K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-10-2010, 18:19   #1
lolacalam
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
lolacalam er ny på vejen
Question Ny førtidspensionist - hjælp...

Har lige set denne fine hjemmeside og har jo klart måtte melde mig til.

Jeg har fået tilkendt førtidspension fra 1. oktober. Vil meget gerne høre fra jer derude om hvad man må og ikke må.
Lidt fakta - for jeg synes jeg får mange modstridende oplysninger.

Må arbejde lidt - må ikke...
Ny ordning - gammel ordning...
Hvad har man ret til - ikke ret til.

Rabatter
Mimrekort
Gode idéer osv osv.
Jeg ved jo næsten ingenting og håber at kunne få lidt styr på tingene.
Så glæder mig til at høre fra jer.
Varme hilsner i en kold tid
Mette
lolacalam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 18:25   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Læs her som det første.....især hvis du er ung.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...light=sap+supp

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 18:43   #3
lolacalam
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
lolacalam er ny på vejen
hej Peter

Tak for linket.. og så hurtigt..
Har kigget det meste igennem. Hvad står SUPP for?
Forstår jo det er en ordning fra kommunen, men har ikke hørt noget om den før 'dit link'.

VH Mette
lolacalam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2010, 21:27   #4
Agnes XXX
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2007
Indlæg: 453
Styrke: 17
Agnes XXX er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lolacalam Se meddelelser
hej Peter

Tak for linket.. og så hurtigt..
Har kigget det meste igennem. Hvad står SUPP for?
Forstår jo det er en ordning fra kommunen, men har ikke hørt noget om den før 'dit link'.

VH Mette
Det står for Supplerende Arbejdsmarkeds Pension. Det er et supplement og tilbud til os ftp'er, som ganske enkelt går ud på at hver gang (en gang om måneden) du betaler 150 kroner så supplerer kommunen (eller staten?) med 300 kroner til en pension som du får udbetalt når du når folkepensionsalderen.
Det er et udmærket alternativ for os som desværre ikke kan give en tørn på arbejdsmarkedet og dermed kan spare op til pension som alle andre.
Agnes XXX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2010, 11:38   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lolacalam Se meddelelser
Har lige set denne fine hjemmeside og har jo klart måtte melde mig til.

Jeg har fået tilkendt førtidspension fra 1. oktober. Vil meget gerne høre fra jer derude om hvad man må og ikke må.
Lidt fakta - for jeg synes jeg får mange modstridende oplysninger.
Velkommen til prøver lige at se om ikke jeg kan svare på dine konkrete spørgsmål og du får lige et link også ... (som er værd at gemme )

Citat:
Må arbejde lidt - må ikke...
Hvis du er enlig, kan du have supplerende indtægter op til 66.500 kr. om året (2010), uden at det påvirker din førtidspensions størrelse. Din førtidspension bliver sat 30 kr. ned, for hver 100 kr. din samlede indtægt er højere end 66.500 kr. (2010).

hvis du er gift samlevende så er det andre satser osv men det kan du læse om her https://www.borger.dk/Emner/pension-...ield2Bookmark2 og der kan du også se regne eksempler der måske gør det lidt nemmere at forstå

Citat:
Ny ordning - gammel ordning...
Hvad har man ret til - ikke ret til.
Du er jo på den ny ordning og der er satsen den samme for alle og man har faktisk ikke rigtig ret til noget som helst som andre borger ikke har

Dog kan du køre billigere med tog og bus
Nogen frisører giver også pensionist rabat
tivoli og andre forlystelser ligeledes..

men prøv at søge herinde der er flere tråde omkring det emne hvor folk har prøvet at finde ud af hvor vi som førtidspensionister kan spare penge ..

Men der er et par ting du skal huske på ...

har du udgifter pga dit helbred så er der mulighed for at søge en §100
ved enkeltudgifter som du ikke har råd til (økonomisk beregning fra kommunes side så der er ikke nogen ensretning ) så er det en § 82

Har du medicin udgifter på over 16.000 om året kan du få din læge til at søge kronikker tilskud til dig.



Citat:
Rabatter
Mimrekort
Gode idéer osv osv.
Har skrevet et par eksempler her over og ellers er der et par tråde omkring det her på siden hvor der er flere eksempler og hvordan man gør div ting ..
  Besvar med citat
Gammel 15-10-2010, 12:42   #6
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Hvordan er reglerne hvis man rejser udenfor EU i flere måneder?
Evt halve og hele år??
Ved ikke om jeg har spurgt om det før da min hukommelse er hullet som en si.
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2010, 13:21   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a

PENSIONISTER OG REJSER TIL LANDE UDENFOR EU/EØS OG SCHWEIZ
Er du folke- eller førtidspensionist med bopæl i Danmark, skal du fra den 1. juli 2010 give kommunen en række oplysninger, hvis du rejser til lande uden for EU, EØS og Schweiz i mere end to måneder.
Læs mere om meddelsespligten på Borger.dk

Folke- og førtidspensionister med bopæl i et andet EU-/EØS-land, der får udbetalt dansk pension, er også omfattet af meddelsespligten. I disse tilfælde skal rejser i mere to måneder til et land uden for EU/EØS-området meddeles til Pensionsstyrelsen i Danmark.

Læs mere på Pensionsstyrelsens hjemmeside.


Find de andre aktuelle link her

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservi...8S+og+Schweiz/



Særlig meddelelsespligt

Særlig meddelelsespligt ved rejser til lande udenfor EU/EØS og Schweiz – hvis du bor i Danmark

Lovændringen omfatter folkepensionister og førtidspensionister.

Rejser du til et land udenfor EU/EØS og Schweiz – undtagen Færøerne og Grønland – i mere end to måneder, skal du fra den 1. juli 2010 give kommunen en række oplysninger:

* Før du rejser, skal kommunen have besked om afrejsedato og forventet hjemkomstdato
* Har du udenlandske indtægter under udlandsopholdet, skal du hver måned oplyse kommunen om størrelsen af indtægterne, mens du er i udlandet
* Når du er kommet hjem, skal du oplyse kommunen om den faktiske hjemkomstdato
*
Hvis din rejse mod forventning kommer til at vare længere end to måneder, mens du er afsted, skal du hurtigst muligt under rejsen give kommunen besked om afrejsedato og forventet hjemkomstdato.

Du kan give kommunen besked ved at ringe, skrive en e-mail, brev eller ved personligt fremmøde.
  Besvar med citat
Gammel 16-10-2010, 00:45   #8
lolacalam
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2010
Lokation: København
Indlæg: 3
Styrke: 0
lolacalam er ny på vejen
Mange tak for hjælpen og alle de fine links til Agnes Marie og hejdien.
Har lidt svært ved at læse for lang tid af gangen, så derfor meget dejligt at jeg kan ta' lidt af gangen, når jeg kan finde linkene igen her på siden.

Har været inde og skrive under på 'brevet'.


Sidst redigeret af lolacalam; 16-10-2010 kl. 00:49.
lolacalam er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Løn som førtidspensionist JBR Nyttigt at vide for Førtidspensionister 6 10-09-2013 09:56
Ny førtidspensionist Charlot Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 13-07-2011 15:24
Førtidspensionist Jutta1502 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 20-11-2010 12:44
Hjælp er knækket :(..Førtidspensionist ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 25-07-2010 15:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension