K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2011, 15:13   #11
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Malofa

Jeg har tidl fundet dem via nettet, en del søgning, ja, men har ikke lavet et dokument, som samler disse søgninger og dermed en fuld liste. Derfor kan jeg ikke bringe den her, men det er faktisk muligt via flere netsider for netop området, så dermed offetnligt tilgængeligt med besvær!

Jeg har svært ved at se at der på forhånd kan være en grundig udredning, som ikke har indbefattet en konsultation hos en neuropsykolog med dertil hørende test, herunder kortidshukommelse, tror snarere det handler om øk. hensyn, el. manglende viden på området, der gør at man udbeder sig specifikt i forhold til kortidshukommelse.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 15:21   #12
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Som du kan se af min rettelse, fandt jeg dem selv hurtigt ved at søge på en enkelt test :-) Men som jeg skriver, så var de hemmelighedsstemplet, da jeg sidst havde tæt samarbejde med neuropsykologerne.

Jeg er helt enig med dig i, at det kræver en grundig udredning inden... Men den ved vi jo ikke om foreligger. Og ellers vil jeg tro, at den vil komme, når først der kommer de rette prof øjne på det.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 15:40   #13
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Kort

Jeg har for en del år tilbage fået testes min korttidshukommelse hos en neuropsykolog, det var fordi at jeg syntes at jeg mistede hukommelse i forbindelse med epileptiske anfald, det viste sig heldigvis at være noget fis
Dengang foregik det ved nogle kort med ord og billeder jeg fik nogen tid til at kikke hvorefter jeg skulle huske/remse så meget op som muligt
Jeg erindrer det som hyggeligt og forgår det stadig på samme måde og hvorfor skulle det ikke det, behøver du ikke være det fjerneste nervøs
Jeg mener ikke at det tog over en halv time, det var en af de korteste test jeg har prøvet og jeg har prøver rigtig mange gennem årene Mir scanninger 2-3 forskellige slags ,motoriske test af hjerne, prøver baseret på spørgeskemaer prøver ved hjælp af farvelagte billeder af hjerne
magnetscanninger osv det eneste ubehagelige jeg har prøvet i forbindelse med prøver af hjerne
er når at man bliver spændt fast og får sprøjtet kontrastvædske ind hvorefter at man skal ligge helt stille i hvad der føles som hundrede år
Så du kan være helt rolig, du skal givet (bare) sidde og hygge i kort tid lad os høre hvordan at det går

Sidst redigeret af viggo; 13-07-2011 kl. 15:53.
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2011, 15:45   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg har været igennem tre
2 hos neuropsykolog og almindelig psykolog
de var ikke ens nogen af dem

men resultatet var det samme
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 08:29   #15
Asaasa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Asaasa er ny på vejen
Kære alle jer der har svaret mig.

Det kom bag på mig, at der ville komme så meget respons.

Jeg vil senere idag vende tilbage med hvordan det er gået, og lidt info om mig selv.

Kh.
Anny
Asaasa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 14:14   #16
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Vil lige indskyde at den neuropsykologiske test jeg var til tog ½ time til en time. Testen gik ud på at teste om der var neurologiske skader efter blodpropper. Havde der været det ville der være kommet et andet resultat... i stedet kunne han konstatere at mit besvær skyldes dels medicin og smerteniveau.

Spurgte om jeg kunne slippe ud af det... Ja sagde han.. jeg kunne holde op med at have ondt og holde op med at tage medicin.
Ideen om at træne sig op forud for test er i mine øjne omsonst. Neuropsykologen fortalte efterfølgende at det ikke var sådan han vurderede en i den test. At skader ville give udslag på en helt anden måde.

Jeg forstår slet ikke hvad formålet skulle være med at forsøge at "snyde". Hvis man kan, vil man blot snyde sig selv og kommunen. Det afgørende må være at beslutninger bliver taget på det rette grundlag. Hvis man fx ikke har evnen til at gennemføre revalidering ville det ikke være megen nytte til at få den bevilliget ved at gøre sig bedre end man reelt er.
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2011, 16:45   #17
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af empowerment Se meddelelser
Jeg forstår slet ikke hvad formålet skulle være med at forsøge at "snyde". Hvis man kan, vil man blot snyde sig selv og kommunen. Det afgørende må være at beslutninger bliver taget på det rette grundlag. Hvis man fx ikke har evnen til at gennemføre revalidering ville det ikke være megen nytte til at få den bevilliget ved at gøre sig bedre end man reelt er.
Vel sagt
Hvis man snyder til tests, snyder man kun een, og det er sig selv.
Der kan være flere årsager til dårlig hukommelse, og finder man ikke den rette, får man heller aldrig værktøjet til at få hjælp. I værste fald kan man forlænge sin egen tid i systemet

Jeg synes det er en dum ide at forberede sig til sådanne tests. Jeg forstår nervøsiteten over, hvad den vil vise netop fordi resultatet skal bruges af systemet, men det må man sætte sig ud over. Man sidder der ikke for kommunens skyld, men for ens egen
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 13:01   #18
Asaasa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-04 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Asaasa er ny på vejen
Hej K10!

Nu har jeg været hos neurologen 2 gange.
En meget spøjs oplevelse.
Jeg havde regnet med at han ville teste mig med billeder og ord osv. Det gjorde han slet ikke.
Han ville først høre om mit sygdomsforløb.
Det drejer sig om 10 år.
Allerede der virkede han træt. Lol

Jeg lider af senfølger efter strålebehandling. Depression som er velreguleret og slidgigt i nakke og lænd.
Han udskrev noget nyt smertestillende plaster, som han synes jeg skulle prøve. Det indvilligede jeg i at prøve. Lige indtil jeg stod på apoteket og fik at vide at det "kun" kostede 653,00 kr. men så var der også 10 stk. i pakken.
Jeg lider meget af hedeture efter kemo-behandling, og derfor købte jeg det ikke. Jeg ved, at det ikke ville blive siddende. Har jeg både orienteret min læge og psykiater om.

2. gang jeg var derude spurgte han ind til medicinen, jeg tager for smerter.
Og ja, jeg tager smertestillende medicin - han syntes jeg skulle sætte mit forbrug ned. Det kan han sagtens sige. Det er mig der har smerterne. Der hvor jeg fik stråler for 10 år siden føles konstant som en 2. grads forbrænding.

Jeg har i dag talt med min egen læge. Han har fået svar fra Neurologen. Han siger at jeg ikke lider af demens. Så er der da noget jeg ikke fejler. Det er min korttidshukommelse den er galt med. Jeg kan simpelthen ikke huske……
Egen læge vil sende dette til kommunen udtalelsen til kommunen.
Været i 2 arbejdsprøvninger. Der ikke gik. Jeg har også været til en second oppinen hos en anden psykiater.
Jeg har været til udredning hos en psykolog, som siger der er noget galt med min korttidshukommelse. Desværre må han ikke sætte en diagnose.

Både egen læge og egen psykiater mener, jeg ikke har resurserne til at vende tilbage til arbejdsmarkedet på ordinære vilkår.

Nu er jeg meget spændt på at høre hvad kommunen siger.

Lægekonsulenten på kommunen har en gang før skrevet til mig at jeg kunne vende tilbage på alm. vis.

Jeg føler, min sagsbehandler gør alt for at få mig afklaret. Desværre bestemmer hun ikke.

Jeg vil gerne høre Jer om, hvad forskellen er på en Neurolog og en Neuropsykolog?

Mange venlige hilsner
Asaasa
Asaasa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2011, 17:48   #19
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
En neurolog er en læge med speciale i neurologi (groft sagt hjerne og nervesystem). En neuropsykolog er en psykolog med overbygning som neuropsykolog (de kan identificere kognitive problematikker udfra tests og generelt set udfra scanningsbilleder af hjernen komme med et bud på, hvilke problematikker, der er sandsynlighed for)
Meget kort og forenklet forklaring.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2011, 08:19   #20
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Asaasa

Tak for tilbagemelding eft. besøg hos neurolog.

Har du fået kopi af den henvisning og de evt. spørgsmål el. formål?

Som du skriver her sidst på tråden har jeg svært ved at se at du er blevet afdækket ang. kortidshukommelse, ja, i det hele taget hukommelse hos denne neurolog, hvorfor jeg stiller ovenstående spørgsmål.

Fra Dansk psykologforenings pjece om neoropsykologisk undersøgelse står flg.:

Citat:
En neuropsykologisk undersøgelse foretages med henblik på at beskrive
psykologiske funktioner med udgangspunkt i viden om sammenhænge mellem
hjerneprocesser og psykologiske funktioner.
Se link for udførlig beskrivelse for en sådan undersøgelse: http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...=neuropsykolog

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Neurologisk speciallægeerklæring smutti Alt det andet 11 20-03-2013 16:40
neurologisk speciellægeerklæring nielsen69 Alt det andet 1 23-05-2012 20:09
Neurologisk undersøgelse Hvidtjørnen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 12-10-2011 23:15
Neurologisk undersøgelse - erfaringer søges FacingTrouble Alt det andet 28 30-05-2011 08:30
Neurologisk speciallægeerklæring cherie Alt det andet 3 25-02-2008 16:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension