K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2009, 13:51   #1
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Ferie på kontanthjælp

Hvordan er man egentlig stillet med ferie på kontanthjælp ?

Jeg spørger fordi jeg har været i systemet med henblik på fleksjob efter arbejdsskade.
I 2007 fik jeg bare nok, og tog 1½ år på SU. Her i januar meldte jeg mig så igen på kommunen, blev bevilliget kontanthjælp, fik en snak med en jobkonsulent. Jeg skulle så overføres til Aalborg SV.

Det eneste jeg har hørt derfra er et brev om hvem min sagsbehandler, venter stadig på en indkaldelse til et møde, så vi kan finde ud af hvad der videre skal ske fremover, og arbejdsprøvninger.

Jeg er så alene med min datter, og hun skal da ikke snydes for ferie, fordi at jeg er på kontanthjælp.

Jeg har derfor lejet en hytte på Bornholm til os i 1 uge, og ferien er betalt, kan kommunen nægte mig at tage afsted ? for så har jeg et grædende barn.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 14:02   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, de kan ikke nægte dig at holde ferie med din datter - og kontanthjælpsmodtagere må holde ferie lige som alle andre! Men de trækker dig for en uges ydelse!!

Gennem 21 år kontanthjælp, kan jeg ikke engang BEGYNDE AT REGNE UD hvor meget de har trukket i mine ydelser på dén bekostning, da jeg altid holder ferie af 2-3 ugers varighed med børnene.....

Og så er der jo dem der ikke fortæller på kommunen at de holder ferie, og bare gør det alligevel. Selv har jeg ikke nerver til den slags og er så bange for at blive busted eller kontaktet i perioden.

Så jo, du kan holde ferie, men må slippe med en uges ydelse...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 14:13   #3
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nej, de kan ikke nægte dig at holde ferie med din datter - og kontanthjælpsmodtagere må holde ferie lige som alle andre! Men de trækker dig for en uges ydelse!!

Gennem 21 år kontanthjælp, kan jeg ikke engang BEGYNDE AT REGNE UD hvor meget de har trukket i mine ydelser på dén bekostning, da jeg altid holder ferie af 2-3 ugers varighed med børnene.....

Og så er der jo dem der ikke fortæller på kommunen at de holder ferie, og bare gør det alligevel. Selv har jeg ikke nerver til den slags og er så bange for at blive busted eller kontaktet i perioden.

Så jo, du kan holde ferie, men må slippe med en uges ydelse...
Tak overlever nok at blive trukket den uge, men hva så de 2 uger børnehaven holder lukket,der står jeg jo heller ikke til rådighed.

Var der ellers ikke noget med en gang at kontanthjælpsmodtager også havde ret til ferie, altså hvor de ikke blev trukket i kontanthjælpen ? mener jeg at kunne huske.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 15:27   #4
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Du har ret til 4 ugers Aktiveringsfri, om Året, men kun hvis du er Aktiveret i ,11 ud af 12 mdr.. på kontanthjælp.

( fleksbevilligede på kontanthjælp, der ikke må aktiveres på lige fod med alm. kontanthjælpsmodtagere, har ingen ret til ferie.. det kører jeg en sag om i ankenævnet, venter stadig på svar, men det er en helt anden sag. )


Så medmindre du er i aktivering hele året, skal du selv betale for din ferie

Men en uge kan vel smutte, dermed ikke ,at jeg opfordrer til noget ulovligt

Helle
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 16:41   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har fået samme informationer, som dem Helle4 fortæller om, at man kan få 4 ugers aktiveringsfri, hvis man man er i aktivering 11 måneder i streg....

I loven om kontanthjælp ligger der at man SKAL stå til rådighed for arbejdsmarked alle årets 12 måneder - medmindre man kommer med en lægeerklæring (sygemelding).

I forrige institution var der en obligatorisk uges fri, så jeg var TVUNGET til at tage ferie den uge. Til dette foreslog kommunen, at jeg så fik passet mine børn i en anden institution den uge - institutionerne arbejder jo sammen, og én institution kan Feks tage børnene fra en anden institution hvis forældrene ikke kan tage ferie....
Så enden blev at ungerne kom en uge i den anden institution.

Men ring og hør nærmere, måske er de blevet mere fleksible? Dette ligger tre år tilbage.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 16:49   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
helle4 skrev :
Citat:
( fleksbevilligede på kontanthjælp, der ikke må aktiveres på lige fod med alm. kontanthjælpsmodtagere, har ingen ret til ferie.. det kører jeg en sag om i ankenævnet, venter stadig på svar, men det er en helt anden sag. )
Hold da op det vidste jeg ikke.Må fleksere på kontanthjælp SLET ikke holde ferie ????

Godt du har en sag Kørende om det Helle...

jeg vidste godt det med kontanthjælpsmodtagere...syntes det er død uretfærdigt at de ikke må have ferie ...alle har brug for at komme væk på ferie .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2009, 21:33   #7
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Hej Stella, hvis du trykker på mit navn.. og derefter trykker på alle indlæg startet af Helle.. kan du under indlægget: Hjælp.. se lidt omkring den sag jeg har i ankenævnet.

Jeg regner med at få svar om ca. 1½ måned.. da Det ville tage ca. et ½ år i nævnet..

Nå det ( svaret) kommer kan du være sikker på at jeg sætter svaret herind, da det jo vedrører Alle kontanthjælpsfleksere!!

Helle

Sidst redigeret af helle4; 01-04-2009 kl. 21:36. Årsag: forkert navn :( ups
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2009, 02:14   #8
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 38
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
HeleneKr: Jeg har et spørgsmål til det du skriver.

Du skriver at nogen bare holder ferie uden at melde det.
Jeg er ikke selv på kontanthjælp, men ved da at i Københavns kommune (som du selv er fra) skal man da stille op på jobcenteret hver fredag, lave 4 ansøgninger til job om ugen og gå ind et vis sted på nettet og "skrive under" hver dag vist nok.

Hvordan kan man så tage en uges ferie uden at melde det? :s
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2009, 11:14   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det er korrekt det de andre siger 11 måneders aktivering udløser 4 ugers ferie, og holder fx børnehaven ferielukket, ja så må man pænt aflevere ungerne et andet sted.

Her er INGEN samarbejdsaftale med andre BH´er, men til gengæld en regel om at BH´en SKAL holde åbent (hvilket de altså ikke har råd til der er underskud)
Her er det umuligt for en kontanthjælpsmodtager uden bil at opfylde kravene om at stå til rådighed når skolerne har ferielukket. Man kan i nærmeste større by ikke nå at møde til kl 8 med de 3 telebusser der kan komme i løbet af dagen (når skolen har lukket) lige så er man død og pine tvunget til at gå igen senes ved 14.30 tiden for at være sikker på at nå telebussen her til byen (man skal vente op mod en time på den) misser man den er det bare synd, så kan man slet ikke komme hjem. (og hente evt unger)
Det er kommunen heldigvis godt klar over, så folk får lov at slippe (eller fik lov, for ved faktisk ikke hvordan det er efter sammenlægningen) men de slev samme vil jo heller ikke rigtigt have mulighed for at tage på ferie, med hvilket transportmidel skulle de komme det?

Noget andet er så at dem på revaliderings ydelse heller ikke har ret til ferie overhovedet (heldigvis er kutymen så at man følger det sted man er, men er man fx i praktik og arbejdsgiver siger nej, ja så er der bare ingen ferie, eller bestemmer arbejdsgiver at det er uden for skolernes lukning, så må man affinde sig med det, hvis man vil have ferie)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2009, 12:20   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gigipi' Se meddelelser
HeleneKr: Jeg har et spørgsmål til det du skriver.

Du skriver at nogen bare holder ferie uden at melde det.
Jeg er ikke selv på kontanthjælp, men ved da at i Københavns kommune (som du selv er fra) skal man da stille op på jobcenteret hver fredag, lave 4 ansøgninger til job om ugen og gå ind et vis sted på nettet og "skrive under" hver dag vist nok.

Hvordan kan man så tage en uges ferie uden at melde det? :s
Den med de fire ansøgninger gælder ikke mere, det viste sig at være ulovligt ..

Jeg har aldrig hørt om at kontanthjælpsmodtagere skulle møde op hver fredag (kender folk på kontanthjælp i kbh ) men hvis det er sådan så er man undtaget fra det som flekser på kontanthjælp det er stadig kommunes opgave at hjælpe flekser med at finde job, som flekser er det jo ikke bare at gå ind og søge et job der er mange ting der skal forklares løntilskud osv og man er ikke under de samme job konuslenter som kontanthjælpsmodtager men bruger de samme som dem der er.

Men at man skal møde hver fredag når man er på kontanthjælp den har jeg altså aldrig hørt om før (heller ikke da min søster arbejdede i kbh kommune ) og heller ikke nogen af dem jeg kender her eller i andre byer har jeg nogensinde hørt om skal møde op hver uge ..
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ferie på kontanthjælp søsser98 Alt det andet 13 10-04-2013 12:38
Modregning af ferie i kontanthjælp? BubberDK Alt det andet 8 09-05-2012 08:23
Ferie på kontanthjælp..??? annagw Alt det andet 11 27-04-2011 16:32
Flexjob, Kontanthjælp & Ferie? Carina Alt det andet 11 19-01-2011 16:52
ferie på kontanthjælp nensypigen Alt det andet 11 25-05-2010 12:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension