K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2012, 19:26   #1
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Frustreret.

Har været sygemeldt siden April 2009 med dårlig ryg (spondylose, spinsl stenose og modcforandring) og en hudlidelse der medfører blødende, sviende og åbne sår på faktisk alle fingre.
Hudlidelsen er lige anerkendt som arb.skade med 10% men og har udløst en erstatning.
Undervejs i systemet er jeg blevet "tvunget" til rygtræning som forværrede min situation, og blev krafttig opfordret til stivgørende rygop, indtil en ort.pæd.kirug udtalte at min rygsituation er stationær og uden behandlingsmuligheder og at p.g.a. modicforandringer i rygen, ses der ofte forværring ved træning/rygøvelser.
Min hudlidelse er stationært og alt mulig behandling har været uden effekt.
Har nu været i min 2. arb.prøvning, der strakte sig over 12 uger hvor jeg skulle forsøge med 20t/ugen. Havde 3 fraværsdage, og gjorde det ellers så godt jeg formåede, med en masse hvol. Er efterfølgende vurderet til at være effektiv i 5t/ugen.
Min SB sendte min sag videre til fleksnævnet, og jeg har nu fået beskeden om at jeg atter engang skal til yderligere undersøgelse om hvorvidt et vægttab kan forbedre min situation. Det SKAL siges at jeg er overvægtig.
Er blot i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig hvis en ny læge udtaler at et vægttab "vil gøre underværker" og de afslår fleks.......jeg står trods alt stadig tilbage med en pinefuld hudlidelse, der nok IKKE bliver kureret eller bedre af at jeg kan krybe i en sexet str. 38.
Håber nogen kan give mig et godt råd.
Hilsen Esmus.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 20:03   #2
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af esmum Se meddelelser
Har været sygemeldt siden April 2009 med dårlig ryg (spondylose, spinsl stenose og modcforandring) og en hudlidelse der medfører blødende, sviende og åbne sår på faktisk alle fingre.
Hudlidelsen er lige anerkendt som arb.skade med 10% men og har udløst en erstatning.
Undervejs i systemet er jeg blevet "tvunget" til rygtræning som forværrede min situation, og blev krafttig opfordret til stivgørende rygop, indtil en ort.pæd.kirug udtalte at min rygsituation er stationær og uden behandlingsmuligheder og at p.g.a. modicforandringer i rygen, ses der ofte forværring ved træning/rygøvelser.
Min hudlidelse er stationært og alt mulig behandling har været uden effekt.
Har nu været i min 2. arb.prøvning, der strakte sig over 12 uger hvor jeg skulle forsøge med 20t/ugen. Havde 3 fraværsdage, og gjorde det ellers så godt jeg formåede, med en masse hvol. Er efterfølgende vurderet til at være effektiv i 5t/ugen.
Min SB sendte min sag videre til fleksnævnet, og jeg har nu fået beskeden om at jeg atter engang skal til yderligere undersøgelse om hvorvidt et vægttab kan forbedre min situation. Det SKAL siges at jeg er overvægtig.
Er blot i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig hvis en ny læge udtaler at et vægttab "vil gøre underværker" og de afslår fleks.......jeg står trods alt stadig tilbage med en pinefuld hudlidelse, der nok IKKE bliver kureret eller bedre af at jeg kan krybe i en sexet str. 38.
Håber nogen kan give mig et godt råd.
Hilsen Esmus.
Hej

Vil du oplyse hvilken hudlidelse ?

Jeg har selv en hudlidelse, er nu ledig efter 12 år i fleksjob.
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 20:19   #3
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Min hudlidelse startede for år tilbage i.f.m. jeg gennem 2 år arbejdede i "centralopvasken" på et plejehjem. Skulle daglig fylde et stort kar med varmt vand og et opløsningsmiddel. I dette kar skulle service/gryder med "fastbrændt" snavs lægges i blød og efterfølgende skures. Brugte altid handsker, men det var meget vanskligt at ungå at der alligevel kom vand i handskerne. Så faktisk kan jeg ikke give dig et navn på min lidelse, men det er startet i.f.m. brug af dette opløsningsmiddel.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 20:37   #4
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af esmum Se meddelelser
Min hudlidelse startede for år tilbage i.f.m. jeg gennem 2 år arbejdede i "centralopvasken" på et plejehjem. Skulle daglig fylde et stort kar med varmt vand og et opløsningsmiddel. I dette kar skulle service/gryder med "fastbrændt" snavs lægges i blød og efterfølgende skures. Brugte altid handsker, men det var meget vanskligt at ungå at der alligevel kom vand i handskerne. Så faktisk kan jeg ikke give dig et navn på min lidelse, men det er startet i.f.m. brug af dette opløsningsmiddel.
Måske det er kontakt eksem du lider af ?

Kontakt eksem er også en af mine diagnoser (store problemer, som man også slås med privat i det daglige, der skal jo også gøres rent hjemme), jeg må ikke arbejde med vådt arbejde (frisør, rengøring, opvask o.l., heller ikke med handsker.

Har du kontakt til en hudlæge eller Hospital med speciale i hudlidelser ?
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 20:44   #5
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Har gået hos hudlæge gennem 2 år og fået "lys", cremer, salver og "jeg skal komme efter dig"...... Blev til sidst opgivet og videresendt til Marseliesborg Hudklinik i Århus, som også opgav mig, og meldte det som en arb.skade.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2012, 21:00   #6
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af esmum Se meddelelser
Har gået hos hudlæge gennem 2 år og fået "lys", cremer, salver og "jeg skal komme efter dig"...... Blev til sidst opgivet og videresendt til Marseliesborg Hudklinik i Århus, som også opgav mig, og meldte det som en arb.skade.
Jeg kender hele turen igennem 30 år, jeg føler med dig og kan ikke se hvilke jobs de (jobcentret/kommunen) mener du kan udføre med den hudsygdom du har ?
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2012, 08:54   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Esmum

Mit råd til dig er flg.:

At du snarest muligt får en henvisning fra din prak. læge til en reumatolog/neurolog, gerne en som du tidl. har været hos og kender din helbredsituation i forvejen, og tidl. har vurderet behandlingsmulighederne udtømte ect.

For denne til at vurderere ud fra flg. kritierer, som der lige er kommet en principafgørelse omkr., se flg. link indlæg no. 4 a webmaster:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...cipafg%F8relse

Det væsentlige i denne principafgørelse er efter min mening flg.:

Citat:
Behandlingen skal efter al erfaring med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af arbejdsevnen og må aldrig efter al erfaring indeholde nogen væsentlig risiko for borgerens liv og førlighed.

Det er en betingelse for, at der kan stilles krav om vægttab, at det er dokumenteret, at overvægten i sig selv har indflydelse på arbejdsevnen.

Det er samtidig en betingelse, at der er lægelig indikation for, at vægttab vil medføre forbedring af arbejdsevnen.
Mine fremhævninger.

Dvs. du skal sørge for at speciallæge får svaret på de ovennævnte fremhævninger i sin skrivelse til din egen læge. Dette gør du ved at din prak. læge, hvis du skal rundt om denne omskriver ovenstående til konkrete spørgsmål i henvisningen, således at der bliver svaret konkret på dem.

f.eks.: vil et vægttab med rimelig sikkerhed kunne medføre en forbedring af xx funktionsevne?

er der lægefagligt dokumentation for xx's overvægt i sig selv har nogen indflydelse på funktionsevnen i forhold til primære sygdom (din rygsygdom)

Vil et vægttab i form af motion ect (dette skriver jeg fordi jeg ikke kender din sygdom og sag konkret nok, men der kunne være andre parametre, som der vil være dårligt for din rygsygdom, men man normalt ville sætte ikke-rygbelastede mennesker til i forbindelse m. vægttab) udgøre en væsentlig risiko for xx primære sygdom (ryglidelserne).

Bemrk. jeg har skrevet funktionsevne istedet for arbejdsevne, idet læger må udtale sig om første, ikke sidste.

Der skal tænkes nøje over formulering og ikke efterlades noget m. valen udsagn. Hvis lægen/lægerne ikke kan klare opgaven m. så specifikke spørgsmål kunne en enkel udtalelse måske være flg.: vægttab vil ikke forandre xx funktionsevne i forhold til primære sygdom (ryglidelse), men kan tværtimod udgøre en væsentlig risiko for forværring af xx ryglidelse pga. ect.

På denne måde vil du være et skridt foran JC/SB.

Det er desværre det eneste jeg kan komme op med.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2012, 19:51   #8
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Har forstået det sådan at kommunen selv indhenter en udtalelse fra en ort.pæd.....altså en second opinion. Den sidste udtalelse lyder på at hverken op. eller vægttab garanterer bedring af min rygsituation. Mit dilemma er bare at bliver det vurderet at vægttab vil forbedre min ryg, risikerer jeg at få afslag på fleks, men står stadig tilbage med min hudlidelse, som de indtil nu ikke har taget så alvorligt, trods anerkendelse af arb.skade. og at denne lidelse er lige så pinefuld i min hverdag som min ryglidelse er.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 08:15   #9
esmum
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
esmum er ny på vejen
Er nu blevet kontaktet af min SB, som har fundet en ort.pæd. på Århus hospital, som jeg skal til samtale/undersøgelse ved på Onsdag. Denne læge skal nu vurdere hvorvidt et vægttab er en behandlingsmulighed, og ALT afhænger nu af hans udtalelse. Bliver svaret til min "bagdel", må jeg se i øjnene at jeg mister mine sygedagpenge. Står dog stadig tilbage med min hudlidelse, som der ikke er behandlingsmuligheder for.
esmum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 08:49   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Esmum

Du skriver, hvilket er godt:

Citat:
Den sidste udtalelse lyder på at hverken op. eller vægttab garanterer bedring af min rygsituation.
Men så er du nu henvist til en second opion på en i forvejen udpeget ort.pæd.af kommunen.

Jeg vil ikke lægge skjul på følgende kan være tilfældet:For hvorfor bede om en second opion, når der i forvejen ligger en udtalelse, medmindre de gerne vil have en udtalelse m. bestemt resultat.

Hvorfor jeg mener du evt. kan skrive flg., men i start gøre opmærksom på at du selvfølgelig vil samarbejde, men at du finder dette uhensigtmæssig:

1. at det er en læge m. speciale i ort.pæd. (har du forøvrigt googlet vedkommende?) men at du mener det pga. din ryglidelse bør være en reumatolog el. neurolog, som er relevant for din lidelse

2. at du bør kunne vælge mel. 2 el. 3 indenfor dette område, hvilket skal sikre at en uvildig udtalelse

3. at du beder om indblik/aktindsigt i hvad de skriver til spec.lægen forud for konsultation (dette dokument er ikke internt papir, idet det er sendt ud af huset/jobcentret)

Da du har fået meget kort varsel til denne konsultation kan du, hvis du har overskud (dette er som du selv skriver meget væsentlig for din videre sagsbehandling/forlængelse), også bede om et møde m. teamleder/jobcenterchef m. henvisning til forvaltningslovens § 21:

Citat:
Retten til at afgive udtalelse

§ 21. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling forlange, at sagens afgørelse udsættes, indtil parten har afgivet en udtalelse til sagen. Myndigheden kan fastsætte en frist for afgivelsen af den nævnte udtalelse.
Link: http://www.socialjura.dk/content-sto...271161f04704af

Hvor du på møde fremfører ovenstående. Men det er meget væsentlig at du pointere, at du selvfølgelig vil samarbejde og ikke nægter at blive undersøgt, men at du finder ovenstående 3 pkt.er centrale for at der kommer en retvisende oplysning af din sag.

Du kan yderligere tilføje (hvis tidl. spec.lægeudtalelse er af nyere dato el. intet har ændret sig siden denne), at du gør opmærksom på de alm. principper i forvaltningsloven, nemlig proportionalprincippet. Dvs. der skal være et rimeligt forhold mel. middel og mål. Og at man ikke må anvende mere indgribende foranstaltninger (her lægeundersøgelser), hvis mindre indgribende må antages at kunne føre til samme resultat.

I dette tilfælde hvis tidl. lægeudtalelse er klar i sin indstilling og af nyere dato.

I forhold til at indhente en second opion af en udpeget spec.læge i ort.pæd. af Jobcenter/SB kan du også pege på saglighedskravet, som også er alm. forvaltningsretslig krav. Dvs. begrundelsen skal være rigtigt og der skal være saglige hensyn til netop dette valg.

Der krydses fingre herfra for at denne lille kamp kommer i hus, men valget er dit.

Mange hilsner


Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er så frustreret )-: tullepigen Politik og Samfund 3 16-07-2013 07:44
frustreret SortenMuld Dit og Dat 10 22-05-2012 02:31
Er ny og frustreret tjele88 Spørgsmål ang fleksjob 5 11-10-2011 20:43
frustreret nikkoshadow Dit og Dat 3 07-11-2010 18:07
Frustreret.. gh72 Spørgsmål ang fleksjob 10 12-01-2008 22:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension