K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2010, 22:25   #11
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg mener heller ikke at der bliver modregnet i ledighedsydelsen, hvis en ægtefælle/ samlever har indtægt.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:28   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af kamma Se meddelelser
Undskyld, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok.

Nej, jeg er ikke flexjobber. Jeg er ved at blive afklaret m.h.p. om jeg skal have pension eller visiteres til flexjob - og det er i denne forbindelse, at sagsbehandler siger til mig, at hvis jeg stadig er uafklaret ved udgang af varighedsbegrænsningen, så kan de ikke forlænge mine sygedagpenge. Og det forstår jeg ikke....

Mange tak for linket, så vidt jeg nu kan læse mig frem til, er det den særlige ydelse (som er noget mindre, end hvis man kommer direkte fra sygedagpenge) man så kan få, hvis man er kommet på kontanthjælp inden tilkendelse af flexjob..

Jeg må indrømme, jeg er noget nervøs for det videre forløb, men kan ikke gøre så meget mere før jeg hører nærmere. Er dog også nået til den erkendelse, at jeg er nødt til at stå fast på min ret, fordi det nu engang er mit helbred og liv, det drejer sig om.

Mvh. Kamma
hvis du falder for sygeDagpengegrænsen og de sætter dig på kontanthjælp og du ikke kan opnå kontanthjælp (pga formue eller ægteskab ) og du så om et år eller to alligevel bliver visiteret til fleks , så vil du kunne få særlig ledighedsydelse efter §74i hvis det er det du spørger om

74i bliver du ikke rig af det er lige lidt over 9500 før skat om måneden..

Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Mellem sygedagpenge og visitation til fleksjob må du ikke sættes på kontanthjælp. Du skal gå direkte videre fra sygedagpenge til fleksjob efter Helsingør-dommen, og hvis fleksjob ikke kan anvises, har du ret til ledighedsydelse.

man kan godt sættes på kontanthjælp alligevel hvis ikke man er afklaret , og kommunen har en grund til at stoppe (hvis de mener der er behandlingsmulighed og det mener læger også osv ) eller andre grunde og i så fald vil man komme på kontanthjælp ..

Men Kamma der er mange andre muligheder i lovgivningen så sæt dig godt ind i loven læs det her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

hvis speciallægen mener at du godt kan komme tilbage til ordinært job så er der også mulighed for forlængelse .. og hvis de VED at du ikke kommer tilbage til ordinært men ikke ved om det så skal være fleks eller pension så er der §27 stk 4
  Besvar med citat
Gammel 19-10-2010, 22:36   #13
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kamma,

Som Hejdien skriver kommer du ikke bare lige på ledighedsydelse hvis du ikke får forlænget dine sygedagpenge, desværre. Jeg røg selv ud af sygedagpenge i 2007 da en speciallæge skrev at jeg ikke burde job prøves. Jeg tænkte så, der kan de bare se, jeg er syg !! Men det skal man jo netop heller ikke være decideret når man er på sygedagpenge !!!

Jeg vil syntes at du bør undersøge om der ikke er nogle af de flg. pkt. du kan leve op til i ht,. §27 for at få forlænget dine sygedagpenge. Det er det hele værd for der er lang, lang vej tilbage. §27 som er loven om forlængelse af sygedagpenge perioden er som flg. :

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

BEMÆRK!!!

Der er kommet nye rettelser til §27 i lov om sygedagpenge.
Disse rettelser er ikke kommet ind i den gældende lov endnu.
Jeg vil dog lige lægge disse rettelser her så folk kan følge med.


Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.



Se under K10´s hj. side der tilkommer evt. ændringer, det holder ikke at vente på at bedre tider kommer til, men prøv at kæmp dig tilbage allerede nu og få forlænget dine sygedagpenge. ER der ikke nogle måder at du ville kunne det ??

Mvh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 19-10-2010 kl. 22:38.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 13:28   #14
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Hejdien:

hvis du falder for sygeDagpengegrænsen og de sætter dig på kontanthjælp og du ikke kan opnå kontanthjælp (pga formue eller ægteskab ) og du så om et år eller to alligevel bliver visiteret til fleks , så vil du kunne få særlig ledighedsydelse efter §74i hvis det er det du spørger om

Det var lige præcis, det jeg mente - Ydelsen er selvfølgelig lille, men dog
bedre end ingenting.......

Enteneller:

Jeg ved faktisk ikke helt, hvor jeg står, idet jeg jo afventer svar fra kommunen mht. det videre forløb. Men jeg er klar på at klage, hvis det viser sig, at de ikke forlænger, det er helt sikkert. Er det ikke noget med, at ca. hver tredje sag falder ud til borgerens fordel i forhold til forlængelse af sygedagpenge, det mener jeg at have læst.... Og jeg mener også at kunne forlænges i henhold til § 27. Blev du ikke forlænget overhovedet så?

Jeg forventer et svar i løbet af de næste 14 dage, og den ventetid er bare ikke til at holde ud... men, men det er jeg jo ikke alene om, som det ser ud herinde... vi må bare holde ud og hænge ved, og jeg er imponeret over, hvor folk kæmper, for det er meget krævende at skulle læse love og paragraffer oveni sin kamp med sygdom...

Og man kan heller ikke klage, før man har noget på skrift at forholde sig til, så altså.... tålmodighed - tålmodighed -

Mvh. Kamma
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 18:26   #15
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kamma,

Ja tålmodighed er en dyd hvis man gider at vente....

Mange der er på sygedagpenge venter for længe med at spørge ind til hvad der skal ske og om evt. behov for forlængelse inden man falder for varighedsbegrænsningen, det kan du jo se ud at trådene dagligt på K10.

Nej jeg fik ikke forlænget mine sygedagpenge, da en psykiater i sidste afgørende uge skrev jeg ikke måtte jobprøves. Jeg kunne ikke få kontanthjælp, så det har været en lang, lang vej for mig at komme tilbage og jeg er der ikke endnu.

Jeg skriver ofte på sdp. indlæggene, fordi jeg ser så mange borgere der falder for varighedsbegrænsningen uden har have styr på noget i sygedagpenge loven overhovedet. Man skal partshøres iht. §7a senest 14 dage før udløb og så bør man sætte sig ind i §27 og §28 hvis ikke man er sikker på hvad der skal ske eller om man bliver forlænget.

Men hvis du vil vente og mener at du er i sikre hænder er det jo godt for dig, andre har bare behov for at blive afklaret og forblive på sygedagpenge så længe de kan på den måde forbliver man i systemet og bliver afklaret i henhold dertil.

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 20:14   #16
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Hej igen

Nej, jeg føler mig overhovedet ikke i sikre hænder, og jeg har spurgt ind til det her rigtig mange gange, netop fordi tiden bare går, men lige nu har jeg fået det svar, at det afhænger af, hvad speciallægen skriver i sin erklæring. Og det ved jeg ikke - han var såmænd meget fair, men det betyder jo uendelig meget, hvordan han får formuleret sig. Og i sådan en sag har du så negativ erfaring, kan jeg forstå på det...... Har læst i din tråd, og så vidt jeg kan se, er du ved at være tæt på en pension, ikke? Håber, at det lykkes for dig efter så lang tid....

Der er vist også noget med en lægekonsulent, der skal ind over, men det er jeg ikke helt klar over, hvordan fungerer.

Overvejer også at skulle have akt indsigt, så jeg ved, hvad jeg har at forholde mig til.

Skal jeg forstå det sådan, at du mener jeg kan rykke for et svar, inden jeg får en afgørelse fra kommunen?

Mvh. Kamma

Sidst redigeret af kamma; 20-10-2010 kl. 20:19.
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 09:37   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kamma,

Hvis jeg var dig ville jeg sørge for at være så velvidende om min sag som jeg kunne. For mig at se ved du endnu ikke om du er købt eller solgt. Det er sikkert speciallægens udtalelser der kan være tungen på vægt skålen, men på den anden side er der muligheder for forlængelse af dine sygedagpenge ville jeg hvis jeg var dig se at få dem på plads med din sagsbehandler.

Hvornår udløber dine sygedagpenge ? Beklager hvis du allerede har skrevet det, der er "så mange sager" hvor jeg roder datoerne lidt sammen så kan ikke huske din. Er du blevet arbejdsprøvet og i så fald hvad viste den ? Er du tillige blevet varslet om stop af sdp. hvis der altså er under 14 dage til stop?

Det er ikke en skam at være på forkant med situationen. Jeg selv kunne ikke have forhindret mit stop, jeg skulle ikke i arbejdsprøvning tiltrods for at jeg arbejdede på mit tidligere arbejde indtil 1 mdr. før sdp. stop. Det er korrekt at jeg er på vej mod pension og håber at det ikke varer længe før det lykkedes .

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 20:40   #18
kamma
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
kamma er ny på vejen
Jeg har været i arbejdsprøvning i foråret, men måtte stoppe med forværring af depression. Mine sygedagpenge udløber til december, det er derfor jeg er ved at være lidt nervøs for det videre forløb.

Jeg vil gerne være lidt på forkant med det hele ved at prøve at sætte mig ind i love og paragraffer, og så læser jeg herinde - og spørger , der er mange guldkorn at hente....

Mvh. Kamma

Sidst redigeret af kamma; 21-10-2010 kl. 20:43.
kamma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 23:06   #19
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kamma,

December er selvfølgelig en ok "frist", men stadig vil det være rart for dig at få det videre forløb på plads. Den udtalelse I afventer fra special lægen hvornår kommer den og er det fysikken psyken han/hun skal udtale sig om ?

I og med at du har måtte afbryde din arbejdsprøvning, vil man formodentlig prøve at afklare dig helbredsmæssigt og se på behandlingsmuligheder. Hvad håber du selv på i forhold til evt. fleksjob eller pension, for det ser jo ud til at du umiddelbart ikke kan være på det ordinære arbejdsmarked ?

Jeg tror at de vil se på om din lidelse er stationær før de kan gå i "den rigtige retning". Hvad siger din sagsbehandler ? Det er en god ide´ at maile til dem og spørge til status om hvad der videre skal ske efter rapporten fra speciallægen. Du kan iøvrigt bede denne læge om at sende dig kopi af rapporten, hvis du ikke allerede har gjort det ?

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2010, 10:17   #20
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal prompte have aktindsigt i speciallægeerklæringen, alternativt får du kopi af speciallægen.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop/kontanthjælp Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 14-12-2011 16:59
sygedagpengestop/kontanthjælp fibro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 20-07-2011 10:33
Afslag på ftp, sygedagpengestop - kontanthjælp Ninja Alt det andet 4 18-03-2011 18:09
sygedagpengestop kontanthjælp og tilbagebetaling østerbro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-02-2011 14:25
Sygedagpengestop og kontanthjælp jabma Alt det andet 6 11-05-2010 09:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension