for bedring over en årrække ... javel, men så skal der vel arbejdes på sagen ... det kommer ikke bare af sig selv.

Jeg tænker: Fx et længerevarende forløb med kognitiv terapi og psykoedukation i kvalificerede rammer, vil nok ikke være det ringeste du kunne bruge din tid på for at komme vidre i den rigtige retning :-)


BTW: Har du hørt om: Klinik for Mani og Depression ved Århus Universitetshospital ?

http://www.auhrisskov.dk/afdelinger/...+og+depression

Hvis din bipolare affektive sindslidelse er den egentlige grunddiagnose, så er du inkluderet i målgruppen - om du er inkluderet geografisk ved jeg ikke ...

Men ellers findes der vel andre tiltag rundt omkring i landet som kunne være relevant i forhold til dig ?


Tilføjet: Jeg glemte at nævne, at du evt. kunne forsøge at tage kontakt til Myndighedsafdelingen i din kommune og forespørge der, om du kunne tildeles en støtte-kontakt-person, der kunne støtte dig i de situationer, som fx kan være store udfordringer for dig at håndtere - og samtidig kunne du have én der kommer til at kende dig lidt bedre og som du kunne "spille bold op ad".

Sidst redigeret af TimeGuest; 01-08-2010 kl. 00:47.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 00:45   #19
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Efterhånden som jeg har været i coachingforløbet, skrevet herinde og talt med psykiateren begunder jeg faktisk at tro, at jeg er dårlig nok til at få en førtidspension. Det ved jeg ikke helt om jeg skal grine eller græde over... Men fred og ro er der ihvertfald behov for.

Der har faktisk ikke været noget på tale om øvrig terapi... Da jeg påbegyndte behandlingsforløbet for spiseforstyrrelse var der tale om, at jeg efterfølgende kunne komme i gruppeterapi, men efter det individuelle forløb vurderede behandleren at jeg ikke havde behov for det - og det havde jeg heller ikke.

Naturligvis kan jeg fortsat udvikle mig og arbejde aktivt med de ting der hæmmer mig; men jeg har fået så meget terapi, at jeg egentlig automatisk justerer og forbedre mine tanke- og handlemønstre. Jeg føler ikke behov for decideret terapi. Jeg tror dog, at fortsat coaching ville være en god idé. Måske ikke ligefrem ugentligt, men fra tid til anden.

Og så er det simpelthen guld værd, at jeg har fået den sidste diagnose og er kommet på den rette medicin. Det har allerede gjort mit liv SÅ meget lettere.

Jeg vil ringe og tale med socialrådgiveren fra Springbræt på mandag. Håber vi kan komme til sagsbehandleren i løbet af ugen. Men det sker jo nok ikke.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 02:16   #20
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Der er 4 ting din lægefaglige kontakt skal forholde sig til i forhold til dine sygdomme og funktionsnedsættelser.

1) Sygdomsstatus, prognose
2) Behandlingsmuligheder
3) Funktionsevne
4) Egnethed for arbejdsprøvning

Hvis 1) sygdommene er stationære og prognosen er, at der skal rene mirakler til for at de spontant bedres inden for en 5 års periode, 2) der ikke er yderligere anerkendte behandlingstiltag med en anerkendt signifikant behandlingseffekt, der kunne tænkes at bedre funktionsevnen, 3) at din funktionsevne er af en sådan karakter, at den påvirker din arbejdsevne væsentlig og der ikke lægefagligt kan anvises hjælpetiltag, der kan tænkes at bedre funktionsevnen i en given arbejdsfunktion og 4) at en arbejdsprøvning evt. er kontraindiceret, så har du et lægefagligt afsæt for at tale med kommunen om at de ser på om de vil rejse en §18 sag.

Skal vi gætte på at rejse en §18, det vil kommunen nok ikke ?

Men så har du selvf. mulighed for selv at rejse en §17 sag ... det kan du gøre på 2 måder.

1) §17, stk. 1, 1. pkt. hvor det er myndigheden, der skal "give den hele armen" for at undersøge alle vinkler og muligheder for at hjælpe dig til "selvforsørgelse" (ordinært arbejde, revalidering, fleksjob osv) før de indstiller til førtidspension eller 2) du kan søge en §17, stk. 1, med vægt på 2. og 3. pkt. eller det der bliver kaldet: "på det foreliggende grundlag".

Du vil formodentlig herefter opleve, at myndigheden har forskellige "huller i jorden" de kan sende dig ned i for at styre dig uden om en førtidspension.

Typisk kunne de hive frem af hatten:

1) behandlingsmulighederne er ikke udtømte!

Går den ikke så 2) revalideringsmulighederne er ikke udtømte!

Går den heller ikke så 3) arbejdsevnen er ikke dokumenteret godt nok!

Altsammen fordi der er penge i det "køre-rundt-system", der handler om at gafle refusionsydelser fra Staten (kontanthjælp i aktivering = 65%, Fleksjob = 65% og førtidspension = 35% refusion).

Så vær forberedt på, at du måske skal igennem nogle runder med nogle §17 ansøgninger før du evt. når frem til en førtidspension.

phhmw/Peter kender turen og kan givet give dig nogle gode råd med på vejen :-)


Ad kognitiv terapi og psykoedukation, så kan du næppe blive overbehandlet i det regi - omvendt kan du jo nok komme dertil, at du er nået frem til et stilleben, hvor der ikke rigtig bliver flyttet mere og så kan ressourcerne måske bruges bedre til andre ... men der er du næppe i dag ;-)

Den medicinske behandling kan næppe effektiviseres ret meget mere end den allerede er.

Det er formodentlig stemningsstabiliserende medicin du får i form af enten Litarex eller et antiepileptika som Valproat eller lignende - begge dele kræver løbende monitorering med blodprøver, så det er ikke de rene bolsjer som alle og enhver skal gå rundt og spise.

Og det ses da, at sådan medicin kan stabilisere de udsving der komme ved en bipolar affektiv sindslidelse - men samtidig arbejder man også i relation til den bipolare lidelse med en sårbarhedsmodel, med fokus på at nedsætte eksponering og bedre håndtering af udløsende stressorer.

Så der er rigeligt at tage fat på, hvis man har mod på at arbejde med sig selv :-)

Og held og lykke med projektet med at komme videre i dit liv :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension