K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2013, 11:38   #1
Mølgaard
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mølgaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2007
Lokation: Almind, Kolding
Indlæg: 161
Blog Indlæg: 103
Styrke: 17
Mølgaard er ny på vejen
Økonomiske støtte

Jeg vil høre om der er nogen som kan hjælpe mig.

Min søn har fået korset pga schumann.

Jeg vil høre om man kan få økonomiske støtte til nye bukser?
Grunden til det er, at han kan ikke have alm bukser på. Så vi skal købe nyt tøj, for at korsetten passer ordenligt.

Han skal også til fys. Med ryggen, kan man også få støtte til det??

Min søn er 14 år.
__________________
Vh Maj-Brit M. Nielsen
Skriver i Blogs

Førtidspensionist d. 1/4-13
Mølgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2013, 12:08   #2
carolines
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2012
Indlæg: 381
Styrke: 13
carolines er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mølgaard Se meddelelser
Jeg vil høre om der er nogen som kan hjælpe mig.

Min søn har fået korset pga schumann.

Jeg vil høre om man kan få økonomiske støtte til nye bukser?
Grunden til det er, at han kan ikke have alm bukser på. Så vi skal købe nyt tøj, for at korsetten passer ordenligt.

Han skal også til fys. Med ryggen, kan man også få støtte til det??

Min søn er 14 år.
Du kan , formentlig, søge merudgifter iflg. servicelovens § 41.
Du kan læse meget mere om det her: http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ifter-til-born
carolines er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2013, 13:58   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Hvis din søn har ind under reglerne for vederlagsfri fysioterapi, får han det gratis.
Du kan finde en liste på nettet med præcis hvilke sygdomme og hvilke sværhedsgrader der gives til.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 14:24   #4
Mølgaard
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mølgaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2007
Lokation: Almind, Kolding
Indlæg: 161
Blog Indlæg: 103
Styrke: 17
Mølgaard er ny på vejen
Mange tak for hjælpen

Jeg ringede til kommunen i dag. Jeg kunne søge om øko støtte hvis beløbet var over 4000 kr om året. I må ikke lige hænge min op på beløbet, mener det var et skævet beløb.
Så det får jeg ikke noget ud af.

Hun snakkede noget om en paragraf 82? Men jeg kan ikke lige finde den...

Dejligt hvis vi ikke skal betale for fys. Puha det kunne være dyrt nok...
__________________
Vh Maj-Brit M. Nielsen
Skriver i Blogs

Førtidspensionist d. 1/4-13
Mølgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 14:45   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mølgaard Se meddelelser
Mange tak for hjælpen

Jeg ringede til kommunen i dag. Jeg kunne søge om øko støtte hvis beløbet var over 4000 kr om året. I må ikke lige hænge min op på beløbet, mener det var et skævet beløb.
Så det får jeg ikke noget ud af.

Hun snakkede noget om en paragraf 82? Men jeg kan ikke lige finde den...

Dejligt hvis vi ikke skal betale for fys. Puha det kunne være dyrt nok...
Det er korrekt, at det skal være på mindst 4000 kr. årligt som merudgift (børn), hvis man ville søge efter serviceloven § 41.

Paragraf 82 må være enkeltydelse, hun har talt om. Det kan søges, hvis man har vanskelig økonomi. Det skal også være en uforudset udgift. Du kan google enkeltydelse og søge ansøgningsskema, ellers søg enkeltydelse på borger.dk
Der findes også en del tråde her på K10 om enkeltydelse.

Borger.dk er en ganske udmærket side, hvis man søger hjælp hos kommunen.

Ang. fysioterapi så får man jo allerede en vis tilskud betalt over sygesikringen, når man er henvist fra læge/speciallæge. Så det må være vederlags fysioterapi, man må gå efter, hvis man opfylder kriterierne til det (det kan man tale med lægen om).
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 16:59   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Kom til at tænke på at sygeforsikringen Danmark giver mange forskellige tilskud også til fys.
Børn medforsikrer uden helbredsattest, men måske er det kun til 15 år, men det er da værd at undersøge om de vil optage ham... der kan jo på sigt være en del udgifter med den tilstand.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 18:27   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal kende reglerne og lovgivningen...

Kære Mølgaard

...fremadrettet, da der sandsynligvis dukker mange nye situationer og spørgsmål op i fremtiden, især, hvis din søns, her nævner du shumann, men mener du ikke Scheuermanns Sygdom? ... ikke arter sig som ønsket. S.U.

http://www.sundhedsguiden.dk/da/tema...rmanns-sygdom/

Læs og forstå alt her om gen- og vedligeholdstræning:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

http://www.sst.dk/publ/Publ2008/Plan...api_4jul08.pdf

"Børn og unge er omfattet af ordningen om vederlagsfri fysioterapi på lige fod med voksne. ( men læs undtagelserne nederst, derfor SKAL du i dialog med de henvisende læger for en afklaring om 40/60% eller vederlagsfri henvisning, indsat af ph)

Børn med fysisk handicap har imidlertid ofte behov for indsatser, der tager særligt hensyn til funktionsevnen generelt, men især hensyn til barnets alder og udviklingsmuligheder i øvrigt. Børn med svære fysiske handicap og progressive sygdomme har ofte behov for flere samtidige, koordinerede indsatser, som tilsammen har til formål at udvikle barnets kompetencer inden for leg, læring, fysiske funktioner, færdigheder og sociale relationer.

[B]Løsning af disse opgaver stiller krav om en tværfaglig, koordineret indsats af høj kvalitet. Monofaglige tilbud i form af fysioterapi alene er ofte et utilstrækkeligt tilbud til disse børn. Henvisende læge bør derfor drøfte
og undersøge mulighederne for at henvise barnet og forældrene til et tilbud i kommunalt regi, som kan varetage barnets komplekse behov[
/B]"

Videre nævnes der i brochuren:

"Sundhedsstyrelsen har vurderet, at følgende diagnoser udgør de vigtigste og største diagnosegrupper/tilstande, som ikke er omfattet af ordningen:
Artrose, diskusdegeneration/diskusprolaps, osteoporose, ablatio mammae,
whiplash, bækkenløsning, hypermobilitet, fibromyalgi, myoser, Mb.
Scheuermann
"

Her skal du være opmærksom på, at i reglerne for vederlagsfri henvisning til optræning fremhæves det, at holdtræning skal være den foretrukne behandlingsform.

Du skal også vide, at ingen kan tvinge din søn til en bestemt klinik, ej heller et kommunalt tilbud, henvisningen er personlig og kan bruges i hele Danmark, efter jeres ønsker.

Mit råd til, dig og din søn, er at kontakte lægerne og bede om en individuel henvisning, da din søn, efter min mening, IKKE hører til på et kommunalt holdtrænings forløb. Dertil er diagnosen alt for alvorlig!
En individuel henvisning, uanset om den bliver vederlagsfri eller 40/60%, hvor patienten selv betaler de 60%.

I den samtale skal du direkte nævne hvad lægerne mener om din søn hører ind under den vederlagsfrie ordning. Her skal du tænke fremadrettet, da din søns rygproblemer ikke bliver ordnet på få uger, men også har en eller form for behov for behandling efter de 18 år. Her starter så nye problemer op, som du skal forberede dig på.

Vejledning om træning ved kommunerne og Regionerne.

http://www.sum.dk/Aktuelt/Publikatio...0REGIONER.ashx

Læs side 11 og 12. Hvis du læser hele vejledningen opdager du at der er 2 love der kan bevilges genoptræning efter. Service- og Sundhedsloven, så det er vanskeligt at overskue ens nøjagtige rettigheder. Men det bliver din opgave at forstå det hele, til gavn for din søn.

Hjælp til tøj og vask, som du også skal tænke på, hvis din søns korset er et stift Bostonkorset, der får hans krop til at svede voldsomt, med tøjskift flere gange i døgnet.

https://www.borger.dk/sider/boern-med-handicap.aspx

Som du kan læse i alt det henviste materiale er der skrevet enormt meget, som til stadighed bringer nye spørgsmål frem, og ikke let at få direkte svar på, som borger. Derfor skal du vide præcis, hvad der er din søns rettigheder. Ellers risikerer i at få halve beskeder og måske havne i et tilbud, som ikke frembringer nogle brugbare resultater frem.

Bedste hilsner til dig og din søn.
Peter med Bostonkorset, som jeg er meget glad for.

Sidst redigeret af phhmw; 05-08-2013 kl. 19:41.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 21:49   #8
Mølgaard
Hvor skulle jeg ellers være
 
Mølgaards avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2007
Lokation: Almind, Kolding
Indlæg: 161
Blog Indlæg: 103
Styrke: 17
Mølgaard er ny på vejen
Phhmw:
Det der vederlagsfri, der står at Scheuermann ikke er dækket ind. Men før da står der, at medfødte eller arveligt sygdomme er omfattet ordningen.
De har fortalt os at det er medfødt det Oliver har... Ja også arveligt vel for alle mine fætter har det.
Jeg skal ringe til fys i morgen, så vil jeg høre om hvilken henvisning det er han har lavet. Jeg tror faktisk at han har lavet en alm en...

Ja han sveder en del, han har sådan en tyk bomulds bluse på, der gør han sveder rigtig meget... Men kan jeg få betaling til vask for det?

Han skal have en kontor stol, som han skal sidde på. Skolen vil skaffe en til ham, vi har en der hjemme, men vi ved ikke om det er optimal. Det kan vi jo se når han prøver en anden stol...

Oliver er retarderede, og er ikke en dreng som alle andre på 14 år... Men han er en dejlig dreng
__________________
Vh Maj-Brit M. Nielsen
Skriver i Blogs

Førtidspensionist d. 1/4-13
Mølgaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 07:30   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, sønner er dejlige......

Kære Mølgaard

..... vi har 4 og et drengebarnebarn= 5 drenge. (piger har vi ikke forstand på endnu)

Men din søn må vil være tilknyttet speciallæger?

Du skal ikke rode fysioterapien ind i henvisningen, men tale med den læge eller hospitalsafdeling, der har skrevet henvisningen og tale med denne om de muligheder der findes..... vederlagsfri henvisning til individuel træning...... det er vigtigt at du forstår dette, da din søn sandsynligvis skal modtage træning i lange perioder.

Hvis lægerne/hospitalet fastholder at henvisningen skal være 40/60% er det fremadrettet en stor udskrivning, selv for "normale" familier.

Derfor skal du have afklaring og begrundelse for hvilken henvisning din søn skal have.... 40/60% eller vederlagsfri.

Fordi du allerede har opdaget, at regler er ikke lavet for at borgerne let og ubesværet skal kunne forstå logikken i disse indviklede regler.

Tilskud til tøjvask.

Her skal du kontakte kommunen skriftlig og bede om rådgivning, om hele din søns situation. Kommunen har pligt til at rådgive jer inden for alle de områder der kunne være mulig.

Bedste hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 06-08-2013 kl. 07:35.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 09:20   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der findes 3 udgaver af scheuermann. 2 af dem kan kræve korsetbehandling.

Han må under ingen omstændigheder træne eller andet fys. belastende, så længe han vokser. Det har du vel fået at vide? Ryggen skal have fuldkommen ro.

Jeg mener at der ydes vederlagsfri fys. i disse situationer.

Er selv korsetbehandlet som teenager, for lavtsiddende scheuermann.

Vedr stole, evt hævesænkebord, bør I få en ergoterapout, til at vurdere behov. Be evt lægen om henvisning om dette. Det er også gratis, både til skole og hjem.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
det økonomiske for pensionist med hjemme boende barn på SU. maja-bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 23 02-11-2010 14:42
Kommunens økonomiske spild. annagw Alt det andet 18 22-09-2010 20:08
Regeringen fornægter den økonomiske virkelighed buster Politik og Samfund 3 04-07-2010 21:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension