K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2010, 12:53   #1
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
kan tro fjerne slidgigt??

Jeg skriver herinde, da jeg af min kommune er vurderet til hverken at være berettiget til fleksjob eller førtidspension.

Jeg er 37 år og har af lægerne fået konstateret slidgigt i fire ud af fem lændehvirvler samt 10 % erhvervsevnetab grundet en arbejdsulykke tilbage i midten af 1990'erne. Derudover har jeg fået fjernet menisken i mit ene knæ.

Alle læger vurderer at tilstandene er varige og stationære.

Da jeg startede på REVA i januar i år vurderede deres fysioterapeut at mit daglige funktionsniveau var væsentligt nedsat. At smerterne i ryggen fylder mest for mig, men at jeg har lært at leve med smerterne.

At selv små løft på dårlige dage kan provokere smerterne. Sidde, stå og gå provokerer ligeledes og der er et stort behov for variation.

REVA skriver at der opleves nedsat bevægelse og funktion i venstre ankel og højre knæ, hvilket osse er med til at hæmme funktionsniveauet.

REVA anbefaler på daværende tidspunkt at jeg henvises til afprøvning i virksomhed for at få beskrevet arbejdsevnen.

På daværende tidspunkt står der i kommunens papirer at "arbejdsevnen vurderes truet".

Jeg har været i praktik og var rigtigt glad for at være på stedet, da de var utroligt gode til at tage hensyn til mine skånebehov.

Da jeg hele tiden har smerter, har jeg måttet tage mange pauser i arbejdsprøvningen, så trods dét at jeg var der i 3 timer, vurderer praktikstedet at jeg har været der effektivt i under 50 % af tiden, men at jeg ellers har arbejdet i et normalt tempo.

Jeg startede på 2 timer og kom siden op på 3 timer, men jeg havde store rygsmerter mens jeg var i arbejdsprøvningen og har gjort opmærksom på at der ikke var tid nok til at restituere min ryg, knæ og ankel således at jeg kunne starte på en frisk dagen efter.

Kommunen stopper nu mine sygedagpenge og henviser mig til kontanthjælp. Dette begrunder de med at jeg i min praktikperiode ikke har formået at øge timetallet til mere end tre timer dagligt trods hensyntagen til skånebehovene.

Kommunen skriver at de vurderer, at der ligger andet til grund for det lave timetal end det rent helbredsmæssige.

De mener at jeg "laver for meget derhjemme", som min sagsbehandler udtrykte det.

Jeg bad efter denne udtalelse om aktindsigt, da jeg ikke forstod, hvad sagsbehandleren byggede dén udtalelse på. Det viser sig, at min egen læge i starten af dette år udtalte til lægekonsulenten, at "jeg har meget at se til i hjemmet, hvor der er et mindre barn, som jeg må tage hånd om.

Lægen anfører at de sociale forhold har en væsentlig betydning i forhold til sygemeldingen, skriver kommunen.

Min læge har først på året skrevet, at jeg ikke kan klare psykisk eller fysisk pres. At sagen er kompleks, da patienten både har ryg- og ankelgener, samt hustru med stor brug for assistance.

Det er på baggrund af disse udtalelser, at lægekonsulenten i juni i år vurderer, at "der burde således absolut være mulighed for at jeg kan være tilknyttet arbejdsmarkedet". "om det så bliver på ordinære vilkår, er usikkert".

Jeg har i et brev fortalt kommunen, at min situation i starten af året ganske rigtigt vurderet af egen læge, var at min kone og jeg var nødt til at hjælpe hinanden så meget som muligt, da min søn er født for tidligt og derfor ikke kunne indkøres i dagplejen på almindelig vis.

Da min kone lider af angst og er bipolar kunne hun i starten af i år ikke magte at være alene med min søn hele dagen, hvorfor vi ansøgte om en social friplads og osse fik den.

Jeg har ligeledes fortalt kommunen, at det nu ENDELIGT er lykkes at få kørt min søn ind i dagplejen, hvorfor jeg IDAG får den nødvendige ro derhjemme.

At jeg kan ligge mig ned med det samme jeg kommer hjem fra arbejdsprøvningen og at dagen bruges på at læse bøger og synge sange med min søn, imens jeg ligger ned.

At det er min kone, der står for alt det huslige derhjemme og at hun får den søvn, som er absolut nødvendig for hende midt på dagen, således at hun kan være "på", når min søn kommer hjem.

Med andre ord, har jeg ikke noget fysisk der belaster mig, når jeg er færdig i arbejdsprøvningen, som gør at jeg ikke får tid til at restituere i kroppen.

Alligevel er det som om at de ikke kan/vil forstå at jeg har konstante smerter, og at disse kun mindskes, når jeg lægger ned.

Jeg har fået en psykiatrisk speciallægeerklæring, hvori psykiateren skriver, at der anbefales at jeg tilbydes et afgrænset behandlingsforløb ved praktiserende psykolog/smertepsykolog mhp. at støtte mig i forhold til yderligere at afgrænse og definere egne mål og problemfelter.

At jeg kunne forsøge supplerende medikamental behandling med et antidepressivt præparat, der osse har smertestillende egenskaber. Endvidere skriver psykiateren, at jeg må fortsætte mit nuværende praktikforløb og at man ikke må forvente at tilbud om psykologisk/psykofarmakologisk behandling vil bedre min erhvervsevneprognose.

I ressourceprofilen skriver kommunen, at speciallægen anfører at jeg kunne have gavn af behandlingsforløb hos smertepsykolog og eventuel behandling med antidepressivt præparat og at "det vurderes at denne foreslåede behandling kan bedre min helbredsmæssige situation".

Sådan som jeg læser speciallægens forslag om smertebehandling, læser jeg ikke at han vurderer at dette kan bedre min helbredsmæssige situation - under alle omstændigheder vurderer han ikke at det kan bedre min erhvervsevneprognose.

Nå, men hvad vil jeg så gerne bede om råd om og hjælp til af jer....
Jo - kommunen skriver, at de vurderer at min manglende tro på at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet er en væsentlig begrænsning.

Altså - kan kommunen seriøst give afslag på fleksjob, fordi de mener at jeg vil kunne klare mere, hvis blot jeg troede på at jeg kunne?

Hvorfor vurderer kommunen ikke at det er en barriere at jeg har slidgigt i 4 ud af 5 lændehvirvler samt smerter i knæ og ankel efter en arbejdsulykke?

De vurderer i ressourceprofilen, at det er en barriere, at min kone er syg, og at "der vurderes ikke at være en mulighed for at reducere denne barriere".

Jeg har skriftligt forklaret dem, at min kone er meget forstående overfor at jeg må lægge ned det meste af dagen.

Kan man godt vælge at sidde overhørigt ved kommunen, når jeg skriftligt HAR gjort dem opmærksom på, at jeg ikke skal løbe rundt derhjemme og lave husarbejde?

Min egen læge er blevet gjort opmærksom på den udvikling der er i min hjemlige situation, men hun mener at udover ankel- og knægener, så ER vi en presset familie og at det SKAL kommunen tage hensyn til.

Ja vi er en presset familie - det er da klart for enhver - med en psykisk syg kone og mig der ikke kan overkomme andet end at lægge ned og lege med min søn når jeg kommer hjem, så ER vi da en presset familie. Men skal kommunen overhovedet tage hensyn til disse forhold??

Jeg er nu henvist til kontanthjælp og til en smerteklinik. Men uanset hvad så vil jeg jo stadig have slidgigten som jeg vil skulle tage hensyn til.

Speciallægen skriver osse i sin diagnoser at, der er tale om: Vedvarende depressiv/anxiøs belastningsreaktion, primært udløst af en kronisk smertetilstand,

samt "angstelige personlighedstræk, grundet kroniske smerter"

Jeg har haft smerterne i over ti år og har før dette haft et aktivt arbejds- og fritidsliv.

Jeg har fortalt kommunen at det jo ikke er noget jeg finder på med slidgigten og arbejdsulykken samt at disse tilstande er varige og stationære.

Speciallægen vurderer heller ikke at min erhvervsevneprognose kan bedres selvom jeg får hjælp til at håndtere smerterne.

Jeg føler at kommunen ikke kan/vil forstå at grunden til at jeg ikke kan komme længere op i tid end 3 timer, er at jeg jo er gået i praktikken TRODS det at det giver mig rygsmerter, fordi jeg jo gerne vil prøve.

Men de synes at mene at jeg med de store skånehensyn burde kunne arbejde i flere timer.
I telefonen sagde de, at de vurderede at jeg var for syg til fleksjob og for rask til førtidspension.

Jeg gjorde opmærksom på at dette var ulovligt - at man skulle enten henvises til fleks- eller førtidspension - men efterfølgende kan jeg læse i papirerne at de nu siger at jeg hverken er berettiget til fleksjob eller førtidspension, da jeg burde kunne klare mere.

Min egen læge synes der var fornuft i at søge en førtidspension sidst jeg snakkede med hende, men hun ville have at kommunen bad om at indhente yderligere oplysninger.

Fagforeningen siger at vi skal anke sagen til Beskæftigelsesankenævnet.

Jeg ved hverken ud eller ind længere.

Kan man forlange at lægekonsulenten vurderer igen udfra de seneste oplysninger?
og igen - skal kommunen tage hensyn til at vi er en presset familie??

Kan det virkeligt være rigtigt at jeg med svær slidgigt, arbejdsulykke med fejloperation samt knæsmerter pga fjernet menisk kan vurderes til at skulle kunne klare et job på almindelige vilkår hvis "blot" jeg tror på dette og kommer på smerteklinik?

Fagforeningen har sagt til kommunen, at hvis ikke de vil henvise mig til et fleksjob, så må jeg søge Førtidspension på det foreliggende grundlag.

Men dertil svarer kommunen, at de med det samme kan sige, at så ville det betyde et afslag.

Jeg ved godt at jeg stiller mange spørgsmål, men er ærligt talt noget forvirret og målløs over at skulle på kontanthjælp. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen
Den fortvivlede

Sidst redigeret af victoriane; 15-11-2010 kl. 13:25.
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 13:11   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
du må meget gerne lave lidt større afsnit, ellers opgiver mange og læse det

lægekonsulent skal skrive en ny erklæring når der kommer nye oplysninger i sagen
om du kan få flex eller pension er kun udfra din arbejdsevne og ikke andet
kommunen skal ikke tage hensyn til din famillie.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 13:21   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg har lige lavet nogle afsnit i dit indlæg, da rigtig mange her på K10 har koncentrationsproblemer og svært ved at overskue en tætskrevet tekst. Det er derfor vigtigt at lave luft i teksten.

Citat:
Oprindeligt indsendt af victoriane Se meddelelser
Jeg skriver herinde, da jeg af min kommune er vurderet til hverken at være berettiget til fleksjob eller førtidspension.

Jeg er 37 år og har af lægerne fået konstateret slidgigt i fire ud af fem lændehvirvler samt 10 % erhvervsevnetab grundet en arbejdsulykke tilbage i midten af 1990'erne. Derudover har jeg fået fjernet menisken i mit ene knæ.
Alle læger vurderer at tilstandene er varige og stationære.

Da jeg startede på REVA i januar i år vurderede deres fysioterapeut at mit daglige funktionsniveau var væsentligt nedsat. At smerterne i ryggen fylder mest for mig, men at jeg har lært at leve med smerterne. At selv små løft på dårlige dage kan provokere smerterne. Sidde, stå og gå provokerer ligeledes og der er et stort behov for variation. REVA skriver at der opleves nedsat bevægelse og funktion i venstre ankel og højre knæ, hvilket osse er med til at hæmme funktionsniveauet.

REVA anbefaler på daværende tidspunkt at jeg henvises til afprøvning i virksomhed for at få beskrevet arbejdsevnen. På daværende tidspunkt står der i kommunens papirer at "arbejdsevnen vurderes truet".

Jeg har været i praktik og var rigtigt glad for at være på stedet, da de var utroligt gode til at tage hensyn til mine skånebehov. Da jeg hele tiden har smerter, har jeg måttet tage mange pauser i arbejdsprøvningen, så trods dét at jeg var der i 3 timer, vurderer praktikstedet at jeg har været der effektivt i under 50 % af tiden, men at jeg ellers har arbejdet i et normalt tempo. Jeg startede på 2 timer og kom siden op på 3 timer, men jeg havde store rygsmerter mens jeg var i arbejdsprøvningen og har gjort opmærksom på at der ikke var tid nok til at restituere min ryg, knæ og ankel således at jeg kunne starte på en frisk dagen efter.

Kommunen stopper nu mine sygedagpenge og henviser mig til kontanthjælp. Dette begrunder de med at jeg i min praktikperiode ikke har formået at øge timetallet til mere end tre timer dagligt trods hensyntagen til skånebehovene.
kommunen skriver at de vurderer, at der ligger andet til grund for det lave timetal end det rent helbredsmæssige.
De mener at jeg "laver for meget derhjemme", som min sagsbehandler udtrykte det.
Jeg bad efter denne udtalelse om aktindsigt, da jeg ikke forstod, hvad sagsbehandleren byggede dén udtalelse på. Det viser sig, at min egen læge i starten af dette år udtalte til lægekonsulenten, at "jeg har meget at se til i hjemmet, hvor der er et mindre barn, som jeg må tage hånd om. Lægen anfører at de sociale forhold har en væsentlig betydning i forhold til sygemeldingen, skriver kommunen.
Min læge har først på året skrevet, at jeg ikke kan klare psykisk eller fysisk pres. At sagen er kompleks, da patienten både har ryg- og ankelgener, samt hustru med stor brug for assistance.

Det er på baggrund af disse udtalelser, at lægekonsulenten i juni i år vurderer, at "der burde således absolut være mulighed for at jeg kan være tilknyttet arbejdsmarkedet". "om det så bliver på ordinære vilkår, er usikkert".

Jeg har i et brev fortalt kommunen, at min situation i starten af året ganske rigtigt vurderet af egen læge, var at min kone og jeg var nødt til at hjælpe hinanden så meget som muligt, da min søn er født for tidligt og derfor ikke kunne indkøres i dagplejen på almindelig vis. Da min kone lider af angst og er bipolar kunne hun i starten af i år ikke magte at være alene med min søn hele dagen, hvorfor vi ansøgte om en social friplads og osse fik den.
Jeg har ligeledes fortalt kommunen, at det nu ENDELIGT er lykkes at få kørt min søn ind i dagplejen, hvorfor jeg IDAG får den nødvendige ro derhjemme. At jeg kan ligge mig ned med det samme jeg kommer hjem fra arbejdsprøvningen og at dagen bruges på at læse bøger og synge sange med min søn, imens jeg ligger ned. At det er min kone, der står for alt det huslige derhjemme og at hun får den søvn, som er absolut nødvendig for hende midt på dagen, således at hun kan være "på", når min søn kommer hjem.

Med andre ord, har jeg ikke noget fysisk der belaster mig, når jeg er færdig i arbejdsprøvningen, som gør at jeg ikke får tid til at restituere i kroppen. Alligevel er det som om at de ikke kan/vil forstå at jeg har konstante smerter, og at disse kun mindskes, når jeg lægger ned.
jeg har fået en psykiatrisk speciallægeerklæring, hvori psykiateren skriver, at der anbefales at jeg tilbydes et afgrænset behandlingsforløb ved praktiserende psykolog/smertepsykolog mhp. at støtte mig i forhold til yderligere at afgrænse og definere egne mål og problemfelter.
At jeg kunne forsøge supplerende medikamental behandling med et antidepressivt præparat, der osse har smertestillende egenskaber. Endvidere skriver psykiateren, at jeg må fortsætte mit nuværende praktikforløb og at man ikke må forvente at tilbud om psykologisk/psykofarmakologisk behandling vil bedre min erhvervsevneprognose.

I ressourceprofilen skriver kommunen, at speciallægen anfører at jeg kunne have gavn af behandlingsforløb hos smertepsykolog og eventuel behandling med antidepressivt præparat og at "det vurderes at denne foreslåede behandling kan bedre min helbredsmæssige situation".
Sådan som jeg læser speciallægens forslag om smertebehandling, læser jeg ikke at han vurderer at dette kan bedre min helbredsmæssige situation - under alle omstændigheder vurderer han ikke at det kan bedre min erhvervsevneprognose.

Nå, men hvad vil jeg så gerne bede om råd om og hjælp til af jer....
Jo - kommunen skriver, at de vurderer at min manglende tro på at jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet er en væsentlig begrænsning.
Altså - kan kommunen seriøst give afslag på fleksjob, fordi de mener at jeg vil kunne klare mere, hvis blot jeg troede på at jeg kunne?
Hvorfor vurderer kommunen ikke at det er en barriere at jeg har slidgigt i 4 ud af 5 lændehvirvler samt smerter i knæ og ankel efter en arbejdsulykke?
De vurderer i ressourceprofilen, at det er en barriere, at min kone er syg, og at "der vurderes ikke at være en mulighed for at reducere denne barriere".
Jeg har skriftligt forklaret dem, at min kone er meget forstående overfor at jeg må lægge ned det meste af dagen.
Kan man godt vælge at sidde overhørigt ved kommunen, når jeg skriftligt HAR gjort dem opmærksom på, at jeg ikke skal løbe rundt derhjemme og lave husarbejde?

Min egen læge er blevet gjort opmærksom på den udvikling der er i min hjemlige situation, men hun mener at udover ankel- og knægener, så ER vi en presset familie og at det SKAL kommunen tage hensyn til.
Ja vi er en presset familie - det er da klart for enhver - med en psykisk syg kone og mig der ikke kan overkomme andet end at lægge ned og lege med min søn når jeg kommer hjem, så ER vi da en presset familie. Men skal kommunen overhovedet tage hensyn til disse forhold??

Jeg er nu henvist til kontanthjælp og til en smerteklinik. Men uanset hvad så vil jeg jo stadig have slidgigten som jeg vil skulle tage hensyn til. Speciallægen skriver osse i sin diagnoser at, der er tale om: Vedvarende depressiv/anxiøs belastningsreaktion, primært udløst af en kronisk smertetilstand, samt "angstelige personlighedstræk, grundet kroniske smerter"

Jeg har haft smerterne i over ti år og har før dette haft et aktivt arbejds- og fritidsliv. jeg har fortalt kommunen at det jo ikke er noget jeg finder på med slidgigten og arbejdsulykken samt at disse tilstande er varige og stationære. Speciallægen vurderer heller ikke at min erhvervsevneprognose kan bedres selvom jeg får hjælp til at håndtere smerterne.

Jeg føler at kommunen ikke kan/vil forstå at grunden til at jeg ikke kan komme længere op i tid end 3 timer, er at jeg jo er gået i praktikken TRODS det at det giver mig rygsmerter, fordi jeg jo gerne vil prøve. Men de synes at mene at jeg med de store skånehensyn burde kunne arbejde i flere timer.
I telefonen sagde de, at de vurderede at jeg var for syg til fleksjob og for rask til førtidspension. Jeg gjorde opmærksom på at dette var ulovligt - at man skulle enten henvises til fleks- eller førtidspension - men efterfølgende kan jeg læse i papirerne at de nu siger at jeg hverken er berettiget til fleksjob eller førtidspension, da jeg burde kunne klare mere.

Min egen læge synes der var fornuft i at søge en førtidspension sidst jeg snakkede med hende, men hun ville have at kommunen bad om at indhente yderligere oplysninger. fagforeningen siger at vi skal anke sagen til Beskæftigelsesankenævnet.

Jeg ved hverken ud eller ind længere.
Kan man forlange at lægekonsulenten vurderer igen udfra de seneste oplysninger?

og igen - skal kommunen tage hensyn til at vi er en presset familie??
Kan det virkeligt være rigtigt at jeg med svær slidgigt, arbejdsulykke med fejloperation samt knæsmerter pga fjernet menisk kan vurderes til at skulle kunne klare et job på almindelige vilkår hvis "blot" jeg tror på dette og kommer på smerteklinik?

fagforeningen har sagt til kommunen, at hvis ikke de vil henvise mig til et fleksjob, så må jeg søge førtidspension på det foreliggende grundlag. Men dertil svarer kommunen, at de med det samme kan sige, at så ville det betyde et afslag.

Jeg ved godt at jeg stiller mange spørgsmål, men er ærligt talt noget forvirret og målløs over at skulle på kontanthjælp. Hvad skal jeg gøre?

Hilsen
Den fortvivlede
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 13:33   #4
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
Så jeg kan altså bede sagsbehandleren om at få en ny lægekonsulentvurdering. Det vil jeg gøre.

Kan jeg osse bede sagsbehandleren om at indkalde mig selv, min egen læge og min fagforening til partshøring i samme lokale ?

Sagsbehandleren har sendt mig den seneste ressourceprofil og beder mig underskrive denne såfremt jeg ikke har yderligere bemærkninger - dette skulle være dén partshøring de åbenbart kan tilbyde

Sagsbehandleren siger at det nok vil blive vurderet at jeg skal i matchgruppe 4 eller 5 på kontanthjælp.

Men hvor længe skal man blive hængende i kontanthjælpsystemet uden at få en egentlig afgørelse om sin fremtid?

Kommunen siger osse at de mener at min arbejdsevne skal afprøves yderligere, men at dette ikke kan ske på sygedagpenge - hvorfor egentligt ikke?
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 14:44   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
py ha, victoriane, det er dog en længere "historie" hva, hmm...

hold ud, der kommer sikkert en del kvalificerede bud herinde fra, hvordan du skal forholde dig MEN vil blot lige sige ang mtvr1 svar:

JO DA, kommunen SKAL forholde sig til HELE familiens situation da det handler om: HELHEDSVURDERING -for dit vedkommende.

Kommunen har PLIGT til at se på ikke blot din situation alene men også hvordan din og din families hverdag hænger sammen -eller ej! - i det i jo netop ER en familie!
(min mand og således også vores familie blev selv ramt af denne "kaste aben videre" handling = sags(mis)handleren ønskede KUN at se på min mands ARBEJDSEVNE funktion alene -og ikke at han reelt set var gift m en handicappet hustru og 2 børn, som i mange år havde lært at leve med tingenes tilstand INDTIL han selv, desværre, blev handicappet!)

Dette skal jo selvfølgelig være nøje beskrevet i RP, hvilket jeg håber det er?

Prøv at søge herinde under ordet: helhedsvurdering -og jeg er sikker på at der vil dukke en masse op

Hæng på, der vil sikkert komme flere gode råd til dig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 15-11-2010 kl. 14:58.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 15:49   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Victoriane!

Din historie er uhyre kompleks og gør meget indtryk på mig!

Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
JO DA, kommunen SKAL forholde sig til HELE familiens situation da det handler om: HELHEDSVURDERING -for dit vedkommende.

Kommunen har PLIGT til at se på ikke blot din situation alene men også hvordan din og din families hverdag hænger sammen -eller ej! - idet i jo netop ER en familie!

Måske kan citat fra "Lov om Sikkerhed og Administration på det Sociale område" bruges til at ilustrere, hvad Buster nævner om kommunens pligt til hjælp i helhedsperspektiv:

§ 1. Formålet med denne lov er at

1) sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager,

2) fremhæve kommunalbestyrelsens ansvar for kommunens opgavevaretagelse på det sociale område,

3) fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp,

4) forebygge, at personer, der har eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til forsørgelse, og

5) fastlægge struktur og grundlæggende principper for administration af sociale sager.
........

§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
........

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
........

Se videre: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126303


phhmv har et godt svar om de første vigtige råd i lignende kompleks sag som din, når en borger af en eller anden grund ikke synes at få behøvet hjælp i sag:

"Kend spillereglerne...:

http://www.handicap.dk/filer/13rigti...Spillereglerne - om god sagsbehandling på det sociale område.

Læs og forstå følgende: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Begynderråd som er særdeles VIGTIGE.

Bliv på DIN tråd fremover, så bliver det lettere at råde dig!

ALT foregår på skrift.
Søg aktindsigt hos ALLE, læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.
Hold orden i alle disse papirer....der kommer mange.

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvis du har modtaget varsel om sygedagpengestop anker du omgående INDEN 4 uger...skriftligt.

Scan dette igennem der findes god viden fra siden under nyttige link
http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684 "


Ovenstående er fra tråd her på K10 i dag: http://www.k10.dk/showthread.php?t=15224


Videre vil jeg råde til løbende kontakt med DUKH, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområde, i kompleks sag, som du beskriver:

http://www.dukh.dk/

Rådgivning hos DUKH er gratis og uvildig.

DUKH er et tilbud til både borger og sagsbehandler

Som borger kan du bruge DUKH, når du:
- mangler konkret viden om lovgivning og støttemuligheder
- har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren
- undrer dig over forvaltningens behandling af din henvendelse
- oplever at være kastebold mellem forskellige offentlige systemer
- er utilfreds med en afgørelse i din sag og er i tvivl om mulighederne for at klage


DUKH skal arbejde for at styrke retssikkerhed for mennesker med sygdom og handicap.

Retssikkerhed er et nøglebegreb i DUKH. For os handler det om at:

- sikre, at borgeren får de ydelser, han eller hun har ret til. Det er ikke altid det samme, som at borgeren får de ydelser, han eller hun har søgt om eller har brug for.
- sikre, at sagsbehandlingsreglerne er overholdt. Overholdelse af sagsbehandlingsreglerne medvirker til, at der træffes afgørelser i overensstemmelse med lovgivningen.

Men retssikkerhed handler også om, at borgeren bliver inddraget i sagsbehandlingen. Et positivt samarbejde mellem borger og sagsbehandler er derfor også af betydning for retssikkerheden.



Telefontider i DUKH

Hverdage

Mandag: 9-15

Tirsdag: 9-17

Onsdag: 9-13

Torsdag: 9-17

Fredag: 9-15

Vores telefonnummer er 76 30 19 30


Knus og kram og held og lykke! Det fortjener du/I!

Sidst redigeret af Katharina; 15-11-2010 kl. 19:14.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:08   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Min mors mand har også svær slidgigt i hele kroppen og i ryggen. Han har lige fået at vide, at han har nu mindst 3 discoprolaps.
Jeg synes også, at de burde vurdere, om du skal på fleksjob eller førtidspension.

Er du sygemeldt på 1. år? Er der her tale om varighedsbegrænsning?
Se på betingelserne på forlængelse af sygedagpenge her:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Det er meget underligt, at de bare vil stoppe dine sygedagpenge, fordi de ikke kan få dig op i timer. De SKAL se på helheden. Derfor synes jeg, du skulle forlænges efter punkt 4:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


Nu ved jeg ikke, om der her er tale om partshøring? Hvis ja, så er det her, du skal komme med oplysninger, som du mener, jobcentret ikke har, feks. lægeoplysninger eller anden oplysning, som kan være relevant.

Hvis det er afslag, så synes jeg du skal klage over afgørelsen og bla. nævne for dem, at de skal se på helheden samt nævne punkt 4 og at de burde se på, om du kan få tilbud om et fleksjob.

Det var mine tanker.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 21:38   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Victoriane!

Jeg er meget enig i Curls vurdering og råd i din sag:

Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det er meget underligt, at de bare vil stoppe dine sygedagpenge, fordi de ikke kan få dig op i timer. De SKAL se på helheden. Derfor synes jeg, du skulle forlænges efter punkt 4:


»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


Nu ved jeg ikke, om der her er tale om partshøring? Hvis ja, så er det her, du skal komme med oplysninger, som du mener, jobcentret ikke har, feks. lægeoplysninger eller anden oplysning, som kan være relevant.
Du fortæller:
Sagsbehandleren har sendt mig den seneste ressourceprofil og beder mig underskrive denne såfremt jeg ikke har yderligere bemærkninger - dette skulle være dén partshøring de åbenbart kan tilbyde.

Som Curls understreger skal du ved partshøring af ressourceprofil fokusere på om lægefaglige diagnoser og vurderinger fra dine lægeerklæringer er citeret korrekt i afsnit: "Helbredsmæssige forhold." Citer selv, hvad du finder vigtigt fra dine lægeerklæringer, omkring lægefaglige diagnoser og vurderinger i din sag. Skriv ikke under på selve ressourceprofilen - skriv kun under på dine egne tilføjelser til ressourceprofil! Så skal dine tilføjelser indskrives i ressourceprofil - og så kan du få ressourceprofil til ny partshøring, om du nu kan genkende dig selv i ressourceprofil...Teknik heromkring har jeg lært af LUM!

Sagsbehandleren siger at det nok vil blive vurderet at jeg skal i matchgruppe 4 eller 5 på kontanthjælp.

Men sygedagpenge er en erhvervsrettet foranstaltning og skal munde ud i videre anbefaling af en erhvervsrettet foranstaltning med henblik på selvforsørgelse. Hvis ordinært arbejde 34 - 37 timer pr. uge ikke vurderes realistisk på grund af sygdom, skal videre henvises til revalidering eller fleksjob eller førtidspension. Det fremgår af sygedagpengelov § 28 og af Retssikkerhedslov § 7a og er videre stadfæstet af Helsingørdom november 2009.

Men hvor længe skal man blive hængende i kontanthjælpsystemet uden at få en egentlig afgørelse om sin fremtid?

Du må jf. Sygedagpengelov § 28, og jf. Retssikkerhedslov § 7a og jf. Helsingørdom ikke henvises til kontanthjælpshul - for syg til ordinært arbejde og til revalidering og til fleks, men for rask til førtidspension - det er ikke lovmedhldeligt!

Kommunen siger osse at de mener at min arbejdsevne skal afprøves yderligere, men at dette ikke kan ske på sygedagpenge - hvorfor egentligt ikke?

Du skulle have ret til forlængelse af sygedagpenge efter § 27 stk 4 i Sygedagpengelov, som Curls henviser til når:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«


§ 28 Sygedagpengelov og § 7a i Retssikkerhedslov er gengivet i link øverst på K10s side om regler, der skal overholdes ved sygedagpengestop, som Curls har nævnt:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop


Videre vil jeg her give dig link til Helsingørdom, som jeg håber videre kan være fortjent løftestang i din sag:


http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”


Læs evt. følgende tråde på K10, som har haft gavn af Helsingørdom og af § 27 stk 4 i Sygedagpengelov:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=9

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=12

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14255&page=6



Dette er mine overvejelser, når jeg læser din sag nøjere.


Håber – de bringer dig videre!


Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 15-11-2010 kl. 23:41.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 23:50   #9
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
Hej alle sammen:-)

Tusind tak for den megen gode og brugbare respons! Det er rart at vide, at der er nogle derude, som ikke synes at man er HELT tosset. s.

Jeg vil helt klart ikke underskrive ressourceprofilen, som den ser ud nu, da den er fuld af mangler og giver en en fornemmelse af at kommunen har læst journaler og diagnoser, som fanden læser biblen.....

I øvrigt er jeg først lige nu kommet til at se, at det er den FØRSTE ressourceprofil, som kommunen har lavet til mig.

Da jeg fik tilsendt sagsakterne første gang, var der kun en arbejdsevnevurderingsjournal. Det undrer mig, at der lige pludseligt dukker en ressourceprofil op.
Nogle der har en idé om hvorfor den (først) kommer nu??

Kommunen tager i ressourceprofilen stadig udgangspunkt i lægekonsulentens vurderinger fra juni om at min kone ikke bidrager væsentligt derhjemme.

Jeg HAR gjort opmærksom på at situationen er ÆNDRET da vi har fået den sociale friplads til min søn, som giver den nødvendige ro til at jeg kan lægge ned og slappe af i ryggen;

OG at min kone kan få sovet inden at min søn kommer hjem. At det er hende, der forestår alt tøjvask, madlavning, opvask etc.

Alligevel skriver sagsbehandleren: "Det vurderes at være en barriere at (min kone er) syg. Der vurderes ikke at være mulighed for at reducere denne barriere."

Bortset fra at det er en ret usmagelig måde at beskrive min kone på - som en barriere, der ikke kan reduceres - så virker det som om at de NÆGTER at lytte til den skriftlige beskrivelse som jeg netop har givet til dem.

En beskrivelse af min hjemlige situation, efter den sociale friplads og nu fuldt indkørt søn.

En situation, der ikke belaster mig fysisk eller psykisk således at det er gået udover min indsats på praktikstedet.

I ressourceprofilen vurderes det som en ressource at vi har fået en social friplads. Det vurderes osse som en ressource at jeg har støtte fra familien mht. min situation.

Men at min kone jo så får den helt nødvendige søvn, grundet tid når min søn er i dagpleje;

og at hun har forståelse for at jeg må lægge ned det meste af tiden, ændrer stadig ikke på at de vurderer at dét at min kone er syg er en barriere i forhold til hvad jeg kan præstere i arbejdsprøvningen.

Er det bare mig - eller virker det ikke selvmodsigende???


Jeg blir sgu gal over at de ikke synes at tage notits af de i mine øjne vigtige oplysninger!
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2010, 00:48   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af victoriane Se meddelelser
Jeg vil helt klart ikke underskrive ressourceprofilen, som den ser ud nu, da den er fuld af mangler og giver en en fornemmelse af at kommunen har læst journaler og diagnoser, som fanden læser biblen.....

Nej - skriv kun under på tilføjelser til ressourceprofil, som du sender på et særskilt papir!

I øvrigt er jeg først lige nu kommet til at se, at det er den FØRSTE ressourceprofil, som kommunen har lavet til mig.

Da jeg fik tilsendt sagsakterne første gang, var der kun en arbejdsevnevurderingsjournal.

Arbejdsevnejournal er et andet ord for ressourceprofil.

Det undrer mig, at der lige pludseligt dukker en ressourceprofil op.
Nogle der har en idé om hvorfor den (først) kommer nu??

Man får tilsendt ressorceprofil til partshøring, inden sygedagpenge stopper. I afsluttende afsnit af ressourceprofil "Samlet vurdering" skal sygedagpengekontor pege på en lægefaglig og socialfaglig realistisk og velbegrundet videre arbejdsmarkedsrettet foranstaltning med henblik på selvforsørgelse, efter lægefaglige og socialfaglige oplysninger og vurderinger omkring ens sygedagpengesag i resten af ressourceprofilen. Især skal lægefaglige oplysninger i afsnit: "Helbredsmæssige forhold" være korrekt citeret efter lægeerklæringer! Det er vigtigt for korrekt vurdering af ens sag!
Send med ro i sjælen præcise citater af især vigtige lægefaglige oplysninger i sag på særskilt papir. Disse oplysninger er særligt vigtige for korrekt vurdering af opfølgning af sag: revalidering, fleksjob, førtidspension.

Citer om muligt lægefaglige oplysninger og vurderinger om hvert punkt i ressourceprofil. Citer gerne lægefaglige diagnoser og skånebehov og nedsatte funktionsevner på grund af sygdom ved hvert punkt i ressourceprofil systematisk. Lægefaglige oplysninger og vurderinger tæller ulige mere i sag end egne beskrivelser og vurderinger.

Gør det på denne måde enkelt og let for dig selv at kommentere ressourceprofil ved konsekvent at citere de lægelige oplysninger og vurderinger om hvert punkt i ressourceprofil.

Og underskriv så afslutningsvis din egen vægtning af tilføjede væsentlige lægefaglige diagnoser og vurderinger til alle punkter i ressourceprofil på særskilt papir.

Læs mere omkring betydning af lægefaglig dokumentation og lægefagligt fokus i ressourceprofil i denne tråd på K10 især den 10. nov. 2010:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14255&page=6


Held og lykke med dokumentation ved partshøring omkring forlængelse af sygedagpenge!

Sidst redigeret af Katharina; 16-11-2010 kl. 01:03.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Slidgigt, diskusprolapser og fremtid BrN63 Alt det andet 8 29-05-2013 10:54
Slidgigt Pinny Alt det andet 8 31-10-2012 08:09
Arvelig slidgigt? 0401AMvB Alt det andet 1 24-09-2011 07:17
Slidgigt. hyben Alt det andet 6 08-09-2011 20:19
Skoliose & Slidgigt HenrikD Spørgsmål ang fleksjob 2 07-06-2007 21:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension