K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-03-2010, 12:04   #1
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Udsigt til at miste sygdagpenge

Min kone kom til dk i '91 og med besvær kom hun endelig i fuld og fast arbejde i '92/´93 i rengøringsbranchen. For snart to år siden var hun ude for hvad hun troede var en banal arbejdesulykke med en klemt lillefinger. Problemerne med fingeren spredt op af armen til albuen og til sidst skulderen. Hun har hele tiden stræbte efter at komme tilbage på fuld kraft men har døjet med smerte. Efter en periode fuld sygemeldte prøvede hun gradvis at genoptage sit arbejde men det endt med en fyring. Lægen har sagt at hun mener ikke hun er i stand, og bliver heller ikke, til at arbejde med rengøring men at der er ikke noget at hindre hende i at få andet arbejde så lang det ikke er fysisk krævende for hendes højrearm.

På trods af det har min kone søgte rengøringsarbejde og da hun fortalt om det til sagsbehandleren på sygdagpengekontoret så vil hun se stillingsannoncerne. Hun tog så kontakt med et sted og fik aftalt en arbejdsprøvning mhp ansættelse. Min kone fik tiltagende smerte men bad det i sig indtil hun opdagede at jobbet var givet til en anden som kom igennem en jobpulje for kommunalt ansætte fyret pga omlægninger.

Hun kom så på en afklaringskursus hvor hun blev sendt ud i praktik på en projekt under en boligforening og kom på en systue. Hun passede fint "arbejdet" som hun mente ikke var at sidestille med egentlig arbejde da der var ingen pres og det var som en lang kaffepause! Kursets mål var at finde frem til hvad hun kunne klar og fremtidig arbejdsmuligheder. Hun vil gerne viser at hun uden problem kunne klar en 37 timers arbejdsuge og pressede for at få timerne deroppe. Efter en snak med en studievejleder og med lederen på projektet fandt hun ud af at der ikke var reelt jobmuligheder i branchen med mindre hun læst til sagsbehandler. Det kunne hun også konstatere ved at alle der arbejdede der var på en eller andet offentlig ydelse bortset fra lederen.

De vil gerne have hun forlanget praktikken til slutningen af kurset men hun kunne ikke se fidusen da der ikke var reelt arbejdsmuligheder og vil gerne prøve noget andet hvor der var. Så fik hun at vide fra kursus kontaktpersonen at hun havde snakket med sagsbehandleren fra sygdagpengekontoret og fået at vide at hun skulle raskmeldes og ikke kommer ude mere i praktik. Det kom meget bag på min kone som i det mindste regnede med aftalen om kurset.

Hun talte med sin A kasse om raskmelding og her lød besked at selv om sygdagpenge kontoret regnede hun for rask nok til arbejdsmarkedet så gjort de i alle sandsynlighed ikke! Dvs. hun kan ikke forvente at blive dagpengeberretiget og højst sandsynlig miste hendes forsøgelsesgrundlag. Sagsbehandleren fra sygdagpengekontoret har bare fortalt hende hun kan klar sig på opsparing og ellers er der bistand. Hun er naturligvis fortørnet over udsigten og muligheden for hende at få arbejde nu er nærmest nul.

Jeg ved godt siden her er for folk der vil på flexjob eller pension men det er vist her der kan hentes råd. Hvad kan hun gøre? Idag har hun taget ind til kursusstedet med et krav om at hun få lov at blive færdig som aftalt men hun har kun et par uger tilbage, en stakkels frist! Hun tænker på revalidering men sagsbehandleren har sagt at det kan hun ikke få da hun ikke er syg nok.
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 12:59   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
k10 er for alle.....

og dermed ogå for dig og din kone.

Hjertelig velkommen Filip.

Bliv her på JERES tråd, så bliver det lettere at råde jer fremover.
Der kommer mange spørgsmål i fremtiden.

Læs følgende: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Oprindelig arbejdsskade: er der skrevet en anmeldelse til Arbejdsskadestyrelsen og ifald er den GODKENDT som en arbejdssakde.

Søg aktindsigt i ALT og hold orden i disse papirer.
Kun SKRIFTLIGE henvendelser til det offentlige, ingen tlf snak. Aldrig.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 13:07   #3
Jytta
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Jytta er ny på vejen
Jeg syntes da at din kone lyder som en oplagt kandidat til en revalidering som jeg læser det så er hun ufaglært og har arbejdet mange år inden for hårdt fysisk arbejde og kan ikke det mere, og så kan jeg ikke forstå at man ikke har snakket om revalidering til hende, jeg har selv lige læst den her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop prøv at læs den og se om ikke der er noget i kan bruge og husk især at lægge mærke til denne.

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Det er jo ikke nok at de bare stopper sygedagpenge men henvisning til at hun kan bruge opsparing eller søge kontanthjælp under nyttige link ligger der også en aktindsigsterklæring den ville jeg sende til sagsbehandler sådan at i kan se hvad der er skrevet og hvad der ikke er skrevet.
Det er også vigtigt at din kone har en ressourceplan og hvad der står i den.
Hvis ikke der har været snakket om revalidering så syntes jeg selv din kone skal bringe det på banen.
Jytta er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2010, 13:35   #4
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Tak for svarene.

Ja, ulykken er anerkendt som arbejdsulykke. Jeg kigger lige på de links...
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2010, 22:41   #5
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Min kone har fået opfølgningsplanen i hendes sygedagpengesag med posten idag. Det kommer efter en telefonsamtale sent tirsdag eftermiddag da hun havde travlt med børnene. Der er et kort gennemgang af hendes praktik som integrationsmedarbejder. Der er noteret at hun er blevet tilbudt en operation for at sætte kravbenet på plads men uden garanti for at smerterne forsvinder og at hun derfor ønsker at se tiden an i håb om at det sker af sig selv. DEt er så ikke helt rigtigt da tilbuddet gælder i fremtiden hvis der ikke sker en forbedring.

Den overordnet mål er raskmelding og der står: der vurderes behov for afklarende indsats mhp at få hende hurtigst muligt raskmeldt, hvofor henvisning til kurset. På grund af opfølgningssamtalen, vurderes der ikke pt behov for yderligere indsats.

Kategorisering er 2.

Så står der: Kurset sted indkalder til afsluttende samtale, hvor også Afdelingen for forsikrede ledige deltager ift. muligheden for raskmelding og at hun følger behandling hos praktiserende læge.

Der bliver ikke nævnte revalidering selvom min kone nævnte det flere gange under samtalen.

Ugen er gået med at søge en anden praktikplads men uden held. Jeg mener det alene burde peger hen mod nødvendigheden af revalidering da hvis man ikke engang kan få en praktikplads så er der ingen chancer for at få ordinær arbejde.

Er der nogle der ved hvad kategori 2 er for hvis der er tale om en kategori for dem der skal bare raskmeldes og der er en anden kategori for dem der skal have revalidering synes jeg der skal sker en væsentlig ændring som det hedder!

Jeg tænker på at være med i den afsluttende samtale for at hjælpe til med at argumentere for revaliderng.
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 17:10   #6
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Er der nogle her der kender til ehvervestabserstatning? Ifg. Min kones fagforening så ser man udelukkende på årsopgørelserne far før ulykken til efter ulykken når der skal beregnes erstatning. Det giver en meget misvisende billede når man nu har gået på fuld løn efter ulykken i over et år og man har en masse afspadseringstimer og anden der skal udbetales. For mig at se er det klart at min kone gå fra at have en rimelig løn til sygdagpenge og så nu til måske ingenting men der går lang tid inden det afspejler sig på årsopgørelsen og så er løbet kørt.
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 20:27   #7
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal forstå det som du skriver. men de ser på hvad lønnen var på inden ulykken, og ser på hvad din kone kan optjene efter ulykken, og udregner forskellen.
jeg mener at have forstået noget af det sidste omkring fleksjob, at hvis man før ulykken var på fuldtid til en løn, så efter fleksjob udregnes kun efter hvor mange timer man kan arbejde, men jeg er så ikke selv helt sikker på hvordan de gør det.

og så kan jeg blive i tvivl om, hvordan de vil udregne din kones sag, idet hun som jeg forstår dig har arbejdet efter ulykken også..
jeg tror måske at du må spørge dem ad, direkte hos ask.
eller håbe der kommer flere gode/bedre svar
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2010, 11:09   #8
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Den der med at din hustru er kategoriseret som 2 betyder at hun er i et længerevarende sygdomsforløb. Det står i sygedagpengelovens § 12:

Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation til en af følgende kategorier:

1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).

2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).

3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).

Se sygedagpengeloven: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

De bedste ønsker fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2010, 15:51   #9
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Huldra Se meddelelser
nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal forstå det som du skriver. men de ser på hvad lønnen var på inden ulykken, og ser på hvad din kone kan optjene efter ulykken, og udregner forskellen.
jeg mener at have forstået noget af det sidste omkring fleksjob, at hvis man før ulykken var på fuldtid til en løn, så efter fleksjob udregnes kun efter hvor mange timer man kan arbejde, men jeg er så ikke selv helt sikker på hvordan de gør det.

og så kan jeg blive i tvivl om, hvordan de vil udregne din kones sag, idet hun som jeg forstår dig har arbejdet efter ulykken også..
jeg tror måske at du må spørge dem ad, direkte hos ask.
eller håbe der kommer flere gode/bedre svar
Tak for svaret. Jeg har fået den forklaring fra 3F at de ser på hvad hun har af lønindtægt efter ulykken fra årsopgørelsen og ikke hvad hun kan optjene fremover. Da min kone har haft fuld løn eller sygdagpenge suppleret op til fuldløn i lang tid efter ulykken har der ikke været en lønnedgang og derfor ingen erstatning. Jeg kan dog ikke finde sådan et eksempel på AKS hjemmeside. Til gengæld forstår jeg at man ikke tage i betragtning de faktisk arbejdsforholde. Dvs. for min kone vil de kunne sige at hun har haft ufaglærte arbejde som rengørings assistant inden ulykken og med skånehensyn vil kunne arbejde som fx ufaglærte pædagogmedhjælper hvor lønnen i de to områder er på ca samme niveau - indenfor 15%. At min kone har mange års ancientitet på rengøringsområdet og fik en noget større løn i hendes daværende stilling end en nystartede pædagogmedhjælper er åbenbart ikke noget der tages i betragtning. Heller ikke at hun rent faktisk ingen chancer har for at få arbejde som pædagogmedhjælper da der alene ses på at der ansættes ufaglærte. De vil fx kunne henvise til konjunkturerne.

Jeg tænker om ikke der findes EU/EØS lovgivning på området da det virker forkert at en anden EU borger kunne komme ud på en arbejdsulykke i danmark og rejse hjem med stærk begrænset arbejdesmuligheder og ingen erstatning. Jeg vil have troede der lå en konvention af en eller andet art der sikre arbejdstageren.
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2010, 15:53   #10
Filip
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Filip er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hyanna Se meddelelser
Den der med at din hustru er kategoriseret som 2 betyder at hun er i et længerevarende sygdomsforløb. Det står i sygedagpengelovens § 12:

Kommunen skal på baggrund af oplysningsskemaet efter § 11 og eventuelle andre oplysninger i sagen foretage en visitation til en af følgende kategorier:

1) Sager, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er umiddelbart forestående (kategori 1).

2) Sager med risiko for langvarigt sygdomsforløb eller risiko, hvad angår arbejdsevnen (kategori 2).

3) Sager, hvor lidelsen eller sygdommen medfører et længerevarende sygdomsforløb (kategori 3).

Se sygedagpengeloven: https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

De bedste ønsker fra Hyanna
Tak for hjælpen.
Filip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udsigt til forbedring af arb.evne ? Vovse Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 26-04-2013 22:09
udsigt til ingen indtægt de næste 3-5 år MTVRV1 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 7 13-04-2011 11:15
udsigt til indsigt.... hk12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 28-08-2010 22:24
Udsigt til at der ikke sker ændringer i førtidspensionsregler FlemmingLeer Midlertidig Førtidspension 11 15-04-2009 12:25
udsigt til stop af sygedagpenge Mai-Britt Nyt om loven 24 22-09-2008 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension