K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2012, 21:12   #1
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kontanthjælp når man ejer et hus

Kære K10ére,

Jeg er i en rigtig kompliceret og stressende situation. Min kæreste og jeg er efter flere år med hensynsløse naboer og ekstrem nabostøj (og flere flytninger som følge deraf) tyndslidte. Det er et støjhelvede, der hvor vi bor nu, og vi er efterhånden desperate efter at få noget fred.

Vi overvejer nu derfor at købe et hus, da vi efterhånden har mistet troen på, at vi kan få fred i etagebyggeri. Dette er imidlertid ikke ukompliceret. Jeg er pt. på sygedagpenge pga. leddegigt, og har efterhånden været det siden ca. juli 2010. Min gigt er nogenlunde stabiliseret, og kommunen er derfor i gang med at finde en praktikplads til mig, så vi kan prøve af, hvor meget jeg kan klare i en arbejdssituation. Der er dog ingen tvivl om, at jeg stadig ikke vil kunne klare arbejde, der er fysisk belastende, og jeg kommer nok aldrig til at kunne klare et 37-timers job.

Da min kæreste er på kontanthjælp og har en stor gæld til kreditorer, der holder øje med, om han skulle få indkomst/ejendom, så de kan få deres penge tilbage, er det ikke ham, der skal låne penge i banken og købe et hus. Det ville være mig, der skulle låne pengene og købe huset (hvis der overhovedet er nogen bank, der vil låne så mange penge til en, der er på sygedagpenge).

Det er meningen, at min kæreste skal tilbage på arbejdsmarkedet snarest, så han kan få betalt sin gæld tilbage og bidrage med noget mere til vores økonomi. Når han er gældfri, er det meningen, at han skal købe og eje halvdelen af huset så vi deler det. Men der kommer jo nok til at gå nogle år, før han er ude af sin gæld og kan købe et halvt hus.

Lad os sige, at jeg får lov til at låne pengene, og jeg køber huset (ca. 2 millioner). Min største bekymring går på, hvis det viser sig, at jeg ikke er i stand til at arbejde – hvis gigten bliver værre. Man kan jo ikke være på sygedagpenge for evigt, og jeg har jo allerede været det længe.

- Hvor længe kan man være på sygedagpenge – den nye finanslov påvirker dette (ikke sandt?), er den trådt i kraft?

- Hvis jeg ejer et hus, så kan jeg ikke ubetinget få kontanthjælp, vel?

- Eller kan man få kontanthjælp som et lån i en begrænset periode?

- Kan kommunen tvinge mig til at sælge huset (og hvor skal man så flytte hen)?

- Hvor meget må min partner/samlever i øvrigt tjene (vi er ikke gift), før at jeg ikke ville kunne få kontanthjælp?

Hvis jeg næsten lige havde købt huset, så ville der jo ikke være noget friværdi at hente, og hverken jeg eller min kæreste ejer i øvrigt noget af værdi.

Åh alle de spørgsmål - håber, der er nogen der kender noget til denne problematik
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 21:26   #2
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Jamen hvorfor ikke leje et hus i stedet, indtil jeres situation er stabiliseret? Det gjorde jeg, da jeg heller ikke kunne holde larmen fra byen ud. Jeg fandt det dejligste lille hus, til en overkommelig leje, ude hvor der er højt til himlen, og hvor jeg rent faktisk kan høre fuglene synge.

Det er det bedste valg jeg har gjort i mange år. Jeg skulle bare have gjort det for flere år siden. Men bedre sent end aldrig.

I hvert fald held og lykke med det, hvad end I beslutter jer til.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 21:47   #3
keld60
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 528
Styrke: 14
keld60 er ny på vejen
Vil også bare tilslutte mig rådet at i skal leje hus i jeres situation
keld60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 21:48   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Et råd fra en, hvis hus går på tvangsauktion den 30/1, det ville være en enorm risiko i tager, hvis i køber huset i jeres begges navne skal lånet også tages i begge navne.

Og husk der er ingen boligstøtte at få når man bor i eget hus.

Og skulle i senere få brug for at søge kommunen om hjælp, er det ikke usandsynligt at køb af et hus, mens jeres situation er så usikker, vil kunne bruges imod jer, da kommunen kan fremstille det som om i har været meget ufornuftige. Og har man været ufornuftig så er man ikke værdigt trængende, i kommunens øjne.

Jeg ville da også foreslå at i lejer et hus frem for at købe et.

Mvh
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 23:38   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Og hvis I holder fat i at købe, så er 2 mil altså ALT for dyrt, jeg tog lige en tilfældig bolig fra Nybolig, 2,1, med en månedlig udbetaling på obligationslån på ca 12 tusinde.

Uanset hvordan i end vender og drejer det, vil det vare super dumt at gå ud fra at i har mere end 20 tusinde før skat (altså en omkring 14-15 stykker udbetalt, det er ca 2* KHJ) skal i så betale 12 KUN til lånet alene på huset... det kommer ALDRIG til at kunne løbe rundt, der er altså lovpligtige forsikringer der skal betales, el vand varme osv osv, og så er jeres penge altså væk, der vil ikke være noget tilbage at leve for.

Banken/kreditforeningerne vil regne tingene ud, ud fra at i skal have et rådighedsbeløb efter de faste udgifter på mindst 2000 pr næse (3500 er nok mere korrekt) har I mindre får i sten sikkert ikke lov til at låne, og fordi jeres situation er så usikker som den er vil de regne med KHJ. jamen så regnes det ud fra 1*KHJ 10000 før skat, dvs jeres månedlige låneydelse på huset ikke kan være meget højere end 3000 hvilket svarer til et hus der vil koste omkring 5-hundrede tusinde, altså 1/3 del af det i drømmer om. Man kan godt finde et rimeligt hus til de penge i udkants DK (i Jylland... jeg bor der selv *ss*) MEN det VIL være en rønne der kræver en hvis potion vedligehold, og det koster altså OGSÅ penge, tit mange flere end man sådan lige tror.

MEN bankerne vil nu slet ikke låne til et hus til KHJ modtagere, at i regner med at han får en indtægt, kan og vil bankerne ikke bruge, at du gerne skullle havne på fleks/FP vil heller ikke ændre en fløjtende fis, for som flekser vil de gå ud fra at du er ledig (altså KHJ sats, og glem ikke det er 10 gange svære at få job som flekser end det er for andre, og for andre der stiger arbejdsløsheden så forvent ikke at din partner får job foreløbig) som FP´er vil du ikke få mere end en en enlig KHJ´er, så der er heller ikke noget at hente.

Der til vil i, mens mindst en af jer er på KHJ IKKE kunne bruge huset som opsparing, i det man skal leve af evt friværdi, man må ikke have mer end 10 tusinde (og 20 som gift) i likvid formue, så ryger KHJ´en (med mindre man skal bruge pengene til fx en udd eller andet meget fornuftigt, men det er en anden sag som man bestemt ikke skal regne med at få lov til)

Økonomisk vil det være billigere at leje frem for at eje, for det første sparer i en masse vedligehold (som i helt sikkert ikke har tænkt over vil koste penge i eget hus) I vil kunne få boligsikring (som i ikke kan få i eje) og den der opsparing man ellers kan bruge et hus til, den skal i alligevel ikke regne med at kunne påbegynde før om tidligst 3 år (når arbejdssituationen for lille DK helst skulle have ændret sig til noget mere fornuftigt så i har en chance for at i kan få job) og om 3 år har i garanteret en meget bedre ide om hvordan jeres situation ser ud (du er forhåbentlig afklaret)

Så det aller aller bedste i kan gøre, er at vente med at købe (til du er helt afklaret og er havnet på din hylde og ind til da leje, og der så sætte ca 1000 kr til side pr måned (for det er et meget rimeligt beløb (faktisk meget lavt sat med mindre i finder en lejlighed der koster 12 om måneden, som jo er det, et lån på et hus til 2 ca vil koste jer) der ryger til ekstra udgifter som ejer i forhold til at være lejer) pengene kan jo så bruges på drømmehuset
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 00:08   #6
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Jeg ville ihvertfald ikke turde købe hus på sygedagpenge, for du ved aldrig hvornår du ender på kontanthjælp.

Du må godt eje hus på kontanthjælp, men ikke have friværdi.

Lej et hus istedet indtil jeres situationer er afklarede.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 08:09   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Da i ikke er gift, vil du kunne kh. lige meget hva han tjener
med hensyn til hus køb, tror jeg du vil få meget svært ved, at låne til hus, lige nu skal man tjene 5-600000 om året for at kunne låne til et hus på 1,5 milion og så skal man selv have til udbetaling.
'Så jeg vil nok også leje, lejer selv og har en rigtig god bolig.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 13:35   #8
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
Ikke for at være lyse slukker men slå et huskøb til den pris ud af hovedet. I vel aldrig blive godkendt til huskøb som jeres situration er nu. I skal have et rådighedsbeløb på 6000 kr. idag når alt er betalt, og som en anden skrev så koster et hus til 2 mil. omkring 12.000 kr. efter skat pr. mdr.
Kender en familie (dog med børn) som begge er i fast arbejde, de kunne ikke låne mere end 1,2 og de var gældfrie !

Lej jer et dejlig hus istedet. Husk på når i lægger budget at et ældre udlejningshus ikke kan varmes op for de penge som en lejlighed i et etage byggeri kan varmes op for. I skal nok regne med minimum det dobbelte, derud over kommer at i sandsyndligvis får mere plads så både el og vandregningen vil også stige i forhold til det i har nu.

En mulighed er også at gå til boligforeningen og se om de ikke skulle have lejemål som rækkehus, det er en god mellemvej.

Held og lykke med jeres boligjagt, jobprøvning og jobsøgning.

Annette
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2012, 16:17   #9
sanne mor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 272
Styrke: 14
sanne mor er ny på vejen
hejsa
jeg kan sagtens forstå i gerne vil har jer eget.. men men jeg må sige jeg ville være bange i jers situration.
min mand ja mand vi er ikke gift og jeg drømmer også om vores eget men tør ikke. vi har været i banken og må låne omkring 1,2 det skal så siges vi har ingen gæl og skyller ikke noget min mand er fp pga ledgigt også. og jeg er på ledigheds ydelse lige nu men under afprøvning til der skal søges pension er prøvet før af kommunen.og der manglede nogle ting som skulle afprøves.

vi tør ikke købe noget for jeg er bange får at det utænkelige ville ske og kommunen ville vuder at jeg ikke kan få min ledighedsydelse og at jeg heller ikke ville blive bevilligt at få pension. og at jeg på end eller anden måde så ville gå hen og ende på kontant hjælp. ja jeg ved vi ikke er gift så noget ville jeg få men jeg ville være så bange for at skylle leve af mursten så og sælge huset igen. vi har undersøg med at lade min mand eje det og over advokat sikker os gansidig i fald af alle de ting man skel overveje død at man gå fra hinanden og man kan godt sikker sig en del hen af vejen..

meb tros dette tør jeg ikke for selvom det ville være min mand der ville eje huset skulle jeg stadig stå for halvdelen af lånet den garanti vil banken jo har.

så ikke man får lov til at låne så mange penge som ene mand. min mand har så også nogle forsikringer han få ellers ville vi heller aldrig kunne låne.

og jeg tør ikke men jeg er også en der går med livrim og sele samt sikkerhedsnet

så håber virkelig i tænker jer om så i ikke ender i noget man ikke selv har styr over

hilsen sanne mor
sanne mor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 22:38   #10
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kære alle sammen,

Tak for svarene. Ja, det lyder jo noget håbløst

Vi har allerede undersøgt mulighederne for at leje et hus, men det er ekstremt svært at finde et hus i Storkøbenhavn i nogenlunde nærhed af offentlig transport (vi har hverken kørekort eller bil), som udlejes på ubestemt tid. De allerfleste huse, vi har set, udlejes i et år eller to, og det kan vi ikke bruge til noget. Desværre....
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det udelukket for en borger at modtage kontanthjælp, hvis pågældende ejer et hus e adman157 Politik og Samfund 8 15-11-2012 14:12
? om ejer bolig og kontanthjælp. c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 06-07-2012 09:40
kontanthjælp når man ejer hus whyme Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 23-06-2010 23:17
Når kommunen tager alt hvad man ejer mumle_mund Alt det andet 12 06-03-2009 19:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension