K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-10-2013, 06:42   #11
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lægekonsulenter/sundhedskoordinators rolle

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...78/1284417.pdf

Henvendelse til 3 udvalg

Til Folketingets Socialudvalg
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Til Folketingets Forebyggelses- og Sundhedsudvalg

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...78/1284418.pdf

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-10-2013, 20:01   #12
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Det ser desværre ud til, at der stadig vil være "papirlæger" i sagsbehandlingen -
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...43/1284765.pdf

Flg. er sendt i dag;

Citat:
Til Folketingets Socialudvalg
Til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Til Folketingets Forebyggelses- og Sundhedsudvalg





Morud, den 2. oktober 2013




Sundhedskoordinatorens-/lægekonsulentens rolle

I fortsættelse af besvarelse af BEU alm. Del 417 skal jeg venligst udbede mig besvarelse på følgende spørgsmål;

1. Såfremt borgeren er uenig i vurdering/udtalelse/jounalnotat mv., der er udført af sundhedskoordinatoren, hvortil skal borgeren så rette sin klage (kommunen/regionen)?
2. Såfremt klagen skal gå til regionen, betyder det da at kommunen afventer svaret på klagen, inden borgerens sag viderebehandles?

Jf. vedtagne forslag V42 fremgår følgende;

- Folketinget finder det uholdbart, at der vedvarende rejses kritik af kommunernes brug af lægekonsulenter, og partierne er derfor enige om, at problemerne skal løses.
-
Folketinget vurderer, at problemerne med fastlæggelsen og afgrænsningen af lægekonsulenternes funktion og beføjelser i sagsbehandlingen kræver, at der fastsættes bindende regler for lægekonsulenternes arbejde.
-
Folketinget konstaterer, at de verserende forhandlinger om en reform af førtidspension og fleksjob også kan berøre problemstillingen om lægekonsulenternes rolle og funktion.
-
Folketinget vurderer på den baggrund, at det vil være hensigtsmæssigt at afvente resultatet af disse forhandlinger, før der tages konkrete initiativer til fastsættelse af regler om anvendelse af lægekonsulenter.
-
Såfremt der ikke tages initiativer i forhold til lægekonsulenterne i forbindelse med forhandlingerne om en reform af førtidspension og fleksjob, pålægger Folketinget regeringen at forpligte sig til efterfølgende at fastsætte regler for lægekonsulenternes virke i indeværende år.

Der bruges stadig lægekonsulenter i kommunerne, i forskellige sammenhænge, f.eks. hjælpemidler, hjælperordninger mv.

3. Kan ministeren oplyse om, hvilke tiltag der er foretaget, således V42 er opfyldt?


På forhånd tak for hjælpen

Lena Michelsen

BEU alm. Del 417 - http://www.ft.dk/samling/20121/almde.../417/index.htm
V 42 - http://www.ft.dk/samling/20121/almde.../417/index.htm
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2013, 20:26   #13
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det ville bestemt være et kæmpe skridt fremad hvis vi kunne få bindende regler eller lov for hvad de må...

Noget har de lavet om og det gør at jeg ikke er så optimistisk....

Nu hedder de jo ikke mere lægekonsulenter....men derimod sundhedskoordinator....

Det smager jo også lidt mindre af læge...og vil sikkert gøre at man ikke vil se på deres brud så alvorligt...det kunne man være bange for ihvertfald...

Men skulle der komme bindende regler for disse sundhedskoordinatorer...ja så vender jeg helt sikkert tommelfingeren opad...

Meeen mon ikke at der er en ret god grund til at de ikke allerede har lavet disse bindende regler endnu...

Alle...altså ud over lige netop borgerne....ja de vil jo tjene på de brud disse sundhedkoordinatorer laver og er vel egentlig ret glade for at have dem ansat...uden bindende regler....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2013, 00:35   #14
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
Hør her

en lægekonsulent må IKKe have dobbeltrolle dvs.være både konsulent og læge på samme tid så er han inhabil det står i loven
'en lægekonsulent må IKKE komme med lægefagelige erklæringer på borgeren det står i loven. og kommunen må IKKE bruge lægekonsulentens udtalelser som dokumentationsgrundlaget for sagens afgørelse det står i loven.
der har altid været lov for "lægekonsulenter" men det har det offentlige bare ladet som om der ikke var ,men det er en stor løgn for det har domstolene afgjort en lægekonsulent er slet ikke fungerende læge i følge loven
med mindre han har undersøgt borgeren men så er han inhabil i sagen.

en "lægekonsulent" er ikke en læge men bare en administrativ medarbejder på lige for med alle andre i kommunen,og det er fordi at der ikke er et læge/patient forhold til borgeren lægekonsulenten har INGEN autorisation i sagen

Sidst redigeret af einstein; 03-10-2013 kl. 00:39.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2013, 01:07   #15
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Og alligevel bruger de dem....endda som læger...da de jo ellers ikke ville kunne udtaler sig om diagnoser osv...

Alligevel skal de være at betragte som en administrativ medarbejder...så man ikke kan komme efter dem...og så de åbenbart ikke behøver at ligge under for deres lægeløfte...

Jow det giver ingen mening.....for selvfølgelig optræder de som læger i det øjeblik de udtaler sig om diagnoser osv...og selvfølgelig bør de være under deres lægeløfte...

Det hele er jo sat op på den måde...med vilje....og det er da også derfor der ingen bindende lov og regler for dem...

Man vil aldrig få en kommune eller sagsbehandler til at sige at en sag er blevet afgjort ud fra en lægekonsulents udtalelser.....også selvom det er så tydeligt i mange sager at det er sket...

Men man kan sige og skrige alt det man vil at de ikke må ditten og datten....men virkeligheden er at det sker....og jeg har ikke set nogen lægekonsulent komme for en domstol og blive dømt for de brud der er blevet lavet...

Men det ser heldigvis ud til at vi alle sammen har råbt højt nok op om alle de brud der er sket ang lægekonsulenter...siden de hiver det frem inde i folketinget og påtaler at der er for mange klager over dem...

Man kan så bare frygte at de bare vil lave nogle nye fupregler eller andet tiltag som gør at de kan forsætte som de hele tiden har gjort....og helt uden at borgerne kan komme efter dem...

Måske det er derfor man har ændret deres navn/titel til sundhedskoordinator...det har jo ikke samme klang som lægekonsulent....tiltrods for at det er nøjagtigt det samme som før...det samme de skal udtale sig om...samme område...og sørme om ikke også de stadig er ansat af kommunen og ikke regionen...

Havde man været interesseret i menneskeskæbner....ja så havde de regler og lov været lavet for lang tid siden...

Men man kan jo heldigvis blive overrasket....og det vil jeg blive hvis der kommer nogle bindende regler....som at de feks ikke må fjerne diagnoser eller lave om på dem når de først er blevet stillet af en kompetent læge/speciellæge...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2013, 10:14   #16
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener at problematikken endog er forværret, fordi det er "Sundhedskordinatoren" der skal danne grundlag for udtagelsen, om Ressourceforløb, fleks og/eller førtidspension m.v.

Denne udtagelse bliver efterfølgende brugt i afgørelsen fra kommunen om hvad, og hvordan det videre forløb og evt tilkendelser bør være.

Nu har man derudover lavet et ekstra skridt vedr. klager over disse.

Man har således INGEN dokumentation på, hvad lægen i teamet mener, eller hvor meget der er lagt vægt på lægens udtagelser.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 03-10-2013 kl. 10:18.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2013, 11:20   #17
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg mener at problematikken endog er forværret, fordi det er "Sundhedskordinatoren" der skal danne grundlag for udtagelsen, om Ressourceforløb, fleks og/eller førtidspension m.v.

Denne udtagelse bliver efterfølgende brugt i afgørelsen fra kommunen om hvad, og hvordan det videre forløb og evt tilkendelser bør være.

Nu har man derudover lavet et ekstra skridt vedr. klager over disse.

Man har således INGEN dokumentation på, hvad lægen i teamet mener, eller hvor meget der er lagt vægt på lægens udtagelser.

VH Popiae
Sundhedskoordintoren på mit møde var sat ind som.... nå ja, sådan en skal der jo være.
Det var tydeligt ar hun var der af navn og ikke af gavn.
Hun sad "lå" helt stille det meste af tiden, så der er næppe en masse der påpeger at hun ikke holder sig til bogen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2014, 17:11   #18
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Forsat lægekonsulenter i kommunerne

Fandt lige denne ældre tråd, i min jagt på at få opklaret spørgsm. om lægekonsulenterne, fik ikke svar så håber nogen kan hjælpe.

Jeg blev sidste år i maj visiteret til fleksjob i 3 x 1 time om ugen, med en lang skåneliste, og kommunen beskrev at det er usandsynligt at jeg vil kunne øge min arbejdstid( se evt. min tråd andetsteds).

Jeg har i feb. sendt ansøgning om pension på det foreliggende, §17 stk. 2.

Min sag er endnu ikke nået til rehab.teamet.

I forbindelse med klargøringen af min sag, har min sb. sendt min statusattest fra smerteklinikken, samt pensionsansøgningen til lægeskøn hos lægekonsulent.

Jeg forstår ikke at den skal til lægekonsulent, troede de var afskaffet, og at det kun var sundhedskoordinator som skulle ind over i forb. med sag i rehab.team. Det er den samme lægekonsulent som også tidligere har udtalt sig i min sag.

Er der nogen der kan hjælpe med opklaringen af om det er normal praksis, eller om det igen er min kommune som kludrer idet.

bedste hilsner fra Sortepigen
ps var i tvivl om det er ok jeg stiller mit spørgsm. i denne tråd eller skulle jeg ha skrevet i min egen.?
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Principafgørelse forsat berettiget til SDP trods manglende fremmøde gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 23-07-2012 08:56
Principafgørelse: forsat SDP-penge pga. §17 foreliggende dokumentationsgrundlag gunvor Den nyttige viden vi alle har 5 22-07-2011 11:36
Hjælp til kommunerne! MarianneNM Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 19-06-2011 20:20
Rod hos kommunerne. Camille Dit og Dat 7 19-09-2008 11:02
Borgerrådgivere i kommunerne zuza Nyt om loven 0 26-07-2008 19:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension