K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-07-2011, 16:35   #11
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Okay... så fik jeg omsider svar på mail til jobcenter. Som jeg forventede kan jeg ikke få svar på det med "Jeg vurderer ikke at der på nuværende tidspunkt kan gennemføres en realistisk afklaring af din arbejdsevne. Jeg mener at der først skal arbejdes med din arbejdsmarkedsidentitet. Et forløb som kan forventes at blive langvarigt."

Jeg spurgte også, hvordan jeg skulle forholde mig til at speciallægeerklæringen fra vurderende psykiater skulle indarbejdes i RP af SB... for så skulle jeg jo have den til partshøring IGEN...

Svaret er - at ingen kan vide hvad min SBer mener med det hun skriver! Altså ingen hjælp at hente dér!

Heldigvis har jeg allerede fået erklæringen tilsendt fra psykiateren, da jeg sendte begæring om aktindsigt, efter Gunvors gode råd.

I denne erklæring står at jeg har grundiagnosen, ængstelig personlighedsstruktur. Okay, fint nok. Enig i den.

Desværre skriver han også at såfremt der ikke kan findes organisk grundlag for føleforstyrrelserne, så kan det være Dissociativ sanseforstyrrelse. Er ikke så meget info om dette på nettet, men det betyder i det store og hele at føleforstyrrelserne er psykiske. Frækt syntes jeg, da der jo netop ER påvist "pletter på hjernen" i MR scanning. Jeg har dog ikke tænkt mig at kommentere dette på RPen. Tænker bare at det kan give problemer senere, med at få neurologer til at tage mine symptomer alvorligt.

Han mener psykolog kan give noget bedring og større accept af egen tilstand, men ikke at det vil bedre min funktionsevne. Han mener min funktionsevne er begrænset i forhold til arbejdsmarkedet idet, at jeg har svært ved at finde mig til rette på en arbejdsplads. Dog mener han at jeg kan stille mig til rådighed på arbejdsmarkedet, hvis jeg får en mentor, som jeg lærer at kende først. Og at det er vigtigt at jeg har i hvert fald én kontaktperson jeg kan henvende mig til og ikke føler mig udstødt.

Dette lyder virkelig ikke som noget der er til min fordel - der står ikke om han mener at det er ordinært fuldtidsjob jeg kan klare, hvis jeg bare har en mentor.

Det med "mentor" har jeg prøvet - det var den coach, som skriver så dårligt om mig. Så har virkelig ikke høje tanker om den form for hjælp

Syntes i grunden at jeg blot bliver mere forvirret
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 20:59   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jea Se meddelelser
Okay... så fik jeg omsider svar på mail til jobcenter. Som jeg forventede kan jeg ikke få svar på det med "Jeg vurderer ikke at der på nuværende tidspunkt kan gennemføres en realistisk afklaring af din arbejdsevne. Jeg mener at der først skal arbejdes med din arbejdsmarkedsidentitet. Et forløb som kan forventes at blive langvarigt."

Jeg spurgte også, hvordan jeg skulle forholde mig til at speciallægeerklæringen fra vurderende psykiater skulle indarbejdes i RP af SB... for så skulle jeg jo have den til partshøring IGEN...

Svaret er - at ingen kan vide hvad min SBer mener med det hun skriver! Altså ingen hjælp at hente dér!

Heldigvis har jeg allerede fået erklæringen tilsendt fra psykiateren, da jeg sendte begæring om aktindsigt, efter Gunvors gode råd.

I denne erklæring står at jeg har grundiagnosen, ængstelig personlighedsstruktur. Okay, fint nok. Enig i den.

Desværre skriver han også at såfremt der ikke kan findes organisk grundlag for føleforstyrrelserne, så kan det være Dissociativ sanseforstyrrelse. Er ikke så meget info om dette på nettet, men det betyder i det store og hele at føleforstyrrelserne er psykiske. Frækt syntes jeg, da der jo netop ER påvist "pletter på hjernen" i MR scanning. Jeg har dog ikke tænkt mig at kommentere dette på RPen. Tænker bare at det kan give problemer senere, med at få neurologer til at tage mine symptomer alvorligt.

Han mener psykolog kan give noget bedring og større accept af egen tilstand, men ikke at det vil bedre min funktionsevne. Han mener min funktionsevne er begrænset i forhold til arbejdsmarkedet idet, at jeg har svært ved at finde mig til rette på en arbejdsplads. Dog mener han at jeg kan stille mig til rådighed på arbejdsmarkedet, hvis jeg får en mentor, som jeg lærer at kende først. Og at det er vigtigt at jeg har i hvert fald én kontaktperson jeg kan henvende mig til og ikke føler mig udstødt.

Dette lyder virkelig ikke som noget der er til min fordel - der står ikke om han mener at det er ordinært fuldtidsjob jeg kan klare, hvis jeg bare har en mentor.

Det med "mentor" har jeg prøvet - det var den coach, som skriver så dårligt om mig. Så har virkelig ikke høje tanker om den form for hjælp

Syntes i grunden at jeg blot bliver mere forvirret
Hej Jea,

Det lyder jo som en meget diffus læge erklæring, der er blevet lavet på dig her. Kriterierne for at få sdp. forlængelse er bl.a at ens lidelse(r) er stationær og det er jo svært at sige i dit tilfælde !!??

Jeg ved ikke om du har modtaget din endelige afgørelse om sdp. stop ? Men det eneste du umiddelbart kan bruge udfra førnævnte erklæringer kunne umiddelbart være flg. : " Dog mener han at jeg kan stille mig til rådighed på arbejdsmarkedet, hvis jeg får en mentor, som jeg lærer at kende først. Og at det er vigtigt at jeg har i hvert fald én kontaktperson jeg kan henvende mig til og ikke føler mig udstødt". Dette citat kunne pege på muligheden for en ny arbejdsprøvning !!??

Spørgsmålet er så om du kan klare dette, hvad siger din egen læge psykiater eller lign ? Din sbér mener jo at det kan tage laaanng tid at afklare dig, alt for lang i forhold til afklaring på sdp. desværre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 21:43   #13
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Ja, diffus er vist rette ord for dette!

Personlighedsforstyrrelser er som jeg forstår det, varige og stort set stationære... men det har han nu ikke skrevet noget om. Blot at psykologhjælp ikke vil bedre min funktionsevne.

Min psykiater er ikke til ret megen hjælp - fortæller mig at han anser min depression for varig, men skrev det ikke i papirerne. Ser ham sjældent.

Ved ikke rigtig hvor meget min læge kan hjælpe mig, men jeg har en aftale med ham om at tage mine kommentarer til RP med på torsdag så vi kan kigge på det sammen.

Nej, jeg har ikke modtaget endelig afgørelse om dagpengestop endnu. Jeg har modtaget "Partshøring vedrørende påtænkt ophør af sygedagpengeudbetalingen", samt min RP.

Jeg VIL gerne i arbejdsprøvning, men SB syntes ikke papirerne taler for det, og mener ikke at den vil vise et realistisk svar på hvad jeg kan klare.
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 22:13   #14
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jea

Forstår sådan set godt, at ingen andre end din SB kan forklare hendes skriv. Men det burde jo være udbydet evt. via hvordan SB mener skal arbejdes m. din "arbejdsmarkedidentitet". Problemet ligger for mig at se i flg.: at man ved at formulere sig på denne måde giver udtryk for at der er noget galt m. personen, og hvis vi bare skruer på en knap ved at putte den korrekte (eft. SB's mening) arbejdsmarkedidentitet ned i låget på folk, ja, så vupti er problemet løst. Al forskning omkr. læring el. det at tilegne sig noget giver meget dårligt resultat for sådan en metode.

Ang. din aktindsigt i psykiaters statusattest: er der desværre problemer her, idet han jo bevæger sig ud i gisninger om noget, han ikke har konkret viden om, nemlig som du skriver:
Citat:
Desværre skriver han også at såfremt der ikke kan findes organisk grundlag for føleforstyrrelserne, så kan det være Dissociativ sanseforstyrrelse.
. Kunne de dog bare holde sig til deres eget felt, og lade være med sådan et gang antydninger (i værste fald) gætværk (i naivitet?).

Jeg ved ikke om det er klogt ikke at påtale divergens mel. MR-scanning og psykiaters udtalelse, idet det jo ikke er hans fagområde. Afhængig af om du har givet SB/jobcenter samtykke til at levere dine papirer videre til andre, vil jeg påtale dette i RP. Hvis du har gievet samtykke til at lade dine papirer/oplysninger om dig tilflyde dem SB/jobcenter finder for gpdt, ville jeg overveje at kalde denne samtykke tilbage, idet man altid kan gøre dette. Dete forhindrer ikke din sagsbehandling selvom de måske vil slå på dette, men der er lagt ind i lovgivningen, de nødvendige parragraffer for at behandle ens sag uden at alle der kommer i berøring m. dig via Jobcenter har lov til at læse din fulde sagsakter. Så på den måde er der intet til hindrer for dette!

Det centrale, som du skal fremhæver er:
Citat:
ikke at det vil bedre min funktionsevne
og videre
Citat:
min funktionsevne er begrænset i forhold til arbejdsmarkedet idet, at jeg har svært ved at finde mig til rette på en arbejdsplads.
.

Desværre åbner han så en dør m. flg.:
Citat:
Dog mener han at jeg kan stille mig til rådighed på arbejdsmarkedet, hvis jeg får en mentor, som jeg lærer at kende først. Og at det er vigtigt at jeg har i hvert fald én kontaktperson jeg kan henvende mig til og ikke føler mig udstødt.
Som SB/jobcenter sikkert vil bruge til at løfte deres dagsorden. Ked af at sige det.

Jeg ved ikke om, du mener, at psykiater er en person, det er muligt at gå i dialog med omkr. hans statusattest indhold, således at det bliver forståeligt for ham, at hans udtalelse pga. den dobbeltydighed vil blive brugt til at presse nogen ting igennem af SB som bestemt ikke kan være befordrende for en person man har givet en diagnosen: ænstelig personlighedstruktur.

Desværre ang. netop diagnoser for personlighedsforstyrrelse, altså som overgruppe F60, er der nogle uvidende læger bl.a. ikke overraskende Liason, Bispeberg, der har den overbevsining at disse "fader" ud med alderen. Hvorfor man også har set en tendens til at unge mennesker har svært ved at opnå FP på disse netop disse diagnoser. Dette trods nyeste forksning indenfor området ikke klart indikerer dette.

Så er der muligheden for at du selv via din læge får en henvisning til en anden psykiater, som fremkommer med en mere klar stillingstagen til din diagnose og prognose. Det tror jeg ville være fornuftigt at sætte i værk allerede v. næste lægebesøg på torsdag. Psykiatre kan have lang ventetid, og det ville samtidig være godt at finde en som har forståelse for at SDP systemets indfaldsvinkel til mennesker d.d. her kunne du jo benytte dig af dette forum til at finde navn på en andre har ment har givet en sober tilgang til deres arbejdsfelt.

Desværre ikke mange guldkorn.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 00:09   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er lidt i vildrede vedr råd som Gunvor;

Men kunne du ikke tage en snak med din læge om dine lægepapir og div sygdom, og hvordan han vurdere dine fremtidsmuligheder på arbejdsmarkedet.

Herunder hvad der skal til af behandling, og dine muligheder for at vende tilbage til ordinært arbejde eller ej.

Denne snak, ber du om udskrift af hans journal om, og kan evt vedlægge dette til din ressourceprofil, altså inden endelig afgørelse., MEN
det kommer an på hvad og hvordan han skriver;
Det kan du vende herinde.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 07:43   #16
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jea

Du har ikke skrevet noget om dit forhold til egen prak. læge.

Afhængig af dette ville jeg evt. tage denne samtale m. prak. læge, men forud gøre opmærksom på at det er en fortrolig samtale, således at m. et journalskriv, der enten er uklart el. går din sag imod pt. Hvis din prak. læge kommer med noget fornuftigt, det gælder det Popaie skriver, men jeg personligt ville have svært ved som læge, at sige noget om fremtidsudsigter pga. mistanken om evt. MS. En sygdom, der jo er yderst svært at forudsige, hvilket forløb man får. Så jeg vil mene, at du bør tale m. din prak. læge ud fra din aktuelle situation uden at bevæge dig for megt ind på fremtiden, spec. i forhold til MS. Men hører om hvad denne mener om din "nye" diagnose og set i forhold til hvad Popaie skriver.

Det er væsentlig, at få fremhævet primær diagnose, hvilket jeg ville mene er din F60.6 pt., og håber at det forbliver sådan.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 08:49   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Efter at have læst din afgørelse, kan jeg se at du har haft raskmeldt dig, i en periode?

Jeg tror at det er dette misforhold, som de bygger på.

Altså hvis du har været rask nok til raskmeldning, og efterfølgende postulere det modsatte?

Hvad gik dette helt præcis ud på?
Du bliver nødt til at argumentere for dette, eller finde en god forklaring.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 12:56   #18
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Hvor er det godt at man lige kan få vendt tingene herinde!!!

Ja, det er svært at finde nogen guldkorn til denne sag - min SBer er virkelig snedig - for hvordan argumenterer man mod noget man ikke ved, hvad er???

Min praktiserende læge er flink... men desværre ikke så god til det med papirer. I 09 skrev han faktisk at det ville være godt med et flexjob - uha uha... det måtte han sandelig ikke skrive. Straks blev han belært i telefonen af min SBer Men jeg tror at han er på min side.

Der står ellers i RP at kommunen anser min sag for tilstrækkeligt belyst, og at de ikke finder det nødvendigt med flere kontakter. Kan jeg så godt få noget papir fra min læge med? Kan jeg så også vedlægge information omkring min personlighedsforstyrrelse?

Ang. min raskmelding: I 2009 var jeg også langtidssygemeldt med depression og nogle smerter. I den forbindelse blev jeg sat i gang med et "genoptræningsforløb" med tilknyttet mentor (hende coachen) på en produktionsvirksomhed. Jeg startede blødt op med 6 timer om ugen, og så skulle jeg langsomt op på 37 timer om ugen. Men virksomheden var åbenbart ikke særlig intereseret i min gratis arbejdskraft, så det var lige før jeg ikke kunne nå at komme op de 37. Så det skulle pludselig gå ret stærkt... for jeg SKULLE arbejde 37 timer om ugen i en hel måned, for så kunne jeg melde mig ledig igen i min A-kasse. SÅ gik fra 6 timer til 25 timer i tre uger, så 30 timer i tre uger, og til sidst måneden med fuldtidsarbejde. Her havde jeg faktisk også noget fravær, men det har min SBer vist "glemt". Jeg havde det slet ikke godt under forløbet men bed tænderne sammen, og gjorde det bedste jeg kunne.

Der var blevet lukket af for mine sygedagpenge, og jeg fik revalideringsydelse i den sidste (fuldtids) måned. Jeg følte mig overhovedet ikke klar til ordinært arbejde!!!!! Men havde jo intet valg, da jeg ikke længere fik sygedagpenge. Men RASK, det var jeg ikke. Og jeg blev da også nødt til at sygemelde mig igen, da presset blev for meget for mig. Med alle de krav om jobansøgning i stride strømme, og aktivering! Desværre kendte jeg intet til K10 dengang. Og intet til reglerne i det hele taget.

Så min såkaldte raskmelding var blot for ikke at stå uden forsørgelsesgrundlag, men jeg følte mig som en kæmpe løgner, da jeg meldte mig ledig i A-kassen Og jeg har det bestemt ikke godt med løgne!!!
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 21:50   #19
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jea Se meddelelser
Ironisk nok, var jeg faktisk hos min psykiater i dag. Han sagde at han anså min depression som værende "varig" - dét vigtige ord brugte han bare ikke i hans erklæring til kommunen!!! Det kunne måske have hjulpet mig til den afklaring jeg så inderligt ønsker.
Jeg tror ikke det er af særlig stor betydning om du har periodiske depressioner (som står blandt dine diagnoser) eller om du har varig(/kronisk) depression som du forstod psykiateren sagde til dig.
Problemet ville være, at hvis han kun havde givet diagnosen depression, og hverken havde skrevet varig eller tilbagevendende/periodevis.
Jeg tror slet ikke, at det kan have betydning for hvorvidt du kommer i afklaring.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jea Se meddelelser
Personlighedsforstyrrelser er som jeg forstår det, varige og stort set stationære... men det har han nu ikke skrevet noget om. Blot at psykologhjælp ikke vil bedre min funktionsevne.
At han skriver, at psykologhjælp ikke vil forbedre din funktionsevne er ikke et "blot".
Tværtimod er det GULD for dig, i og med, at terapi normalt vil kunne bidrage til, at man kan forbedre sin funktionsevne betragteligt på trods af sin personlighedsforstyrrelse (som er grundlæggende og ikke forsvinder).
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2011, 22:18   #20
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ja men med mulighed for forbedringer, kan det blive ganske svært at få forlænget sdp.

Forstår faktisk slet ikke Jea, at du får en så diffus erklæring, med alle de år du har være i systemet. Har sidstnævnte psykiater ikke set disse rapporter ? Han virker jo som første dag på grøn stue !!??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ny tråd c.l.e.o. Hjælp til Forum Brug 1 21-04-2010 01:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension