K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-06-2014, 12:47   #1
MsQwins
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2014
Indlæg: 1
Styrke: 0
MsQwins er ny på vejen
Har jeg mulighed for førtidspension?

Hej

Skal lige siges jeg er 19 år så ved godt det bliver svært for mig og få men vil godt vide om jeg overhovedet har mulighed for det. Jeg har fået diagnoserne skizoaffektiv og social forbi og har været på medicin de sidste 5 år og har været i 5 behandlingsforløb ved psykologer.

Jeg har valgt og søge førtidspension baseret på disse grundlag:

1. Fik lavet en projektiv test ved en psykolog, hvor testen understøtter min manglende tro på at jeg kan opnå forbedring, angående sygdom og uddannelse.

2. Kan ikke være sammen med andre mennesker på pga. Social fobi.

3. Kan ikke tage en uddannelse, med mindre der ikke er ret meget skole. Kommunen prøvede at sætte mig i 10. klasse, men der gik kun 2 dage før jeg gik ned på det og de tog mig ud af 10. klasse.

4. Kan kun klare max. 3 timers aktivering om ugen.

5. Har ofte dage hvor jeg ikke kan lave noget som helst, fordi jeg har det alt for dårligt psykisk.

6. Når jeg hører stemmer kan der gå op til flere timer, før jeg kan foretage mig noget.

7. Kan ikke tage offentlig transport alene, kan ikke snakke med det offentlige, hverken personligt eller pr. telefon og kan ikke handle med mindre det er et par småting. så hvis bare jeg ku få det til og fungere en gang i fremtiden ville det være et mirakel.

Har aldrig haft et ungdomsarbejde, fordi at dengang kunne jeg heller ikke klare et arbejde.

Mit sociale er hellere ikke for godt, snakker med mine brødre og svigerinde og så har jeg en veninde jeg ser ca. 4 gange om året og en ven jeg ser en gang om året hvis jeg er heldig og så har jeg en kæreste.

Håber der er en der kan hjælpe.
MsQwins er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2014, 13:45   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så længe du har den der nummer 3 på din liste - kan højest klare 3 timers aktivering om ugen, så er der ikke noget der hedder pension. De 3 timer vil kommunen hænge sig i, som dit minimum, evt i forbindelse med fleksjob eller anden indsats.

De er ligeglade med hvad du fejler, for de kigger kun på din arbejdsevne - og her kommer arbejdsprøvningen ind. Arbejdsprøvningen skal være stabil, så hvis du bliver dårligere, ikke møder op mm, så stopper de arbejdsprøvningen, og tilbyder en ny på et senere tidspunkt - så her er det godt at få overstået den første, for ikke et trække tiden ud.
De kan ikke tage stilling til førtidspension uden en arbejdsprøvning. Og som noget nyt kan unge under 40 år slet ikke komme i betragtning til førtidspension, uden et ressourceforløb som kan gentages (1-5 år) af gangen. Men for at nå til ressourceforløbet, skal alt andet først være afprøvet. Revalidering, arbejdsprøvninger, mulighed for fleks osv...

Du skal også igennem terapi, fobiskole, og hvad kommunen ellers kan tilbyde.

Samtidig skal din læge, psykiater mf kunne dokumentere, at du har prøvet ALT medicin der kunne tænkes at have en effekt, og kunne dokumenterer og skrive til kommunen, at du ALDRIG - heller ikke fremsigtet - kan få det bedre. Hvilket nok bliver svært, hvis du kun er 19 år. De er de færreste speciallæger, der på den måde tager håbet fra en ung, ved at skrive at de aldrig kan få det bedre, og resten af livet er dømt ude fra et hvert tiltag, fordi behandlingsmulighederne skal være helt udtømte.

Men der er intet der forhindre dig i at søge pension.

Kriteriet er:

Som udgangspunkt kan patienter under 40 år ikke tildeles førtidspension, medmindre patienten ikke har nogen arbejdsevne eller udviklingsmuligheder overhovedet, fx grundet udviklingshæmning, alvorlig hjerneskade eller alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid eller sygdommen er hastigt accelererende.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2014, 18:50   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Nej, førtidspension er ikke beregnet til dig

Citat:
Oprindeligt indsendt af MsQwins Se meddelelser
1. Fik lavet en projektiv test ved en psykolog, hvor testen understøtter min manglende tro på at jeg kan opnå forbedring, angående sygdom og uddannelse.

2. Kan ikke være sammen med andre mennesker på pga. Social fobi.

3. Kan ikke tage en uddannelse, med mindre der ikke er ret meget skole. Kommunen prøvede at sætte mig i 10. klasse, men der gik kun 2 dage før jeg gik ned på det og de tog mig ud af 10. klasse.

4. Kan kun klare max. 3 timers aktivering om ugen.

5. Har ofte dage hvor jeg ikke kan lave noget som helst, fordi jeg har det alt for dårligt psykisk.

6. Når jeg hører stemmer kan der gå op til flere timer, før jeg kan foretage mig noget.

7. Kan ikke tage offentlig transport alene, kan ikke snakke med det offentlige, hverken personligt eller pr. telefon og kan ikke handle med mindre det er et par småting. så hvis bare jeg ku få det til og fungere en gang i fremtiden ville det være et mirakel.
I dit tilfælde vil der være tale om en del "optræning" mm før du skal gøre dig forhåbning om pension.
Din beskrivelse af dig selv, er nøjagtig det der gør at regeringen har vedtaget at man skal have hjælp gennem ressourceforløb, og speciel hvis man er ung.

FORDI

ad 1.
Man kan gennem psykologisk og pædagogisk indsats forbedre din tro på "projektet"

ad 2.
Det er muligt at træne sociale færdigheder.

ad 3.
Om du skal have uddannelse er jo svært at sige, men det er muligt at få diverse støtteforanstaltninger, og før det er prøvet, kan man ikke udelukke noget.

ad 4.
3 timer om ugen er også en arbejdsevne, og har man arbejdsevne er der ikke noget der pension, så er det fleksjob.
Hvem ved om arbejdsevnen med tiden kan forbedres, gennem de tiltag der vil være i et eventuelt ressourceforløb.

ad 5.
Der er mange muligheder for at du kan få en anden tilgang til din sygsom, og håndtere den anderledes, så du måske ikke er helt sat ud af spillet så ofte.
Har du eks. modtaget psykoedukation, hvor du bla. lærer om symptomer og teknikker til at overvinde dem ?

ad 6.
Ang. stemmer... der er diverse teknikker og undervisning man kan benytte sig af... mange har rigtig god erfaring, og bliver helt fri for deres stemmer... og dem der ikke bliver stemmerne kvit, lærer at leve med dem og håndterer dem på en ny måde.

ad 7.
Også de ting du nævner her, er ting du kan modtage hjælp, for at blive bedre til.

Så alt i alt er der ikke et af de punkter du beskriver, hvor man vil gå ind og opgive dig... det du har brug for er netop ressourceforløb, for at have et håb om at komme videre, her i livet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2014, 16:18   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MsQwins Se meddelelser
Hej

Skal lige siges jeg er 19 år så ved godt det bliver svært for mig og få men vil godt vide om jeg overhovedet har mulighed for det. Jeg har fået diagnoserne skizoaffektiv og social forbi og har været på medicin de sidste 5 år og har været i 5 behandlingsforløb ved psykologer.
Som de andre skriver, så skal du nok ikke forvente, at få tilkendt førtidspension lige med det samme.

Men uanset hvad du skal igennem, så husk, at passe godt på dig selv.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension