K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-10-2012, 18:38   #11
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du kan alt tid klage hvis du er utilfreds, dog bør du vente til de har truffet afgørelsen om stop.

Og du skal vide at det kan tage meget meget lang tid før der er en afgørelse, jeg ved ikke hvad ventetiden er lige i øjeblikket, men selv har jeg ikke prøvet de var hurtigere end 6 måneder, og har før ventet helt op til 11 måneder, og i den ventetid hedder det KHJ.
LUM er ikke logget ind  
Gammel 10-10-2012, 18:50   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Det er rigtigt fint, at Ricky skriver, at kommunerne ikke må stoppe sdp. når man ikke er færdig udredt eller arbejdsevne afklaret, status er bare at DET GØR DE.

Det også rigtigt at dine læger med sikker prognose skal kunne skrive under på at du kan klare et ordinært arbejde efter de 2 x 52 uger og det er jo svært for mange læger, at lægge hovedet på bloggen overfor.

Som hovedregel skal man også være stationær for at komme under en af forlægelses mulighederne i §27 stk. 1 og man skal passe som fod i hose til dem.

Det er meget vigtigt hvad der står i dine læge rapporter og om der er indhentet tilstrækkeligt materiale til, at kommunen kan tage stilling til forlængelse af dine sygedagpenge. Hvis ikke der er det bør du anmode kommunen om, at få sådanne papirer indhentet. Tillige bør du i din partshøring, som er senest 14 dage før sdp. stop, beskrive hvorfor du bør forlænges netop iht. det punkt du peger på. Dette skal dog lægeligt dokumenteres, da vi ikke kan sige, at du skal arbejdsprøves i og med du ikke er færdigbehandlet.

Jeg tænker på om det var en mulighed at forlænge dig iht. §27 stk. 1 nr. 4 mod fleks eller pension? Dette kræver dog, at dine læger beskriver, at din funktionsevne, dvs. det du magter i hverdagen er varig lav og, at du ALDRIG vil kunne returnere på det ordinære arbejdsmarked, trods din operation. Denne er altså stik modsat nr. 3, hvor du kan returnere på det ordinære!!

Jeg håber du har en god læge, for sammen med denne kan du finde frem til hvad der bør indhentes for at belyse din helbredsmæssige situation og funktionsevnen. Lægerne må ikke beskrive noget om din arbejdsevne, de må dog give en prognose, hvilket sagsbehandlerne også plejer at spørge til når de indhenter papirer.

Ligeledes kan du spørge din sagsbehandler om indhentning af samme slags rapporter for belysning af din sag, for det er reelt kommunen der skal indhente sådanne, men måske bør du allerede nu gå dine lægers vej??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 10-10-2012 kl. 18:54.
Enteneller er ikke logget ind  
Gammel 10-10-2012, 21:45   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Det er da bare dybt forkert at, jeg egenligt ikke må sige nej til den OP.
M.h.t. en stivgørerende op (deseoperation) i lænden, så er jeg overbevist om, at du gerne må sige nej.

Jeg har en fremadglidning af en lændehvirvel, L4 glider i forhold til L5, eller også er det omvendt.
Jeg kæmpede med kommunen i næsten 15 år.

Jeg har været hos 4 reumatologer (den ene 2 gange) og 2 neurokirurger.
Undervejs blev en deseoperation nævnt som en mulighed, men den sidste neurokirurg skrev, at han ikke mente, at jeg ville have gavn af et så omfattende indgreb.

Det er min opfattelse, at lægerne udmærket er klar over, at mange ikke får det bedre efter sådan en op, nogle får det meget værre, og derfor anbefaler de den ikke medmindre man er så medtaget, at det er et forsøg værd.

Noget af det første jeg gjorde da jeg kom på internettet, i slutningen af 2006, var at finde oplysninger om denne type op.
Det var før netdoktor blev lavet om, og derinde læste jeg bl.a. om en bruger med samme lidelse som jeg selv, som havde fået det meget værre efter en deseoperation.
Det var bl.a. noget med løse skruer, og efter 2 re-operationer, som ikke løste problemerne gav lægerne op.

Så hvis du har en fremadglidning af en lændehvirvel, så kan jeg kun fraråde dig denne op.
Ved andre ryglidelser kan situationen være en anden.

Der er tidligere skrevet om stivgørende op her på K10, brug evt. sidens søgefunktion, bl.a. denne: http://www.k10.dk/showthread.php?p=1...ing#post189569
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 10-10-2012 kl. 21:52.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 10-10-2012, 21:59   #14
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Kan kun fraråde stivgørende operation.
Min mand er blevet opereret og stivgjort i lænden x flere - og er endt som en grøntsag med massive rygsmerter og skader på rygmarven m.m.

Så kan du på nogen måde undgå operation anbefales dette.

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind  
Gammel 10-10-2012, 22:05   #15
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du må MEGET gerne, og uden konsekvenser sige nej tak til en operation!

Det skrev jeg også tidligere, Kommunen må ALDRIG, ALDRIG pege på en operation som en behandlingsmulighed, i det narkosen i sig selv kan være farlig...

Der er mange principafgørelser på det emne...

De sager jeg har haft i nævnene hvor kommunerne drister sig til at pege på en operation som mulighed, har jeg vundet dem alle...

Jeg kan ikke skrive principafgørelsernes numre her, da jeg sidder med min Asus tablet i en bil på vej hjem fra at have holdt foredrag i Herning, men hvis en gider minde mig om det imorgen, så skal jeg gerne liste dem op i et indlæg herinde :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 04:20   #16
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Det er IKKE korrekt at kommunen ikke må stoppe sygedagpengene når man er ikke er udredt.

Derudover er der IKKE noget der hedder en forlængelse på 2 * 26 uger? Der er en på 2 * 52 uger, men det dur kun hvis der er en MEGET sikker indikation på helbredelse og tilbagevenden til helt almindeligt arbejde

Hej Ricky M., nu tager du vist fejl igen, igen...


I hvilken tilfælde - hvor den syge lever op til de normale krav - må kommunen stoppe sygedagpengene hvis/når man IKKE er udredt/afklaret?

Hvor finder du, at sygedagpengene kan forlænges med 2x52 uger?

Det fremgår jo tydeligt i loven, at kommunen opererer med en forlængelse på 26 uger, og det kan de - mindst - 2 gange


Sætter lige § 27 i Sygedagpengeloven ind her:


Kapitel 9

Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Citat slut.


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 09:40   #17
Drezz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2011
Indlæg: 19
Styrke: 13
Drezz er ny på vejen
Ja der kommer mange gode råd, og vejledning her til mig, og det er jeg da glad for. Der kommer også flere der ikke har samme mening, men alt i alt, så skal jeg vente til jeg får det papir hvor der står at, mine sygedagpenge udløber.

Der er bare noget jeg ikke helt forstår.
Min sagsbehandler sagde, at han er nød til at vente på den journal fra den kirurg jeg skal til d. 23 nov. Og hvis den så først kommer efter d. 30 nov, så kunne han ikke gøre noget ved det. Og der fik jeg så en forklaring på hvad der kunne ske, noget med tilbage virkende kraft. Men han forklarede mig det flere gange, uden jeg forstod hvad det var han sagde.
Det hele er ret forvirrende og svær at overskue syntes jeg.

Jeg har læst om rigtig mange der har fået stivgjort Deres ryg, og det er så en af grundene til at jeg ikke siger ja.
Jeg har det med min ryg der hedder, spondylolistese af L5 på 13 mm. Der er svære discusdegeneration mellem L5 og S1.

Jeg er en pige på 49.
Drezz er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 09:56   #18
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MarianneNM Se meddelelser
Kan kun fraråde stivgørende operation.
Min mand er blevet opereret og stivgjort i lænden x flere - og er endt som en grøntsag med massive rygsmerter og skader på rygmarven m.m.

Så kan du på nogen måde undgå operation anbefales dette.

Marianne

Jeg kan så fortælle jeg har en venninde der der fik sådanne en nogle år siden og hun har fået langt mindre snerter og kan selv gå helt uden hjælp det kunne hun ikke inden på grung af smerter.

Det er vist svært at sige til og fra med de oprationer,folks slid og meen er jo forskellige-og ricikoen ved opratisionerne er nok heller ikke det samme fra person til person .Så det er virkelig vanskligt at råde andre syntes jeg.

Selv ville jeg be om at få udtalser fra mere end en oprations læge .ville nok opsøge alle de spicallæger det var muligt før jeg tog en beslutning
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 10:29   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Drezz Se meddelelser
Ja der kommer mange gode råd, og vejledning her til mig, og det er jeg da glad for. Der kommer også flere der ikke har samme mening, men alt i alt, så skal jeg vente til jeg får det papir hvor der står at, mine sygedagpenge udløber.

Der er bare noget jeg ikke helt forstår.
Min sagsbehandler sagde, at han er nød til at vente på den journal fra den kirurg jeg skal til d. 23 nov. Og hvis den så først kommer efter d. 30 nov, så kunne han ikke gøre noget ved det. Og der fik jeg så en forklaring på hvad der kunne ske, noget med tilbage virkende kraft. Men han forklarede mig det flere gange, uden jeg forstod hvad det var han sagde.
Det hele er ret forvirrende og svær at overskue syntes jeg.

Jeg har læst om rigtig mange der har fået stivgjort Deres ryg, og det er så en af grundene til at jeg ikke siger ja.
Jeg har det med min ryg der hedder, spondylolistese af L5 på 13 mm. Der er svære discusdegeneration mellem L5 og S1.

Jeg er en pige på 49.
Din sagsbehandler har mulighed for at forlænge dine sygedagpenge med 14 dage for så at få rapporten med i sin vurdering omkring forlængelse. Det ville jeg allerede nu spørge til hvis jeg var dig, således at du ved at rapporten kan komme med i vurderingen.

Det han/hun mener med tilbagevirkende kraft, det er nok, at hvis de vælger at stoppe din sygedagpenge og rapporten kommer efter stop. Så har du 4 ugers klagefrist hvorved du så kan tage rapporten med i klagen og derved dokumentere din evt. ret til forlængelse. Såfremt kommunen giver dig medhold vil dine sygedagpenge blive genoptaget med tilbagevirkende kraft. Hvis kommunen derimod ikke giver dig medhold, så skal sagen over Beskæftigelsesankenævnet og der er et sted mellem 5 - 10 mdr.s ventetid på svar alt efter hvor du bor i landet!!
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind  
Gammel 11-10-2012, 19:53   #20
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Min mand havde en fremadglidning af L5 på 2 cm.
Første operation gik godt, men en fysioterapeut smadrede desværre dette.

Næste operation includerede et hul på rygmarven, som blev forsøgt lukket operativt.
Ryggen stadig ikke god, og ny operation som medførte massive skader på både ryg og rygmarv.
Den sidste operation skulle aldrig nogensinde have været udført - men vi troede at lægen havde mere tjek på tingene end han åbenbart havde.
Havde vi undgået sidste operation havde manden måske været i fleksjob nu.
Han er førtidspensionist - efter en indædt kamp mod kommunen (ikke med)

En operation kan man måske godt forsøge - men flere er ren mishandling af ryggen. Det er vores dyrekøbte erfaring om stivgørende rygoperationer.

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension