K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2014, 16:35   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Tvist Vedr brug af lægekonsulent

Jeg har meldt min kommune til Tilsynet Statsforvaltningen, fordi at der fortsat bruges lægekonsulenter i kommunen, når det er besluttet, at sagen skal forelægges Rehabiliteringsteamet.

Årsagen er, at jeg nu i 1 måned har ventet på at lægekonsulenten kommer med sit besyd, så sagen kan komme videre. Det trækker sagen ud, at der skal gå så lang tid.


Og er samtidig ved at forberede at kontakte samtlige politikkere, Beskæftigelsesministeriet osv osv.


Bekendtgørelse 813 + 815

BEK NR 813 https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164069

BEK nr 815 https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164129


Kommunen hæfter sig ved:
§ 3. Kommunen tilrettelægger selv, hvordan den sundhedsfaglige rådgivning i sager om sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering m.v. tilvejebringes, herunder om den sundhedsfaglige rådgivning tilvejebringes fra kommunalt ansat sundhedsfagligt personale.

Jeg hæfter mig ved:
§1 stk 2 BEK 813 samt §1 stk 3 BEK 815
"I sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet samt i løbende sager, kan kommunen alene benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra den kliniske funktion og den praktiserende læge, samt alene rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra klinisk funktion, jf. § 25 c, stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og § 19, stk. 2, i lov om social pension. "
Bekendtgørelse om kommuner og regioners samarbejde om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i...”

Personlig mail d. 23 maj 2014 fra Beskæftigelsesministeren:

Endvidere kan kommunerne ikke længere anvende de kommunalt ansatte lægekonsulenter i sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Det er også en del af den nye samarbejdsmodel, at den praktiserende læge skal inddrages, inden en sag forelægges teamet. Efterfølgende kan den praktiserende læge og den kliniske funktion efter behov være i dialog med henblik på at fremme, at borgeren fastholdes på arbejdsmarkedet.



Sagens omstændigheder:
1 Jeg har fået af vide, at sagen skal for Rehabiliteringsteamet, sagen ligger hos Lægekonsulenten, efterfølgende skal den fremlægges Faglig koordinator

2. Jeg har fået indsigt i de dokumenter min sagsbehandler er besiddelse af, og hvilke læge erklæringer rådgiveren vil bruge i sagen. og har sågar været til et møde fysisk, hvor jeg har fået et indblik i den kommende partshøring.

2 Sagsbehandler har drøftet min sag internt, med en som sidder i Rehabiliteringsteamet.

3 Processen er påbegyndt, da der er indhentet ny LÆ 265 erklæring, fordi at den gamle læge erklæring fra April 2013 ikke var god nok.

4 Der foreligger et afslag vedr tilkendelsestidspunkt af ressourceforløbsydelse/fleksjob med tilbagevirkende kraft samt manglende klagemulighed, som ikke kan sendes videre til Ankestyrelsen. Da Jeg har først mulighed for at indgive klage til Ankestyrelsen, efter jeg har fået en indstilling af Rehabiliteringsteamet


Hvor går grænsen imellem ”led i sagsbehandling” ”påbegyndt sagsbehandling” ”§3 BEK nr. 813”

Er sagen først påbegyndt, når der er bestilt tid til Rehabiliteringsteamet?


Hvad syntes i?
Taget i betragtning af sagens omstændigheder.


Kommunens fortolkning er fuldstændig uholdbar i min optik

Et smuthul i lovgivningen, som giver kommunen ret til at inddrage lægekonsulenten, når hensigten fra BM's side er en anden.


Mail sendt til JC Chef:

Hvor i loven samt BEK 813+815 står det skrevet, at der ikke er tale om en påbegyndelse i sag i kommunal regi, når der bl.a. indhentes LÆ 265, og at der arbejdes hen imod at komme foretræde for Rehabiliteringsteamet, med henvisning til ”led i sagsbehandlingen” samt ”påbegyndt sagsbehandling”
Jeg henviser til brev. D. 28.07.2014 hvor XXXX vedlægger en skrivelse fra STAR, som beskriver at der er tale om et led i sagsbehandlingen.


Som jeg læser det, så er ”et led i sagsbehandlingen” defineret som ”påbegyndt”

Det fremgår af BEK 813 §1 stk. 2
Stk. 2. I sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, samt i løbende sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob og tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, kan kommunen alene benytte sundhedsfaglig rådgivning fra klinisk funktion i regionen og borgerens praktiserende læge, jf. § 25 c, stk. 2, i lov om ansvaret for og styringen af den aktiv beskæftigelsesindsats.

Det må betyde, at alle sager som i det hele taget skal behandles i Rehabiliteringsteamet, eller har til formål at skulle behandles i teamet indenfor nær tid, der må kommunen ikke benytte kommunale lægekonsulenter.


For mig at se, er det et fortolkningsspørgsmål og der bør være klare linjer, for hvordan man skelner imellem de forskellige paragraffer.


For hvis kommunen læner sig op af, at en sag først er påbegyndt, når der er eks. Først er bestilt ved Rehabiliteringsteamet, så vil X Kommune fortsat læne sig op af §3, så kan denne begrundelse anvendes i alle omstændigheder, for at inddrage den kommunale lægekonsulent.

Hvilket jeg mener er i uoverensstemmelse med den lovgivning som Beskæftigelsesministeriet har udstedt.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 21:19   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Center for Jura og Politik.

En tanke om svar på dine spørgsmål.

I tidernes morgen da k10 var ung, stillede jeg tidligere socialminister Eva Kjer Hansen ministerium et simpelt spørgsmål om fortolkningen af de offentlige sociale sagsbehandlingstider iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2

Jeg måtte 3 gange stille det samme spørgsmål, da juristerne åbenbart ikke talte det sprog jeg kendte.

Først den 4de gang modtog jeg et juridisk forståeligt svar, som senere viste sig var særdeles vigtigt for mig at kende.

Svaret kan du se her, i tråden som omhandler vores 10 år gamle kamp om kommunernes ulovligheder.

http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Min tanke: kunne du spare tid og modtaget et brugbart svar fra Socialministeriets kontor for Jura og Politik, som jeg gjorde på daværende tidspunkt?

Returner svaret, hvis ikke du forstår det første gang, som jeg gjorde.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-08-2014, 21:31   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja det var en god idé Peter.

Tusind tak, det vil jeg forberede - oveni alt det andet jeg har gang i

Men det kræver, at jeg lige får svar fra JC Chefen først. (Dokumentation for hvordan kommunen fortolker det)

Men det her emne berører jo både BM og SM. Det er jo generelt i forhold til Rehabiliteringsteamet.


Måske skulle jeg prøve at få et svar fra begge ministerier.


.Dit arbejde med svarfrister er en inspiration for os alle Peter.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2014, 09:29   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jobcenterchefen har kvitteret for modtagelse, og jeg modtager et svar engang i næste uge forhåbentlig.

Det overordnede spørgsmål er:
Hvor i loven står det skrevet, at en sag først er påbegyndt, når der er bestilt tid ved Rehabiliteringsteamet.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2014, 17:02   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Har nu modtaget et svar fra Jobcenterchefen i min kommune.

Det er således et fortolkningsspørgsmål. Jobcenterchefen kunne ikke pege på, hvor i lovgiven at det står skrevet.



Konsekvensen er at inddragelse af lægekonsulenten kan resultere i at borgere henvises til forløb som forhaler sagsbehandlingen, for at borgere kan få foretræde for Rehabiliteringsteamet.

Derfor kan kommunen fortsætte i en ond spiral ved at inddrage lægekonsulenten igen og igen, indtil lægekonsulenten vurderer at sagen er tilstrækkeligt belyst.


Jeg afventer ny Tilsynet Statsforvaltningen, samt svar fra Finn Sørensen, om han vil stille det §20 spg til Beskæftigelsesminsteren.

Sidst redigeret af Bodrum; 22-08-2014 kl. 17:05.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2014, 17:22   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Følgende lægeskøn er modtaget d. 25/08-2014.

Jeg har aldrig været tilknyttet Klinisk Funktion.
Men der foretages et skøn fra LÆgekonsulent fra klinisk funktion inden sagen forelægges Rehabiliteringsteamet, selvom loven siger at hvis man ikke har været tilknyttet klinisk funktion, så er det egen læge der skal inddrages.

Lægekonsulenten burde ikke inddrages under alle omstændigheder.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2014, 22:00   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvor har du, at det er borgeren, der skal tilknyttes klinisk funktion?

Ref sundhed.dk
For de praktiserende læger betyder reformen, at alle borgere, der skal have behandlet en sag om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal have deres sag forlagt for rehabiliteringsteamet. I den forbindelse skal den praktiserende læge lave en vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde.

Reformen betyder desuden, at kommunerne og regionerne skal indgå aftale om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering til kommunerne. Aftalen sætter rammerne for hvorledes kommunen får adgang til rådgivning og vurdering fra en regional klinisk funktion, herunder adgang til de sundhedskoordinatorer, der deltage i rehabiliteringsteamene. Sundhedskoordinatorerne skal desuden sikre, at borgerens praktiserende læge inddrages og informeres i alle relevante situationer

Der er i oplægget til reformen lagt op til, at kommunerne fremover skal rekvirere lægefaglig assistance i sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension via sundhedskoordinatoren i regionens kliniske funktion i forbindelse med sagsbehandlingen. Herved skabes en klar og entydig indgang til sundhedsvæsenet, da kommunerne herefter ikke kan rekvirere lægefaglig bistand fra kommunalt ansatte lægekonsulenter eller eksterne lægekonsulenter uden for klinisk funktion i forbindelse med sagsbehandlingen på disse områder. Eller med andre ord: Kommunen kan i de sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet, kun rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra den kliniske funktion.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2014, 23:13   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Mit bedste svar er at klinisk funktion er ansat som lægekonsulent (Intern/ekstern) i min kommune.
Jeg kan ikke se nogen steder i BEK 813 §1 at lægekonsulent skal inddrages inden sagen skal for Rehabiliteringsteamet. Eller om klinisk funktion skal yde sundhedsfaglig rådgivning, uden at der er indhentet en speciallæge erklæring fra klinisk funktion.
Som jeg forstår det, så kræves det også at der foreligger en LÆ 271 speciallæge erklæring, før klinisk funktion kan yde rådgivning

Det fremgår af http://www.frederiksberg.dk/~/media/...478-1-pdf.ashx

Pkt 4 : Vurdering fra klinisk funktion.
”Det sker i form af en speciallæge attest”

Det er ikke tilfældet i min sag, at der er indhentet nogen speciallæge erklæring fra klinisk funktion. Kan der så i praksis ydes rådgivning fra klinisk funktion?

Det ønsker jeg at få svar på.




Ref sundhed.dk

Der er i oplægget til reformen lagt op til, at kommunerne fremover skal rekvirere lægefaglig assistance i sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension via sundhedskoordinatoren i regionens kliniske funktion i forbindelse med sagsbehandlingen. Herved skabes en klar og entydig indgang til sundhedsvæsenet, da kommunerne herefter ikke kan rekvirere lægefaglig bistand fra kommunalt ansatte lægekonsulenter eller eksterne lægekonsulenter uden for klinisk funktion i forbindelse med sagsbehandlingen på disse områder. Eller med andre ord: Kommunen kan i de sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet, kun rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra den kliniske funktion.


Personlig mail d. 23 maj 2014 fra Beskæftigelsesministeren:

Endvidere kan kommunerne ikke længere anvende de kommunalt ansatte lægekonsulenter i sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Det er også en del af den nye samarbejdsmodel, at den praktiserende læge skal inddrages, inden en sag forelægges teamet. Efterfølgende kan den praktiserende læge og den kliniske funktion efter behov være i dialog med henblik på at fremme, at borgeren fastholdes på arbejdsmarkedet.

Sidst redigeret af Bodrum; 26-08-2014 kl. 00:05.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 08:39   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja du er inde på noget spændende. Min opfattelse er, at hvis der skal indhentes speciallægeerklæring, skal det ske via klinisk funktion, idet man vel nok ikke i alle tilfælde kan kræve, at der er behov for en speciallægeerklæring. Opfatter sundhed.dks beskrivelse som mere en angivelse af de indgange, der skal anvendes. Men las os se.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2014, 09:51   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg ved det ikke.

Jeg er efterhånden selv så forvirret stampe

Sidst redigeret af Bodrum; 26-08-2014 kl. 09:53.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension